FjordHT Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Bare for å si det med en gang, det er ikke snakk om "drikkevanns reservoar" og ikke snak om båt med motor. Opplevde en ubehagelig sak nå, og tenker at det er utrolig hva folk legger vekt på, uansett: Kjøpte en liten plastjolle, ca 7-8 fot, meget lett liten sak, med tanke på at ungene skulle få ha til å lære og ro og som kunne være enkel å ta med på tur(veier vel bare rundt 30 kg). Har en sønn på snart 4 og en på 6 mnd. Pjokken var i fjor nesten 3 år og synes båt er topp. Hadde besøk av slekt, "med litt eldre småbarn"(ca 7 år om jeg husker rett) så vi dro til fjells for å grille og at barna kunne fiske litt. Det er bilvei som slutter ganske nært et ferskvann, typen betal en liten slump og kjør. Vi betalte, tok med unga og båt til fjels og hadde en fin dag. Ungene prøvde seg litt på fisking, og båten ble rodd litt med( om jeg husker rett var det bare jeg som rodde en tur med sønnen min) men mulig de 2 litt eldre også rodde litt. Nå, nesten ett år etter, blir familiemedlem av meg konfrontert med at JEG hadde båt i vannet DERES (altså grunneiere i området rundt). Trodde ikke helt dette kunne være sant, men kontaktet selv vedkommende for å få en fullstendig overhøvling og klar beskjed om at verken jeg eller andre som ikke hadde hytte/var grunneiere hadde noe å gjøre der med båt. Jeg informerte vedkommende om at jeg var av den oppfattelsen at det var fri ferdsel i norsk natur, og at bruk av jolle i ferskvann var jeg ikke kjent med var noe problem. Det har jeg altså fått avkreftet av vedkommende, det er altså ikke lov.. sier han. Er det virkelig slik, kan ikke man bruke ei lita plastjolle i et ferskvann ( eller hva med oppblåsbar båt for den del)? Nå har jeg vist tatt meg for mye til rette igjen. Ett oppgitt innlegg fra en pappa med båtglad(e) sønn(er). Er heldigvis grunneier selv, lengre unna, men synes virkelig synd på alle barn som ikke har en pappa med egen utmark. Link to post
joachimo Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Ferdsel i vassdrag (vassdragsloven) i utgangspunktet fri ferdsel med båt på vassdrag som er farbare fra naturens side. ferdsel til fots, på ski eller skøyter er tillatt. rafting må vurderes i omfang og slitasje på område. i utgangspunktet forbudt med motorferdsel i utmark og vassdrag (motorbåt/ kjøretøy på is). Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
Herman Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Robåt kan ikke nektes, men du hadde vel fiskekort for pjokken som "fiska litt"? Slikt er meget strengt, og grunneiere kan nekte deg å gjøre det uten at du betaler for det. All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
FjordHT Posted May 26, 2014 Author Share Posted May 26, 2014 Altså i utgangspunktet er det lov. Hvordan skal man tolke eventuelle "unntak"? Jeg har også lest litt på forskjellige sider, blant annet allemannsretten og tolker det også slik at jeg har lov. Forstår da ikke hvordan jeg kan nektes dette av grunneier. Link to post
FjordHT Posted May 26, 2014 Author Share Posted May 26, 2014 Han som fiska litt er 3 år :) Fiskeravgiften for fiske etter innlandsfisk falt bort 01.01.2002. I vann og vassdrag der det ikke finnes laks, sjøørret og sjørøye har barn under 16 år rett til gratis fiskekort fram til 20. august. Der det ikke selges fiskekort kan de fiske uten å måtte spørre grunneier først. Link to post
BjornLie Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Ser for meg Lars Monsen ber alle grunneiere om lov til å bruke kanoen når han padler over deres fjellvann..... :) Dette er mao en del av retten til å være i utmark. SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
finnmarken Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Altså i utgangspunktet er det lov. Hvordan skal man tolke eventuelle "unntak"? Jeg har også lest litt på forskjellige sider, blant annet allemannsretten og tolker det også slik at jeg har lov. Forstår da ikke hvordan jeg kan nektes dette av grunneier. Dette blir jo ganske fjollete. Jeg tror jeg ville sagt til denne grunneieren at: "Ja, jeg har rodd i vannet ditt og det kan komme til å skje igjen. Hva vil du gjøre med det?" Link to post
pacuare Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Kano, kajakk, robåt er helt fritt frem i elver og vann. Be om lovparagraf neste gang du snakker med han. Link to post
FjordHT Posted May 26, 2014 Author Share Posted May 26, 2014 Jeg ble så "paff" at jeg viste ikke helt hva jeg skulle si. Selv kjenner jeg ikke vedkommende, og praten ble over telefon ettersom jeg ringte dem i håp om å klare opp i en eller annen misforståelse. Hadde i min villeste fantasi ikke trodd jeg skulle få passet påskrevet så det holdt, av en ufin og sint person. Vedkommende spurte også hva jeg hadde sagt om de kom å rodde hvor vi(familien eier grunn), og tok det vist som en selvfølge at det hadde ikke han lov til. Jeg ønsket dem heller velkommen til å ro om de ønsket å dra dit med båt, kunne jo ikke si annet, men var ikke svaret de ønsket å høre... Fin måte å få rykket litt ned på humøret i det som begynte som en fin dag Link to post
Herman Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Fra tid til annen møter man drittsekker. Så lenge de er tilstrekkelig frekke, og turer fram med trusler får de det oftest som de vil. Det må være slitsomt å leve på den måten. Innimellom tenker man i ettertid at man skulle tatt igjen. Men why bother? Livet er for kort til å krangle med idioter som ikke har kommet lenger enn til barnehagestadiet i forhold til argumentasjon. I båtforeningen var det etter utsettet litt krisetilstander. En serie av uheldige omstendeligheter gjorde at mange av plassene på den ene brygga var utligjengelige. Force Majeure. Havnesjefen gjorde så godt han kunne, og båter ble midlertidig lagt på en annens plass. Mens jeg var på jobb i på Vestlandet, og kona var opp over ørene opptatt med jobb fikk jeg telefon fra en meget sur person som forlangt at jeg skulle flytte båten min øyeblikkelig. Han kom nemlig med sin båt imorgen. Jeg prøvde å forklare at det som han visste var det litt unntakstilstand i havna. Dette var ingens "feil", og det var tilfeldig hvilke plasser som var utilgjengelige. Jeg kunne imidlertid flytte båten om to dager (dagen etter han kom med sin) Det var ikke aktuelt, båten måtte flyttes. En konferanse med havnesjefen bekreftet det jeg trodde. Vedkommende var en notorisk kranglefant, og havnesjefen orket ikke å krangle med han. Det endte med at to andre i foreningen forhalte vår båt til en annen plass. All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Vilma Benita Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Synes det er veldig bra at du tar opp dette, og jeg er blant de som håper du vil "stå på krava" og ta med jolla neste gang også. Det er litt for mange slike grunneiere rundt omkring, og det blir ikke mye igjen av allemannsretten dersom grunneiere skal få rett bare fordi de er størst i kjeften. Selv ble vi forsøkt jaget fra en "privat" strand på Jomfruland i fjor. Vår henvisning til allemannsretten forsto de ikke, eller ville ikke forstå. Saken ble etterhvert ganske ubehagelig med små barn, opphisset stemning og både grunneier og ei venninne i mitt reisefølge som ringte til politiet. Jeg har litt sympati for stakkaren som satt på operajsonssentralen der og hadde to ganske steile motparter på hver sin linje samtidig :) Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
FjordHT Posted June 1, 2014 Author Share Posted June 1, 2014 Jeg skal snakke litt med den lokale lensmannen jeg, når jeg ser han, ettersom han ferdes en del i området rundt, spørre litt sånn lett om disse har noe grunnlag til å nekte meg og småen å nyte denne delen av naturen :) neste gang løser jeg muligens fiskekort og tar meg en lengre dag med fiskestang og båt :-P Link to post
Recommended Posts