Jump to content

Hvordan vurdere hvor stor båt som kan ligge "utenpå"?


oivindg

Recommended Posts

Hei

 

Eg unngår helst hamner der det blir mange båtar utanpå kvarandre.

 

Elles seier eg konsekvent nei til båtar som ikkje har hengt ut fendrane før dei freistar å legga til vår båt. Av ein eller annan grunn er det alltid motorbåtar.

 

Når eg er i hanmer hjelper eg gjerne andre båtar med å ta i mot fortøyningar, men dersom dei (igjen alltid motorbåtar) ikkje har hengt ut fendrane før dei legg til, då reknar eg med at dei har full kontroll og ikkje treng ei hand.

 

Ask

Enig i at fenderne skal ut, men kanskje vi skal hjelpe de som kommer inn uten fendere litt ekstra....?

Dette er kanskje båtfolk som synes det er stressende å komme inn i fulle havner, med glemte fendere som følge. Ta heller godt imot dem, med et godt råd om fendring neste gang.

 

Har hengt ut fendere og rodd ut dregger for nye båteiere, med masse trivelige "naboer" i etterkant :-)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg unngår helst hamner der det blir mange båtar utanpå kvarandre.

 

Elles seier eg konsekvent nei til båtar som ikkje har hengt ut fendrane før dei freistar å legga til vår båt. Av ein eller annan grunn er det alltid motorbåtar.

 

Når eg er i hanmer hjelper eg gjerne andre båtar med å ta i mot fortøyningar, men dersom dei (igjen alltid motorbåtar) ikkje har hengt ut fendrane før dei legg til, då reknar eg med at dei har full kontroll og ikkje treng ei hand.

 

 

Ask

 

Vi opplever fra tid til annen at det kommer noen inn uten fendere, og det hender at jeg sier fra at de har glemt disse. Men skal det hindre hjelpsomheten min?

 

Det er veldig fort gjort å avslører at noen av de som kommer både er usikre, nye i båtlivet, yngre familier uten erfaring osv.. Er det ikke viktig å gi dem en god erfaring, en hyggelig opplevelse av hva båtfolk kan være?

 

Jeg rister personlig gangske megetsigende på hodet når jeg ser noen som oppfører seg slik du beskriver. Og det er ikke med positiv mine i ansiktet.

Et par ganger har jeg faktisk sagt klart fra "Hva f... oppnår du med å la vær å hjelpe når du kan"? "Ser du ikke at de trenger hjelp"?

 

Folk som sitter litt selvgode i båten og glemmer at de har vært unge eller uerfarne en gang gjør meg egentlig irritert, mye mer enn den stakkaren som kommer inntil meg og gjør ting klønete.

 

Tenk så morsomt det er å slå av en hyggelig prat, tilby noen triks og by dem på en øl!

 

Nei, fri og bevare meg for mennesker som er selvgode.

 

Jeg har en 46 fot seilbåt som jeg ikke akkurat smeller inn i siden på en liten båt, men det utrolig hva man får til med samarbeid i havn.

Link to post
Share on other sites

 

Enig, og man skal heller ikke glemme at enkelte bevisst velger å ikke fendre dersom det henger godt med fendre på den første båten.

 

Har faktisk opplevd å bli invitert til å skvise meg inn når det er så strangt at alle fendere må fjernes (og henges ut igjen til slutt). Det er jo godt over gjennomsnittlig gjestfritt, men glatt og ren plast mot plast uten listverk eller noen ting forårsaker ikke særlig med riper.

Link to post
Share on other sites

husker med gru en gang jeg lå med baug mot brygga et sted på svenskekysten. Både jeg og naboen hadde store kulefendre hengende ute, og det var plass til en båt til i mellom oss. Så kommer det en båt med tilsvarende store fendre inn med godt sig, og siden fendrene ikke klarte å passere hverandre ble det så stort trykk på manntauet at jeg fryktet noe skulle ryke. I slike tilfelle er det mye bedre å vente med fendre for den som skal legge til. Synd om mange ikke forstår dette og tenker at den som ankommer er uforsiktig eller amatør.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hvis et sort merke( som faktisk går av i vask) etter en fenderlist var fullstendig utålelig hadde jeg heller hatt båten trygt på land. Fenderhysteriet går langt utover sunn fornuft hos mange.

Noen gnåler sågar om at fenderne ikke er blanke nok eller at trekket er falmet.

Ønsker alle en myk "landing" i sommer

Link to post
Share on other sites

Her i Kostersund er det 8 båter utenpå hverandre, det kom enda 3 til i løpet av natta. 11 er ny rekord for oss.

Dere er klar over at det er flere skilt på bryggen som sier MAX 3 båter utenpå hverandre ? Det er eier av bryggene som har satt dette opp og det er en grunn til det.

 

 

En 45 fots seilbåt veier 9-10 tonn.

Jepsipepsi men da er det en relativt tom regattabåt eller lignende. En 45fots turbåt veier nok fort 12-17tonn

 

Men nå var jeg for første gang i kostersundet, der var det bare og legge set utpå, virket ikke som det var noen begrensninger!

 

Jeg kom tidlig lørdag og fikk en plass longside innerst. Var i følge med en båt så den la deg utenpå oss.

 

Og i løpet av dagen så kom det 3 andre og la seg utenpå oss, ikke noe problem. Men det jeg reagerte på var at dem spurte KUN båten de la seg utenpå og ikke oss som lå innerst??

 

Det er innerste båt som bestemmer, og som nevnt, det er ikke bare å komme å legge seg utenpå, den som ligger innerst er i sin fulle rett å si fra til ytterste båt at nok er nok og at de ikke ønsker flere utenpå når det er 3 i bredden i Kostersundet.

 

 

 

 

 

 

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dere er klar over at det er flere skilt på bryggen som sier MAX 3 båter utenpå hverandre ? Det er eier av bryggene som har satt dette opp og det er en grunn til det.

 

 

 

Dette var ikke jeg klar over... Er det nytt av iår? Lå i Kostersundet ifjor i juli og da mener jeg det var flere enn 3 i bredden om jeg husker rett?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

 

Dette var ikke jeg klar over... Er det nytt av iår? Lå i Kostersundet ifjor i juli og da mener jeg det var flere enn 3 i bredden om jeg husker rett?

Er 3 stk. som er det "offisielle" men det er vel her som mange andre steder, "penga rår" :( er ofte 5-6, utenpå hverandre, men sjelden noe særlig mer. (begynner å bli mange båter å klatre over, ofte nordavind som kan dra godt inne i sundet, og nærheten til ferga)

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

 

Enig, og man skal heller ikke glemme at enkelte bevisst velger å ikke fendre dersom det henger godt med fendre på den første båten. Det kan være store krefter i spill om fendrene må passere hverandre, og spesielt hvis man ligger med baug/hekk inn/ut så kan det mange ganger være bedre å vente med fendringen til man har lagt til. Gjør man det på denne måten må man imidlertid være helt sikker på at fendringen er god nok, hvis ikke er det lett å skjønne at de andre båtene blir misfornøyd...

 

Er stadig i den situasjonen, vi liker vel å presse oss inn på trange plasser :) Foretrekker likevel å ha fendre på plass, vi sklir alltid veldig rolig inn, og passer på å løfte over fendre når de kolliderer. Synes det fungerer greit, om noe uforutsett skulle skje har man litt polstring klar.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

For noen år siden hadde vi, som innerste båt, 3 seilbåter utenpå oss i Oscarsborg gjestehavn.

 

Båt 1 : Fortøyde seg i våre kryssholt.

Båt 2 : Fortøyde seg i Båt 1 kryssholt

Båt 3 : Fortøyde seg i Båt 2 kryssholt

 

Ingen hadde spring til land fra båtene.

 

Med andre ord : Våre innerste kryssholt var belastet med 4 båter totalt.

 

Godt det var vindstille den natten,

førtøy neste båt i samme kryssholt som du har mot land.....dvs du tar hans tamp over ditt dekk, om du har mulighet !

 

da går kraften från utenpåliggende båters rett til din førtøyningstamp

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg så ingen skilt på brygger angående Max 3 i bredden.

Gult skilt på flytebryggen, bare å se etter de neste gang.

Jeg tror det kan ha noe med sikkerhet ved brann å gjøre.

 

Vi lå der her om dagen med vår 37foter og hadde 2 jeanneau 40fotere utenpå oss, altså 20tonn + egen båt som hang i våre kryssholdt. Jeg synes det er nok og sa fra til ytterste at siden begge de utenpå oss var større enn oss så ønsket vi ikke å omgå det skiltet som sto rett ved båten.

Link to post
Share on other sites

 

Vi opplever fra tid til annen at det kommer noen inn uten fendere, og det hender at jeg sier fra at de har glemt disse. Men skal det hindre hjelpsomheten min?

 

Det er veldig fort gjort å avslører at noen av de som kommer både er usikre, nye i båtlivet, yngre familier uten erfaring osv.. Er det ikke viktig å gi dem en god erfaring, en hyggelig opplevelse av hva båtfolk kan være?

 

Jeg rister personlig gangske megetsigende på hodet når jeg ser noen som oppfører seg slik du beskriver. Og det er ikke med positiv mine i ansiktet.

Et par ganger har jeg faktisk sagt klart fra "Hva f... oppnår du med å la vær å hjelpe når du kan"? "Ser du ikke at de trenger hjelp"?

 

Folk som sitter litt selvgode i båten og glemmer at de har vært unge eller uerfarne en gang gjør meg egentlig irritert, mye mer enn den stakkaren som kommer inntil meg og gjør ting klønete.

 

Tenk så morsomt det er å slå av en hyggelig prat, tilby noen triks og by dem på en øl!

 

Nei, fri og bevare meg for mennesker som er selvgode.

 

Jeg har en 46 fot seilbåt som jeg ikke akkurat smeller inn i siden på en liten båt, men det utrolig hva man får til med samarbeid i havn.

Eg har stor respekt for nybyrjarar, og menar at ein skal hjelpa der ein kan. Men eg meiner òg at folk bør gjera ein minimum av innsats før dei forventar hjelp av andre. T.d. å ta ut fendrane før dei legg inntil.

At det er lurt å fendra før ein legg inntil brygger og andre båtar veit alle.

Eg har slutta å bruka mykje energi på å halda tunge motorbåtar nokre cm frå brygger, medan eigaren tar ut fendrane, berre for at eigaren ikkje har gidda å ta ut fendrane før han la til.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Når man besøker steder som Kostersundet, Skagen og Læsø i ferien så har man egentlig gitt fra seg muligheten til å vurdere hvor stor båt man vil ha utenpå. De kommer, og eneste opsjon er å gå derfra.

Jeg har ligget innerst av 7 i Kostersundet. Den ytterste var en CA. Jeg uttrykte en smule bekymring. Gikk bra.

På Læsø har jeg ligget midt i ei rekke på 12. Gikk veldig bra. Skippermøte om kvelden o mhvem som skule gå neste dag og når.

Virker som om det er mer anarki på svenskeskekysten. Fritt frem.

I de danske havnene er det gjerne en havnekaptein som hersker med hård hånd.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...