Jump to content

Tuter for å varsle andre om flaggtiden


Janda

Recommended Posts

Ærlig talt, en som irriteres slik at en kaller andre for idiot og tulling, kanskje den beste beskrivelsen på slike er : Tulling eller idiot? Men ta nå ikke dette personlig, dette var generelt ment.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tuter aldri selv, og vil helst også respektere flaggreglene... hadde nok ikke hatt noe i mot å gi et støt på slaget sammen med alle om hornet hadde fungert (uten at jeg kjenner noen trang av den grunn)... det er jo litt tradisjoner i slikt, og tradisjoner er jo hyggelig det... så om noen tuter sammen og for alle og enhver, fint. Men, når man har pekt seg ut en enkelt båt som ligger litt etter skjema, og legger seg på hornet i full irritasjon--- ja jøss tenker jeg... at man gidder. Hverdagshelt!

 

Det er vel kanskje forskjell om man opplever om man blir tutet på i irritasjon eller som en hyggelig gest... for folk flest ønsker jo å følge reglene samtidig som man vet at man fort kan glemme klokka... så da setter man pris på en påminnelse en båtvenn... men ikke en reprimande fra en hverdagshelt.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å gjøre det slik at om noen tuter og fjaser for å forsikkre seg om at flagget kommer ned kl 2100 passer jeg på å minne de samme om at flagget skal opp 0800, og gjærne litt ekstra høylytt....

Du avslører at du overhode ikke har forstått flaggreglene.

 

Norges Speiderforbund utviklet en flagg-app for noen år siden som varslet om flaggdager, og når det kunne tas opp, og skulle ned. Usikker på om den appen eksisterer enda, men den var knallbra.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Ift flaggreglene, er det ikke egentlig slik at privatpersoner ikke er bundet av flaggregler, men at vi (mange) i Norge etter tradisjon følger de offentlige flaggreglene? Men om man lar flagget stå ute lenger enn 21, bryter vel man ingen regler som privatperson?

 

Om man bør gjøre det ift respekt for flagget osv er en annen diskusjon.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Er dette virkelig noe og bli irritert over?

Husker da jeg var liten så var det om og gjøre og tute først, var man ikke først ble det ett skuffet barn som gikk til sengs!

 

Dette er jo en tradisjon jeg er vant med der hvor vi har ferdes opp igjennom iAllefall, og ikke noe jeg bryr meg om heller noe jeg støtter med gode artige minner.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hadde nå foretrukket at folk heller kom bort en tur for å minne meg på å ta ned flagget enn å misbruke hornet. Tror ikke det er tradisjon for slikt i Ryfylke, har i alle fall ikke opplevd noe tuting der jeg har vært.

 

Det må vel bli et rabalder for småbarnsfamilier hvis ungene vekkes opp av en tutekonsert på kveldene? Eller er det slik at ingen barn legger seg før ni på tur? Men samtidig, leste et eller annet sted at småbarnsfamilier i båt er sjeldnere nå enn før. Da er det jo forsåvidt mindre hensyn å ta. Jeg forandrer mening. Tut i vei! Ser jeg må skaffe meg et skikkelig kompressordrevet horn. Et slikt et horn de har på Statsraaden er grovt nok i målet og kunne passet meg fint.

Link to post
Share on other sites

Jeg har småbarn i båten 3 og 5 år.

 

Men det er da aldri snakk om noe tutekonsert!

 

Har aldri skjedd faktisk at det er mer enn ett tut klokken 2100 der jeg har vært.

 

Første man på tuta , rekker du det ikke så må du prøve igjen i morgen.

 

Så det er snakk om ett tut.

 

hadde det vært snakk om at alle skulle tute kl 21 så hadde det vært. Annerledes!

 

Men alt vi båtfolk plages av så skjønner jeg ikke hva som gjør at vi holder ut i lengden:/

 

Det er 2 ting jeg plages av det er hensynsløse middelaldrende mennesker som skal spille volum 100 på anlegget og drikke seg dritings og prøve å prate høyere enn volumet på musikken!

 

Så har vi daycruiserene som ligger i halvplan inne i havneområder.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

jaha?

Du kan ta opp og ned flagget så mye du vil innenfor "flaggtiden" Men ved solnedgang, eller senest klokken 9 skal flagget ned.

Ingen som sier at flagget skal opp klokken 8, men da har du "lov" til å heise det.

 

Dermed blir det fullstendig meningsløst å tute om morgenen, mens det gir mening på kvelden. Nå har jeg riktignok aldri i mitt liv opplevd at noen tuter, og kommer aldri til å gjøre det selv heller. Men at jeg misliker at flagg om henger ute om natten skal være sikkert! Likevel løper jeg ikke rundt og er politi. Kan nevne det i en fleipete kommentar om det passer seg, men ikke ellers.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...