Jump to content

Min første båt skal hentes! - Master 740


arild1976

Recommended Posts

Har endelig kjøpt min første båt! Det endte på en Master 740 fra 1985 som er velholdt og kan benyttes aktivt med en gang. Samtidig er det jo alltids litt småplukk på båter, så noen prosjekter har en til senere.

 

Torsdag 29.5 skal jeg hente den i Fredrikstad og tøffer inn til Oslo.

 

Er godt båtvant, men ikke kjent i Oslo-fjorden. Ser at det er 56 nm Fredrikstad - Oslo. Med 9-10 knops fart, kan jeg jeg regne 6-7 timer?

 

Ser av noen andre tråder hvilken lei man velger innover fjorden.

Stemmer denne sånn ca?

- etter strømtangen, går man innaskjærs bl a øst for lyngholmen?

- vest for hankø

- øst for rauer

- øst for eldøya ved larkollen

- gjennom mossesundet

- hvilken side av håøya? Østsiden?

 

Er det noen fine steder man kan legge til på turen for en matbit?

 

Gleder meg! Dette kan bli en fin sommer... :-)

Redigert av arild1976 (see edit history)
Link to post

Blir en fin etappe hjem det, og rutevalget ser helt flott ut. Når du passerer Drøbak så kan du velge om du går øst eller vest, bare ikke midt i sundet, der er undervanns sjeteen og bom stopp blir det. Hovedleia er selvsagt på østsiden og langs Nesoddlandet nedover, men det kommer jo helt an på hvor du har båtplass

da.

Mange fine spisesteder nedover, og det er jo smak og behag hva man liker. men her er noen ideer ihvertfall:

- Mossekanalen, Peppes Pizza ligger på bryggekanten høyre side når du går under broa.

- Son, flere gode spisesteder rett ved gjestehavnen bl.a Cafe oliven, Son Kro mm

- Filtvedt Fyr, gjestebrygger innenfor molo nordsiden av fyret, Villa Malla ved sjøkanten

- Drøbak gjestehavn, en rekke spisesteder oppe i byen, bla Peppes, ellers kjempebra kebab rett ved havnen og restaurant Sjøstjernen i havnen

- Oscarsborg gjestehavn, havnekroa

 

Ja lengre inn i fjorden trenger man vel ikke gå, da har dere vel sultet ihjel....

Link to post

Gratulerer med ny båt, det blir nok stas!

 

Ang. ruta:

Hvis været er fint kan du legge deg ut mellom Brotta og Flatskjæra etter Strømtangen, gå vest på Lyngholmen og sikte på Rauøy. Du kan også fortsette vestapå Rauøy (eller Rævver som vi sier :giggle: ), det blir nok noe kortere vil jeg tro. Hvis du vil ha litt mer ut av skjærgården på Onsøylandet underveis (det kan jo bli lenge til du kommer tilbake dit?) er det en fin tur å gå innaskjærs fra Strømtangen, rundt Mærrapanna, gjennom Hankøsundet og ut mellom Risholmen og Smauet ved Grundtvik, og inn i Rauerfjorden.

 

God tur :smiley:

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei og gratulerer med den nye farkosten.

Jeg er i samme situasjon jeg har kjøpt en 1984 mod Master 740, veldig pen og velholdt men jeg mangler instruksjonsbok for båten.

Jeg har for motor, men trenger for alt annet som dieseltanker / system, vanntank, septiktank, el. oppl. slike ting.

 

Jeg finner ikke noe på nettet og er dermed ute etter å få kopiert en manual om mulig.

 

mvh Innlandsmatrosen

Link to post

Det der er inngangsbiletten til et supert båtliv, helt klart ! Enkelt og gjøre alt selv på og overkommelige driftskostnader. Husk å ta pillen som kurerer 3-fots-syken :wink:

Gratulerer og lykke til ! Ruta til Komodo er den jeg selv pleier å ta. En pizzastop i Mossesundet, hvor du kan sitte å skue på den nyinnkjøpte, kan anbefales !

Link to post

Hentet båten kristi himmelfartsdag. En liten gjennomgang var nok og var avgårde fra Fjeldberg Båthavn rundt kl. 11.00.

 

Gikk innaskjærs etter strømtangen og det var litt trekk fjorden og ble endel stamping der det var åpent, så jeg valgte å gå gjennom ved hankø. På nordsiden var det rolig igjen. Ellers en nydelig dag på vannet og kanonvær for første turen!

 

Gikk Rauerfjorden og gjennom Mossesundet. Stoppet ikke før Drøbak i marinaen like nord for sentrum (husker ikke hva den het..). Trengte et par runder før jeg fikk lagt til. Var knapt med plass bak noen andre som bunkret på brygga der, så jeg tok det forsiktig, men det gikk fint på andre forsøket... :-) Her ble det med is og brus, siden vi hadde godt med niste med ellers.

 

Derfra gikk turen på østsiden av Håøya og langs Nesodden til Oslo dukket opp i horisonten. Var vel inne i Skarpsno Bøyehavn rundt 18.30, tenker jeg. Gikk med rundt 8-9 knops fart hele veien (bortsett fra der det var maks 5 selvsagt...).

 

Gikk strålende å legge til når jeg først fant min båtplass som jeg bare hadde fått nr på pr telefon.

 

Turen gikk egentlig helt topp. Ingen feil og mangler som er avdekket. Alltid spennende når en skal ut på en såpass lang første tur.

 

Har brukt båten begge helgene siden hentingen og hadde første overnattingstur nå i pinsehelgen. Har fått mer dreisen på å legge til, men synes ikke båten er særlig enkel å bakke med. Noen som har tips her? Er vanskelig å styre ved bakking. Er veldig lett å styre selv i sakte fart forover, synes jeg. Har testet både brygge og oppankring, som og har fungert veldig godt. Samtidig synes jeg spaken for gass er ganske tung og vanskelig å drive finkontroll av turtallet med, men dette er vel en vanesak. Er slikt enkelt å bytte om jeg går lei?

 

Er det mye arbeid og kost å legge oppkobling til landstrøm? Ser at en nok får endel behov for forbruk særlig ved overnattingsturer. ER to nye forbruksbatterier og bryter for både forbruk og startbatteri slik at jeg kan koble ut startbatteri og slippe å tappe det. Usikker på hvor lenge disse to batteriene vil vare før en må lade.

 

Har allerede hatt så mye glede av båten og være har vært fantastisk den siste tiden at jeg gleder meg enormt til fortsettelsen. Lå i Drøbak og sandspollen i pinsen som var utrolig hyggelig! Skal se om jeg legger inn noen flere bilder.

 

bilde

bilde

Link to post

Styre akterover er nesten umulig, la roret ligge omtrent midtskips.

Finn ut hvilken vei propellen går når du bakker, lær deg å utnytte den så går det som en lek, gjør ett slag forover når det trengs, så vrir hun seg. Ikke vær redd for å bruke litt motorkraft, snekka snur omtrent på 5 øringen når det sitter i neven.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Når du bakker må du aldri legge over mer en 1/2 parten av ror-utslaget. Ellers bare tverrer roret i propellstrømmen. Evt legge helt over og gi litt gass fremover, slik at du får vinkelen. Pass på, båten "sklir" bra ut i svingen hvis du gir på litt med gassen, slik at ikke rumpa kommer og slår borti.

Undertegnede trente litt på en septiklekter, hvor man kan legge til på alle 4 sider.

Byttet også pullertene på denne båten, med skikkelige i 316 med skiver under. De orginale er i bakkelitt !

Lykke til og god sommer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...