Jump to content

Tuter for å varsle andre om flaggtiden


Janda

Recommended Posts

Jeg er også enig i at flagget skal ned klokka ni (så lenge båten ikke er i fart). Men for min del er det mer snakk om "style" enn å følge et regelverk som ikke gjelder for fritidsbåter. Når man ikke risikerer å bli straffet for å ikke følge flaggreglene er de heller ikke, og fungerer ikke, som skikkelige regler. Da blir det mer et spørsmål om hvordan man vil prøve å framstå ovenfor andre, og eventuelt respekt for flagget.

 

Skulle jeg ha glemt å fire flagget klokka ni er det bare fint om noen andre minner meg på det, så lenge dette skjer med en god tone. En ovenfra- og ned-holdning har ingen hensikt og fører kun til dårlig stemning.

Link to post
Share on other sites

På 80-tallet på Østlandet lærte jeg at største båt skulle tute klokka ni. Da ble det ofte "kamp" mellom de største båtene om å være først på hornet, for å markere hvem som hadde den største båten. Ikke alltid lett å avgjøre. Noen med 36 fot flybridge kunne jo synes at de hadde større båt enn seileren på 37 fot.

 

Husker vi lå noen dager i uthavn der det flere kvelder på rad var "kappløp" mellom tre store båter om å tute. Kapteinene sto klare med fingeren på hornknappen mens klokka sakte tikket ned mot ni. Så braket det løs fra alle tre båtene. Alle tre mente de hadde størst båt. Tredje eller fjerde kvelden mens de holdt på med nedtellingen kom ei lita jolle forbi og fyra av det kraftigste kompressorhornet jeg noensinne hadde hørt. Da ble det latter og applaus fra de andre båtene, og ikke noe mer tuting fra trioen.

 

Nå i mine voksne dager har jeg et veldig avslappet forhold til andres flagging og tuting. Jeg prøver å ta ned flagget klokka ni, men det hender at det blir senere også.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Ja Lars, en fanfare spilt på trompet eller et annet instrument synes jeg er vakkert, men tuting med hornet er ikke vakkert, men støy. Forøvrig kom flagget til han som var opptatt av å varsle om kvelden opp 08.15 morgenen etter. Hornet på båt skal brukes for å varsle ved navigering, og for eksempel for å varsle andre om fare.

Link to post
Share on other sites

Ja Lars, en fanfare spilt på trompet eller et annet instrument synes jeg er vakkert, men tuting med hornet er ikke vakkert, men støy. Forøvrig kom flagget til han som var opptatt av å varsle om kvelden opp 08.15 morgenen etter. Hornet på båt skal brukes for å varsle ved navigering, og for eksempel for å varsle andre om fare.

Link to post
Share on other sites

Flaggreglene her til lands er sedvane og ikke en lov! Tuting og bæljing for å påpeke at faget er oppe er en uting! Her er en link til en artikkel som noen og enhver av disse flaggeneralene bør lese.... http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/v%C3%A5re-flaggregler-en-uskreven-lov

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ja, hvis man ikke får tute ofte nok får en trøste seg med at flaggreglene gjelder bare på land.

Dvs. ikke i båt og serdeles ikke i små fritidsbåter under 70 fot, tror jeg.

At noen skal tute pga flagget på en båt henger opp, er helt utrolig.

På tide at det begynner å oppføre seg som folk på tur.

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, minner meg på en episode i en uthavn for noen år siden. Kl 21:00 kom det en 5 sekunders jalling fra et trykkhorn. Når stillheten igjen hadde lagt seg hørte en smårollingene som hadde ligget i dyp søvn rundt om i havna hadde startet sin egen tuting. Var noen foreldre som måtte jalle litt tilbake på kompressorhornmannen.

Et tut er greit, men ikke la det ta helt av.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Flaggregler bør overholdes lov under gange, ikke flagget i bakken osv.

Men utenfor Norge, f.eks. i gjestehavnen i Strømstad, kan flagget være oppe hele døgnet.

 

Du kan ikke ha flagget oppe under fart. Du Skal ha flagget opp under fart.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

At noen skal tute pga flagget på en båt henger opp, er helt utrolig.

På tide at det begynner å oppføre seg som folk på tur.

Jeg vil velge og vri på det, hvis noen blir irriterte av noe så lite så burde dem kanskje holdes seg for seg selv og aller helst på land.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo misbruk av signal på sjøen å tute med hornet uten grunn så jeg forstår egentlig frustrasjonen til Janda, at noen velger å spille en fanfare eller lignende når de mener flagg skal fires er bare hyggelig det. Vi har forresten flagget oppe sålenge vi er ombord, har sluttet med den der firingen og heisingen.

Link to post
Share on other sites

Enzo støtter deg på den. Har også begynt å ha flagget opp når vi er i båten. Så får heller de som vil bli arge bli det på sin måte.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Ser at mange kjenner til Flagg reglene, ser også at noen er usikkre på disse reglene i båt. Er det noen her inne som kunne komme med de rette retningslinje på hvordam man SKAL forholde seg til flagget ombord i båt?

 

:wink:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Tenk så kjedelig verden hadde vært uten uskrevne regler.... Bøye-"krig", bruk av aggregat, flagg, avpassing av fart, bruk av vest, "smågnagere" som bruker jolle døgnet rundt osv... Ler så jeg holder på å dette av stolen hver gang temaene er oppe til diskusjon. :)

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble referert til Hankø-sundet, og der er det jo en litt spesiell holdning til dette fra gammelt av.

Når Olav var konge, brukte han ofte feriestedet Bloksberg, som ligger i Hankøsundet(Nå er det englehvisker'n som holder til der...).

Kongeskipet lå gjerne fortøyd i innseilingen. Da gikk det signal på kongeskipet om kvelden, og samtlige båter, hus og hytter som kunne sees fra kongeskipet og Bloksberg sørget for å fire flagget på signal. Hvis ikke ble praten på butikken dagen etter om "Olsen" som lot flagget henge i kongens påsyn. Denslags har en tendens til å virke "oppdragende" når det synes ETT flagg i hele sundet, og det er ditt....

 

Nå er det dessverre mange år siden kongeskipet lå i sundet, men at man her tviholder litt ekstra på gammel skikk og bruk er ikke umulig.

Selv forsøker jeg etter beste evne å overholde flaggreglene, men lar meg samtidig ikke irritere av de som ikke gjør det.

Jeg irriterer meg mer over de som klipper gresset på søndag når de har hatt hele uken på seg, men det er en annen diskusjon... :wink:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gresset blir klippet her as we speak!

 

Grunn jobber vekk hele uken, båten i helgen og da taes det når vi kommer hjem.

 

Je er heldigvis en som sjeldent lar seg irritere. Heldigvis er naboene lik :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...