Jump to content

Tuter for å varsle andre om flaggtiden


Janda

Recommended Posts

 

I Norge har vi en egen lov som definerer hva som er fritidsbåter og småbåter.

 

Ja, vi har faktisk flere lover og forskrifter hvor dette defineres, med tildels avvikende definisjoner.

Det er nemlig slik at en fritidsbåt pr definisjon ikke nødvendigvis er en småbåt.

Og en småbåt trenger heller ikke nødvendigvis være en fritidsbåt.

Men at en båt/fartøy/farkost som ikke er orlogsfartøy automatisk blir et sivilt handelsfartøy, det burde være rimelig innlysende :saint:

 

En fritidsbåt er vel ikke et skip?

Hva skulle den ellers være?

I den loven jeg henviste til brukes også begrepet handelsfartøy og ifølge definisjonen som brukes i sjøveisreglene og mange andre steder heter det: "Ordet fartøy omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet."

 

Men nå er vi egentlig langt utenfor det opprinnelige tema, som det så ofte skjer i tråder her på Baatplassen :giggle:

Ha en fortsatt strålende båtsommer, med eller uten flagg - men husk å føre baatplassens vimpel :sailing:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

 

Ja, vi har faktisk flere lover og forskrifter hvor dette defineres, med tildels avvikende definisjoner.

Det er nemlig slik at en fritidsbåt pr definisjon ikke nødvendigvis er en småbåt.

Og en småbåt trenger heller ikke nødvendigvis være en fritidsbåt.

 

Paragraf 1 i den loven jeg linket til definerer både hva som er småbåt og hva som er fritidsbåt.

 

Ikke er den spesielt tvetydig heller, tvert i mot er den mye klarere enn lover ofte bruker å være.

 

Den definerer fritidsbåter som alt opp til 24 meter (og som ikke bruker i næring). Det er en ganske stor båt.

Men at en båt/fartøy/farkost som ikke er orlogsfartøy automatisk blir et sivilt handelsfartøy, det burde være rimelig innlysende :saint:

 

Der tror jeg vi bare får være enige om å være uenig. Med mindre du kan vise til konkret rettavgjørelse eller definisjon hjemlet i lov eller forskrift tror jeg ikke noe på dette.

 

Fortsatt god sommer til deg også :smiley:

Redigert av Fjord725SE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne tutinga representerer vel litt fest og glede, og er forsåvidt ingen stor sak. Det representerer vel også litt markeringsbehov og er kanskje av og til også litt fyllerør.

 

Trådstarter tar vel litt i ved å kalle "tuterne" for idioter. Ja, egentlig blir det litt idiotisk i seg selv, men jeg forstår jo hva han mener. :lol:

Link to post
Share on other sites

Der var det igjen en idiot som måtte tute for å varsle andre om flaggtiden. I dag på Hankø. TuLLING

 

 

Man kan nok bare oppsummere med at noen har lengre fartstid og / eller er mer opptatt av å bevare tradisjoner og god etikke til sjøs enn andre.......

Jeg kan forstå at maritim etikke og kutyme kan fremstå som vanskelig å innordne seg med for førstegrenerasjons båtmisbrukere...... :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg tar som regel ned flagget kl 21, men synes det er litt vemodig. Det er så fint der det forsiktig beveger seg i kveldsvinden. Det er liksom en del av stemninga. Når flagget går ned er det som at kosen er over, festen er slutt, drikk opp og gå hjem. Som på et utested, når musikken blir slått av og det er full belysning.

 

-jeg tar inn flagget, men det hadde ikke gjort meg noe om det kom skriftlig regelverk som velsignet flagging døgnet rundt på tur/folk i båten. Det tror jeg de fleste hadde likt, men "regler", skikk og bruk, godt sjømannskap etc etc gjør at man holder fast ved dette og kan være rigide ovenfor andre.

 

Har sett noen seilere som har norsk flagg-klistermerke som dekker hele dekselet på jollemotoren som henger på rekka. Det er jo en fin måte å gjøre det på.

 

En havn full av norske og utenlandske flagg, blafrende i kveldssola kl 22, er et pent syn, synes da jeg.

Skal innrømme at jeg gløtter bort på andre om de har flagget opp etter 21, for da får man sosial aksept for å la det henge litt ekstra... Fordi jeg vil beholde kosen.

 

Da jeg bodde i båten i 6 måneder, hadde jeg flagger oppe hele tiden, som tyverisikring.

Ellers hadde jeg måtte droppe flagging.

 

På den andre siden, så er felles flagg heising og firing en fin anledning til å veksle noen ord over rekka med naboen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten opplysning.Flaggtiden er mellom 0800 og 2100.Det betyr ikke at det skal opp kl.0800 og ned kl.2100.Det er opp til hver enkelt å heise/fire flagget i dette tidsrommet.Vi pleier å heise flagget om morgenen som ett tegn på at nå kan vi ta imot besøk ombord.Da kan vi få vår morgenstund i fred og ro før venner og bekjente kommer å hilser på.¨Må bare si at i Bergen tutes det aldri om flaggtidene ikke holdes.

Link to post
Share on other sites

For de som fører KNS-flagget er det ingen tvil om hvordan de skal forholde seg. Jeg har brukt dette som en veiledning for hvordan jeg fører flagget, som ikke er KNS-flagg.

 

KNS Flaggreglement - flagg og stander

 

Flaggreglementet

 

1.Kongelig Norsk Seilforenings flagg kan føres i land på foreningens klubbhus, eller der foreningen måtte ha offisielt tilhold.

2.Kongelig Norsk Seilforenings flagg kan føres på en båt som er registrert i foreningen når den eies av medlem som er norsk statsborger, og båten er under kommando. En båt som fører foreningens flagg skal vise tydelig navn i overensstemmelse med foreningens båtregister.

3.En båt er under kommando når den er rustet til seilas og eieren eller hans representant følger med. Det er ikke nødvendig å stryke flagget om eieren eller hans representant går fra borde for kortere fravær. Representant må være medlem av foreningen.

4.a) Seilfartøy med en mast, som er under seil, fører flagget under gaffelen eller under sprinokken, eller - hvis fartøyet er bermudarigget - i flyndra på storseilet, eller på stang akter.

b) Seilfartøy med flere enn en mast, som er under seil, fører flagget på eller over den aktre mastetoppen, og det er herunder adgang til å sette flagget på stang eller bruke annen anordning med henblikk på å holde det klar av rigg eller seil når det er heist. Er den aktre masten gaffelrigget, er det også anledning til å føre flagget under gaffelen på denne når fartøyet er under seil.

c) Seilfartøy som er under gange for motor, eller som blir slept, og som har seilene nedfirt og beslått, fører flagget på stang akter. Dog har seilfartøy med mer en en mast og som er under gange som foran nevnt, anledning til - selv om seilene er nedfirt og beslått - å føre flagget slik som beskrevet i avsnitt b av denne paragraf.

d) Seilfartøy som ligger til anker, i bøye eller fortøyd på hvilken som helst måte, fører flagget fra stang akter. Dette gjelder prinsipielt også seilfartøy med mer enn en mast. Dog skal det for det sistnevnte være anledning til - såfremt det er praktisk vanskelig å bruke flaggstang akter på grunn av utstikkende bom eller lignende - å føre flagget slik som beskrevet i avsnitt b.e) Maskindrevet fartøy som ikke fører seil, fører flagget fra stang akter såvel under gange som til ankers m.v. Untatt fra denne regel er maskindrevet fartøy over 10 m (33 fot) lengde overalt og som har eget flaggspill med gaffel, rigget på eller i akterkant av oppbygg midtskips eller nær midtskips. Slikt fartøy kan under gange - og kun da - fører flagget under den foran nevnte gaffel.

5.En båt under kommando bør føre flagg i flaggtiden, og alltid under gange også utenfor flaggtiden. Flagget kan strykes i åpen sjø, men skal tones når en møter orlogsfartøy eller lystbåt. Ved å komme til eller ved gang fra havn skal flagget tones også utenfor flaggtiden, men det strykes igjen når båten er kommet til ankers. Det samme gjelder møte med orlogsfartøy eller lystbåt som en skylder å hilse.

6.Hilsing foregår ved langsomt å senke og heise flagget en gang. En skylder å hilse:

a) H.M. Kongen og andre kongelige personer.

b) Norsk eller fremmed orlogsstasjon, orlogsfartøy eller festning med kommandoen heist.

c) Fremmede lystbåter i norsk farvann.Det svares straks på en hilsen. Seiler en i eskadre, svarer bare sjefbåten.

7.Flaggtiden er fra solens oppgang til dens nedgang, eller fra kl. 08.00 til kl. 21.00, når solen går opp før denne tid eller ned etter. I Sør-Norge (syd for 64° 51,5 N Rørvik) heises flagget kl. 08.00 i tiden 1. mars til 31. oktober, og kl. 09.00 i tiden 1. november til 28/29. februar. Flagget hales ved solnedgang eller kl. 21.00 når solen går ned etter dette tidspunkt. I Nord-Norge heises flagget kl. 10.00 i tiden 1. november til 28/29 februar. Flagget hales da kl. 15.00. For øvrig som i Sør-Norge. Når lystbåt ligger i nærheten av orlogsstasjon, orlogsfartøy eller festning følger en disses flaggtid. Er flere båter samlet, tas flaggtiden etter foreningens formann, eskadresjef, styremedlem eller eldste tilstedeværende båteier.

Link to post
Share on other sites

 

Men at en båt/fartøy/farkost som ikke er orlogsfartøy automatisk blir et sivilt handelsfartøy, det burde være rimelig innlysende :saint:

...

Hva skulle den ellers være?

I den loven jeg henviste til brukes også begrepet handelsfartøy og ifølge definisjonen som brukes i sjøveisreglene og mange andre steder heter det: "Ordet fartøy omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet."

 

 

Det virker ikke særlig innlysende at et lystfartøy er et handelsfartøy fordi det ikke er et orlogsfartøy. Når f.eks. Tollvesenet omtaler lystfartøy og fritidsbåt i sine lover og regler så mener de nok ikke fartøy generelt, eller handeslfartøy, men rett og slett det de skriver, nemlig fritidsbåter/lystfartøy. Sitatet ditt ovenfor omtaler også bare "fartøy", den generelle termen som det vel er logisk å anta at omfatter både fritidsbåter/lystfartøy, handelsfartøy, orlogsfartøy osv., det står ingenting spesifikt om handelsfartøy vs. lystfartøy.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har vi ligget på Ø. Bolæren et par kvelder. Her ligger et par båter som drar i tåkeluren kl 21.00 og jeg synes i grunn det er helt supert. Har flaggetpå flybridgen og det er fort gjort å glemme at det står der når man har spist middag og sitter i andre tanker og koser seg.......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...