Jump to content

Jeg forstår ikke værmeldingen fra YR mht. vind, bølger og strøm

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Jeg klikket inn på varslet for Tofteholmen i Oslofjorden og fikk opp dette varslet fra i dag middag til fredag middag. Og det viser helt rolige forhold på alle måter. Men så begynte jeg å studere varslet.

- Hele perioden er det vind fra N til NNØ
- Hele perioden er det sjø fra SØ (bortsett fra noen timer fremover i dag)
- Hele perioden er det strøm fra N

Sydlige bølger ved nordlig vind??

Strøm ut av fjorden i to døgn, lite vann innerst i fjorden etter hvert?

bilde

Lars H. :confused:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Strøm fra nord kan være et resultat av flommen i innlandet. Alt det vannet må gjøre av seg et sted, og det renner jo nedover. Øst for Mølen er det vanlig at det er mye strøm fra nord pga utløpet fra Drammenselva. Kan strømprognosene for Toftehlm skyldes mye vann som renner ut i indre Oslofjord og deretter forsvinner videre sørover?

Ellers er det ganske vanlig med en stor "strømvirvel" som går mot klokka i hele dette bassenget, igjen pga utløpet av Drammenselva. Færderseilere kjenner til dette, så dermed søker mange over mot vest så raskt de passerer Filtvet.

Ellers så passer det jo med strøm- og vindretning fra N i perioden. Bølgene fra S kan være "gammel sjø" fra Skagerak, men det er bare en spekulasjon fra min side.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jo, gammel sjø er greit. Men nå har det vel ikke vært noe uvær med sørlig storm i Skagerak? Og 48timer etter noe slikt? Når det gjelder strømmen mellom Son og Drøbak, skulle jeg gjerne forstått dette litt bedre. Jeg har langsomtgående motorbåt med 7knop uten strøm. En knop mot eller med, betyr da en god del for oss. Men hvilken side skal en gå på, gjerne i forbendelse med flo og fjære. Vi går en del over Breiangen fra Son, og jeg kan underskrive på at strømmen utenfor Drammensfjorden kan ta de merkeligste former.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hovedregelen er at strømmen går fort på dypt vann, og saktere over grunt vann. Mellom Son og Drøbak er det ikke så mange hindringer og bukter eller nes som forstyrrer retningen og forårsaker lokale bakevjer osv (unntatt jeteen, selvfølgelig), men det er et poeng å gå mot strømmen der det er grunnest, og med strømmen der det er dypest. Min magefølelse er at strømmen går fortest utover på østsiden, mest pga jeteen, småskjærene og at det er litt grunnere rundt Filtvet fyr. Ergo burde den også gå fortere innover på samme side hvis magefølelsen stemmer...

Uansett pleier vi nesten uten unntak å gå langs Hurumsiden både nord/sør, men det er nok ikke forankret i noe annet enn at jeg tidligere har bodd 15 år på Hurum og føler en "magnetisk" tiltrekning til den siden. Også når vi skal til Son (som skjer nesten hver gang vi passerer sørover) går vi på Hurumsiden, og så krysser vi over fra Filtvet fyr til Bølnes, sånn cirka.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...