Jump to content

Tuter for å varsle andre om flaggtiden


Janda

Recommended Posts

Hva om Astor nå begynner å gi et støt i hornet kl. 08.00? Jeg er jo oppe i god tid før det. Froksten er fortært og det nærmer seg lunsj. Ser jeg rundt meg er vi flere morgenfugler men enda flere syvsovere. Den beste tiden er en god morgenstund.

 

Nå fikk jeg noe å tenke på.....

 

I følge disse reglene, ikke lovene som enkelte synes å tro det er snakk om, så må man ikke heise flagget klokken åtte, men ikke før åtte. For egen del kan jeg ikke huske sist jeg sov klokken åtte om morgenen så meg hadde det ikke plaget. Og om noen velger å følge de riter, tradisjoner og skrevne/uskrevne regler som finnes i forbindelse med bruk av det norske flagget så er det positivt. Som tidligere skrevet skjønner jeg ikke hvorfor mange her tar seg bryet med flaggstang og flagg med mindre de er pålagt ved lov å gjøre det f.eks i forbindelse med ferdsel til land hvor dette er påkrevet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Moche har rett i at man ikke trenger å heise flagget kl 08 iht til "reglene", men jeg vil mene at om man overnatter i båten, kommer krypende ut av dyna kl 1130 og setter opp flagget da, så er det etter mitt syn omtrent like dårlig style som å la det henge hele natten.

 

Selv har jeg et svært avslappet forhold til hvordan folk praktiserer sin flaggbruk, men synes man kan holde seg for god til å tute eller rope om at folk må ta inn flagget.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Til dem som mener at regler ikke finnes kan dette være et sted å begynne:

 

Lov om Norges Flag

 

Forskrift angående bruk av statsflagget og handelsflagget

 

Et lite klemt i hornet kl 2100 kan sikkert ikke sjenere så mange, men overdreven tuting og larm minner mest om rølp.

Etter min oppfatning sier litt om "stylen" ombord hvis det flagges i hytt og vær, litt det samme som fendrer som henger og slenger langs skutesidene under gange :giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

For min del er jeg opptatt av noen tradisjoner og det å ta flagget ned ved solnedgang, senest klokken 21, er en av dem. En annen tradisjon jeg følger (i likhet med de fleste andre, regner jeg med) er julefeiringen til tross for at jeg ikke er spesielt religiøs. Jeg spiser ribbe på julaften, noe som også er en utbredt tradisjon som følges ganske konsekvent. Men dette er bare for min egen del og jeg har ingen ambisjoner om å tre denne skikken nedover hodet på alle andre. Å hisse seg opp over at naboen ikke tar ned flagget klokken 21 vil jeg sammenligne med å hisse seg opp over at naboen spiser taco på julaften, eller spiser ribbe i september og julemarsipan i oktober.

 

Jeg overhørte for et par år siden en gammel dame som klagde over at de solgte julepynt altfor tidlig. Hun mente at dette var noe som bare hørte desember til, men fikk til svar at salget gikk strålende både i oktober og november også. Dette mener jeg illustrerer hvordan man burde forholde seg til tradisjoner: Det vil bare medføre frustrasjon å forvente at alle andre skal følge dine tradisjoner og leve etter dine ønsker i så måte. Det tilhører fortiden at man forholdt seg til "rett og galt" på den måten noen fortsatt forholder seg til flagget. I offisielle sammenhenger er det naturligvis fortsatt viktig å følge visse tradisjoner, så man gjør det f.eks. i forsvaret. Men for en privatperson i fritidsbåt er situasjonen en annen. Det er på høy tid for enkelte å innse at i vår moderne tid, er man ikke så opptatt av rett og galt på samme måte. Det som betyr noe i dag er konsekvensene av våre handlinger. Hvis det man gjør ikke har noen negative konsekvenser for andre (utover at folk lar seg irritere over ting som strengt tatt ikke angår dem eller påvirker dem), så er det ikke galt. Jeg vil gå så langt som å si at hvis noen er uheldige og søler til flagget eller mister det i bakken, så er det et primitivt trekk ved deg om du hisser deg opp over det. Det å bevisst fornærme andre ved å skjende flagget med vilje er naturligvis noe annet, da det kan oppfattes som provokasjon eller kanskje en trussel i visse sammenhenger. Men bortsett fra eventuelle trusler kan man argumentere med at konsekvensene av å f.eks. trå på et flagg strengt tatt ikke er noe å snakke om og det går faktisk an å bare overse det, eller bare tenke med seg selv "for en tulling" og leve lykkelig med det.

 

Ser man ting litt i perspektiv, er man heldig hvis den største bekymringen man har er andres respekt for flagget.

Redigert av Stradivarius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil mene å si at 94% av dagene vil jeg huske å ta ned flagget. Men er heller liten sjanse for at det kommer opp før brunsj.

Så med bakgrunn i alle de som er ytterst hårsåre så selger jeg nå mitt nyinnkjøpte flagg. Fortsatt pakket inn, og syrefast kopp for skroget.

Ser jo dette skaper mer galle en glede over dette utrolig fine symbolet det er på vannet.

 

Kan se ut til at mange heller vil at båtene kjører uten flagg på dagen, en at de må takke seg til å se et flagg komme ned 21:17, eller opp etter 10...

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

For 30 - 40 år siden var det mye mere av denne tutingen enn det er i dag. Nå i dag er det en sjeldenhet at man hører slik tuting klokken 2100. Den gang var det vel ungene, slik jeg har forstått det, i alle fall om bord hos meg, som sto for tutingen. Ikke for å minne andre om at flagget skulle ned, men for å markere at man tok ned flagget på egen båt. I helgen hadde jeg med datter, svigersønn og barnebarn om bord, og da kom det opp fra "barnet" mitt (39 år) om ikke ungene kunne blåse i hornet klokken 2100. Det ble gjort, den ene den ene kvelden, og den andre den andre kvelden. Ikke for å minne noen om flagget, men for at det var morsomt for barna. Stor stas var det.

 

Jeg har også opplevd at noen har avfyrt saluttkanon klokken 2100, og i Sverige i fjor opplevde jeg at det ble spilt flaggsignal på trompet, klokken 2100, etterfulgt av den norske, svenske og danske nasjonalsangen. Det var nasjonene som var representert i havna. Det siste var faktisk svært rørende og vakkert, og resulterte i klapping i havna.

 

Jeg klarer ikke å opparbeide særlig engasjement i om folk tar ned/setter opp flagget eller ikke, eller om det blåses i et horn klokken 2100, uansett grunn. Ei heller det faktum at enkelte mennesker tror at hele verden er interessert i å høre den musikken de hører på, selv om det til tider kan være litt vanskelig å svelge. Jeg pleier å si til kona, det er verre for dem enn for oss. Vi har i hvert fall fått oppdragelsen de mangler.

Det som kan engasjere meg er om folk bryr seg med hva jeg gjør, så lenge jeg og mine oppfører oss, og ikke gjør noe som er egnet til å genere alle.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Da vi bor om bord, flagger vi døgnet rundt. Greit å vise at båten vår er norsk, selv om vi stort sett ligger i hjemmehavn. Å ta opp og ned flagget til rett klokkeslett hver bidige dag, er noe jeg hverken orker eller husker å gjøre.

De som er spesielt opptatt av at alle skal ta ned flagget klokken 21.00.00, får gjøre det så mye de orker. Men all den tid det ikke er noe forbud mot å flagge etter klokken 21, får folk holde reglene sine for seg selv og slutte å plage andre.

 

Forøvrig mistenker jeg dette å være et østlandsfenomen. Har bare opplevd to ganger at noen har tutet i hornet kl 21.

 

:flag:

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til dem som mener at regler ikke finnes kan dette være et sted å begynne:

 

Lov om Norges Flag

 

Forskrift angående bruk av statsflagget og handelsflagget

 

Fører du et handelsfartøy?

 

Selv har jeg bare en fritidsbåt og er derfor ikke bundet av disse reglene du viser til.

 

I den grad jeg fører flagg på båten min forsøker jeg å følge de sedvaner som gjelder for bruk av flagget i fritidsflåten. Det regner jeg som en del av alminnelig folkeskikk, som når jeg hilser på naboen.

 

Men jeg forsøker også å irritere meg minst mulig om noen skulle glemme å ta ned flagget en kveld. Likeså blir jeg også lite fornærmet om naboen skulle gå i egne tanker og glemme å hilse tilbake.

Link to post
Share on other sites

 

Fører du et handelsfartøy?

 

Selv har jeg bare en fritidsbåt og er derfor ikke bundet av disse reglene du viser til.

Det var nå det,da. Maritime uttrykk har nå så mange merkelige ord for alt mulig. Har alltid tolket "orlogsfartøy" vs. "handelsfartøy" som maritimt for henholdsvis militære og sivile fartøy. Mitt fartøy er sivilt, og hører dermed innunder "handelsfartøy" i terminologien til disse reglene. Det er jo "handelsflagget" vi har lov å føre. Såvidt jeg vet er det også reglene for "handelsfartøy" vi må følge ved anløp av første havn i utlandet.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Blir det ikke mye forskrifter og inspeksjoner og slikt å forholde seg til? Hva slags kompetanse har mannskapet? Er de innført i sjømannsmanntallet eller hva det nå heter?

 

Anbefaler du NIS registrering? Det blir vel rimeligst :wink:

 

Spøk til side. Selv om folkeretten definerer alt som ikke er statsskip (ikke bare orlogsfartøy) som handelsskip - så er vel de fleste av båtene til medlemmene her inne på forumet definert i første paragraf i denne loven:

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-06-26-47 (Småbåtloven)

 

og er derfor ikke noe handelsfartøy etter norsk lov.

Link to post
Share on other sites

Også har flagget flere funksjoner enn 17. Mai symbol.

Det er også et nasjonalitetsmerke.

Derfor har noen langseilere og fiskebåter flagget malt på skrog eller ovebygg.

Hva skal de gjøre?

Synke hver kveld kl. 21:00 og komme opp igjen hver morgen kl. 08:00?

Link to post
Share on other sites

Blir det ikke mye forskrifter og inspeksjoner og slikt å forholde seg til?

Njææ, så lenge fartøyet er under 15 meter og ikke brukes i kommersiell fart, tror jeg flaggstaten det er snakk om er nokså liberal.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Noen som så TV2 nyhetene? Reportasje om noen som malte noen rorbuer i nordlysets farger. Reaksjonen fra mange av de lokale var (fritt oppsummert);

 

"Rorbuene har alltid vært røde, slik har de alltid vært, og slik skal de alltid være"

 

...Tradisjoner endrer seg.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Njææ, så lenge fartøyet er under 15 meter og ikke brukes i kommersiell fart, tror jeg flaggstaten det er snakk om er nokså liberal.

 

Det kan en naturligvis si men det skader vel neppe å beholde noen maritime tradisjoner, etter mitt syn. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg har flagg på balja fordi jeg alltid har sett båter med flagg og fordi den kom med flaggstangfeste og flagg. Syntes det er fint med flagg på båten. Har også flaggstang i hagen med vimpel. Flagger på 17. mai hjemme. Og ellers når jeg vil ift bursdager etc.

 

Når vi henter flagget inn på båten varierer litt, men det er gjerne omkring solnedgang. Uten at jeg bryr meg nevneverdig. Det har hengt hele natten på lufting også.

 

At det er skrevet seks sider om dette her på baatplassen vitner om at vi aldri blir enige.

 

Hysteri. Nyt båtlivet istedet for å henge deg opp i en forbannet tøyduk. Jada jada.... jeg vet hva som kommer...

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

 

 

At det er skrevet seks sider om dette her på baatplassen vitner om at vi aldri blir enige.

Eller så vitner det om at det er et emne som vekker følelser hos folk.

For min del handler det om holdninger. Det er lovlig å brenne flagg i Norge. Men de færreste av oss vil gjøre det likevel. Hvorfor? Fordi vi synes det er noe feil med det, vi har en holdning som sier det er galt. For min del sier mine holdninger at det er galt å la flagget henge ute om natten. Jeg forsøker også holde tidene best mulig. Sikkert fordi jeg føler det er en liten stolthet ved det. Det igjen gjenspeiler de holdningene jeg er blitt oppdratt til å ha, siden jeg var liten.

 

Når det er sagt har jeg ofte glemt flagget. Sjelden hele natten, men at det kommer inn noen timer for sent skjer vel ofte. Da blir jeg litt flau. Ovenfor hvem? Mest sannsynlig meg selv, og mitt eget grunnsyn.

 

Siden jeg har de holdningene jeg har, så blir det umulig for meg å ikke legge merke til folk som har andre holdninger. Jeg vet at noen lar seg irritere når jeg går med sokker i sandalene. Noen har holdninger, og et grunnsyn som sier det er galt. Jeg ser overhode ikke problemet!

De fleste av oss vet at vi har ulike grunnsyn på ting. Og bra er det. Vi kan vel være venner likevel?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Dersom båten min skal kunne kalles "handelsfartøy" må det være når jeg tar den på harrytur til Strømstad ........ :smiley:

 

Da heiser jeg stolt det norske flagget :flag:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...