Jump to content

Hvordan vurdere hvor stor båt som kan ligge "utenpå"?


oivindg

Recommended Posts

I helga sa jeg nei til en Princess V58 som spurte om å få ligge utenpå da jeg lå longside inntil brygga. Jeg syntes båten var så stor at jeg var redd for skader på min egen båt. Men det føltes likevel ikke helt rett å si nei.

 

Hvordan bør jeg egentlig vurdere hva som er en kurant båt å ha på utsiden, og hva som er en for stor båt? Jeg anslo Princessen til å veie rundt det dobbelte av min egen båt. Ville dette vært greit?

 

Det ville sikkert gått bra så lenge været var fint, men jeg var redd for at det kunne blåse opp eller at det ville komme en skikkelig hekksjøgeneral forbi, og da var jeg redd for at det kunne bli for mye trykk mot min båt.

Link to post
Share on other sites

...og så kommer det noen å legger seg uten på han igjen, og så en til...

 

Jeg følger tråden med interesse. Broren min observerte en gang en mann som hjelpeløst kom løpende og måtte se på at den lille båten hans ble knust av flere båter som hadde lagt seg utenpå.

Link to post
Share on other sites

Sett i lys av andre diskusjoner her på forumet angående hvem som er ansvarlig for skader på andres båt (tydeligvis lite eller intet ansvar) så skal man vurdere som trådstarter gjør. Får båten din skader av andre båter som du har tillatt (eller ei) å ligge på utsiden av deg, så er det du selv som må betale for eventuelle skader som måtte oppstå på din båt.

 

God fendring gjør mye for å kunne ligge trygt selv med stor båt utenpå, men er det et utsatt sted så er det lurt å tenke seg om. Det er ikke en båt-rett å få plass, iblant er det faktisk fullt.

Link to post
Share on other sites

Du blir ikke knust i løpet av natten selv om det kommer kuling. Da må de 2 ytterste båtene bytte på og gå på motor. SÅ enkelt er det. Ekstreme tilfeller er stort sett i forbindelse med dårlig vær. Da kan en ikke nekte, synes nå jeg. I Skagen i fjor, lå det 40 foter innerst. Vedkommende ble kommandert vekk, stor båt innerst.

 

Myndige havnekapteiner med peiling er viktig.

Link to post
Share on other sites

Dette er en interessant diskusjon Oivindg.

Jeg lå med vår gamle båt(Fjord 880) og fikk spørsmål av en med en P50 om han kunne ligge utenpå. Jeg sa også nei den gangen og det ble slengt ukvemsord fra Princessen pga svaret mitt. I dette tilfellet kunne vi heller ikke ha byttet plass da plassen ved brygga var for kort til Princessen. Nå føler jeg vel at vi har langt mere å "stå imot med" og tåler større båter på utsiden, men også med den nye båten vil jeg kunne oppleve at det kan komme andre båter som er i overkant store å ha på utsiden. Mye kan som noen er inne på, ordnes med skikkelig fendring(vi har 30x90cm + blåser), men det er steder hvor man kan oppleve skikkelig svell/vind/bølger hvor det likevel vil kunne by på en stor utfordring med en "kjempe" på utsiden.

Jeg mener derfor som jeg har ment tidligere at man må kunne ha lov til å si nei. Jeg er heller ikke enig i at bare den innerste båten skal ha noe å si i en slik situasjon som "olews" viser til, men kanskje den minste båten bør spørres. I "olews" sitt tilfelle var vel det dem og med en plassering nest innerst med 6 båter utenpå. Her må det være lov å si at nok er nok selv om man ikke er innerste båt !

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en interessant diskusjon Oivindg.

Jeg lå med vår gamle båt(Fjord 880) og fikk spørsmål av en med en P50 om han kunne ligge utenpå. Jeg sa også nei den gangen og det ble slengt ukvemsord fra Princessen pga svaret mitt. I dette tilfellet kunne vi heller ikke ha byttet plass da plassen ved brygga var for kort til Princessen. Nå føler jeg vel at vi har langt mere å "stå imot med" og tåler større båter på utsiden, men også med den nye båten vil jeg kunne oppleve at det kan komme andre båter som er i overkant store å ha på utsiden. Mye kan som noen er inne på, ordnes med skikkelig fendring(vi har 30x90cm + blåser), men det er steder hvor man kan oppleve skikkelig svell/vind/bølger hvor det likevel vil kunne by på en stor utfordring med en "kjempe" på utsiden.

Jeg mener derfor som jeg har ment tidligere at man må kunne ha lov til å si nei. Jeg er heller ikke enig i at bare den innerste båten skal ha noe å si i en slik situasjon som "olews" viser til, men kanskje den minste båten bør spørres. I "olews" sitt tilfelle var vel det dem og med en plassering nest innerst med 6 båter utenpå. Her må det være lov å si at nok er nok selv om man ikke er innerste båt !

 

Her kommer en myndig havnebetjent eller havnekaptein inn ! Dem burde det vært flere av. Med riktig omorganisering, riktig fendring og riktig fortøyningfår man stort sett plassert alle.

Link to post
Share on other sites

Båten knust og sank, og fenderene lå igjenn og fløt ? :giggle: Eg trur eg før hadde vert bekymra for om fenderene kunne sprekke, -før eg hadde vurdert om båten kunne tåle andre større båter. Hvorvidt båten kan bli skadet har eg aldri tenkt på. Gamle trebåter kan kollapse av lite. Det høres ikkje usansynlig ut med sprekk/krakelering i gelcoat om man fendrer ugunstig. Fendre i dørknivå så kan det antagelig legges båter utenpå til fenderene ikkje orker meir.

Link to post
Share on other sites

Litt eldre glassfiberbåter har ikke lengre samme mykheten i gelcoat som når de er nye.

Jeg har løftet så mye båt med truck at jeg har sett hva et kast i løftet(ujevnt underlag der trucken kjører) med etterfølgende krasj mot truckmasten kan medføre på eldre glassfiberbåter. Man skal ikke avfeie faren for stygge skader ved for stort press på siden av et glassfiberskrog. Det er ikke tanks vi har med å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Myndige havnekapteiner sørover vil be deg bytte plass. Nektes det, ja da blir du enkelt og greit vist ut. Ingen har hevd på plass, men man prøver og tilpasse slik at flest mulig for plass. Er det god plass i havnen, vil man søke en mer naturlig plassering for storingen.

Link to post
Share on other sites

Personlig må jeg si at i ts sitt tilfelle der størrelsesforskjellen er fra stor til ekstra stor båt med bare 15 fot forskjell så syntes jeg det blir litt spesielt å si nei, selv forholder jeg meg til 50% størrelsesforskjell for å avslå noen utenpå, i nevnte tilfelle er det vel ca 32% forskjell på båtene.. Kan tenke meg at også ts hadde blitt litt skuffet hvis en på 33-34 fot (som blir samme størrelsesforskjell i prosent) hadde sagt nei til han.

Blir ikke mye bryggeplasser igjen hvis alle skal stå å si nei til andre som er litt større.. Tar selvfølgelig forbehold om andre kriterier hvis det er meldt kuling/storm..

Link to post
Share on other sites

Riktig det, men litt skjønn og fornuft kan man jo også bruke.. I nevnte tilfelle er vel det ca 4-5 t forskjell, altså ca 9400 kg på targaen og ca 15000 kg på V58'en, dette må være innenfor akseptabelt syntes jeg, men det er min mening og vi har jo alle forskjellige meninger.

Redigert av S/Y Rainbow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...