Jump to content

Hvilken ny 150HK? Mercury EFI, Verado, Evinrude, Yamaha, Suzuki


meyz

Recommended Posts

Mercury EFI 150 ny modell i 2012 (130k)

Mercury Verado 150 (160k)

Evinrude etec 150 (170k)

Yamaha 150 (160k)

Suzuki 140 (140k)

Suzuki 150 (160k)

 

Dette er vel ca. priser før HK avgiften på 30k forsvinner.

 

Er det noen som har erfaringer / tanker om beste valg?

 

Jeg er opptatt av støy og forbruk, og ønsker en motor som er så stille som mulig og så rimelig som mulig i drift. Akselerasjon er ikke vesentlig så lenge jeg får en 21 fots båt på ca. 1000 kg uten motor på plan med en del last.

Redigert av meyz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mercury F150 er det helt naturlige valget om man ser alle momenter totalt. Spesiellt om den er rimeligst, da er det jo ingen tvil overhodet.

Mye mulig det blir min neste motor.

Her har endelig japsene blitt litt akterutseilt, iallefall pr. idag.

 

Men noen foretrekker en V6 E-tec med svært lite vedlikehold, og noen foretrekker en tung kompressor-Verado med mulighet for mange ekstra hk senere om man ønsker (det er også mulig på E-Tec 150).

Skulle ikke forundre meg om det også er mulig å få noen ekstra hk på Suzuki DF150 og Mercury F150 siden de har ganske mye kubikk.

Og Suzukis 2014-modell DF150TG har jo fått lean-burn. Noen som f.eks. Honda 150 har hatt i en "mannsalder", men kanskje ikke over et så bredt turtallsområde.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Honda 150 VTEC er meget bra mottor, men på papiret litt akterutseilt, kanskje sammen med Yamaha F150.

De er jo litt eldre konstruksjoner, noe som godt kan være en fordel vedr. driftssikkerheten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er vel en grunn til at Yamaha er markedsleder??

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Share on other sites

En grunn kan vel være bra kvalitet gjennom mange år, men ingen merker har vært feilfrie. Heller ikke Yamaha.

Så det kan like gjerne være mer eller mindre tilfeldigheter, markedsføring, gode forhandlere osv. osv.

Har ingen tro på at Yamaha er noe spesiellt bedre kvalitetsmessig enn de fleste andre merkene nå i 2014.

 

Prøvde en båt med ny Yamaha F100 forleden, og er glad jeg har Honda BF90D istedenfor. Maken til bråkebøtte :giggle: (men det kan jo ha vært båten som gjorde litt av forskjellen da...).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Honda skal vel være stillegående? Nå har vel de gamle hondaene blitt de nye tohatsuene. Honda har nettopp fornyet motorutvalget, og 6 års garanti. Ang. rimelig i drift, så er myyye opp til propellvalg, og hvordan man kjører. Lær deg å bruke instrumentene, så kan enhver moderne motor kjøres ganske økonomisk. Må bare si at jeg er veldig godt fornøyd med min Mercury 150 fourstroke. Går godt og stille og bruker lite, syns jeg, men har ikke erfaring med andre motorer i denne størrelsen.

Link to post
Share on other sites

Låner tråden litt jeg om det er ok for trådstarter.

 

Et kjapt spørsmål om min df140 suzuki. Jeg har brukt min 21" propell i hele fjor, men byttet til reservepropell i år som er 19".. Den akselererer litt kjappere nå, går omtrent like fort, men toppturtall er 6050, og 5900 ca. Hva er mest gunstig for motor og forbruk?

Lavt turtall og litt tyngre jobb eller høyt turtall og litt lettere jobb. Tenker da på marsj.. Ca 4000 rpm og litt over..

 

Ellers kan jeg vel si at 140 er en meget god motor, men er nok langt bak de andre alternativene som er en god del større volum.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt flere båter og påhengsmotorer gjennom de siste 25 årene, bank i bordet, alle har gått som ei klokke. Nøkkelen er meget go stell med riktig vinterlagring. Jeg bruker til og med å spyle motoren innvendig etter bruk.

 

Mener og trur at alle motorene/ motormerkene er bra, man bør velge en god lokal leverandør.

 

Mitt syn da....

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Bare en ting å si her...Mercury f150 efi. 2 sesongen no. Super motor og støysvak, økonomisk eg fiiiin.

 

Leveres med Smartcraft instrumenter og har testet kaffekopptesten til Suzuki, den står støtt på Mercury også :-)

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt flere båter og påhengsmotorer gjennom de siste 25 årene, bank i bordet, alle har gått som ei klokke. Nøkkelen er meget go stell med riktig vinterlagring. Jeg bruker til og med å spyle motoren innvendig etter bruk.

 

Mener og trur at alle motorene/ motormerkene er bra, man bør velge en god lokal leverandør.

 

Mitt syn da....

Enig. Godt vedlikehold er god investering.

glalaks: forsker på det feltet der, for tiden.. byttet til tyngre propell med litt mindre diameter, rapport kommer i annen tråd.

Takk for lånet, trådstarter!

Link to post
Share on other sites

Låner tråden litt jeg om det er ok for trådstarter.

 

Et kjapt spørsmål om min df140 suzuki. Jeg har brukt min 21" propell i hele fjor, men byttet til reservepropell i år som er 19".. Den akselererer litt kjappere nå, går omtrent like fort, men toppturtall er 6050, og 5900 ca. Hva er mest gunstig for motor og forbruk?

Lavt turtall og litt tyngre jobb eller høyt turtall og litt lettere jobb. Tenker da på marsj.. Ca 4000 rpm og litt over..

 

Ellers kan jeg vel si at 140 er en meget god motor, men er nok langt bak de andre alternativene som er en god del større volum.

 

Er det stål eller alupropeller du har ? Hvilken diameter ?

 

DF140 er vel beregnet for litt større diameter enn de vanligste motorene http://www.thehulltruth.com/boating-forum/591824-what-propellers-will-fit-df140.html#b

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Et kjapt spørsmål om min df140 suzuki. Jeg har brukt min 21" propell i hele fjor, men byttet til reservepropell i år som er 19".. Den akselererer litt kjappere nå, går omtrent like fort, men toppturtall er 6050, og 5900 ca. Hva er mest gunstig for motor og forbruk?

Lavt turtall og litt tyngre jobb eller høyt turtall og litt lettere jobb. Tenker da på marsj.. Ca 4000 rpm og litt over..

 

Her er hva Yamaha har å si om saken:

 

 

 

A boat that is propped correctly will be much more fuel efficient than you may even

realize. Outboard motor manufacturers design motors to be able to run a specified

RPM when at wide open throttle to achieve maximum power and efficiency. If an

outboard can’t reach this specified RPM range, then it’s not reaching its potential and

is going to be inefficient.

We often hear comments such as, “My boat turns about 4800rpm at wide open throttle so I should be conserving fuel,

right?” or “Why do I have to prop my boat to wide open throttle if I don’t run it at wide open?” These are completely

logical statements, but that doesn’t mean they are correct.

Let’s look at that first statement, “My boat turns about 4800rpm at wide open throttle so I should be conserving fuel,

right?” The common perception is that if your motor is turning less rpm it’s not burning as much fuel, but that may not

be the case.

In this example, if these are four-stroke engines, they likely should be turning 6000rpm at wideopen throttle. With these engines only turning 4800rpm at WOT, they are struggling to create

RPM, which is the result of too much pitch or too much diameter. The downside is that the

motor is working as hard as it can just to make 4800rpm, so you are losing power. When this

scenario happens, and it does more often than you think, you are burning more fuel.

How about the second statement, “Why do I have to prop my boat to WOT if I don’t run it at

WOT?” Propping the boat in this manner ensures that your motor can reach the manufacturer’s

specified WOT range. This means your motor is not struggling to perform, and is operating at its specified level

of power and efficiency.

Once you’ve found the correct pitch, you can back the throttle down and cruise at, say, 4800rpm and get the fuel

efficiency you wanted in the first place because the motor is not working so hard to keep it there.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Motoren er mest effektiv der den har sin effekttopp som som regel er midt i det tillatte turtallsområdet for WOT.

Altså omkring 5400-5800 rpm for de fleste nyere påhengsmotorer iallefall.

Dvs. den er kanskje mest effektiv der den har størst dreiemoment, men da snakker vi jo om marsjfart og ikke toppfart.

 

Hvis en motor har tillatt WOT turtallsområde 5000-6000 så er det best å kunne oppnå 5500-5600 rpm med den last man vanligvis har i båten.

Hvis lasten varierer veldig mye, men ikke så ofte, så får man heller sette på en mindre propell for de gangene man behøver ekstra kraft, men mindre fart.

 

Propellen har også litt å si. 3 blads alu er fy fy i min verden. Etter å ha testet div. propeller på min båt så er 4 blads tingen, og pussig nok gjerne alu fremfor stål (iallefall Mercury Spitfire).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Yamaha sier (og jeg er enig) at man bør ligge i de øvre 50% av anbefalt turtall. Dvs gjerne nærmere 6000 enn 5500 om motoren er oppgitt med turtallsområde 5000-6000

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Begge er standard alu tror jeg. De fulgte med båten..

 

Når akkurat over 6000 med 19 " som vel er det som anbefales som maks.. Så da er vel den best da.. Selv om turtallet er litt høyere ved feks 22 knop.. Nå er begge helt oppunder maks da så er vell ikke feil med noen av de..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja heller øvre enn nedre del av turtallsområdet.

Men min motor trives ikke noe særlig over 6000 selv om max. turtall er 6300. Får toppfart og mindre støy og forbruk ved f.eks. 5900 med rett propell. Og ikke minst mere behagelig marsjfart.

Når turtallet overstiger effektkurvens topp så yter ikke motoren maksimal effektivitet pr. omdreining.

Det blir mere støy og friksjon, samt mere motstand i vannet for propellen når den må snurre ekstra fort.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja og 13. juni får vi kanskje vite mere.

Alltid spennende med noe nytt fra BRP. http://www.motorboatsmonthly.co.uk/news/536607/evinrude-reveals-sneak-peek-video-for-new-brp-e-tec-outboard

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har Suzuki DF150. Flott, kraftig motor. Den skal være betydelig sterkere enn DF140 (som jeg så var med i vurderingen), og dersom man ser på slagvolum er jo forskjellen voldsom med 2.86 liters volum mot 2liter i DF140. I tillegg kommer DF150 med stålpropell, og det er jo verd litt. Dessuten er den utrolig stillegående. Opplevd forskjell på støy mot en 2008 Mercury 115 er enorm. Særlig på tomgang kan man lett glemme at DF150 er i gang.

DF150 virker som en god motor, og basert på min erfaring hittil kjøper jeg mer enn gjerne Suzuki igjen.

 

Jeg sjekket mye rundt på forum her og i utlandet og hadde vel en forestilling om at Honda var aller best. De som fikk mest skryt (i det jeg leste) var egentlig Yamaha og Suzuki, og mange fremholdt Suzuki. En fordel i forhold til Yamaha er visst at Suzuki (og de fleste andre?) har kamkjede mens Yamaha har reim .

Når det er sagt har jeg god erfaring med både Mercury 115 og en mindre Tohatsu totakt også. Yamaha har jeg aldri hatt, men naboen er glad i sin.

 

Ikke usannsynlig at du blir fornøyd uansett hvilken du velger og kanskje du like greit kan velge etter hvilken motor nærmeste serviceverksted foretrekker å skru på. (billig og grei service, rask tilgang på deler om det noengang trengs).

Redigert av PerUlv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lagt merke til at veldig mange av de som kjører havrafting etc med store RIB-båter ofte har Suzuki på hekken. Siden disse båtene går året rundt med stort sett bånn pinne, bør det jo holde lenge til vanlig søndagskjøring tenker nå jeg.

Yamaha hadde et veldig bunnsolid navn i en årrekke, men slik jeg har oppfattet ståa så har de på senere tid ikke dette forspranget lenger. Personlig liker jeg godt E-tec'ene, både fordi de går veldig rimelig i "dorgefart" sammenlignet med 4T, og så har de totakterens "råhet" når man gir på. Forbruket på full gass er sammenlignbart. Lyden av 4T på full gass er ikke så velig vakkert...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...