Jump to content

Trodde vi skulle knuse båten, for anker mot land og hekkbølger.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Lå med baugen inn mot svarberg og anker ut bak natt til Søndag, rolig og fint hele natta og morgenen. Etter morgenbadet og frokost dro jeg båten nærmere slik at ungene kunne gå rett i land. Men så begynte båttrafikken og jeg bestemte meg for å slippe båten ut igjen slik at baugstigen (type løs som hektes ned foran på baugen) ikke skulle kunne slå i fjellet.

 

Siden vi snart skulle gå så gikk jeg på land for å løsne ene baugfortøyningen (for kort tau så den var bundet fast i bolten på land, den andre var tredd i gjennom og tilbake).

 

I samme øyeblikk som jeg hadde fått løsnet ene fortøyninga og kastet den tilbake ombord så kunne jeg se at det kom noen voksne hekkbølger mot båten vår "rett bakfra". Jeg hadde nå altså ikke fått strammet ankertauet og båten hadde bare glidd 1-2 meter ut når jeg slapp ene fortøyninga. Den andre var tredd i gjennom bolten så jeg kunne ikke løsne den fra land, hvor jeg stod nå. To unger og kjærring i båten som drev med sitt.

 

Jeg ser at bølgene bygger seg opp noe jævlig, brøler til unger og kjærring at de får holde seg fast og at det komme store bølger. Satser på at ankeret holder båten ute men bestemmer meg for å stå nede på berget og evt prøve å skubbe unna om båten kommer for nært.

 

Bølgene tar tak i båten og kaster den noe j'vlig mot land, baugen hogger mot fjellet der jeg står uten å slå i, håper jeg. Jeg står med beina 20-30 cm over sjøen men bølgene skyller opp i livhøyde, baugstigen knuser i fjellet og bøyes til moderne kunst, jeg får et øyeblikk begge henda på baugen og prøver å holde den tilbake, men selvsagt meningsløst og jeg skjønner at det bare er å komme seg opp/unna før jeg skader meg selv.

 

Jeg er sjokkert og når bølgene har lagt seg hopper jeg ombord, kaster fortøninga og går ut. Sønnen min lurer på hva som smalt sånn, han satt nedi salongen og jeg er redd kjølen kan ha slått i bunnen. Kona var foran i baugen og mente at den antagelig ikke hadde slått i fjellet. Med høy puls og passe skjelven får jeg opp ankeret, vi starter motoren og går ut for å ligge rolig og samle oss litt.

-------------------------

 

Heiser etterhvert seilene og seiler ut, da kommer sjokk to, i det båten krenger ser vi at vi har vann over dørken! Vi tar åpenbart inn vann, nå begynte det å bli varmt i topplokket. Har vi slått kjølen i bunn, baugen eller noe slik at vi lekker? Vi tar ned storseilet og slører for bare fokka mens kona går ned og løfter opp de dørkplatene som ikke trenger å skrus løs. Ned med bøtta og begynne å øse. Oppe i cockpit pumper jeg unna med pumpa. Tar vi inn mer enn hva vi kan holde unna? Jeg kontakter RS og forklarer situasjonen, hvor vi skal og at vi har muligheter for å få løftet båten der. Det ser ut til at vi klarer å holde unna på vannet og redusere det så vi ber ikke om assistanse. Brukte appen til RS for å kontakte de. De ringte tilbake veldig kjapt, men så ringte også Tjøme radio og begge forlangte at jeg skulle melde tilbake og holde de oppdatert, virket unødvendig med to aktører i en stresset situasjon. Ble også spurt om diverse informasjon som jeg trodde appen sendte automatisk.... og som jeg derfor ikke hadde brydd meg om å sjekke opp, feks posisjon. Virker som informasjonsflyten fra appen til RS og Tjøme radio svikter.

 

Etter å ha øst/pumpet ut 50-60 liter vann (kjekt å bruke bøtte så kan en holde litt regnskap...) ser det ut til at lekkasjen må ha avtatt, men vi aner ikke hvor vannet kommer fra. Jeg overtar feilsøket, går kjapt gjennom de åpenbare tingene og innser at jeg må få vekk mest mulig vann for å kunne se hvilken retning, foran-bak i båten, vannet kommer fra. Må også skru opp midtre dørkplate med salongbord for å komme til kjølboltene og skroget bak/foran kjølen. Finner ingenting åpenbart og ser heller ikke at det kommer noe mer vann fra noe sted.

 

Båten er nå i kaostilstand, men det kommer ikke mer vann. Vi seiler inn til båtplassen og fokuserer nå på å få vekk mest mulig/alt vann sånn at vi kan lokalisere lekkasjen. Bestemmer oss for å ligge i båsen og feilsøke før vi evt bestiller løft. Etter mye kryping og søk finner jeg ut at det renner vann fra saltvannspumpa i pentyet. Når jeg røsker i pumpa så får det virkelig fart på seg. Lukker ventilen og ikke en dråpe i båten lengre.

 

Tror rett og slett herjinga båten ble utsatt for når den lå og hogg har utløst en potensiell lekkasje. En fotpumpe i plast som er 30 år + skal nå byttes sammen med alle tilhørende slanger og slangeklemmer. Har enda ikke demontert og dissikert pumpa, men det står på tapeten.

--------------

 

Vi rydda og ordna i båten. Spiste en god lunsj og dro ut igjen for ny overnatting, riktignok etter litt overtalelse. Kona var mest lysten på å dra hjem etter alt stresset, men fjortisdatter ville ut igjen i finværet så da ga fruen seg, heldigvis. Så for meg at nå ble det redde unger og kjærring og snarlig båtsalg. I stedet ble det en nydelig natt og dag til og en uforglemmelig helg :-)

---------------

 

Finnes det forresten en offentlig logg over hvor RS båtene gikk i helga, mer spesifikt i Singlefjorden Søndag formiddag? Møtte hekkbølgene deres et par ganger i løpet av helga og de minte mistenkelig mye om de som nær knuste båten vår. Om en RS i god fart rundet nordenden av Singløya på Søndag formiddag så skal de jaggu ha en god takk for innsatsen, på flere måter... :-/

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ekkel situasjon. Jeg har også opplevd skremmende situasjoner med store hekkbølger fra mange kanter.

Hadde en 14 foter med 4HK, vi var fire stk oppi, en fin soldag hvor vi tuslet avgårde. Vi kjørte gjennom et sund, hvor det var mye båttrafikk, og med overlastede båter lagde de noen voldsomme hekkbølger. En hadde faktisk hele akterspeilet og bakdekket under vann, var sikkert 10 stk som satt der bak, og båten gravde seg ned. Dvs hekkbølgene sto høyere enn båten! Disse kom så veltende mot oss, og jeg prøvde å få baugen så rett som mulig mot disse, samtidig som et par andre båter gikk på kryss og tvers, og lagde like store bølger som kom på den ene siden. Vår baug stupte under og sugde med seg 100 liter vann, jeg fikk de foran til å kaste seg lengre bak så vi fikk opp baugen, og dermed kunne møte bølgene bedre. Med dette kom vi oss litt unna gærningene rundt oss, og fikk lenset ut vannet.

 

De bølgene noen båter lager har en vanvittig høyde, men kan være korte, dermed får man ikke båten over neste bølge, men den kjører rett inni, og med en robåt med spiss baug, tar den raskt inn vann med slike bølger.

 

Har aldri vært så nervøs i en båt, og dette var på en solskinnsdag med speil på sjøen. Det finnes folk som bare ikke tar hensyn...

Redigert av nordemoniac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Huff, ja, slike opplevelser kan fort slå sprekker i andre familiemedlemmers båtvelvære. Godt du fikk med madammen ut igjen og at helgen ble bra til slutt ! Det er en risiko med hekkbølger og vind det å ligge på dregg mot land, men det er jo det som er det gode båtliv, spør du meg. Viktig å finne plasser som ikke er utsatt for muligheten for slike hekkbølger, men det er alltids en og annen som klarer å trylle inn en rekke med bølger uannsett. Sånn er det bare !

Godt skaden ikke var værre, Pinkvin, så kan feriepenga brukes på det de er ment til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takk for at du deler opplevelsen Pinkvin. Bra det gikk godt med mannskap og relativt bra med båten.

Jeg har nok ikke svar på spørsmålene om logg etc. Her på Sunnmøre er det skjelden aktuelt å fortøye med baug mot land, pga flo og fjære på 1,5 m. Men hvordan var dybdeforholdene på stedet? Er det gradvis grunnene og grunnene fra en naturlig lei og inn mot svaberga? Bølgene bygger seg jo ekstra opp når det blir grunnene.

 

I en slik situasjon burde man kanskje hatt en laminert sjekkliste for alle potensielle lekkasjepunkter. Og i ditt tilfelle viser det jo at i alt stresser, så glemmer man en av de åpenbare stedene vannet kan kommer inn.

Som sikkerhet så får du kjøpe "Stay afloate". Er på tilbud på Jula. Det et en boks med tettemiddel.

Link to post
Share on other sites

Fikk høy puls bare av å lese innlegget

 

Mentalt notat til meg selv: Enda mer kjetting akterut... før alle liner til land tilbake i båten om mulig og ikke bare enkleste løsning... ligg enda lenger fra land og slit heller litt ekstra med å dra båten inn ved behov... ha en plan for opptak av båt dersom den skulle ta inn vann... legg treplugger ved skroggjennomføringene, sammen med en hammer og ikke på et "lurt sted" (glemt under og bak en masse annen skit)... ha en ekstra lensemulighet... gi mannskapet innføring i hvordan bidra i krisesituasjon... sjekk enda en gang at alle doble slangeklemmer, slanger, kuleventiler og skroggjennomføringer er ok og bytt ut ved neste opplag...

 

Takk for innlegget

Link to post
Share on other sites

Har opplevd det selv på singleøya. Når hornflyer går forbi. Men har vinsj med fjærnkontrolll og strammer godt opp når jeg ser den. Tror ikke andre lystfartøy kan lage like store bølger. Så det er ikke noe stort problem

Lå du inne i bællen når dette skjedde?

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fikk høy puls bare av å lese innlegget

 

Mentalt notat til meg selv: Enda mer kjetting akterut... før alle liner til land tilbake i båten om mulig og ikke bare enkleste løsning... ligg enda lenger fra land og slit heller litt ekstra med å dra båten inn ved behov... ha en plan for opptak av båt dersom den skulle ta inn vann... legg treplugger ved skroggjennomføringene, sammen med en hammer og ikke på et "lurt sted" (glemt under og bak en masse annen skit)... ha en ekstra lensemulighet... gi mannskapet innføring i hvordan bidra i krisesituasjon... sjekk enda en gang at alle doble slangeklemmer, slanger, kuleventiler og skroggjennomføringer er ok og bytt ut ved neste opplag...

 

Takk for innlegget

 

Godt oppsummert. Dette er jo et godt eksempel på hvordan ting egentlig er. Hvem pokker planlegger for full krise med båt som hogger mot fjell og tar inn vann når en legger ut på en fin solskinnstur med familien?

 

Med gummibåt på slep og livflåte på dekk, samt tett med båter rundt alle veier, så følte vi oss aldri utrygge egentlig men situasjonen var jo allikevel ubekvem, en ønsker jo ikke å oppleve at båten synker.

-------

 

Jeg skal ha el-pumpe installert som tillegg. Den kan kjøpe en tid, særlig om en er alene i båten. Og jeg skal ha brekkhjern/kubein slik at jeg kan rive innredning kjapt om det trengs. Har en hammer nå men det er ikke godt nok. Og det virket lurt å bytte skruene i dørken med torx dengang jeg gjord det. Men å finne skruhjern og rett bits når tiden er knapp er lite praktisk. Må kjøpe et fastskruhjern i rett torx dimmensjon.

 

Har sånn flatline til ankeret bak, noen få meter kjetting og Delta. Det holdt jo godt nok men om vi hadde mer kjetting så hadde båten gått lengre ut når jeg slapp den ene fortøyninga, må evt vurdere ett opplegg for daumann som jeg kan fire etter.

 

Og greia med å tre tauet gjennom bolten... kjekt nok når en skal gå men lite praktisk når jeg står på land og bare ville ha båten vekk fra land og ikke kan løsne fortøyninga. Hadde på badebukse så kniv var ikke en del av antrekket.... Fortøyningen stod som en spent fiolinstreng når bølgene dro ut igjen og holdt båten mot fjellet. Om bolten har rett vinkel og hode så vil det være smartere å bare legge fortøningen over i stedet for å tre den gjennom øyet. Da kunne jeg bare kastet fortøningen når jeg stod på land.

 

Har hatt noen ideer om å legge meg med hekken mot land av og til. De er gravlagt for evig og alltid.

---------

 

Ikke minst skal jeg investere i utstyr for å ligge på svai. Da hadde ikke noe av dette skjedd.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har opplevd det selv på singleøya. Når hornflyer går forbi. Men har vinsj med fjærnkontrolll og strammer godt opp når jeg ser den. Tror ikke andre lystfartøy kan lage like store bølger. Så det er ikke noe stort problem

Lå du inne i bællen når dette skjedde?

 

Stemmer. Virker som det kom bølger rett bakfra, dvs noe sørøst fra, samtidig som det kom ett sett noe mer nordlig som bygde seg opp noe vanvittig akkurat på tuppen av Ballen der vil lå på de to ytterste boltene. Tror ikke de andre båtene merket så mye til det faktisk... skal aldri ligge mot land der igjen. Bølgene tilsier at båten som laget de må ha gått nordlig ish retning.

 

Jeg mistenker også Hornflyer. Burde vel egentlig gi de tilbakemelding i tilfelle det var de. Tipper de vet hvor de gikk søndag formiddag. Om de samholder det med min nødmelding ca 20-30 minutter etterpå så kan de jo tenke litt på at de har en vettskremt familie på samvittigheten, og nær en knust båt. Om jeg hadde sklidd, der jeg stod barbeint da jeg prøvde å holde båten ut fra fjellet så må faen vite om det hadde gått bra. Total feilvurdering fra min side å tro at jeg kan holde 3.5 tonn ute fra land når hekkbølger presser den inn... men pokker, ikke godt å vite hva en ender med å gjøre når ting plutselig bare skjer ut av det blå. Det virker jo for dumt å bare stå å se på når slikt skjer også...

Link to post
Share on other sites

Det er alltid et potensiale for å få bølger mot hekken når man ligger opp i landet!! Du hadde en ekkel situasjon, men normalt om man ligger fortøyd må man jo ta høyde for at det kan komme en situasjon. Selv har jeg opplevd en skremmende situasjon da jeg lå fortøyd med en 17 foter opp i landet. min tante og onkel var med. det hadde vært finvær i mange dager og den aktuelle dagen var det blikkstille og ikke en sky! vi ligger på svabergene å soler oss, så ser vi en vegg komme uti leia, og det blåser opp til kuling. det er ingen skjerming inn mot vika vi ligger i, så vi rasker med oss alt vi har med oss og kaster oss i båten i det jeg letter dreggen begynner vi å drive kjapt mot land og jeg får såvidt snudd båten før propellen går i fjærasteinene! det var sånn vindpress at jeg knapt fikk til å snu båten.. skulle ha bakket ut men vika var for liten til at jeg hadde klart å svinge helt i rundt akterover. kunne heller ikke kjørt fremmover for så å bakke for da hadde vi endt i fjæresteinene. Heldigvis gikk det bra! om ikke hadde båten ihvertfal blitt knust mot skjæra!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Sikkert en ubehagelig opplevelse som neppe vil gjentas.

Når man fortøyer på denne måten i de nære havstrok rundt om i Oslofjorden bør man være forberedt på at bølger fra andre båter brått kan komme uventet.

 

Jeg ville ikke kastet bort energi på evnt. logger til redningsskøytene, blir bare for dumt.

 

Valg av trygg ankringsplass er skipperens ansvar

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som bølger mange båter ville fått oppi cockpit om det var motorbåter. Høres ikke ut som noen smart plass å ligge !

Ellers er det bra å høre at det ikke var skroglekkasje, man får nok litt puls av en slik opplevelse.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Noen av Redningsskøyteklassene lager veldig store bølger og det er noe mannskapet er klare over. Jeg har tidligere vært mannskap på flere av de mindre skøytene og vi gjorde det vi kunne for å tilpasse farten mhp hekksjø. Men står det om liv og død så må spakene lengst mulig frem.

 

Men hvorfor de største redningsskøytene lager større bølger enn cruiseskip, supplyfartøy etc skjønner jeg ikke helt annet enn at det kan være vektrelatert.

Link to post
Share on other sites

For en guffen opplevelse. Svell og sjø fra båttrafikk kan være ganske skummelt i uthavn og ikke er man trygg i havn heller. Ligger f.eks. aldri longside på utsiden av en brygge selv om det er 5kn, det kommer garantert en idiot, eller et fartøy med hastverk. Skal jeg ligge med baugen til land må forholdene tilsi at det ikke blir sjø, enkelt og greit.

Hadde du hatt en stor lekkasje hadde du sikkert satt pris på at RS satte opp dampen noe for å komme deg til unnsetning. Det må vi alle ta høyde for at kan skje også når det ikke er vi selv som er i trøbbel.

Link to post
Share on other sites

Var selv på Singleøya i helgen, lå da i ekevika. Der var det også en del uansvarlige som kom inn for å se etter plass. Hekken nesten under vann og i høy fart, da flytter man mye sjø. Var ei snekke der som fikk hard medfart så det ut til. På vei hjem kjørte vi forbi bællen, da ser vi en rimelig stor båt som graver godt, den kjører ganske tett inntil Singleøya/Bællen. Uten å bry seg nevneverdig om konsekvensene det kan medføre for båtene som ligger til land. Viktig og se seg litt rundt tror jeg, ikke alle som tenker seg om.

Godt det ikke ble store skader på båten til trådstarter, men veldig kjedelig situasjon å komme oppi.

Link to post
Share on other sites

Viktig og se seg litt rundt tror jeg, ikke alle som tenker seg om.

 

Jepp, vis hensyn! Men kommer vi noensinne så langt at alle klarer det? Neppe, og inntil da må vi egentlig finne oss i å fortøye for "storm" uansett hvor blikkstille det tilsynelatende er....

Link to post
Share on other sites

Ekstremt skjelden det er noe store problemer rundt singleøya, mulig redningskøyta var på utrykkning og ikke kunne slakke av, Horn Flyer må dessuten helt ut av plan før det ikke blir bølger av den, Har som regel en 15-20 døgn på singleøya i løpet av sessongen, men har aldri opplevd bølger fra andre båter som noe problem, hverken i ekevika eller i bællen, tror du har vært max uheldig, i tilegg til at du skulle gå akkurat da, gjør det til en regel og sett ankeret tidlig, er du i tvil, heng på daumann, ta altid tauene gjennom øyet, da blir det lettere å justere,

Tipper det blir bedre neste gang :smiley:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Til innlegg 15;

For mange år siden var Tall ships race i Bergen. Vi var veldig mange tilskuere (wannabees?) som lå i byfjorden og så på båtene. Da kom redningsskøyten ( Kaptein Skaug eller noe slikt) rasende i halvplanerhastighet mellom oss, i vår båt medførte det noen knuste glass og lysestaker. Det hadde ikke vært veldig vanskelig for dem å melde fra på K16 at de hadde hasteoppdrag (hvis det var det de hadde, det vet ikke vi). I så fall hadde jeg gått i gear, snudd båten, og unngått skadene. I år er det igjen TSR i Bergen, og vi vil gjerne være der og se på båtene. Det hadde imidlertid vært hyggelig om redningsselskapet ga en liten beskjed til sine mannskaper om basale kommunikasjonsprinsipper..... Finnes det noen i redningsselskapet som kan bekrefte/ avkrefte at man finner det bryet verdt å inkludere slike meldinger i rutinene deres?

 

(betaler "årsavgiften" til NSSR fordi jeg fremdeles tror de har god vilje til å gjøre en positiv innsats)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ære være RS og alt det der men de skal selvsagt ikke generere nye oppdrag vha egen hekksjø. :-) Og som sagt så ble ikke synderen tatt med hornet ute. Men om de leser denne tråden så kanskje de har lært noe hvis de var i området søndag formidag.

 

Å nær knuse og slå lekk en båt med småbarnsfamilie ombord, samt sette min helse i akutt fare er ikke en bagatell i mine øyne, men fordi det gikk bra så får en bare lære det en kan utav det.

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte seilbåt så var det første jeg gjorde å overhale 3 stk pumper - både elektrisk og manuell samt montere stige akter.

 

Bare en liten digresjon... ;-)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...