Jump to content

Hvilken ny 150HK? Mercury EFI, Verado, Evinrude, Yamaha, Suzuki


meyz

Recommended Posts

E-tec er ikke lik Ficht hvis noen lurte, selv om prinsippet ligner.

Det er en videreutvikling gjort av BRP. Etter at BRP overtok Evinrude satte de kompetente folk på jobben og greide å få til noe som funket bedre og bra. Både funksjonsmessig og kvalitetsmessig.

Og det har det nå gjort i 10 år.

 

"E-TEC is a further development of Ficht/DI. It has new designed injectors, the heart of a direct injected motor, new EMM, and it has a lot of improvments to the Ficht. And, it has cleaner exhaust fumes.

your mechanic is only in 1 thing right - Etecs and Fichts are mostly based on the same motor blocks."

 

http://www.etecownersgroup.com/post/is-etec-a-ficht-motor-4833068?trail=15

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

BRP har nesten overgått seg selv her.

Iallefall mange nye ting som ikke før har vært sett på outboards. Bl.a. 5 års serviceintervall.

 

http://www.evinrude.com/en-us/engines/etec_20/etec_300_hp_g2

 

http://www.chooseyouretec.com/en-us/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har i den senere tid (gjennom 2 år) sett på hvilke motormerker som hatt en form for teknisk feil, dette er tatt ut fra diverse båtforumer. Det er feil fra a-å, fordeling mellom motormerkene er forbausende likt, men dersom noen er interessert så kan jeg lage en statistikk på dette.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Gennerelt vil nok feilprosenten på båtmotorer være relativt lik på alle merker i løpet av en hviss tidsperiode.

Stattestikker trenger likevel ikke være relevante, om man ikke vet hva slags service de forskjellige motoren har fått..

Skal man måle kvalitet på et produkt må man jo da finne ut om tilstanden og feilprosent for motorer som er noen år og er blitt brukt gjennom en lang periode!

 

Kan ikke si jeg fikk lyst på Evinrude. Det designet passer ikke helt inn sammen med designet av trauste nordiske båter ihvertfal!

Jeg har hatt en gammel Evinrude 2t og var kjempefornøyd med driftsikkerhet og effekt, men det var jo noe helt annet! Jeg synes heller gjennomarbeidet 4t teknologi er mer spennende, enn å lesse på en masse hightech greier på en motor.. separat olejetank og systemet fungerte kjempefint på den gamle Evinruden gjennom 20 år, men det er ikke dermed sakt jeg vil ha det igjen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

5 års serviceintervall vil jeg tro er veldig bra high-tech for de fleste kunder.

Samme med integrert hydraulisk styring, i likhet med Verado.

Riggeslange som står i ro, altså ingen slanger som trenger plass til å bevege seg rundt i motorbrønn. Elegant.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Er jo egentlig i markedet for 2x225-350, montro om gammel e-tec blir billig tilsalgs nå? :o

 

Eneste erfaringen jeg har med e-tec er en nå 3 år gammel zodiac pølse med e-tec 150, og den har vært flawless og en drøm å sette bort, samt å starte på våren, skal sies at jeg måtte dra noen pump med håndpumpa for at den skulle suge olje nå i våres. Fuelforbruk på tomgang

 

 

Desverre har jo e-tec, som andre ekstremt variable tilbakemeldinger, ser sett med motorer, der ene har 50 timer.. andre har 250 etter skifte av powerhead, ting skal bare ikke kunne havarere etter så kort brukstid.

 

yam 4-takt som begynner trekke på åra har også ofte en haug feil, suzuki der vannpickup ikke virker osv.. er ikke helt lett dette, blir såpass mye penger også, at rasing og masse cash der utgår.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at designet minner om Brp sitt design på Vannscootere. Lurer på hvorfor de ikke velger å bruke samme motorteknologi på outboard som på de (4takt - Rotax)

De har brukt samme motor i utenbords som i vannscootere - de tok E-tec to-takteren inn i Sea Doo... Men de bruker vel injection også på 4 takt- Så teknologiopverføringen skjer!

When we adapted our Evinrude E-TEC marine technology to our Ski-Doo and Lynx snowmobiles, we proved once again, how we never stop innovating. Sleds equipped with the Rotax E-TEC 600 H.O. engines:

Link to post
Share on other sites

Det blir jo ihvertfall spennende å se hvordan prisene blir og om Evenrudekvaliteten jeg har opplevd tidligere vil bestå! var lit på kanten å kalle styringa for IPS.. rekner med det er en svenske som har rettigheter på merkevaren men.. Hvorfor det ikke har vært interegrert styring på motorer før er jo et godt spørsmål.. det samme er defrosterkanaler kabeltrekkerør og baugpropelltuneller i båter... helt uforståelig at det ikke er standard i båter man betaler masse penger for, men det blir jo en annen diskusjon

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Verado hadde integrert elektro-hydraulisk servostyring i 2004 (sammen med en rekke andre helt nye teknologier i outboard-sammenheng), og samme år ble E-tec introdusert.

Så moderne tiders to kanskje mest avanserte og revolusjonerende outboard-motorteknologier fyller begge 10 år i år.

 

Riktignok kan man kanskje slenge på Optimax (og Tohatsu TLDI) som fortsatt produseres etter over 15 år, samt "prøveprosjektet" Ficht som OMC ikke fikk helt grepet på før BRP overtok og videreførte/fullførte utviklingen mot E-tec.

Og Honda BF45 som vel var den første 4-takts påhenger (foruten småmotorene) som fikk noe suksess, allerede i 1987.

 

Det er jo begrenset hvor mye nytt som kan tilføres forbrenningsmotorteknologien, men E-tec Gen. 2 er iallefall et skritt videre for en moderne totalpakke med innovative nyheter og design.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Og Honda BF45 som vel var den første 4-takts påhenger (foruten småmotorene) som fikk noe suksess, allerede i 1987.

 

syns denne er interessant:

http://continuouswave.com/whaler/reference/history/bearcat.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

De har jo lagt ut en video nå (lite spennende sådan) av hvordan de ikke greier å starte motoren.

Var det ikke bare et bilde der før idag ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...