joa Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 (redigert) Mye gode tips til min Fenix der. Jeg har gjort mye av det samme, eller tenkt på det. I går monterte jeg temperaturmåler over tenningsnøkkelen, og nå lurer jeg på å montere turteller. Det var interessant å se at den får plass ved siden av tenningspanelet. I vinter oppgraderte jeg kjøleboksen, ettersom den gamle originale er ganske liten. Når det kommer til stykket er det mye av den ledige plassen under kartbordet som forsvinner, men denne er nok på gode 50 liter eller noe sånt. Kompliserte former og mye tilpasning, men jeg er fornøyd med resultatet. Kjøleboks montert Isolasjon satt inn 10 tvinger i aksjon. Det er ikke lett å lage 45 graders hjørner som ikke skal stikke ut eller inn Redigert 11.Juli.2014 av joa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Vi er nå på vår 3. uke ombord. Med 5 karer ombord går den danske Carlsberen ned på høykant. Vi må etterfylle hele tiden, så den samme tanken har slått meg. Vi kom ikke lenger enn til Nyhavn, Kjøbenhavn i år. Vi begynte å savne svenskekysten. Været har de siste 2 ukene vært veldig bra! Vi gikk for motor fra Anholt til Kjøbenhavn. De siste timene begynte det å komme vann på dørken. Vi tok av motorluken å kunne konstatere at saltvannspumpen er lekk. Vi bestilte da ny pumpe hos vp i Hals i Danmark, for å hente den på vår ferd nordover. Vi kom til Hals på Lørdag, så da dro vi inn til Aalborg mens vi venter på mandag. I går ble det tur til Jomfru ane gade, med masse liv. I morgen skal pumpen hentes, håper det går lett å bytte. Litt bilder fra vår ferd sørover til Kjøbenhavn: Nærmer oss Strømstad. Viktig å ligge rett ved "festen" Fint gjennom Sotenkanalen, sommervarmen har ikke slått til for fullt enda. Middag i Smøgen. Min bror, nå skal Smøgen få kjørt seg. Rask seilas fra Smøgen til Skagen. En av de mindre båtene i Skagen. Øllen er billigere på Læsø, men det sterke er billig her. Min bror, motorseilas mot Læsø. Nå har sommervarmen slått til for fullt. Varmt i Østerby havn. Vi la oss på svai etter vi hadde handlet Carlsberg på sommertilbud. Etter gjentatte ganger med tett septiksystem, er det kun 100% ny fiber dopapir ombord. Feriestemning Anholt Anholt Vi er fortsatt 3 ombord. Plukker opp 2 til i Kjøbenhavn. Ankommet Nyhavn, Kjøbenhavn. Mannskap mønstrer på. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 3.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2014 Da vi ankom hals, lå vannpumpen å ventet på oss hos det lokale vp verkstedet. Det gikk smertefritt å bytte pumpen. Ny pumpe på plass. Etter at pumpen var montert, seilte vi straks til Vesterø havn på Læsø. Der var det havnefest, så vi ble der i helgen. Etter Læsø seilte vi til Skagen. Vi visste vi kom til å få mye vind, så gryterett ble laget før avgang. Etter proviantering i Skagen gikk turen til Lysekil. Motvind, så vi gikk for motor. Vi seilte så til smøgen, lite vind, men veldig varmt. Etter en natt i Smøgen våknet vi til en veldig varm dag, vi dro til en uthavn rett utenfor Smøgen. Fint sted, men de lokale båtene kjørte gjennom sundet i stor fart og lagde mye sjø. Virker ikke som det er 5 knop nærme land i Sverige, hvis det ikke er merket. Gluppø, veldig fullt. Havsten, rett ved Havstensund. Ursholmen, tydelig et populært sted. Rett utenfor Havstensund. 24 grader i vannet. Tiden nærmet seg nå hjemreise, men vi ville en siste tur til Skagen for å proviantere drikkevarer til å ha utover høsten. Vi seilte fra Ursholmen til Skagen, var en tur på "Buddy Holy", provianterte, og seilte tilbake til Havstensund området. Man ser Skipene som ligger utenfor Skagen. Bedre plass i Skagen nå. Rett ved Havsten. Sterk vind Vi seilte fra Havstensund til Drøbak 1. August. Det var meldt opp til 15 m/s, så vi gjorde oss klare for dårlig vær. Vi dro 03.00. Rundt Hvaler merket vi særlig vinden. Vi seilte da på kun revet fokk. 14.00 var vi framme i Drøbak, og ferien er over. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
På svai Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Flotte bilder og fint reisebrev! Ser ut som om dere har hatt en kanonsommer! Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 29.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Etter en fantastisk sommer, var det til slutt tid for å ta båten på land. Vi hadde ca. 60 overnattingsdøgn i 2014 Mange fine helgeturer utover høsten. Horten Oscarsborg høstferie Moss Forrige uke kom båten på land. Tid for å konservere. Bruker spylevæske i ferskvannssystemet. Ny olje på drevet. Samme olje som på motoren. Hus over båten. Rakk akkurat å få på presenningen før det ble mørkt. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
sunnmøre Svart 29.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Flott tråd Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 29.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Inspirerende lesning! Dere er flinke, gutter. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 (redigert) Vi har nå vasket storseilet i biotexvann i badekaret. Det lå i bløt over natten. Viktig å skylde godt. Hvitt og fint. Fokka nøyde vi oss med å skylde, den er i cruisinglaminat, da har jeg lest man skal være forsiktig med vasking. Vi vasket uv beskyttelsen. Genoaen har ligget på loftet hele sesongen, så den gjorde vi ikke noe med. Nå går seilene på loftet. Vi har pakker seilene tett, vi er redd for mus. Masteskuret der vi har båten skal rives, så masten må ligge ute. Håper det er god nok lufting nedenifra. Vantene og akterstaget lagres på loftet hjemme. Redigert 23.November.2014 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Eksosutløpet vårt er på akterspeilet, og kommer under vann når vi går for motor. Det fører til at det soter på akterspeilet vårt, særlig den delen som er under vann. Det har sikkert litt å si at vi har en gammel 1 sylindret dieselmotor og, men den får stå så lenge den fungerer. Motoren går ellers veldig fint, ingen røyk. Vi har derfor tenkt lenge på å flytte eksosutløpet til siden, i håp om å ikke være plaget av sotingen mer. I dag var det tid for å trå til å utføre. Vi har klint inn hele båten med vaselinolje, da setter alt skitt seg veldig lett. Derfor er den svart å stygg på akterspeilet nå. Broren min lå inni båten å holdt mutteren, mens jeg skrudde utenifra. Vi var spente på hvor hardt den ville sitte, men det gikk overaskende greit Der var den ute. Må fjerne litt gammel tec7. Ferdig renset. Tid for å lage hull. Tapet med sølvtape utenpå, for å unngå at gelcoaten skulle flise seg. Klar for å settees i. Vi kjøpte den tuben med tec7 i København, veldig greit for mindre jobber. Blir spennende til våren å se hvordan det fungerer. Når det blir varmere skal vi støpe igjen hullet her. Nå har vi renset bort alt lim, og skrånet kanten på innersiden. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Eureka Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Fin tråd det her. Kjekt å se bilder fra båter på størrelse med min egen, og i samme alder. Hvordan vil det være med eksosutløpet på siden når man seiler? Da krenger jo båten over. Regnet med det var en av grunnene til at eksosen oftest er akter. Jeg opplever også at hekken legger seg dypt ned når jeg gir mye turtall. Da står vannet opp på akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 12.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Synes det virker som det er vanligst med eksosgjenomføringen på siden på seilbåter jeg? Jeg vet flere har gjort det på sin Maxi Fenix, og det skal visst gå fint. Jeg tror faktisk de siste Fenixene ble levert med eksosen på siden. Har du den på akterenden? Uansett går eksosslangen i svanehals helt oppunder dekk akter, så burde ikke være noen fare for vann inn gjennom eksosen. Når det er sagt, er helt klart vann inn i motoren et skrekkscenario. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Morten83 Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Flott tråd. Utrolig pågangsmot på dere gutter. Dette blir spennende å følge! Sitér dette innlegget "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!" Link to post
Eureka Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Da går det helt sikkert bare bra. Ja , på min comfort 30 er den akter, men ikke på akterspeilet. Hvordan skal jeg si det... Peker nedover, på selve skroget. Så når jeg gir på, så er det under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Veldig bra tråd. Har vært oppi noen av de samme situasjonene med min King's Cruiser 29 og studentbudsjett :-) Sitér dette innlegget Link to post
Willing and Able Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Utrolig bra tråd. Er inspirert! Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 21.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 Takk[emoji6] gøy å få samlet alt på en plass. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 15.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 En helg i januar tenkte vi å ta med foldepropellen hjem. Det vi oppdaget da var at foldepropellen slarket på akslingen. Vi var redde det var akslingen som slarket, det var det heldigvis ikke. Jeg kan ikke se noen synlige skader, så dette er rart. Vanskelig å se noe feil. Jeg bestilte nytt propellnav hos Lasa i Son, i håp om at det ville løse problemet. 3200kr. Fulgte med alt som trengs, også sink. Det gjorde susen! En stor lettelse! Vi har tidligere stoffet propellen, men vi har sliti med at bunnstoffet ikke sitter. Vi har primet med vinylprimer, men det løsnet delvis i løpet av sesongen. Nå har jeg derfor pusset og pusset, i år blir det blank propell. Jeg har tenkt til å vokse den med Tcnano, håper det holder sesongen ut. Startet med grovrengjører for å få av bunnstoffet på bladene. Dette er ikke å anbefale, da det ble dype riper. Etter vannsliping og Autosol: Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
ydalir Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 (redigert) Veldig bra tråd.. leser gjennom og hva ser jeg ... Her ligger vi i Skagen. ...Du verden - her er jo jeg på vei ut :-) en annen liten båt i skagen.. :-) Redigert 16.Februar.2015 av ydalir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 8.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 (redigert) feilpost Redigert 8.Mars.2015 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 8.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 (redigert) Nå som våren er på vei, var det på tide å få gjort noe med dette hullet. På innersiden slipte vi kanten slik at den ble skrå. Vi tapet plast fra en plastkanne på yttersiden. Sprøyter var kjøpt inn for å blande epoksy. Glassfibermatte fra biltema. 450 g/m² Klippet lapper som ble større og større. Hadde på varme under hele prosessen. Det var hvertfall 20 grader på innersiden. Måtte til med mange lag. Ble sikkert 15 lag. Fortsatt litt pussestøv på ventilene... Ferdig Får male over en annen gang. Neste helg skal dette sparkles. Seasea har gelcoat sparkel til Maxi Fenix i riktig farge. Redigert 8.Mars.2015 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 22.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2015 Fått gjort litt i helgen. Vi hadde tenkt å polere i dag (Søndag), men det snødde(!) så det ble ikke noe av desverre. Vi satser på bedre vær neste helg. Her er andre runde med gelcoat sparkel. Begynner å nærme seg. Vi er spente på hvordan det blir når vi får rubbet og polert akterspeilet. Ferdig stoffet. Vi bruker selvpolerende bunnstoff fra "Star" i drammen. Det har fungert veldig bra tidlig. Stoffet drevet, brukte jotuns drev spray. Den har fungert veldig bra tidligere for oss. Nå gleder vi oss till å få sjøsatt. Det kommer desverre til å ta noen uker før vi kommer ut, siden det står en båt på slippen som ikke er klar. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Festina_Lente Svart 22.Mars.2015 Del på Facebook Svart 22.Mars.2015 Hei Njal, Synes du er flink til å lage instruktive innlegg der man kan følge gangen i en prosess. Mye å lære her! Og så er resultatet bra! Nydelig propell! Er dere fornøyd med motoren på Fenixen? Tenker spesielt på hvordan både båten reagerer på gasspådrag ( "akselerasjon" ) og stopp med tobladet propell. Hvilken fart får dere: cruising speed/ top speed? Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 22.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2015 (redigert) Dette blir vår 3. sesong med båten. Bortsett fra problemer med varmgang rett etter vi kjøpte båten har det vært en bra motor. Da vi kjøpte båten sto det en 14X8 foldepropell på den. Maks fart var da 3 knop. Dette måtte vi selvsagt gjøre noe med. Jeg fant fort ut at når drevet har en utveksling på 2.15 - 1 skal Fenixen ha 15X9 propell. Vi kjøpte en brukt foldepropell 15X9 gjennom baatplassen. Vår første erfaring var at vi endelig fikk god fart i båten. Nå var maks fart 6.5 knop. Det varte 5 min, så gikk alarmen for varm motor. Tydelig at større propell utløste dette. Jeg brukte en wire til å stake opp gjennom avtappingskranen på babord side under sylinderen. Vi kjøpte også inn nytt termostathus og ny termostat. Etter dette har ikke motoren gått varm. Gjennom tråden her kan du lese at vi også har byttet dynamo og vannpumpe. Vi kunne overhalt den gamle vannpumpen, men vi var på sommerferie når den begynte å lekke så var greit å få det fort i orden. Nå fungerer motoren bra. Vanlig marsjfart for oss er mellom 5,5 og 6 knop, ligger da på ca. 2200rpm. Maks fart er 6,5 knop, ligger da på 2500rpm. Ingen røyk eller misfarging på eksos. Akslerasjonen mener jeg er bra. Spørs hva man sammenlikner med da hehe. Stopp er litt verre. Bruker man litt turtall vil jeg mene at stopplengen alikevell er helt grei. Har hørt mange si dette om tobladet foldepropell. Håper den har mange år igjen. Redigert 22.Mars.2015 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 12.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2015 Nå er båten polert og klar for sjøen. Blir sannsynligvis sjøsatt til onsdag Det synes fortsatt hvor eksosen var, men satser på at det ikke synes så godt når båten kommer på vannet. De 4 boltene man ser er der for at vi har hull til å montere påhengsmotorbrakett der, i tilfelle motorstopp... Mangler bare masten. Bruker tc nano og 3d til slutt Vi bruker maskin. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 15.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2015 I dag kom båten på vannet Inntil videre motorbåt... Regner med at masten kommer opp til Fredag. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.