Jump to content

Tuter for å varsle andre om flaggtiden


Janda

Recommended Posts

Det er alltid noen som ikke følger sedvane for flagget. Slik er det bare.

Sluttet helt med å følge sedvane da vi havnet her på Vestlandet. Rene galskapen hos dere. Hva gjør dere når dere alle går i land for et bedre måltid. En i følget må vell helst bli ombord mens resten koser seg med måltidet. Eller firer dere flaget før dere forlater båten og går på kino. Da bryter dere jo også disse selvpålagte reglene som dere blir påmint om hver kveld av hornblåser.

 

Og la meg slippe å høre noe om manglende respekt for flagget vårt. Så lenge en er ombord eller bruker båten er flagget oppe hele døgnet, bortsett fra i hjemmehavn.

 

På tide at det begynner å oppføre seg som folk på tur.

:thumbsup:

 

Vi har forresten flagget oppe sålenge vi er ombord, har sluttet med den der firingen og heisingen.

:thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Når man ikke ser noen grunn til å vise respekt for hverken flagget eller de regler som følger med bruken av dette så skjønner jeg ikke hvorfor man skal ta bryet eller utgiften med å utstyre båten med flaggstang og flagg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Får lyst til og fortelle litt om flagget og hvordan det er ombord i godsruter i kyst og Nordsjøfart. Flagget henger oppe døgnet rundt det blir aldrig tatt ned . Når det blir tatt ned og skiftet ut så har det som regel hengt oppe en sånn ca 4 måneders tid da er det helt uttjafset og sotete. Jeg reiste til Sjøss første gang i 1972 den gang hvar det stil og og orden på alt ombord i alle handelsfartøy flagget ble heist ved dagry og tatt ned om kvelden. I dag føler jeg som litt eldre Sjømann att alt ved dette og reise til Sjøss er ødlagt til og med dette og heise og ta ned flagget har vi sjøfolk mistet på veien til ett moderne samfunn. Jeg bryr meg ikke lenger på grunn av att jeg er snart ferdig med mitt yrkesliv. Men når jeg ser tilbake på tidligere tider og den respekten vi hadde for flagget dengang i forhold til nå så er det ikke annet og si enn attdet hele er til og grine av.

Link to post
Share on other sites

Å vise respekt for flagget vil for min del si å ikke la det komme i bakken eller ligge på dekk, og bytte det ut når det begynner å bli skittent, slitt eller ødelagt. Når jeg tar det ned og det er vått, henger jeg det til tørk.

 

Av og til viser jeg respekt for de som vil følge flaggregler ved å ta ned flagget kl. 21.00 eller når mørket faller på. Hvis noen tuter kl. 21.00 tar jeg det helt sikkert IKKE ned!

Link to post
Share on other sites

Heng meg ikkje opp i kva andre gjere på sjøen,bortsett frå hvis eg ser de er til fare for andre og seg sjøl.No er det egentlig nok av det her "ovenfra og ned"forståsegpåere fra ei eller annan flybridge på ein 40 50 fotar.Respekt for flagget skal alle ha,og det trur eg de fleste med respekt for seg sjøl og flagget har.Hadde nokon tuta på meg pga.flagg eit minutt over 9 foreks,så hadde eg blitt så forbanna at vedkommende hadde fått det med seg,og alle andre rundt om kring også.Sjøen for meg er kos,og avslapping,heile året.Er ikkje vant med drittslenging pga bagatellar.her på vestlandet hjelper vi kverandre i staden.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo egentlig, som mange allerede har påpekt, ingen regler for bruken av flagget. Vi koser oss med flagget og tar det ned som det passer oss og gjerne ved solnedgang. Det skal mer til for å få meg stresset på sjøen.

 

Jeg har faktisk bare en gang opplevd trompetfanfare i uthavn. Syntes det bare var gøy.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ser ut som folk er veldig plaget! Eller misforstår jeg?

Det jeg er vant med er at da klokken slår 2100 så er det 8 av 10 kvelder en -1- EN båt som tuter ca 1-1,5 sekunder i tuta.
I 10/10 tilfeller så er det ett barn i alderen 4 til 14 år som får lov til å tute. En som regel stor glede forlystelse for barnet selv, noe barna syntes er morro og få lov til å gjøre. Selv er jeg bare 32 år men husker dette fra da jeg selv var 6-10 år at dette var morro og ikke minst gode minner fra den tiden det var flere båtfolk enn folk i båt på vannet.

Det er eller har aldri vært noe fanfare/trompet/tutekor/ bråk eller leven pga dette.

Grunnen til at det gjøres er KUN for og markere at kloken er 2100.... Og det pleier som regel og tutes selv om alle flagg er inne eller om de er ute enda !
Dette handler aldri om nettopp DEG som har glemt flagget, eller som driter langt F i om flagget er ute..

Det er som sagt ett lite tut for og markere at nå er klokken der.
Det er nok svart få som bryr seg om nettopp deg...

Selv glemmer jeg flagget titt og ofte og takker for at noen minner meg på klokken, er jeg ute å spiser så tar jeg det inn da jeg kommer tilbake. Ingen fare er skjedd.


En liten ting til slutt, om det skulle bli tutekor/fanfare/trompetorkester osv så mener jeg det blir feil jeg også.

Men jeg liker "tradisjonen" da jeg har gode minner som barn selv, og blir heller irritert over litt større ting enn ett barn som får lov til å trykke på hornet :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hva gjør dere når dere alle går i land for et bedre måltid. En i følget må vell helst bli ombord mens resten koser seg med måltidet. Eller firer dere flaget før dere forlater båten og går på kino. Da bryter dere jo også disse selvpålagte reglene [...].

Neida, når alle har gått i land for et bedre måltid, er båten heller ikke under kommando, og skal heller ikke føre flagg. Vi pleier å ta inn flagget når vi forlater båten for å handle, gå på stranden eller lignende.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er kanskje litt gammeldags, men for meg så er det naturlig å følge reglene, uskrevne eller skrevne, lov eller sedvane. Så jeg setter opp stanga med flagget når jeg drar ut, og tar stanga inn når jeg kommer i havn. Enkelt og greit.

 

Nå er jeg så fersk at jeg ikke har opplevd å ligge i gjestehavn eller uthavn og høre tuting eller fanfarer, men ser ikke noen problemer med å følge skikk og bruk.

 

Jeg planlegger et tokt langs svenskekysten når jeg tar min første sommerferie med båt, og har allerede kjøpt inn en passende stang som kan festes til rekka på styrbord slik at jeg kan sette opp et svensk gjesteflagg der. Synes det er koselig å kunne gjøre slikt.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette hysteriet gjentar seg hvert år her på BP og jeg hadde tenkt å ligge unna denne gangen, men det er noen som treffer en nerve hos meg når det henvises til manglende respekt for vårt nasjonalsymbol. Noen som ikke har respekt for flagget er alle de som kler seg i bukser og jakker av flaggets farger. Men der er det stille da det er mange som digger disse personene.

 

Når man ikke ser noen grunn til å vise respekt for hverken flagget eller de regler som følger med bruken av dette så skjønner jeg ikke hvorfor man skal ta bryet eller utgiften med å utstyre båten med flaggstang og flagg.

 

Hensikten med å ha flagg på egen båt er jo for å henvise til nasjonalitet, innenfor norsk farvann og utenfor vårt farvann. Det er jo ikke alle som kun ferdes i vår lille andedam. Du henviser til regler. Ok. Vis til disse såkalte reglene da som gjelder for "lystbåter" og ikke for skip med mannskap nok til å følge internasjonale / norske regler.

 

... er båten heller ikke under kommando, og skal heller ikke føre flagg.

 

Under kommando eller ikke er det nok følehornene våres som avgjør. Går ut fra at du også kobler fra all strøm før du forlater båten.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hva om Astor nå begynner å gi et støt i hornet kl. 08.00? Jeg er jo oppe i god tid før det. Froksten er fortært og det nærmer seg lunsj. Ser jeg rundt meg er vi flere morgenfugler men enda flere syvsovere. Den beste tiden er en god morgenstund.

 

Nå fikk jeg noe å tenke på.....


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Blir på samme måte som da naboene har hatt vill fest og høy musikk i båten til klokken 0400 det, og ungene våkner 0700 trøtte etter å ha sovet dårlig hele natten.

 

Da setter jeg på litt høy barnemusikk som kaptein sabeltann og annie og ungene mine synger og koser seg på brygga, da festnaboene til slutt kapitulerer og står opp med ett surt åsyn mens jeg og barna koser oss helmaks ;:)

Så Astor ikke noe i veien for ett drag i hornet 0800 heller, men jeg våkner ikke av det om jeg sover, men som regel er vi våkne selv på den tiden :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Nå fikk jeg noe å tenke på.....

 

:lol: Ha flagget oppe før soloppgang og legg båten slik at morgensola skinner mot dette når denne dukker opp. Sitt i ro og vent mens du nipper til kaffen og får en opplevelse av de sjeldne. Jeg blir varm om hjertet av denne symboleffekten.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Blir på samme måte som da naboene har hatt vill fest og høy musikk i båten til klokken 0400 det, og ungene våkner 0700 trøtte etter å ha sovet dårlig hele natten.

 

Da setter jeg på litt høy barnemusikk som kaptein sabeltann og annie og ungene mine synger og koser seg på brygga, da festnaboene til slutt kapitulerer og står opp med ett surt åsyn mens jeg og barna koser oss helmaks ;:)

 

Så Astor ikke noe i veien for ett drag i hornet 0800 heller, men jeg våkner ikke av det om jeg sover, men som regel er vi våkne selv på den tiden :)

Tommel opp Redigert av Catch22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva om Astor nå begynner å gi et støt i hornet kl. 08.00?

Nå er jo "regelen" at flagget ikke skal opp før kl. 08.00 og ned senere enn kl. 21.00 Du kan derfor gjerne heise flagget kl. 10 og ta det ned kl. 19.00 f.eks. Ligger hele mannskapet og sover, eller ikke er ombord er fartøyet ikke "under komando" og da fører man jo ikke flagg.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å pakke in 24v batteridrillen min i plast og montere en 70mm hullsag slik at jeg kan ta hånd om 0400 festerne i god tid før 0400 og 0800 blåserene på en ordentlig måte vha dykkermaske og litt luft.

Først et hull i motorromseksjonen og dernest et hull i mannskapsseksjonen.....

 

Pleier å stilne fanfarene.....

 

Virker HVER gang.....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å pakke in 24v batteridrillen min i plast og montere en 70mm hullsag slik at jeg kan ta hånd om 0400 festerne i god tid før 0400 og 0800 blåserene på en ordentlig måte vha dykkermaske og litt luft.

Først et hull i motorromseksjonen og dernest et hull i mannskapsseksjonen.....

 

Pleier å stilne fanfarene.....

 

Virker HVER gang.....

Du har med deg vanlig senkesett utpå altså? :giggle:

 

Jeg selv pleier å ta ned flagget 21.00 Om andre ikke gjør det, så legger jeg meg nok ikke på tuta av den grunn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...