Vemunden Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Ikke for å kverulere, men hvorfor står det da både i boka mi og i loven at fritidsbåter som er under 15 meter eller intill 25 bruttoregistrertonn ikke krever sertifikat?Videre står det: Dreier det seg om en mellomstor båt - eller en liten båt som går fort - må vi rette oss etter det som kalles forskrift om minstealder m.v. Der heter det at føreren skal være over 16 år og ha de nødvendige ferdigheter i bruk av båt. Helst bør han eller hun ha båtførersertifikat eller tilsvarende kvalifikasjoner.16-årsregelen gjelder hvis båten er lengre enn 8 meter. ??? Link to post
adeneo Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Ikke for å kverulere, men hvorfor står det da både i boka mi og i loven at fritidsbåter som er under 15 meter eller intill 25 bruttoregistrertonn ikke krever sertifikat? Det er slik at båtførerbevis kreves for personer født 1.1.1980 eller senere og som skal føre båt med mer enn 25 hk eller over 8 meter lengde. Det du nevner her er kravet om kystskippersertifikat for båter over 15 meter osv. som er noe helt annet enn båtførerbevis. Link to post
@ArneO Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Ikke for å kverulere, men hvorfor står det da både i boka mi og i loven at fritidsbåter som er under 15 meter eller intill 25 bruttoregistrertonn ikke krever sertifikat? Fordi du mest sannsynlig da har en gammel bok..... Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
bare lek(k)er Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Her http://www.norsktest.no/bfp/sp%C3%B8rm%C3%A5l-og-svar/ finner du kravene og praktisk informasjon Trygve Link to post
Vemunden Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Båten er relativt ny (halvt år), men den er langt ifra noen luksusbåt. Faren min har ikke eid noen seilbåt før dette, men han har seilt en del og er en grei seiler.Faren min er en rasjonell type, med litt konservative prinsipper. Jeg tror og håper at han tar til fornuften hvis vi bare viser nok vilje. :) Link to post
oslofjord Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Båtførerprøven bør helst minst 2 om bord ta før avgang. bare å lese boken og melde seg på multible choise-data test på et par timer i et testsenter f.eks. hos Friundervisningen eller hva det nå heter. Ved avsluttet test sier dataen fra om du har bestått, 28 fot er vel mer enn 8 meter så da må du ha man ha bårførerprøve for å unngå forsikringsavkortning og annen trøbbel etter en eventuell ulykke. Uansett er båtfører prøven på lik linje med bilsertifikat noe alle bør ha selv om de eier båt eller ikke i et moderne samfunn hvor det plutselig kan være praktisk å kunne kjøre en tur med skjærgårdjeep. Apropos juss så kan faktisk faren din være litt juridisk ansvarlig for båtturen. I teorien har eieren av en båt et vist selvstendig ansvar selv om eier ikke er fører av båten og dessuten er han far til en ikke myndig 17 åring. (men kjenner ikke detaljer i juridisk teori og praksis) Ellers er det kansje en selvfølge at føreren av båten ikke nødvendigvis er den som holder i rattet/roret (som i biljussen). Du kan være å betrakte som fører av båten når du står på dekk selv om du overlater roret litt til en annen...men hele førerbegrepet er litt uklart. så for å være på den sikre siden bør ikke de uten båtføreprøve holde i roret/rattet. Du må være kapteinen og det betyr at når vinden pisker, det blafrer i seil, det er rot i dreggtauet, lettere panikk og svaberg noen meter unna....er det ikke tid for en demokratisk debatt om hva mannskapet skal gjøre. Som kaptein må du heller ikke la deg presse til å lette anker hvis du føler at været et for tøft og man heller bør ta en dags pause. Dog bør du lytte til mannskap som er engstlig for bølger og vind. Det er nesten umulig å kullseile båten, men ingen poeng i å gi folk båtskrekk for resten av livet ved å gå ut i 2-3 meters bølger hvis mannskapet ugrunnet er redd for at båten skal gå rundt. Nei dette ble litt negativt ladet....dette blir en uproblematisk kosetur i solgangsbris ! Har hørt om jomfruturer folk føler at turen er blitt for dramatisk fra middelaldrende fedre med ny stor båt...så at dere er 17 år er ingen ulempe kansje tvert imot greit å slippe å bekymre seg for sjøsyk ektefelle (som ikke ville ha ny båt) og slipper å bekymre seg småunger om bord. Redigert 27.Mai.2014 av oslofjord (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Jeg kunne seile fordi jeg hadde seilt jolle og en kompis hadde styrt koggen til bestefar sin en del. Fulgte godt med når han hadde oppstartsprosedyrer osv. Med den kompetansen tjuvlånte vi seilbåten til foreldrene mine, tror den var 34 eller 36 fot når jeg var rundt 18. Husker det blåste temmelig mye første turen og reving ikke var noe jeg forstod meg på så det ble full guffe. :-) Fikk låne båten alene på tur med dame ganske kjapt etterpå. Link to post
oslofjord Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Må ikke glemme å tipse om Oslofjorden Friluftsråds bøyer http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/boyer_og_naturhavner Ved å fortøye på en OF bøye vet man at ikke dreggen løsner og da er det et sted som egner seg å ligge på svai. Bøya er satt ut av det offentlige interkommunale Oslofjorden friluftsråd og betalt av skattepenger så det er fritt fram for alle å fortøye på bøyene. Hvis det mot formodning i solnedgangen dukker opp en trawler med en selvhøytidelig middelaldrende kaptein som vifter med OF-vimpel, så ta det med smil…for ingen sjøfolk vil vel ødelegge den gode stemningen i sumarnatta for positive ungdom på tur ved å prøve å påberope seg fortrinsrett til bøyene selv om Oslofjorden Friluftsråd privatiserer og selger våre friareal på billigsalg (et par hundringser for en vimpel). Det er nok å bruke pengene på for en ukes ferie så ikke kast bort penger på OF-vimpel….for sjansen for å nøte en vimpel-narvestad er vel ganske liten….(?) Redigert 27.Mai.2014 av oslofjord (see edit history) Link to post
oslofjord Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Desverre kan det bli viktigere å håndtere sure gubber enn å håndtere vær og vind for å få en hyggelig ferieuke. Skal ikke være hobbypsykolog å forklare hvorfor noen enslige fritidsbåtførere på 50+ år finner mye å ergre seg over når de treffer på ungdommer eller barn i skjærgården. Et kjært tema er disse barna med i bråkete slepejoller og ikke minst hvor forferdelig det er i dette "toget" på Bohuslanskysten hvor ungdom og unge voksne seilere samles til fest og morro. Redigert 27.Mai.2014 av oslofjord (see edit history) Link to post
Enzo Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Jeg er seilbåteier og har tre voksne barn. Min båt er forsikret med meg eller min kone som skipper, skal vi låne den til en 17åring må vi endre forsikringen. Dette med erfaring og egnethet i båt er viktig, min datter har blant annet seilt 4000nm på tre måneder og krysset atlanteren og hatt nattevakter alene. Og forstår radarbilder bedre enn menigmann her inne skulle jeg tro. Hun hadde fått ta båten ut alene uten problem, hadde hun hatt 24 dagers erfaring og vært 17år da hadde hun fått god hjelp av meg til å se på bruktbåter for å kjøpe sin egen , jeg hadde ikke overlatt to mill mellom hendene hennes :) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn