Poseidon Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Fører du et handelsfartøy? Ja, og det gjør trolig du også - hvis din ikke er gråmalt og fører splittflagg Handelsskip / handelsfartøy Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fjord725SE Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Beklager, jeg trodde vi diskuterte norske lover. Ikke internasjonal folkerett. I Norge har vi en egen lov som definerer hva som er fritidsbåter og småbåter. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Ja, og det gjør trolig du også - hvis din ikke er gråmalt og fører splittflagg Handelsskip / handelsfartøy Her står det at det gjelder skip. En fritidsbåt er vel ikke et skip? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Poseidon Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 (redigert) I Norge har vi en egen lov som definerer hva som er fritidsbåter og småbåter. Ja, vi har faktisk flere lover og forskrifter hvor dette defineres, med tildels avvikende definisjoner. Det er nemlig slik at en fritidsbåt pr definisjon ikke nødvendigvis er en småbåt. Og en småbåt trenger heller ikke nødvendigvis være en fritidsbåt. Men at en båt/fartøy/farkost som ikke er orlogsfartøy automatisk blir et sivilt handelsfartøy, det burde være rimelig innlysende En fritidsbåt er vel ikke et skip? Hva skulle den ellers være? I den loven jeg henviste til brukes også begrepet handelsfartøy og ifølge definisjonen som brukes i sjøveisreglene og mange andre steder heter det: "Ordet fartøy omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet." Men nå er vi egentlig langt utenfor det opprinnelige tema, som det så ofte skjer i tråder her på Baatplassen Ha en fortsatt strålende båtsommer, med eller uten flagg - men husk å føre baatplassens vimpel Redigert 27.Mai.2014 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fjord725SE Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 (redigert) Ja, vi har faktisk flere lover og forskrifter hvor dette defineres, med tildels avvikende definisjoner. Det er nemlig slik at en fritidsbåt pr definisjon ikke nødvendigvis er en småbåt. Og en småbåt trenger heller ikke nødvendigvis være en fritidsbåt. Paragraf 1 i den loven jeg linket til definerer både hva som er småbåt og hva som er fritidsbåt. Ikke er den spesielt tvetydig heller, tvert i mot er den mye klarere enn lover ofte bruker å være. Den definerer fritidsbåter som alt opp til 24 meter (og som ikke bruker i næring). Det er en ganske stor båt. Men at en båt/fartøy/farkost som ikke er orlogsfartøy automatisk blir et sivilt handelsfartøy, det burde være rimelig innlysende Der tror jeg vi bare får være enige om å være uenig. Med mindre du kan vise til konkret rettavgjørelse eller definisjon hjemlet i lov eller forskrift tror jeg ikke noe på dette. Fortsatt god sommer til deg også Redigert 27.Mai.2014 av Fjord725SE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Med så mange kverulanter som finnes i dette landet, skal man ikke se bort i fra at man snart får prøvd flaggregler for fritidsbåter i rettssystemet ;-) Sent fra min C6603 via Tapatalk Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Fjord725SE Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Ikke første gang tema blir diskutert: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/v%C3%A5re-flaggregler-en-uskreven-lov Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Denne tutinga representerer vel litt fest og glede, og er forsåvidt ingen stor sak. Det representerer vel også litt markeringsbehov og er kanskje av og til også litt fyllerør. Trådstarter tar vel litt i ved å kalle "tuterne" for idioter. Ja, egentlig blir det litt idiotisk i seg selv, men jeg forstår jo hva han mener. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Flagger selv som det passer meg og bryr meg ikke om at noen synes jeg burde ta ned flagget kl 2100 osv.. Fint med flagg oppe... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Big Horn Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 Der var det igjen en idiot som måtte tute for å varsle andre om flaggtiden. I dag på Hankø. TuLLING Man kan nok bare oppsummere med at noen har lengre fartstid og / eller er mer opptatt av å bevare tradisjoner og god etikke til sjøs enn andre....... Jeg kan forstå at maritim etikke og kutyme kan fremstå som vanskelig å innordne seg med for førstegrenerasjons båtmisbrukere...... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 (redigert) Jeg tar som regel ned flagget kl 21, men synes det er litt vemodig. Det er så fint der det forsiktig beveger seg i kveldsvinden. Det er liksom en del av stemninga. Når flagget går ned er det som at kosen er over, festen er slutt, drikk opp og gå hjem. Som på et utested, når musikken blir slått av og det er full belysning. -jeg tar inn flagget, men det hadde ikke gjort meg noe om det kom skriftlig regelverk som velsignet flagging døgnet rundt på tur/folk i båten. Det tror jeg de fleste hadde likt, men "regler", skikk og bruk, godt sjømannskap etc etc gjør at man holder fast ved dette og kan være rigide ovenfor andre. Har sett noen seilere som har norsk flagg-klistermerke som dekker hele dekselet på jollemotoren som henger på rekka. Det er jo en fin måte å gjøre det på. En havn full av norske og utenlandske flagg, blafrende i kveldssola kl 22, er et pent syn, synes da jeg. Skal innrømme at jeg gløtter bort på andre om de har flagget opp etter 21, for da får man sosial aksept for å la det henge litt ekstra... Fordi jeg vil beholde kosen. Da jeg bodde i båten i 6 måneder, hadde jeg flagger oppe hele tiden, som tyverisikring. Ellers hadde jeg måtte droppe flagging. På den andre siden, så er felles flagg heising og firing en fin anledning til å veksle noen ord over rekka med naboen. Redigert 29.Mai.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dag Eirik Nilsen Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 En liten opplysning.Flaggtiden er mellom 0800 og 2100.Det betyr ikke at det skal opp kl.0800 og ned kl.2100.Det er opp til hver enkelt å heise/fire flagget i dette tidsrommet.Vi pleier å heise flagget om morgenen som ett tegn på at nå kan vi ta imot besøk ombord.Da kan vi få vår morgenstund i fred og ro før venner og bekjente kommer å hilser på.¨Må bare si at i Bergen tutes det aldri om flaggtidene ikke holdes. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 For de som fører KNS-flagget er det ingen tvil om hvordan de skal forholde seg. Jeg har brukt dette som en veiledning for hvordan jeg fører flagget, som ikke er KNS-flagg. KNS Flaggreglement - flagg og stander Flaggreglementet 1.Kongelig Norsk Seilforenings flagg kan føres i land på foreningens klubbhus, eller der foreningen måtte ha offisielt tilhold. 2.Kongelig Norsk Seilforenings flagg kan føres på en båt som er registrert i foreningen når den eies av medlem som er norsk statsborger, og båten er under kommando. En båt som fører foreningens flagg skal vise tydelig navn i overensstemmelse med foreningens båtregister. 3.En båt er under kommando når den er rustet til seilas og eieren eller hans representant følger med. Det er ikke nødvendig å stryke flagget om eieren eller hans representant går fra borde for kortere fravær. Representant må være medlem av foreningen. 4.a) Seilfartøy med en mast, som er under seil, fører flagget under gaffelen eller under sprinokken, eller - hvis fartøyet er bermudarigget - i flyndra på storseilet, eller på stang akter. b) Seilfartøy med flere enn en mast, som er under seil, fører flagget på eller over den aktre mastetoppen, og det er herunder adgang til å sette flagget på stang eller bruke annen anordning med henblikk på å holde det klar av rigg eller seil når det er heist. Er den aktre masten gaffelrigget, er det også anledning til å føre flagget under gaffelen på denne når fartøyet er under seil. c) Seilfartøy som er under gange for motor, eller som blir slept, og som har seilene nedfirt og beslått, fører flagget på stang akter. Dog har seilfartøy med mer en en mast og som er under gange som foran nevnt, anledning til - selv om seilene er nedfirt og beslått - å føre flagget slik som beskrevet i avsnitt b av denne paragraf. d) Seilfartøy som ligger til anker, i bøye eller fortøyd på hvilken som helst måte, fører flagget fra stang akter. Dette gjelder prinsipielt også seilfartøy med mer enn en mast. Dog skal det for det sistnevnte være anledning til - såfremt det er praktisk vanskelig å bruke flaggstang akter på grunn av utstikkende bom eller lignende - å føre flagget slik som beskrevet i avsnitt b.e) Maskindrevet fartøy som ikke fører seil, fører flagget fra stang akter såvel under gange som til ankers m.v. Untatt fra denne regel er maskindrevet fartøy over 10 m (33 fot) lengde overalt og som har eget flaggspill med gaffel, rigget på eller i akterkant av oppbygg midtskips eller nær midtskips. Slikt fartøy kan under gange - og kun da - fører flagget under den foran nevnte gaffel. 5.En båt under kommando bør føre flagg i flaggtiden, og alltid under gange også utenfor flaggtiden. Flagget kan strykes i åpen sjø, men skal tones når en møter orlogsfartøy eller lystbåt. Ved å komme til eller ved gang fra havn skal flagget tones også utenfor flaggtiden, men det strykes igjen når båten er kommet til ankers. Det samme gjelder møte med orlogsfartøy eller lystbåt som en skylder å hilse. 6.Hilsing foregår ved langsomt å senke og heise flagget en gang. En skylder å hilse: a) H.M. Kongen og andre kongelige personer. b) Norsk eller fremmed orlogsstasjon, orlogsfartøy eller festning med kommandoen heist. c) Fremmede lystbåter i norsk farvann.Det svares straks på en hilsen. Seiler en i eskadre, svarer bare sjefbåten. 7.Flaggtiden er fra solens oppgang til dens nedgang, eller fra kl. 08.00 til kl. 21.00, når solen går opp før denne tid eller ned etter. I Sør-Norge (syd for 64° 51,5 N Rørvik) heises flagget kl. 08.00 i tiden 1. mars til 31. oktober, og kl. 09.00 i tiden 1. november til 28/29. februar. Flagget hales ved solnedgang eller kl. 21.00 når solen går ned etter dette tidspunkt. I Nord-Norge heises flagget kl. 10.00 i tiden 1. november til 28/29 februar. Flagget hales da kl. 15.00. For øvrig som i Sør-Norge. Når lystbåt ligger i nærheten av orlogsstasjon, orlogsfartøy eller festning følger en disses flaggtid. Er flere båter samlet, tas flaggtiden etter foreningens formann, eskadresjef, styremedlem eller eldste tilstedeværende båteier. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
marius53 Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 Er på tide å gi seg nå vel? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 (redigert) Med flagget til topps ? ..;) Redigert 30.Mai.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
marius53 Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 Med flagget til topps Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 Jeg vet ikke om det har vært nevnt før i denne tråden, men vil minne om at flaggreglene gjelder ikke for og privat båt. Når det gjelder "med respekt for flagget" så er det noe annet. Så da er det vel opp til hver enkelt. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
quantumduck Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 (redigert) Men at en båt/fartøy/farkost som ikke er orlogsfartøy automatisk blir et sivilt handelsfartøy, det burde være rimelig innlysende ... Hva skulle den ellers være? I den loven jeg henviste til brukes også begrepet handelsfartøy og ifølge definisjonen som brukes i sjøveisreglene og mange andre steder heter det: "Ordet fartøy omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet." Det virker ikke særlig innlysende at et lystfartøy er et handelsfartøy fordi det ikke er et orlogsfartøy. Når f.eks. Tollvesenet omtaler lystfartøy og fritidsbåt i sine lover og regler så mener de nok ikke fartøy generelt, eller handeslfartøy, men rett og slett det de skriver, nemlig fritidsbåter/lystfartøy. Sitatet ditt ovenfor omtaler også bare "fartøy", den generelle termen som det vel er logisk å anta at omfatter både fritidsbåter/lystfartøy, handelsfartøy, orlogsfartøy osv., det står ingenting spesifikt om handelsfartøy vs. lystfartøy. Redigert 31.Mai.2014 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Nå har vi ligget på Ø. Bolæren et par kvelder. Her ligger et par båter som drar i tåkeluren kl 21.00 og jeg synes i grunn det er helt supert. Har flaggetpå flybridgen og det er fort gjort å glemme at det står der når man har spist middag og sitter i andre tanker og koser seg....... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Enzo Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Ligger og på Bolærne og når jeg sto opp i morges så var det jammen noen som hadde vært ombord og tatt det ned i natt :) Not me Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Den var drøy, da hadde jeg varte sur Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
enter4u Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Enig med Hifo. Flagger når det passer meg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 En liten opplysning.Flaggtiden er mellom 0800 og 2100. Mnja. Ligger du i utenlandsk havn kan det komme øvrighet og forlanger at du viser nasjonalitetsmerke utenom disse tidene. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Ligger og på Bolærne og når jeg sto opp i morges så var det jammen noen som hadde vært ombord og tatt det ned i natt :) Not me Hadde noen vært i din båt og tatt ned ditt flagg??? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Enzo Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Jeosipepsi er ikke første gang :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.