Jump to content

Hvordan vurdere hvor stor båt som kan ligge "utenpå"?


oivindg

Recommended Posts

I helga sa jeg nei til en Princess V58 som spurte om å få ligge utenpå da jeg lå longside inntil brygga. Jeg syntes båten var så stor at jeg var redd for skader på min egen båt. Men det føltes likevel ikke helt rett å si nei.

 

Hvordan bør jeg egentlig vurdere hva som er en kurant båt å ha på utsiden, og hva som er en for stor båt? Jeg anslo Princessen til å veie rundt det dobbelte av min egen båt. Ville dette vært greit?

 

Det ville sikkert gått bra så lenge været var fint, men jeg var redd for at det kunne blåse opp eller at det ville komme en skikkelig hekksjøgeneral forbi, og da var jeg redd for at det kunne bli for mye trykk mot min båt.

Øivind

Link to post

Sett i lys av andre diskusjoner her på forumet angående hvem som er ansvarlig for skader på andres båt (tydeligvis lite eller intet ansvar) så skal man vurdere som trådstarter gjør. Får båten din skader av andre båter som du har tillatt (eller ei) å ligge på utsiden av deg, så er det du selv som må betale for eventuelle skader som måtte oppstå på din båt.

 

God fendring gjør mye for å kunne ligge trygt selv med stor båt utenpå, men er det et utsatt sted så er det lurt å tenke seg om. Det er ikke en båt-rett å få plass, iblant er det faktisk fullt.

Link to post

Du blir ikke knust i løpet av natten selv om det kommer kuling. Da må de 2 ytterste båtene bytte på og gå på motor. SÅ enkelt er det. Ekstreme tilfeller er stort sett i forbindelse med dårlig vær. Da kan en ikke nekte, synes nå jeg. I Skagen i fjor, lå det 40 foter innerst. Vedkommende ble kommandert vekk, stor båt innerst.

 

Myndige havnekapteiner med peiling er viktig.

Vi sees!

Link to post

Dette er en interessant diskusjon Oivindg.

Jeg lå med vår gamle båt(Fjord 880) og fikk spørsmål av en med en P50 om han kunne ligge utenpå. Jeg sa også nei den gangen og det ble slengt ukvemsord fra Princessen pga svaret mitt. I dette tilfellet kunne vi heller ikke ha byttet plass da plassen ved brygga var for kort til Princessen. Nå føler jeg vel at vi har langt mere å "stå imot med" og tåler større båter på utsiden, men også med den nye båten vil jeg kunne oppleve at det kan komme andre båter som er i overkant store å ha på utsiden. Mye kan som noen er inne på, ordnes med skikkelig fendring(vi har 30x90cm + blåser), men det er steder hvor man kan oppleve skikkelig svell/vind/bølger hvor det likevel vil kunne by på en stor utfordring med en "kjempe" på utsiden.

Jeg mener derfor som jeg har ment tidligere at man må kunne ha lov til å si nei. Jeg er heller ikke enig i at bare den innerste båten skal ha noe å si i en slik situasjon som "olews" viser til, men kanskje den minste båten bør spørres. I "olews" sitt tilfelle var vel det dem og med en plassering nest innerst med 6 båter utenpå. Her må det være lov å si at nok er nok selv om man ikke er innerste båt !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Dette er en interessant diskusjon Oivindg.

Jeg lå med vår gamle båt(Fjord 880) og fikk spørsmål av en med en P50 om han kunne ligge utenpå. Jeg sa også nei den gangen og det ble slengt ukvemsord fra Princessen pga svaret mitt. I dette tilfellet kunne vi heller ikke ha byttet plass da plassen ved brygga var for kort til Princessen. Nå føler jeg vel at vi har langt mere å "stå imot med" og tåler større båter på utsiden, men også med den nye båten vil jeg kunne oppleve at det kan komme andre båter som er i overkant store å ha på utsiden. Mye kan som noen er inne på, ordnes med skikkelig fendring(vi har 30x90cm + blåser), men det er steder hvor man kan oppleve skikkelig svell/vind/bølger hvor det likevel vil kunne by på en stor utfordring med en "kjempe" på utsiden.

Jeg mener derfor som jeg har ment tidligere at man må kunne ha lov til å si nei. Jeg er heller ikke enig i at bare den innerste båten skal ha noe å si i en slik situasjon som "olews" viser til, men kanskje den minste båten bør spørres. I "olews" sitt tilfelle var vel det dem og med en plassering nest innerst med 6 båter utenpå. Her må det være lov å si at nok er nok selv om man ikke er innerste båt !

 

Her kommer en myndig havnebetjent eller havnekaptein inn ! Dem burde det vært flere av. Med riktig omorganisering, riktig fendring og riktig fortøyningfår man stort sett plassert alle.

Ole
S/Y Algol

Link to post

Kan noen fortelle om en båt som har blitt knust fordi den ligger innerst?

 

Ikke knust, men hele siden full av krakeleringer i gelcoat har jeg sett, så dette er ikke et ikke-eksisterende problem !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Båten knust og sank, og fenderene lå igjenn og fløt ? :giggle: Eg trur eg før hadde vert bekymra for om fenderene kunne sprekke, -før eg hadde vurdert om båten kunne tåle andre større båter. Hvorvidt båten kan bli skadet har eg aldri tenkt på. Gamle trebåter kan kollapse av lite. Det høres ikkje usansynlig ut med sprekk/krakelering i gelcoat om man fendrer ugunstig. Fendre i dørknivå så kan det antagelig legges båter utenpå til fenderene ikkje orker meir.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Litt eldre glassfiberbåter har ikke lengre samme mykheten i gelcoat som når de er nye.

Jeg har løftet så mye båt med truck at jeg har sett hva et kast i løftet(ujevnt underlag der trucken kjører) med etterfølgende krasj mot truckmasten kan medføre på eldre glassfiberbåter. Man skal ikke avfeie faren for stygge skader ved for stort press på siden av et glassfiberskrog. Det er ikke tanks vi har med å gjøre.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Personlig må jeg si at i ts sitt tilfelle der størrelsesforskjellen er fra stor til ekstra stor båt med bare 15 fot forskjell så syntes jeg det blir litt spesielt å si nei, selv forholder jeg meg til 50% størrelsesforskjell for å avslå noen utenpå, i nevnte tilfelle er det vel ca 32% forskjell på båtene.. Kan tenke meg at også ts hadde blitt litt skuffet hvis en på 33-34 fot (som blir samme størrelsesforskjell i prosent) hadde sagt nei til han.

Blir ikke mye bryggeplasser igjen hvis alle skal stå å si nei til andre som er litt større.. Tar selvfølgelig forbehold om andre kriterier hvis det er meldt kuling/storm..

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post

Riktig det, men litt skjønn og fornuft kan man jo også bruke.. I nevnte tilfelle er vel det ca 4-5 t forskjell, altså ca 9400 kg på targaen og ca 15000 kg på V58'en, dette må være innenfor akseptabelt syntes jeg, men det er min mening og vi har jo alle forskjellige meninger.

Redigert av S/Y Rainbow (see edit history)

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post

Prosentregninga lar jeg ligge, og sier konsekvent nei til fremmede båter som vil legge seg utenpå. Vel og merke hvis det er andre ledige plasser i havna

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...