Jump to content

Livet med Tortuga, maxi fenix


njal

Recommended Posts

Mye gode tips til min Fenix der. Jeg har gjort mye av det samme, eller tenkt på det. I går monterte jeg temperaturmåler over tenningsnøkkelen, og nå lurer jeg på å montere turteller. Det var interessant å se at den får plass ved siden av tenningspanelet.

 

I vinter oppgraderte jeg kjøleboksen, ettersom den gamle originale er ganske liten. Når det kommer til stykket er det mye av den ledige plassen under kartbordet som forsvinner, men denne er nok på gode 50 liter eller noe sånt. Kompliserte former og mye tilpasning, men jeg er fornøyd med resultatet.

 

bilde

Kjøleboks montert

bilde

Isolasjon satt inn

bilde

10 tvinger i aksjon. Det er ikke lett å lage 45 graders hjørner som ikke skal stikke ut eller inn

 

Redigert av joa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi er nå på vår 3. uke ombord. Med 5 karer ombord går den danske Carlsberen ned på høykant. Vi må etterfylle hele tiden, så den samme tanken har slått meg.

 

Vi kom ikke lenger enn til Nyhavn, Kjøbenhavn i år. Vi begynte å savne svenskekysten. Været har de siste 2 ukene vært veldig bra!

 

Vi gikk for motor fra Anholt til Kjøbenhavn. De siste timene begynte det å komme vann på dørken. Vi tok av motorluken å kunne konstatere at saltvannspumpen er lekk. Vi bestilte da ny pumpe hos vp i Hals i Danmark, for å hente den på vår ferd nordover. Vi kom til Hals på Lørdag, så da dro vi inn til Aalborg mens vi venter på mandag. I går ble det tur til Jomfru ane gade, med masse liv. I morgen skal pumpen hentes, håper det går lett å bytte.

 

Litt bilder fra vår ferd sørover til Kjøbenhavn:

 

bilde

Nærmer oss Strømstad.

 

bilde

Viktig å ligge rett ved "festen"

 

bilde

Fint gjennom Sotenkanalen, sommervarmen har ikke slått til for fullt enda.

 

bilde

Middag i Smøgen.

 

bilde

Min bror, nå skal Smøgen få kjørt seg.

 

bilde

Rask seilas fra Smøgen til Skagen.

 

bilde

En av de mindre båtene i Skagen.

 

bilde

Øllen er billigere på Læsø, men det sterke er billig her.

 

bilde

Min bror, motorseilas mot Læsø. Nå har sommervarmen slått til for fullt.

 

bilde

Varmt i Østerby havn.

 

bilde

Vi la oss på svai etter vi hadde handlet Carlsberg på sommertilbud.

 

bilde

Etter gjentatte ganger med tett septiksystem, er det kun 100% ny fiber dopapir ombord.

 

bilde

Feriestemning

 

bilde

Anholt

 

bilde

Anholt

 

bilde

Vi er fortsatt 3 ombord. Plukker opp 2 til i Kjøbenhavn.

 

bilde

Ankommet Nyhavn, Kjøbenhavn. Mannskap mønstrer på.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da vi ankom hals, lå vannpumpen å ventet på oss hos det lokale vp verkstedet.

Det gikk smertefritt å bytte pumpen.

 

Ny pumpe på plass.

bilde

 

Etter at pumpen var montert, seilte vi straks til Vesterø havn på Læsø. Der var det havnefest, så vi ble der i helgen.

 

Etter Læsø seilte vi til Skagen. Vi visste vi kom til å få mye vind, så gryterett ble laget før avgang.

bilde

 

Etter proviantering i Skagen gikk turen til Lysekil. Motvind, så vi gikk for motor.

 

Vi seilte så til smøgen, lite vind, men veldig varmt.

bilde

 

Etter en natt i Smøgen våknet vi til en veldig varm dag, vi dro til en uthavn rett utenfor Smøgen.

Fint sted, men de lokale båtene kjørte gjennom sundet i stor fart og lagde mye sjø. Virker ikke som det er 5 knop nærme land i Sverige, hvis det ikke er merket.

bilde

 

Gluppø, veldig fullt.

bilde

 

 

Havsten, rett ved Havstensund.

bilde

 

Ursholmen, tydelig et populært sted. Rett utenfor Havstensund.

bilde

 

 

24 grader i vannet.

bilde

 

Tiden nærmet seg nå hjemreise, men vi ville en siste tur til Skagen for å proviantere drikkevarer til å ha utover høsten. Vi seilte fra Ursholmen til Skagen, var en tur på "Buddy Holy", provianterte, og seilte tilbake til Havstensund området.

 

Man ser Skipene som ligger utenfor Skagen.

bilde

 

Bedre plass i Skagen nå.

bilde

 

Rett ved Havsten. Sterk vind

bilde

 

Vi seilte fra Havstensund til Drøbak 1. August. Det var meldt opp til 15 m/s, så vi gjorde oss klare for dårlig vær.

Vi dro 03.00. Rundt Hvaler merket vi særlig vinden. Vi seilte da på kun revet fokk.

 

14.00 var vi framme i Drøbak, og ferien er over.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Etter en fantastisk sommer, var det til slutt tid for å ta båten på land. Vi hadde ca. 60 overnattingsdøgn i 2014

Mange fine helgeturer utover høsten.

 

Horten

 

bilde

 

Oscarsborg høstferie

bilde

 

 

bilde

 

Moss

bilde

 

Forrige uke kom båten på land.

 

bilde

 

 

Tid for å konservere. Bruker spylevæske i ferskvannssystemet.

 

bilde

 

Ny olje på drevet. Samme olje som på motoren.

bilde

Hus over båten.

 

bilde

 

Rakk akkurat å få på presenningen før det ble mørkt.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vi har nå vasket storseilet i biotexvann i badekaret. Det lå i bløt over natten.

Viktig å skylde godt.

bilde

 

Hvitt og fint.

bilde

 

bilde

 

Fokka nøyde vi oss med å skylde, den er i cruisinglaminat, da har jeg lest man skal være forsiktig med vasking.

Vi vasket uv beskyttelsen.

bilde

 

Genoaen har ligget på loftet hele sesongen, så den gjorde vi ikke noe med.

 

Nå går seilene på loftet. Vi har pakker seilene tett, vi er redd for mus.

bilde

 

Masteskuret der vi har båten skal rives, så masten må ligge ute.

Håper det er god nok lufting nedenifra.

bilde

 

Vantene og akterstaget lagres på loftet hjemme.

bilde

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Eksosutløpet vårt er på akterspeilet, og kommer under vann når vi går for motor.

Det fører til at det soter på akterspeilet vårt, særlig den delen som er under vann.

Det har sikkert litt å si at vi har en gammel 1 sylindret dieselmotor og, men den får stå så lenge den fungerer. Motoren går ellers veldig fint, ingen røyk.

 

Vi har derfor tenkt lenge på å flytte eksosutløpet til siden, i håp om å ikke være plaget av sotingen mer.

I dag var det tid for å trå til å utføre.

 

Vi har klint inn hele båten med vaselinolje, da setter alt skitt seg veldig lett. Derfor er den svart å stygg på akterspeilet nå.

bilde

 

Broren min lå inni båten å holdt mutteren, mens jeg skrudde utenifra.

Vi var spente på hvor hardt den ville sitte, men det gikk overaskende greit

bilde

 

Der var den ute.

bilde

 

Må fjerne litt gammel tec7.

bilde

 

Ferdig renset.

bilde

 

Tid for å lage hull.

Tapet med sølvtape utenpå, for å unngå at gelcoaten skulle flise seg.

bilde

 

Klar for å settees i.

Vi kjøpte den tuben med tec7 i København, veldig greit for mindre jobber.

bilde

 

Blir spennende til våren å se hvordan det fungerer.

bilde

 

bilde

 

Når det blir varmere skal vi støpe igjen hullet her.

Nå har vi renset bort alt lim, og skrånet kanten på innersiden.

bilde

Link to post
Share on other sites

Fin tråd det her. Kjekt å se bilder fra båter på størrelse med min egen, og i samme alder.

 

Hvordan vil det være med eksosutløpet på siden når man seiler? Da krenger jo båten over. Regnet med det var en av grunnene til at eksosen oftest er akter.

Jeg opplever også at hekken legger seg dypt ned når jeg gir mye turtall. Da står vannet opp på akterspeilet.

Link to post
Share on other sites

Synes det virker som det er vanligst med eksosgjenomføringen på siden på seilbåter jeg?

Jeg vet flere har gjort det på sin Maxi Fenix, og det skal visst gå fint. Jeg tror faktisk de siste Fenixene ble levert med eksosen på siden.

Har du den på akterenden?

 

Uansett går eksosslangen i svanehals helt oppunder dekk akter, så burde ikke være noen fare for vann inn gjennom eksosen.

Når det er sagt, er helt klart vann inn i motoren et skrekkscenario.

Link to post
Share on other sites

Flott tråd. Utrolig pågangsmot på dere gutter. Dette blir spennende å følge! :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

En helg i januar tenkte vi å ta med foldepropellen hjem. Det vi oppdaget da var at foldepropellen slarket på akslingen. Vi var redde det var akslingen som slarket, det var det heldigvis ikke. Jeg kan ikke se noen synlige skader, så dette er rart.

bilde

 

Vanskelig å se noe feil.

bilde

 

Jeg bestilte nytt propellnav hos Lasa i Son, i håp om at det ville løse problemet. 3200kr.

Fulgte med alt som trengs, også sink.

bilde

Det gjorde susen! En stor lettelse!

bilde

 

Vi har tidligere stoffet propellen, men vi har sliti med at bunnstoffet ikke sitter.

Vi har primet med vinylprimer, men det løsnet delvis i løpet av sesongen.

 

Nå har jeg derfor pusset og pusset, i år blir det blank propell.

Jeg har tenkt til å vokse den med Tcnano, håper det holder sesongen ut.

 

Startet med grovrengjører for å få av bunnstoffet på bladene. Dette er ikke å anbefale, da det ble dype riper.

Etter vannsliping og Autosol:

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Nå som våren er på vei, var det på tide å få gjort noe med dette hullet.

bilde

 

På innersiden slipte vi kanten slik at den ble skrå.

Vi tapet plast fra en plastkanne på yttersiden.

bilde

 

Sprøyter var kjøpt inn for å blande epoksy.

bilde

 

 

 

 

bilde

 

bilde

 

Glassfibermatte fra biltema. 450 g/m²

Klippet lapper som ble større og større.

bilde

 

Hadde på varme under hele prosessen.

Det var hvertfall 20 grader på innersiden.

 

Måtte til med mange lag. Ble sikkert 15 lag.

Fortsatt litt pussestøv på ventilene...

Ferdig :smiley: Får male over en annen gang.

bilde

 

Neste helg skal dette sparkles.

Seasea har gelcoat sparkel til Maxi Fenix i riktig farge.

bilde

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fått gjort litt i helgen.

Vi hadde tenkt å polere i dag (Søndag), men det snødde(!) så det ble ikke noe av desverre. Vi satser på bedre vær neste helg.

 

Her er andre runde med gelcoat sparkel.

bilde

 

Begynner å nærme seg. Vi er spente på hvordan det blir når vi får rubbet og polert akterspeilet.

bilde

 

 

Ferdig stoffet. Vi bruker selvpolerende bunnstoff fra "Star" i drammen. Det har fungert veldig bra tidlig.

bilde

 

Stoffet drevet, brukte jotuns drev spray. Den har fungert veldig bra tidligere for oss.

bilde

 

bilde

 

Nå gleder vi oss till å få sjøsatt.

Det kommer desverre til å ta noen uker før vi kommer ut, siden det står en båt på slippen som ikke er klar.

Link to post
Share on other sites

Hei Njal,

 

Synes du er flink til å lage instruktive innlegg der man kan følge gangen i en prosess. Mye å lære her!

Og så er resultatet bra!

 

Nydelig propell!

Er dere fornøyd med motoren på Fenixen? Tenker spesielt på hvordan både båten reagerer på gasspådrag ( "akselerasjon" ) og stopp med tobladet propell.

Hvilken fart får dere: cruising speed/ top speed?

 

Mvh, Even

Link to post
Share on other sites

Dette blir vår 3. sesong med båten.

 

Bortsett fra problemer med varmgang rett etter vi kjøpte båten har det vært en bra motor.

 

Da vi kjøpte båten sto det en 14X8 foldepropell på den. Maks fart var da 3 knop. Dette måtte vi selvsagt gjøre noe med. Jeg fant fort ut at når drevet har en utveksling på 2.15 - 1 skal Fenixen ha 15X9 propell. Vi kjøpte en brukt foldepropell 15X9 gjennom baatplassen.

Vår første erfaring var at vi endelig fikk god fart i båten. Nå var maks fart 6.5 knop. Det varte 5 min, så gikk alarmen for varm motor. Tydelig at større propell utløste dette.

Jeg brukte en wire til å stake opp gjennom avtappingskranen på babord side under sylinderen. Vi kjøpte også inn nytt termostathus og ny termostat.

Etter dette har ikke motoren gått varm.

 

Gjennom tråden her kan du lese at vi også har byttet dynamo og vannpumpe. Vi kunne overhalt den gamle vannpumpen, men vi var på sommerferie når den begynte å lekke så var greit å få det fort i orden.

 

Nå fungerer motoren bra. Vanlig marsjfart for oss er mellom 5,5 og 6 knop, ligger da på ca. 2200rpm. Maks fart er 6,5 knop, ligger da på 2500rpm. Ingen røyk eller misfarging på eksos.

 

Akslerasjonen mener jeg er bra. Spørs hva man sammenlikner med da hehe.

Stopp er litt verre. Bruker man litt turtall vil jeg mene at stopplengen alikevell er helt grei. Har hørt mange si dette om tobladet foldepropell.

 

Håper den har mange år igjen.

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå er båten polert og klar for sjøen.

Blir sannsynligvis sjøsatt til onsdag :yesnod:

bilde

 

bilde

 

Det synes fortsatt hvor eksosen var, men satser på at det ikke synes så godt når båten kommer på vannet. De 4 boltene man ser er der for at vi har hull til å montere påhengsmotorbrakett der, i tilfelle motorstopp...

bilde

 

Mangler bare masten.

bilde

 

 

 

bilde

 

Bruker tc nano og 3d til slutt :cool: Vi bruker maskin.

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...