Jump to content

Hvilken kjetting, 6mm eller 8mm, galvanisert eller syrefast?

zooper

Recommended Posts

Skal gå til innkjøp av ankervinsj, men står ovenfor tre dilemmaer/kompromisser:

1. Pris - syrefast koster nær fire ganger så mye som galvanisert. 6 mm koster drøyt halvparten så mye som 8 mm. En kraftigere ankervinsj koster mer enn en lettere en (vinsj, kabler, batterier)
  2. Plass - galvanisert sklir ikke like godt ut i ankerbrønnen og legger seg som en pyramide og tar mer plass, og 6mm tar selvfølgelig mye mindre plass enn 8 mm
  3. Feste - man ligger bedre med tyngre kjetting enn med lettere. 6 mm kjetting veier 0.8 kg/meter mens 8 mm veier nesten dobbelt så mye med sine 1.4 kg/meter. Bruddstyrken er 2600 kg for 8 mm og 1500 for 6 mm. Bruddstyrken skal visst være hakket mindre for syrefast har jeg hørt, men Maritim oppgir samme bruddstyrke for syrefast som galvanisert.

bilde

En kompliserende faktor er muligens formen og størrelsen på ankerbrønnen. Bildet er av samme type båt som min (1984 Jeanneau Rush 111 / Sun Shine 36). Jeg vet lite om hvordan løsningen på bildet fungerer i praksis, men jeg har bestemt meg for en tilsvarende løsning. På det dypeste punktet i brønnen er det 66 cm til undersiden av luka på brønnen. En ankervinsj av typen avbildet vil være +/- 15 cm høy inklusive platen den står på. Det utgjør en høydeforskjell på ca 50 cm... men riktig nok skrått nedover og framover til det smaleste og trangeste partiet i brønnen. Selv om brønnen er romslig, og høyden over de 40 cm i minimumshøyde under vinsj som ankerprodusentene oppgir, så er jeg bekymret for om fasongen på kassa og det faktum at kjettingen vil treffe siden på brønnen og så skli nedover, at dette vil gjøre at kjettingen legger seg som en haug opp til vinsjen og kiler denne. Dette taler for enten syrefast eller 6 mm, eller begge deler.

Bruddstyrke kan jeg lite om. Vil 6 mm være nok? Båten er 36 fot og 6 tonn.

Ankervinsjens maksimale trekkraft og watt vs vekten den skal løfte kan jeg også lite om. Quick har et regnestykke som viser totalvekt multiplisert med fire (kjetting+ankerX4). Velger jeg 50m X 8mm og og det 20 kilos bruceankeret som fulgte med båten ("gratis") blir totalvekten 90 kg. 90 X 4 = 360 kg maks trekkraft. For å regne watt multiplisere Quick dette tallet med 3, og man ender med 1.080 Watt. En kraftigere vinsj koster selvsagt mer enn en svakere en, og krever mer av batterier og kabler også. Nå tenker jeg at det er sjelden 50 meter med kjetting og anker henger rett ned i gjørma, så man kan kanskje klare seg med Quick Genius GP2 på 800W og maks trekkraft på 350 kg (manko på 10 kg i maks trekkraft, eller ca 2 meter 8 mm kjetting omregnet). Denne er også regnet for båter mellom 26 fot og opp til 39 fot. Uansett, ifht til ankervinsjens kapasitet/krone taler dette for 6mm kjetting over 8mm kjetting. Hva synes du?

Hvor stor rolle spiller egentlig forskjellen i vekten på kjettingen i forhold til hvor godt man ligger? Ubetydelig, noe, mye, veldig mye... vennligst utbroder.

Å kjøpe en dyrere vinsjepakke og kjøpe den dyreste kjettingen byr meg virkelig i mot, men jeg betaler det som må til for at det skal virke. Men båtfolket har en lei tendens til å overdimensjonere veeeeeldig mye.

Håper på en god diskusjon.

Edited by zooper (see edit history)

bruddstyrken kommer veldig an på kjettingkvaliteten. tror min 8 mm har 5000 kg bruddstyrke - men det er en kvalitetskjetting.

skal løsningen være forut ville jeg absolutt gått for 8 mm galvanisert kjetting av god kvalitet. Da kan du bytte ut en gang i blant, og den sklir ikke så lett på kabularet. Nå selger vel også et annet BP medlem brukt 8mm syrefast for en rimelig penge om dagen.

jeg vet ikke hvor kraftig vinsj jeg har foran, men den røsker opp ankeret - 20 kg - uten at jeg hører det på den. akter har jeg 1000 watt, og den også sveiver opp 20 kg uten store problemer, men når det har satt seg godt høres det at den arbeider, ja. Har foreløpig 6,5 mm bak på 36 fot/ 10 tonn, men har grunnet daumann effekten tenkt til å øke til 8. Men den effekten er vel ikke like prekær hos deg fa seilbåt vel ligger litt mindre vinglete til land.

Synsing: 1500 kg bruddstyrke mener jeg er mer enn nok. Hva er vekta på ankeret? Mener det var 5×vekta på ankeret som vi kan regne det holder.(selvsagt veldig avhengig av bunnforhold)

Å ha ut nok kjetting er det viktigste. Jobber som los og legger alltid ut godt med kjetting på de båtene jeg ankrer og har aldri opplevd at de har dregget. Trur ikke vi kan skalere det proporsjonalt ned, men tar du vekta på anker og kjetting og vekta på båten på en typisk 100m lastebåt så er det ikke rare ankeret/kjettingen du trenger..

Men når det blir så lite som her vil nok mange andre her ha gode erfaringer å vise til og det er vel så viktig i denne sammenheng.

Ankeret jeg har er 20 kg Bruce, men jeg ønsker meg Spade... og kjøper nok dette om jeg merker at jeg dregger avgårde.

bilde

Nå ser jeg at Seatronic har en vinsjepakke med samme vinsj som nevnt, og med 50 m og 8 mm galvanisert kjetting - så da går nok det ok. Skal ankeret ha satt seg hardt går det som oftest an å kjøre det løst med båten (avlaste vinsjen ved å feste kjetting til pulleren).

Men, jeg er fortsatt ikke like sikker på velg av kjetting til mitt formål. Jeg er fristet til å gå for vinsjepakken med 50 m 8mm galvanisert...

Sånn ca, hvor mye plass tar 50m 8mm galvanisert kjetting? Tenk feks i ølkasse som referansemål...

Galvanisert danner høy pyramide fra bunnen av dreggkasse. Har du begrenset høyde bør du velge syrefast. Tror vel jeg ville gått for 6mm på en båt på kun 6tonn. 8mm blir overkill om du ikke skal ankre for orkan da?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvorfor vil du ankervinsjen nede i brønnen? Du får mindre avstand mellom bunn av kjettingkassa og vinsj, og etterhvert som kjettingen bygger seg opp må du dytte og røske for å få plass til mer kjetting. På toppen av det hele er den plassert så det i beste fall er kronglete å operere den. Hvis du har lik vinsj som på bildet er den manuell, og du må stå krokbøyd nedi ankerbrønnen for å operere den.

På Kornelia er en tilsvarende vinsj plassert OPPÅ luka til ankerbrønnen. Kjettingen faller ned i brønnen gjennom et hull i luka. Dette setter selvfølgelig krav til innfesting av luka. På Kornelia er dette løst ved at et kraftig syrefast flattjern ligger tvers over luka og er skrudd ned med noen vingeskruer på utsiden av luka på hver side.

Siden dette er så langt frem, nesten innimellom pushpiten kommer det ikke i konflikt med forseilet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Vi monterte 1200 watt Anchorlift med 8 mm. galvanisert på 50 meter. Har ikke all verdens erfaring med den enda, men den bygger høyt før den raser ned fra pyramiden i kassa. Har gått greit de 3 gangene jeg har testa, men om jeg opplever å måtte ned i lasarettet å skuffe kjetting blir det fort bytte til syrefast. Man har ikke tid til slike problemer om det blåser godt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ankeret jeg har er 20 kg Bruce, men jeg ønsker meg Spade... og kjøper nok dette om jeg merker at jeg dregger avgårde.

Hulda har depl. ca. 16 tonn, kjetting 10 mm og 20 kg Bruce. Har i løpet av de drøye 10 årene vi har benyttet ankret ikke 'dregget avgårde'. Tror du greier deg fint med noe lettere anker. Tror jeg ville satset på 8 mm kjetting, rett og slett for å få 'daumanseffekten'.

Hvorfor vil du ankervinsjen nede i brønnen? På Kornelia er en tilsvarende vinsj plassert OPPÅ luka til ankerbrønnen. Kjettingen faller ned i brønnen gjennom et hull i luka. Dette setter selvfølgelig krav til innfesting av luka. På Kornelia er dette løst ved at et kraftig syrefast flattjern ligger tvers over luka og er skrudd ned med noen vingeskruer på utsiden av luka på hver side.

Med fare for å kapre tråden, har du mulighet til å legge ut et bilde eller tre av denne løsningen? Vurderer akkurat samme problemstillinger som trådsdtarter, og har en helt tilsvarende lukeløsning.

(Jeg skal ha 8mm kjetting på den avbildede vinsjen, 15kg Rocna-anker, 50 meter kjetting i ankerluka, 30 eller så meter til liggende klar til å skjøtes på ved behov. 32 fot seilbåt, rundt 6 tonn.)

Årsaken til at jeg ønsker å putte ankervinsjen nede i brønnen er flere:

1. Enklere montering og mindre fabrikasjon (billigere og enklere for en med lite erfaring med den slags)
  2. Vinsje er ute av veien
  3. Luken kan enkelt åpnes og lukkes for å lagre tauverk... eller for å justere på kjetting om pyramiden skulle danne seg

Jeg kommer likevel til å legge opp litt ekstra ledning slik at jeg kan flytte vinsjen opp på luka om det ikke fungerer med å ha den nede i luka. Jeg er enig i at man ikke har tid til å skyfle kjetting når det blåser. Å betjene vinsjen nede i luka er uproblematisk vil jeg tro - den går jo på strøm. Kanskje luka må være åpen, men jeg tror det skal kunne gå å betjene den selv med luka lukket (det er en slisse i fremre delen av luka hvor kjettingen er ment å passere.

Daumannseffekten er viktig, men vil jeg ikke få rikelig med det med 6 mm også???. Med feks 35 meter ute på 8-10 meters dyp så blir vekten av kjettingen på nesten 30 kg, og det er langt tyngre enn noen daumann jeg har brukt på ankertau noen gang.

Hvor høyt kan jeg belage meg på at en galvanisert 50m X 8mm kjetting tårner seg i en pyramide i ankerkassa avbildet?

Jeg har sett på den kuppelen på stang, men lurer egentlig på om det vil gjøre vondt verre da den måtte å blitt plassert på skråplanet rett under vinsjen, med fare for at kjettingen ble liggende på oversiden hvor det er minste avstand og dermed pakke seg enda fortere. Med prisen man må betale for en slik, og tilhørende fabrikkering, så er det ikke store steget opp til prisen for galvanisert kjetting uansett.

forrige båten hadde jeg 6 mm og måtte skyffle unna tårnet. Slike små lenker bygger fint, særlig når kjettingen er litt brukt. Ser noen her sier man ikke har tid til det hvis det blåser - jeg hadde aldri noe problem med det. Må det akter i dag også om jeg har hatt mye ute. Ser ikke det som noe stort problem - er forberedt på det og det er innkalkulert i rutinen.

forrige båten hadde jeg 6 mm og måtte skyffle unna tårnet. Slike små lenker bygger fint, særlig når kjettingen er litt brukt. Ser noen her sier man ikke har tid til det hvis det blåser - jeg hadde aldri noe problem med det. Må det akter i dag også om jeg har hatt mye ute. Ser ikke det som noe stort problem - er forberedt på det og det er innkalkulert i rutinen.

Kanskje heg skal gi det et forsøk og heller bytte ut til syrefast om det blir et problem. Pakken til seatronic er med 8 mm.

Finnes det noen med en slik brønn som ikke har problemer med 50m 8mm galvanisert, eller er dette et problem de fleste har? Slik kjetting opptar ca 30 liter når det er pakket korrekt, og brønnen min er mye større enn dette. Så kanskje det ikke er så ille å måtte velte pyramiden de gangene jeg har kjørt ut mer enn 30-40 meter,

Jeg har 50 meter 8mm galvanisert. Dette er i en kasse jeg bygget i forrige uke og akter nede i lasarettet. Kassa har jeg bygget etter plassen jeg hadde der og den er 60cm lang(i bredden av båten) deretter er den 28cm vid i ene siden og 20cm vid i andre siden. Den har ikke helt rette vegger, men blir noe bredere halvveis opp. Høyden er 53cm og kjettingen bygger nesten helt opp(ca. 50 cm). Dette går greit nå som kjettingen er helt ny, men som "nordan family 27" er inne på, det kan bli verre neste år med litt mere slitasje/rust.

Jeg tipper at du i hvert fall må regne 50 cm høyde i den kassa som er smal i bunnen.

Volumet en slik kjetting tar er ca. 25 liter. Kjettingen min var puttet i en provisorisk 25 liters kanne som toppen var kuttet av på(dette var bare for å ha den i noe inntil vi fikk laget fast kasse.

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro... 28 cm er jo ikke akkurat bredt. Tror du dette er en vesentlig del av problemet for din del eller tror du bredden ikke spiller all verdens rolle? I så fall vil jeg slite med høyden. Opplever du at høyden er noe problem om du feks kun har 35 meter med kjetting ute med resten allerede pent pakket i kassa?

Leste ett eller annet sted her inne på BP at man kunne få syrefasteffekten ved å spraylakkere den galvaniserte kjettingen. Er dette humbug tror dere, og vil bordet fange? Selv synes jeg det høres humbug ut... at det ikke vil holde, og at jeg vil få flak av lakk over alt og det som værre er. Ikke vet jeg om det vil ha noen negativ effekt på kjettingen heller. Kanskje vokse eller olje den vil hjelpe? Men nå begynner vi å snakke mikk... hvem vokser vel kjettingen sin?

Det kan nok være at bredden gir meg mere utfordringer enn normalt, men en slik kjetting har en tendens til å bygge i høyden uansett hvor bredt det er.

Jeg har som jeg skriver veldig tynt erfaringsgrunnlag, så om man benytter kun 35 meter av kjettingen og om det vil hjelpe å flate ut de første 15-20 meterene vet jeg ikke, men det virker på meg som om det bygges pyramider hele tiden. Plutselig raser de, men det skal ikke mere enn 10 meter kjetting til for å bygge en pyramide som forhåpentlig raser når det er oppunder vinsjen(før den skaper problemer).

Hei

På vår cat er ankerbrønnen grunn. Det gjer at eg må skufla unna kjetting medan eg opererer vinsjen. Dette fører til fare for klemskader, dersom ein ikkje er varleg.

Det er òg vanskeleg å ta opp ankeret aleine dersom det bles mykje.

Tryggleikshensyn talar difor for å ha ein djup ankerbrønn. Dvs. vinsjen på dekk i din båt.

Kjøp ein vinsj med låg hastigheit. Då får du meir kraft for wattstyrken. Det spelar liten rolle om det tek eit par minutt ekstra å få opp ankeret.

Ankervinsjen vår har ikkje frittfallfunksjon, og me har heller aldri sakna det.

Lykke til.

Ask

Her finner du mange gode vurderinger ifm sprøsmålet ditt:

Kjettingtype: http://www.morganscloud.com/2013/09/25/which-anchor-chain-should-we-buy/

Litt eldre artikkel om det samme: http://www.morganscloud.com/2011/05/11/things-to-know-about-anchor-chain/

Kjekt å ha: http://www.morganscloud.com/2010/07/22/anchor-rode-snubbers/

Nå bør jeg vel strengt tatt ikke oppfordre til dette, men: Om du klikker på linkene kommer du til en paywall. Om du derimot skriver følgende inn i google: (ta med alt mellom anførselstegnene) "site:morganscloud.com anchor" og klikker på de respektive linkene direkte fra googlesøket får du opp hele artikkelen... Har for ordens skyld sendt en mail til webmasteren på denne siden om dette hullet. Så ikke regne med at det er mulig lenge.