Teerex Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 (redigert) Her er bra saker på hekken Og her en snart 7 år gammel artikkel om den gang en av Europas råeste motoriserte rib'er hos Oslo Fjordrafting http://www.klikk.no/motor/baat/article301837.ece Redigert 6.Juni.2014 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
meyz Svart 6.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Hva med Verado 150,175,200 er det en bra motor? Hvorfor vil noen heller kjøpe en dyrere Verado 150 enn en EFI 150, og hvilken av de to har lavest forbruk? Link to post
Teerex Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 (redigert) F150 har nok lavest forbruk ja. Ikke godt å si hvorfor noen vil kjøpe en tyngre og dyrere Verado 150, annet en for at den senere uten problem kan yte 50-80 hk mere, om man kontakter Lundins Marin da. Men kompressoren gir jo bra bunndrag iallefall, selv om motoren kun har 1,7 liters sylindervolum mot F150's 3,0 liter. Redigert 6.Juni.2014 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
meyz Svart 6.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 I bil verden burde en 1.7 liter turbomotor bruke langt mindre enn en 3l motor uten turbo. Link to post
Bay_liner Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 (redigert) I bilverden produserer en motor langt mindre kW enn i båtmotordrift. Ingenting er sammenliknbart. En båtmotor er en vannpumpe med høy belastning. En bilmotors arbeidsområde er en "joyride" til sammenlikning. Ingenting er sammenliknbart annet enn full rulle på Autobahn. Redigert 6.Juni.2014 av Bay_liner (see edit history) Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
meyz Svart 6.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Kjøring på Autobahn er vel godt sammenlignbart med en båt på plan i marsjfart. Ca 75% av maks effekt. Jeg har problemer med å forstå båt verdens hang til stort volum, men antar det er pga manglende gir, dvs at motoren må fungere noenlunde optimalt fra null rpm til maks og at dreiemomentet blir ekstremt viktig. Link to post
Bay_liner Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 (redigert) Vel, stort volum er ikke den eneste måten å løse dette på (Jfr BLAST & ekte Lean Burn (Honda )) men en båtmotor er i realiteten en vannpumpe og for å illustrere realiteten kan en 90 kW bensin/dieselmotor erstattes med en 30kW elektrisk motor for samme leverte effekt på propellen. Dette har med arbeidsprinsippet til Otto/Dieselmotoren å gjøre. En el.motor gir kontinuerlig "push" mens en "reciproking" bensin/diesel kun leverer max effekt kun rundt toppunktet for hvert stempels toppunkt og ikke kontinuerlig så. Mye bortkastet energi der altså som forsvinner ut eksosen. På Autobahnsammenlikning jevner det hele seg mer ut mht bil vs båtmotorer i plan drift. Redigert 6.Juni.2014 av Bay_liner (see edit history) Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 (redigert) I bil verden burde en 1.7 liter turbomotor bruke langt mindre enn en 3l motor uten turbo. Kanskje det, men nå finnes det ingen bensinturbomotorer i båtverdenen. Iallefall ikke blant påhengsmotorene. Verado har ikke turbo, men kompressor. Den "stjeler" mere effekt men gir mere effekt i bunn på en motor med relativt lite sylindervolum. Årsaken til at det ikke forekommer bensinturboer er nok at de utvikler for mye varme siden de skal kunne gå på maks. ytelse over lengre tidsrom. Det blir for komplisert å kjøle ned i en tett påhengsmotor. Men hvem vet, kanskje noen av de nye små og effektive bensinturbomotorene i bilverdenen ender opp i båt etterhvert. Turbodiesel påhenger har jo vært i forsøksstadiet lenge, men det er vel ikke kommet så mye praktisk ut av det hittil. En planende båt har to stadier; før planing (deplasementsfart) og etter planing (planingsfart). En bilmotor jobber nok belastningsmessig mest i det mellomstadiet som ikke finnes i båtverdenen, nemlig midt i mellom planing og ikke planing. Og ingen båter går jo i denne tilstanden lenge. Redigert 6.Juni.2014 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Turbo er ikke ideelt hverken i bensin eller dieselverden i båtsammenheng - enorme driftstekniske utfordringer. En "lat" eller teknisk avansert "sugemotor" er det eneste rette for påhengsmotorer. Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 I nesten enhver fritidsbåt siden 1977 med over deplasementsfart har jo turbodiesel vært framdriftsmaskineri (lansering av TMD40 og AQD40). Og siden da har vel konseptet bare funket og funket, med noen få hick-ups innimellom kanskje. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
meyz Svart 6.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 En seriehybrid, der elektromotoren sitter rett på propellakslingen, og bensinmotoren kan jobbe med optimalt turtall kunne ha vært noe :) Link to post
meyz Svart 7.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 Nå når hk avgiften forsvinner, vil det være verdt å spandere de ekstra kronene ca. 15.000 for å få en etec 200 vs en etec 150? Det er vel egentlig samme motor, med forskjellig programmering? Link to post
alfaalfa Svart 7.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 Jeg kjører ikke båt for å spare bensin må jeg innrømme. Jeg kjører båt fordi jeg synes det er fantastisk deilig. Og fordi risikoen på motorsykkel med miste av lappen eller å bli kjørt ihjel av en bilist gjør sjøen flott alternativ. Så jeg prøvde Yamaha, Merc og E-tec før jeg endte på E-tec. Yamaha er tung i vekt og treg i respons - veldig treg. Ikke så gøy på lett båt der fartsendring er nyttig og gøy. Merc er rar og uforutsigbar på gassresonsen, Og var tørst som fy den gangen i '08. Virkelig utenfor snittet. Gassresponsen og minst vekt var viktigste momenter for meg, så rå lyd, deretter kombinert med fornuftig bensinforbruk (ja det kan ikke være helt utenfor snittet), og lave vedlikeholdsskostnader. Link to post
John_Kr Svart 7.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 Selv om at jeg var storfornøyd med min Yamaha HPDI motor så valgte jeg nå en Evinrude e-tec HO motor, hovedårsaken til det er nærhet til leverandør og at det er 2-takter med sin råhet og krefter. Den er vell så driftsikker som alle de andre motorene. Jeg har sakt det tidligere også, det er service og vedlikehold som gjelder hele tiden, tar du godt vare på motoren din så har du motoren lenge uten problemer.... Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Teerex Svart 7.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2014 (redigert) Nå når hk avgiften forsvinner, vil det være verdt å spandere de ekstra kronene ca. 15.000 for å få en etec 200 vs en etec 150? Det er vel egentlig samme motor med forskjellig programmering? Både tja og tja, Lundins Marin i Sverige kan fikse mere hk på E-tec 150 hvis man trenger det etterhvert. http://lundinsmarin.se/index/index.htm Vet ikke prisen på den motoren, men antar 5-6000 eller deromkring. Kanskje mere gunstig forsikringsmessig med 150 hk på enkelte båter ? Redigert 7.Juni.2014 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Stradivarius Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Vel, stort volum er ikke den eneste måten å løse dette på (Jfr BLAST & ekte Lean Burn (Honda )) men en båtmotor er i realiteten en vannpumpe og for å illustrere realiteten kan en 90 kW bensin/dieselmotor erstattes med en 30kW elektrisk motor for samme leverte effekt på propellen. Dette har med arbeidsprinsippet til Otto/Dieselmotoren å gjøre. En el.motor gir kontinuerlig "push" mens en "reciproking" bensin/diesel kun leverer max effekt kun rundt toppunktet for hvert stempels toppunkt og ikke kontinuerlig så. Mye bortkastet energi der altså som forsvinner ut eksosen. På Autobahnsammenlikning jevner det hele seg mer ut mht bil vs båtmotorer i plan drift. Det er vel ikke helt riktig at en 90 kW forbrenningsmotor kan erstattes med en 30 kW elektrisk motor for samme levert effekt på propellen, med mindre du med 90 kW bensin/dieselmotor mener effekttilførselen i form av varme. Rundt regnet 1/3 av denne energien ender opp som mekanisk energi (arbeid), som betyr at rundt 2/3 av energien avgis som varme. En moderne børsteløs elektromotor kan ha en virkningsgrad på over 90%, som betyr at mer enn 90% av energien som tilføres i form av elektrisk strøm, blir omgjort til mekanisk energi (arbeid). Men effektbetegnelsen av motorer baserer seg som regel på avgift arbeid, altså bare mekanisk energi. En 90 kW motor avgir 90 kW mekanisk energi, som tilsvarer drøyt 120 hk. At effekten ikke tilføres kontinuerlig er heller ikke riktig, ettersom stempelmotorer har et svinghjul som fungerer som et midlertidig energilager som jevner ut effekten. Effekten på propellen vil derfor være så godt som konstant. Forøvrig vil jo motorer med 6 sylindere levere ganske jevn effekt til svinghjulet også. Grunnen til at det forsvinner energi ut med eksosen har ingen ting å gjøre med diskontinuerlig effektoverføring å gjøre. En ensylindret motor har ikke noe vesentlig mindre virkningsgrad enn en sekssylindret motor til tross for at den sekssylindrete motoren leverer langt jevnere effekt. På propellakselen er det uansett ikke forskjell på grunn av svinghjulet. Link to post
Teerex Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 For å sammenligne med bilverdenen så har Tesla Model S P85 en elektromotor på 416 hk og 600 Nm og greier 0-100 km/t på drøyt 4 sekunder. Samme bilvekt med f.eks. en bensinmotor på tilsvarende ytelse vil ikke greie helt like bra akselerasjon fordi momentet kommer gradvis og ikke er tilgjengelig på svært lave turtall. Men forskjellen blir ikke stor. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Men man får jo greit hjulspinn med en forbrenningsmotor på 400 hk i akselerasjonen, så hvor skal man plassere den effekten man mangler ift en elmotor? Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
meyz Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Hmm, kanskje jeg må velge en 200hk :) De nye Evinrude e-tec G2 starter på 200hk, noen som tipper når de kan leveres i Norge? Link to post
Teerex Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 (redigert) Det er da det styggeste jeg har sett på lenge Men alt blir vel en vane. Kanskje ikke så dumt allikevel... Colormatch sidepanel. Redigert 15.Juni.2014 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Søringen Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 I følge Evinrudes "teaser" skal det visst være noen nærmest revolusjonerende nyheter på nye e-tec serien. Får håpe det er mer enn bare designet... Gjør seg kanskje på siste tids kantete design på daycruisere. For øvrig var madammen og jeg en tur til Risør forrige helg, og nøt finværet / god mat / kald pils på uterestaurant innerst i havnebassenget. Passerte flere båter med større e-tec motorer inn og ut fra tankfylling. Må si jeg ble imponert over stille / pent svev der de tuslet forbi. Link to post
Teerex Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 De kommer vel i mindre utgaver etterhvert men 200 bør jo være aktuell nå med frafall av hk-avgiften. Plutselig 40 båtpenger spart. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 evinrude in a nutshell. basic design flaws - grav et hull i bakken og legg pengene dine der og fyll over og drøm om nesete sommers båtferie.... Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 (redigert) Sjøvann på veiva? Hva har skjedd ? Mange E-tec har jo gått tusenvis av timer uten trøbbel. I USA iallefall. Men nå er de nye motorene redesignet. 74 grader V6 er vel ikke det samme som før. Det var vel 60 grader. http://www.sportfishingmag.com/fishing-boats/brp-reveals-all-new-evinrude-e-tec-g2-outboard-engines?image=185355# Redigert 15.Juni.2014 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 e-tec = FICHT hvis noen lurte.... FICH in disguise for Evinrude sin del..... Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn