oivindg Startet 2.Juni.2014 Del på Facebook Startet 2.Juni.2014 I helga sa jeg nei til en Princess V58 som spurte om å få ligge utenpå da jeg lå longside inntil brygga. Jeg syntes båten var så stor at jeg var redd for skader på min egen båt. Men det føltes likevel ikke helt rett å si nei. Hvordan bør jeg egentlig vurdere hva som er en kurant båt å ha på utsiden, og hva som er en for stor båt? Jeg anslo Princessen til å veie rundt det dobbelte av min egen båt. Ville dette vært greit? Det ville sikkert gått bra så lenge været var fint, men jeg var redd for at det kunne blåse opp eller at det ville komme en skikkelig hekksjøgeneral forbi, og da var jeg redd for at det kunne bli for mye trykk mot min båt. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 -dere kunne byttet plass. Ikke uvanlig det, om det ikke er andre plasser å oppdrive. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 -dere kunne byttet plass. Ikke uvanlig det, om det ikke er andre plasser å oppdrive.Det er klart, men det var ikke noe alternativ i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
zooper Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 ...og så kommer det noen å legger seg uten på han igjen, og så en til... Jeg følger tråden med interesse. Broren min observerte en gang en mann som hjelpeløst kom løpende og måtte se på at den lille båten hans ble knust av flere båter som hadde lagt seg utenpå. Sitér dette innlegget Link to post
marius53 Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Det du skal gjere da er å si klart du kan,og så henge ut nokon gamle bildekk langs skutesida di som fendere,helst nokon gamle som svertar,Kjem nok an på om du sjølv har fin og rein kvit båt sjølvsagt.Det virkar kvar gang. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Dette burde Princess eieren skjønt selv! Jeg mener at innerste båt alltid bestemmer om det er greit at andre legger seg på utsiden. Selv sier jeg sjelden nei, når det er gode forhold, bytte plass er ofte greit:) Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Sett i lys av andre diskusjoner her på forumet angående hvem som er ansvarlig for skader på andres båt (tydeligvis lite eller intet ansvar) så skal man vurdere som trådstarter gjør. Får båten din skader av andre båter som du har tillatt (eller ei) å ligge på utsiden av deg, så er det du selv som må betale for eventuelle skader som måtte oppstå på din båt. God fendring gjør mye for å kunne ligge trygt selv med stor båt utenpå, men er det et utsatt sted så er det lurt å tenke seg om. Det er ikke en båt-rett å få plass, iblant er det faktisk fullt. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Her i Kostersund er det 8 båter utenpå hverandre, det kom enda 3 til i løpet av natta. 11 er ny rekord for oss. En skikkelig kuling fra synd og vi som lå innerst ville bli knust. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
MaSa Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 I helgen lå vi 8-9 båter hele vegen i kostersundet! Heldigvis så hadde jeg bare 4 utenpå meg, jeg lå innerst :/ Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
baatsman Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Du blir ikke knust i løpet av natten selv om det kommer kuling. Da må de 2 ytterste båtene bytte på og gå på motor. SÅ enkelt er det. Ekstreme tilfeller er stort sett i forbindelse med dårlig vær. Da kan en ikke nekte, synes nå jeg. I Skagen i fjor, lå det 40 foter innerst. Vedkommende ble kommandert vekk, stor båt innerst. Myndige havnekapteiner med peiling er viktig. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
VannTro Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 (redigert) Dette er en interessant diskusjon Oivindg. Jeg lå med vår gamle båt(Fjord 880) og fikk spørsmål av en med en P50 om han kunne ligge utenpå. Jeg sa også nei den gangen og det ble slengt ukvemsord fra Princessen pga svaret mitt. I dette tilfellet kunne vi heller ikke ha byttet plass da plassen ved brygga var for kort til Princessen. Nå føler jeg vel at vi har langt mere å "stå imot med" og tåler større båter på utsiden, men også med den nye båten vil jeg kunne oppleve at det kan komme andre båter som er i overkant store å ha på utsiden. Mye kan som noen er inne på, ordnes med skikkelig fendring(vi har 30x90cm + blåser), men det er steder hvor man kan oppleve skikkelig svell/vind/bølger hvor det likevel vil kunne by på en stor utfordring med en "kjempe" på utsiden. Jeg mener derfor som jeg har ment tidligere at man må kunne ha lov til å si nei. Jeg er heller ikke enig i at bare den innerste båten skal ha noe å si i en slik situasjon som "olews" viser til, men kanskje den minste båten bør spørres. I "olews" sitt tilfelle var vel det dem og med en plassering nest innerst med 6 båter utenpå. Her må det være lov å si at nok er nok selv om man ikke er innerste båt ! Redigert 3.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Kan noen fortelle om en båt som har blitt knust fordi den ligger innerst? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Dette er en interessant diskusjon Oivindg. Jeg lå med vår gamle båt(Fjord 880) og fikk spørsmål av en med en P50 om han kunne ligge utenpå. Jeg sa også nei den gangen og det ble slengt ukvemsord fra Princessen pga svaret mitt. I dette tilfellet kunne vi heller ikke ha byttet plass da plassen ved brygga var for kort til Princessen. Nå føler jeg vel at vi har langt mere å "stå imot med" og tåler større båter på utsiden, men også med den nye båten vil jeg kunne oppleve at det kan komme andre båter som er i overkant store å ha på utsiden. Mye kan som noen er inne på, ordnes med skikkelig fendring(vi har 30x90cm + blåser), men det er steder hvor man kan oppleve skikkelig svell/vind/bølger hvor det likevel vil kunne by på en stor utfordring med en "kjempe" på utsiden. Jeg mener derfor som jeg har ment tidligere at man må kunne ha lov til å si nei. Jeg er heller ikke enig i at bare den innerste båten skal ha noe å si i en slik situasjon som "olews" viser til, men kanskje den minste båten bør spørres. I "olews" sitt tilfelle var vel det dem og med en plassering nest innerst med 6 båter utenpå. Her må det være lov å si at nok er nok selv om man ikke er innerste båt ! Her kommer en myndig havnebetjent eller havnekaptein inn ! Dem burde det vært flere av. Med riktig omorganisering, riktig fendring og riktig fortøyningfår man stort sett plassert alle. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
VannTro Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Kan noen fortelle om en båt som har blitt knust fordi den ligger innerst? Ikke knust, men hele siden full av krakeleringer i gelcoat har jeg sett, så dette er ikke et ikke-eksisterende problem ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
JRK Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 For å slenge ut en provoserende brannfakkel. En motorbåt er my mykere I skroget en anleggsflaten til en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Båten knust og sank, og fenderene lå igjenn og fløt ? Eg trur eg før hadde vert bekymra for om fenderene kunne sprekke, -før eg hadde vurdert om båten kunne tåle andre større båter. Hvorvidt båten kan bli skadet har eg aldri tenkt på. Gamle trebåter kan kollapse av lite. Det høres ikkje usansynlig ut med sprekk/krakelering i gelcoat om man fendrer ugunstig. Fendre i dørknivå så kan det antagelig legges båter utenpå til fenderene ikkje orker meir. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 For å slenge ut en provoserende brannfakkel. En motorbåt er my mykere I skroget en anleggsflaten til en seilbåt. Seilbåter er hule skall uten dørk i mellomhøyde til avstiving. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
VannTro Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Litt eldre glassfiberbåter har ikke lengre samme mykheten i gelcoat som når de er nye. Jeg har løftet så mye båt med truck at jeg har sett hva et kast i løftet(ujevnt underlag der trucken kjører) med etterfølgende krasj mot truckmasten kan medføre på eldre glassfiberbåter. Man skal ikke avfeie faren for stygge skader ved for stort press på siden av et glassfiberskrog. Det er ikke tanks vi har med å gjøre. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 For å slenge ut en provoserende brannfakkel. En motorbåt er my mykere I skroget en anleggsflaten til en seilbåt. Det sier seg selv. I området rundt power diamond er seilbåten ganske så solid. Det er flere tonn påkjenning der under hard seilas. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Det er bare og si nei når en sværing vil utenpå, båtlivet er ikke nødvendigvis en popularitetskonkurranse.. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Myndige havnekapteiner sørover vil be deg bytte plass. Nektes det, ja da blir du enkelt og greit vist ut. Ingen har hevd på plass, men man prøver og tilpasse slik at flest mulig for plass. Er det god plass i havnen, vil man søke en mer naturlig plassering for storingen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
S/Y Rainbow Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Personlig må jeg si at i ts sitt tilfelle der størrelsesforskjellen er fra stor til ekstra stor båt med bare 15 fot forskjell så syntes jeg det blir litt spesielt å si nei, selv forholder jeg meg til 50% størrelsesforskjell for å avslå noen utenpå, i nevnte tilfelle er det vel ca 32% forskjell på båtene.. Kan tenke meg at også ts hadde blitt litt skuffet hvis en på 33-34 fot (som blir samme størrelsesforskjell i prosent) hadde sagt nei til han. Blir ikke mye bryggeplasser igjen hvis alle skal stå å si nei til andre som er litt større.. Tar selvfølgelig forbehold om andre kriterier hvis det er meldt kuling/storm.. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
volvo_penta_ Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Vekten er jo heller ikke proporsjonal med størrelsen, som også spiller en viktig rolle. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Rainbow Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 (redigert) Riktig det, men litt skjønn og fornuft kan man jo også bruke.. I nevnte tilfelle er vel det ca 4-5 t forskjell, altså ca 9400 kg på targaen og ca 15000 kg på V58'en, dette må være innenfor akseptabelt syntes jeg, men det er min mening og vi har jo alle forskjellige meninger. Redigert 3.Juni.2014 av S/Y Rainbow (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
REM Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Prosentregninga lar jeg ligge, og sier konsekvent nei til fremmede båter som vil legge seg utenpå. Vel og merke hvis det er andre ledige plasser i havna Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.