Jump to content

Hvordan vurdere hvor stor båt som kan ligge "utenpå"?


oivindg

Recommended Posts

En ting er en enkelt båt utenpå en annen. Hva med den totale påkjenningen når 4-5 tilsvarende like store båter ligger utenpå hverandre, noe som slett ikke er uvanlig i de populære havnene i sommermåndene.At hver 3 båt har line i land kan redusere momentet i noen situasjoner, men behøver ikke gjøre situasjonen særlig bedre. I fjor hadde jeg 5 båter utenfor ved et par anledninger, noe jeg ikke var hoppende begeistret for, heller ikke fenderne som fikk kjørt seg under solgangsbrisen. Men, båtene tar vel neppe skade av dette før man snakker om store ytre påkjenninger forårsaket av bølger og vind. Vil si at utfordringen er avhengig av omstendighetene med vær og vind/bølger.

Link to post
Share on other sites

10 båter utenpå hverandre er normalen i Horten etter Færderen. Skader på båt tror jeg skjer sjeldent, men jeg tør ikke twnke på konsekvensene om noen skulle få brann omberd.

 

Det største problemet i Horten etter Færdern kommer på søndagen, når båt nummer 5 vil dra, og bare trekker seg ut av rekka uten å sørge for tamper mellom båt 4 og 6. Da har man plutselig en "løs" flåte med 5 båter uten kontakt med land. De henger som regel med minst 1 anker, men uten en tamp inn mot land (eller fast båt) blir det vanskelig å komme seg ut til båtene.

Link to post
Share on other sites

En 45foter, som da er 50% større enn min 30foter, tenker jeg er i største laget å ha utenfor meg. eller...tja.. jo, det er nok i største laget i en trekkfull havn, utsatt for bølger og vind. En annen faktor , som det blir nevnt, er at det garantert kommer store båter og legger seg utenpå han igjen. Og da baller det på seg. Men da må man si ifra om at man ikke ønsker større båter utenfor der igjen.

En 45 fots seilbåt veier 9-10 tonn. min veier etter boka 3600kg. Det utgjør en del forskjell. så 50% er stor forskjell også i vekt. Men der kommer andre forskjeller inn. En 45fots FB har et stort vindfang, på sin måte. En seilbåt har en del vindfang i mast og rigg den også. Men jeg har vel inntrykk av at FB er mere utsatt for kastevinder enn en rigg. -mulig jeg tar feil.

 

Det viktigste er nok god fendring som fordeler belastningen utover hele skrogsiden, både mellom båtene og mellom innerste båt og brygge. Ekstra fendere for hånden om en fender tar kvelden. Eller doble fendere. Så MÅ den utenpåliggende båten føre egne tau i land for å ta opp krefter. Da skal man kunne leve med større båt utenpå.

 

Men det er en annen faktor som man ikke kan snakke høyt om :) - for det er ikke kult å få en stor FB båt på utsiden som tar opp all sol. Da sier jeg heller til ankommende båt " du er for stor" enn "du kommer til å lage skygge". Men nå er det ikke ofte at jeg opplever at jeg må be noen finne en annen plass. Her i Ålesund gjestehavn registrerer jeg at vanligvis ligger seilbåter utenpå seilbåter og motorbåt utenpå motorbåt.

 

Forleden så jeg at det lå en 30 fots motorbåt longside i Brosundet. Etter noen timer kom det to FB-båter på 60 fot, vennebåter, og la seg utenpå. 30-foteren lå i total skygge, og forsvant helt. Etter noen timer var 30-foteren borte, og lå et stykke lenger borte på brygga. Han syntes åpenbart at det ble relativt utrivelig i skyggen, samt at FB-båten kjørte stor dieselvarmer med eksosen sin rett mot 30-foteren.

Link to post
Share on other sites

Mange gode innspill her. Jeg har fortsatt litt dårlig samvittighet for at jeg sa nei, men fornuften min sier at det var riktig avgjørelse.

 

Jeg sjekket på nettet og det ser ut som at V58 veier 20 tonn før feriepakking.

 

Jeg er ikke redd for å synke, men jeg har brukt såpass mange timer for å få min 1998-modell i bra strekk at jeg ikke er veldig lysten på å bruke tid og penger på unødvendige skader. Nettopp av den grunn prøver jeg å unngå havner der det er plass til mer enn to-tre båter utenpå hverandre. Ekenäs på Koster er for eksempel en havn jeg holder meg unna. Jeg tar gjerne båter som er noe større enn min på utsiden, men da krever jeg at de har med seg tau som rekker i land, slik at ikke all lasten kommer på min båt.

Link to post
Share on other sites

Trikset er å tidlig nok vinke inn båter som er litt mindre enn din egen, og som ikke tar sola, når du skjønner at " i kveld blir det fullt".

 

Henger du ut fenderene når du ser en båt du kunne tenke deg å ha på utsiden, og de åpenbart speider etter plass, ja da blir det god stemning.

Link to post
Share on other sites

Funderer litt på om ikke det kan bli større belastninger når en 20-tonner begynner å bevege seg i sjø og vind enn to 10-tonnere? De to 10-tonnerne vil jo ha fendre mellom seg som demper noe av trykket, mens 20-tonneren vil presse med full tyngde.

Link to post
Share on other sites

Da må de 2 ytterste båtene bytte på og gå på motor. SÅ enkelt er det. Ekstreme tilfeller er stort sett i forbindelse med dårlig vær. Da kan en ikke nekte, synes nå jeg. I Skagen i fjor, lå det 40 foter innerst. Vedkommende ble kommandert vekk, stor båt innerst.

 

Myndige havnekapteiner med peiling er viktig.

 

Jepp.

 

Båtene lengre ut på rekka må legge opp spring og/eller anker, så ikke rekka virker som vektarm/nøtteknekker på den som ligger innerst. Værmeldinga må sjekkes. Ideelt sett skulle man kunne ønske alle velkommen til å ligge utenpå i trygg forvissning om at de tar de nødvendige forhåndsregler mot å forårsake skade. F.eks. ved å flytte på seg om det blåser opp og det blir nødvendig.

 

Antall båter utapå er også viktig, i tillegg til sin egen lengde/vekt øker de lengden på vektarmen og gir båtene lengre ut mer moment.

Link to post
Share on other sites

Funderer litt på om ikke det kan bli større belastninger når en 20-tonner begynner å bevege seg i sjø og vind enn to 10-tonnere? De to 10-tonnerne vil jo ha fendre mellom seg som demper noe av trykket, mens 20-tonneren vil presse med full tyngde.

 

Jepp, og de 20 tonnene vil være i takt med seg selv, mens 2x10 ikke nødvendigvis beveger seg samlet og gir en samlet belastning. På den annen side, 20 tonn rikker seg ikke så lett som 10, hvis bølgene ikke blir *for* store virker vel en stor båt heller som bølgebryter...

 

Sjøen blir et problem enten rekka er lang eller kort. Så lenge bølgelengden er kortere enn rekka ... Det er nok å være en eneste på rekka for at skader (på både folk og materiell) skal kunne oppstå som følge av bølger.

 

I forhold til været tror jeg det først og fremst er vinden som kan være et problem.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke vært vant med og ligge så mange utenpå hverandre tidligere. Bare vennebåter /bekjente!

 

Har ingenting i mot det.

 

Men nå var jeg for første gang i kostersundet, der var det bare og legge set utpå, virket ikke som det var noen begrensninger!

 

Jeg kom tidlig lørdag og fikk en plass longside innerst. Var i følge med en båt så den la deg utenpå oss.

 

Og i løpet av dagen så kom det 3 andre og la seg utenpå oss, ikke noe problem. Men det jeg reagerte på var at dem spurte KUN båten de la seg utenpå og ikke oss som lå innerst??

 

Var greit i dette tilfelle uansett hadde god stemning og en fin natt!

 

Men er det vanlig bare og legge seg utpå andre uten og spørre dem innerst? Og legge seg utenpå andre båter selv om det ikle er folk i båtene de fottøyet til?

 

Var MYE av det på koster iallefall.

Link to post
Share on other sites

 

 

Men det er en annen faktor som man ikke kan snakke høyt om :) - for det er ikke kult å få en stor FB båt på utsiden som tar opp all sol. Da sier jeg heller til ankommende båt " du er for stor" enn "du kommer til å lage skygge". Men nå er det ikke ofte at jeg opplever at jeg må be noen finne en annen plass. Her i Ålesund gjestehavn registrerer jeg at vanligvis ligger seilbåter utenpå seilbåter og motorbåt utenpå motorbåt.

 

 

Har en følelse at det er hovedgrunnen til at båteiere ikke akkurat står å vinker meg inn, når jeg kommer med høyhuset. Kun en gang har jeg blitt vinket inn. Det var på Samsø og inn til en tysk trawler

Link to post
Share on other sites

Men er det vanlig bare og legge seg utpå andre uten og spørre dem innerst? Og legge seg utenpå andre båter selv om det ikle er folk i båtene de fottøyet til?

 

 

Det er vel ikke gitt at båten innerst skal "bestemme" hvordan havnen skal brukes. Dersom det er liten tvil om at jeg faktisk kan ligge utenpå - gitt værmelding, plass i havna, regler om bla. max antall i bredden osv. - er det fortsatt god skikk å spørre når båtene innenfor tenker å forlate havna neste dag, ihvertfall når det er folk i båtene, og om det er greit. Noen ganger kan man jo vurdere å velge en annen rekke om de innenfor har småbarn som skal sove og våkner av tråkking på dekk, har nylakkert dekk osv. osv.

 

Hvis det ikke er folk i båtene og den generelle "bruken" av havna tilsier longside tillegging flere utenpå hverandre så er det etter min mening helt greit å bare legge seg utenpå. Men man kan ikke da bare "forsvinne" på land neste formiddag, som regel er det sånn at de som ankommer tidlig og ligger innerst også er de som vil ut tidligst om morgenen.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...

 

Men nå var jeg for første gang i kostersundet, der var det bare og legge set utpå, virket ikke som det var noen begrensninger!

 

.....

 

Tidligere vare det regel (varslet med skilt) om maks 3 båter utenpå hverandre i Kostersundet.

Er det ikke slik lenger ?

Link to post
Share on other sites

Mente ikke at den innerste skal bestemme men mener at den innerste skal bestemme om han vil ha flere utenpå seg eller om det skal byttes plasser?

 

Det er vel ikke båt nr 4 av 5 som skal svare på det?

 

Jeg som ligger innerst vil gjerne ha ett ord med i saken.

 

Angående skilting om 3 i bredden så kunne ikke jeg se skilt om det iallefall

Link to post
Share on other sites

Du har bare ikke vært på de riktige stedene. På Koster er dette fast takst. Hvorfor noen ønsker å ligge som 10-ende båt i en sånn rekke er mer enn jeg kan skjønne. Mye behageligere å legge seg på svai ved Kilesand eller ved Vettnet og dra i land med jolla.

Link to post
Share on other sites

For noen år siden hadde vi, som innerste båt, 3 seilbåter utenpå oss i Oscarsborg gjestehavn.

 

Båt 1 : Fortøyde seg i våre kryssholt.

Båt 2 : Fortøyde seg i Båt 1 kryssholt

Båt 3 : Fortøyde seg i Båt 2 kryssholt

 

Ingen hadde spring til land fra båtene.

 

Med andre ord : Våre innerste kryssholt var belastet med 4 båter totalt.

 

Godt det var vindstille den natten,

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg unngår helst hamner der det blir mange båtar utanpå kvarandre.

 

Elles seier eg konsekvent nei til båtar som ikkje har hengt ut fendrane før dei freistar å legga til vår båt. Av ein eller annan grunn er det alltid motorbåtar.

 

Når eg er i hanmer hjelper eg gjerne andre båtar med å ta i mot fortøyningar, men dersom dei (igjen alltid motorbåtar) ikkje har hengt ut fendrane før dei legg til, då reknar eg med at dei har full kontroll og ikkje treng ei hand.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Stor ulempe med stor båt, ofte ikke mange å legge seg utenpå. Jeg vil ikke legge meg utenpå en mindre båt. 5 fot mindre er greit, dette blir fort 50% høyere vekt. Unngår sørlandet i juli for å si det sånn. Rekkene i Horten etter Færdern... Jeg ville aldri lagt meg innerst. Viktig å komme først i mål for å få gode plasser.

Link to post
Share on other sites

Horten etter Færderen er jo bare kongestemning, når alle har kommet for å ta seg en fest, og det blir passe trangt blir det helt naturlig en masse nye båtvennskap. På det meste har jeg telt 14 båter på vår rekke. Og så er det samarbeidet som må til for å slippe ut den innerste båten morgenen etter utrolig oppbyggende for samholdet :)

 

Men ellers er jeg også tilhenger av at like barn leker best, og vi er også ivrige på å vinke inn passe store seilere med små barn, akkurat som oss selv. Og som innerste båt har jeg nok en tendens til å ta ganske aktiv del i fortøyningen av de utenfor meg. Det er helt opplagt at man som skipper må få sette krav til egen båts sikkerhet. Men utfordringen kan like ofte løses ved at det trekkes fortøyninger til kaia, legges ut anker mv, som at man avviser ankommende båter.

 

Og så har jeg ikke så mye sansen for å være utrivelig med de som ikke har på plass fenderen på forhånd. De gjør det på grunn av manglende erfaring, og de kan kun få mer erfaring ved at vi med litt lengre fartstid oppfører seg hyggelig. Så ta heller på deg instruktørrollen i slike situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke glad i å ha båter særlig større enn min egen utenpå, men kan godt bytte plass; selv om det helt sikkert er trygt under de fleste aktuelle værforhold synes jeg ikke det er behagelig å sove i båten når den som ligger utenpå rykker i en rytme jeg ikke kjenner igjen. Skjønner godt trådstarters vurdering. Når jeg har noen utenpå liker jeg uansett at de har tau i land - gjør selvfølgelig tilsvarende selv med egen båt.

 

Jeg vinker gjerne andre båter inn, og skal alltids ha en fender eller fem ekstra selv om andre ikke har hengt ut slikt, som forrige taler nevnte er det kanskje spesielt disse som trenger hjelp. Som nokså ung båteier er det en del som er skeptiske til det de forventer kan bli en støyende festbåt, men tror jeg har til gode å holde en av de som har tatt sjansen våken: småbarnsfamilier, pensjonister og alle andre er velkomne - så lenge rekkestøttene ikke brukes som klatrestativ.

Link to post
Share on other sites

Horten etter Færderen er jo bare kongestemning, når alle har kommet for å ta seg en fest, og det blir passe trangt blir det helt naturlig en masse nye båtvennskap. På det meste har jeg telt 14 båter på vår rekke.

 

Vi lå 16 i fjor. Innerste båt var både mindre og lavere enn noen av de andre. Lå på den store skipskaia, og den innerste båten rakk såvidt opp til brygga, anleggsflaten til brygga mot skrogsiden var vel 10-15cm høy. Det blåste litt, men gikk bra. Det som ville skjedd her var nok at båten ville blitt presset under kaia hvis vinden hadde tatt seg opp.

Link to post
Share on other sites

 

Og så har jeg ikke så mye sansen for å være utrivelig med de som ikke har på plass fenderen på forhånd. De gjør det på grunn av manglende erfaring, og de kan kun få mer erfaring ved at vi med litt lengre fartstid oppfører seg hyggelig. Så ta heller på deg instruktørrollen i slike situasjoner.

 

Enig, og man skal heller ikke glemme at enkelte bevisst velger å ikke fendre dersom det henger godt med fendre på den første båten. Det kan være store krefter i spill om fendrene må passere hverandre, og spesielt hvis man ligger med baug/hekk inn/ut så kan det mange ganger være bedre å vente med fendringen til man har lagt til. Gjør man det på denne måten må man imidlertid være helt sikker på at fendringen er god nok, hvis ikke er det lett å skjønne at de andre båtene blir misfornøyd...

Redigert av Framtia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skøyta er relativt stor og tung, vi har ofte båter utenpå oss. Er det tilsvarende båter, så ber vi i alle fall båt nr 3 i rekken sette tamper i land. Litt avhengig av type båt, vær, vind og drag i sjøen.

 

En annen sak som kan nevnes er når vi holder på å manøvrere oss til en ledig kaiplass selv. Dette tar tid, plassen velges ut og vi siger sakte inn. Det bør være tydelig for de fleste hvilken plass vi sikter oss inn på. Når det da kommer en type båt; stor, men lettmanøvrert lettvekter, og kupper den ledige plassen like innenfor skutesida vår så er det veldig fristende å legge 32 tonn longside på denne uten hensyn til båteiers kommentarer ;-) (Har ikke gjort det ennå, men tankene er der hver gang det skjer på dette viset)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...