Jump to content

Trodde vi skulle knuse båten, for anker mot land og hekkbølger.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

 

Å nær knuse og slå lekk en båt med småbarnsfamilie ombord, samt sette min helse i akutt fare er ikke en bagatell i mine øyne, men fordi det gikk bra så får en bare lære det en kan utav det.

 

Kjenner hverken forholdene der du lå eller situasjonen.

Link to post
Share on other sites

Sånne episoder er det umulig å gardere seg mot.

En må nesten ta høyde for at det kan skje.

Det er noen, få heldigvis, som ikke vil, og ikke kan, se konsekvensene av kjøringa si.

Jeg fikk gennakerpeke og vaterstag konvertert til abstrakt kunst for en tid siden.

Sterkt beferdet sund med 5 knops fartsgrense. Baugen mot stålkai og dregg og kjetting ute bak.

Ikke mulig å dra båten nærmere kaia, så det var godt feste.

Så kom det en Princess 55 på full fart........

Link to post
Share on other sites

Har sett et lignende tilfelle hvor en bilfraktebåt i Oslofjorden - ut fra Drammensfjorden foretok en krapp omlegging av kursen mot babord utenfor Holmestrand. Det medførte at bølgene formet en V mot Mølen og bølgene forsterket seg hele veien i v-punktet. Selv om skipet hverken hadde for stor fart eller noe ble effekten voldsom og mange båter på Mølen fikk skikkelig bank. Det tok Fn meg aldri slutt heller,

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Du finner historiske AIS-data på marinetraffic.com, men da må du først finne båten og så sjekke dataene etterpå. Jeg sjekket Horn Flyer nå, den passerte Singleøya to ganger på søndag, men det var klokken fem og seks og den holdt 10 knop. Så det var neppe den som laget vanskelighetene.

 

Men hvis du bruker litt tid på marinetraffic, så kanskje du finner en båt i passelig størrelse og fart som har passert i dette tidsrommet.

Link to post
Share on other sites

En må nesten ta høyde for at det kan skje.

Det er noen, få heldigvis, som ikke vil, og ikke kan, se konsekvensene av kjøringa si.

 

Det både kan skje, og vil skje, det er de sure realitetene vi må forholde oss til dessverre. Moderne båter har også ofte ganske rett stevn, og må ligge enda nærmere svaberget for at det skal være mulig å komme seg iland. Og selv med stige kan man fort bidra til underholdningen ... hvis ikke plassen er helt perfekt foretrekker jeg å ligge godt utfra land og bruke jolla isteden.

Link to post
Share on other sites

Ære være RS og alt det der men de skal selvsagt ikke generere nye oppdrag vha egen hekksjø. :-)

 

 

Dette oppdraget var det ingen andre enn du selv som genererte, slik du beskriver det i dine innlegg.

Ville snudd pekefingeren fra RS og til egen kontrafei, og latt denne saken være en lærepenge, uansett hvor surt dette måtte føles!

Link to post
Share on other sites

Var selv på Singleøya i helgen, lå da i ekevika. Der var det også en del uansvarlige som kom inn for å se etter plass. Hekken nesten under vann og i høy fart, da flytter man mye sjø. Var ei snekke der som fikk hard medfart så det ut til. På vei hjem kjørte vi forbi bællen, da ser vi en rimelig stor båt som graver godt, den kjører ganske tett inntil Singleøya/Bællen. Uten å bry seg nevneverdig om konsekvensene det kan medføre for båtene som ligger til land. Viktig og se seg litt rundt tror jeg, ikke alle som tenker seg om.

Godt det ikke ble store skader på båten til trådstarter, men veldig kjedelig situasjon å komme oppi.

Viking 28? den så vi også når vi var på vei hjemover

Link to post
Share on other sites

Ville snudd pekefingeren fra RS og til egen kontrafei, og latt denne saken være en lærepenge, uansett hvor surt dette måtte føles!

 

RS er nå en ting - de har en grunn for å lage sjø. Halvplanende fritidslektere er noe annet.

Jeg fikk en lærepenge i helga jeg også. Lå longside fjellet til Risholmen i sundet mot Småholmene - I følge flere her har jeg utvist elendig sjømannskap og fikk som fortjent da en hekksjø etter sigende løfet båten min på land. Jeg så det ikke selv, da jeg var inne på øya og kikka på blomster, men jeg hørte det smalt i riggen og var sikker på at noen hadde gått på.

 

Jeg konkluderer med at jeg skal vise mer hensyn neste gang - og ikke fortøye slik at jeg kan være til hinder for fri fart og store bølger i trange sund. Det er jo ikke alle som har tid til å være på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Kanskje man rett og slett alltid fortøyer for storm.........? om det er utrykning, eller en ubetenksom båteier som lager trøbbel så er det noe som alltid vil være utenfor vår kontroll og det er en dårlig trøst når båten blir ødelagt at det "vakke min skyld.." men man sitter i slike situasjoner igjen med svarteper.

Link to post
Share on other sites

Kanskje man rett og slett alltid fortøyer for storm.........? om det er utrykning, eller en ubetenksom båteier som lager trøbbel så er det noe som alltid vil være utenfor vår kontroll og det er en dårlig trøst når båten blir ødelagt at det "vakke min skyld.." men man sitter i slike situasjoner igjen med svarteper.

 

Joda helt enig i det. Det er bare litt synd at det da blir ganske mange plasser man rett og slett ikke kan forøye til land, så noen sjanser må man vel kanskje ta?

Link to post
Share on other sites

Det er vesentlig med en fjernkontroll på ankervinsjen om alle skal i land. Jeg har ligget med Viksund 27 og 2 paraplydregger m/tau mot berget mang en gang, men det er ikke noen enkel operasjon å få båten langt nok ut fra berget med dette utstyret. Det endte som regel med en jolle- eller svømmetur i land.

 

Om man derimot har ankervinsj med fjernkontroll kan man stå på fordekket å justere tauene(som SKAL ha begge tamper i båten) slik at de blir lange nok til at båten kommer tilstrekkelig ut fra land. Deretter slakker man vinsjen, drar seg inntil, hopper i land og strammer deretter opp vinsjen med fjernkontrollen igjen.

Dernest satser man på at ikke batteriene i fjernkontrollen er dårlige slik at man må svømme ut igjen senere :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

De bølgene noen båter lager har en vanvittig høyde, men kan være korte, dermed får man ikke båten over neste bølge, men den kjører rett inni, og med en robåt med spiss baug, tar den raskt inn vann med slike bølger.

 

Har aldri vært så nervøs i en båt, og dette var på en solskinnsdag med speil på sjøen. Det finnes folk som bare ikke tar hensyn...

 

desto kortere bølgelenge i forhold til høyde = mer energi..?

På mine hjemtrakter var det periodevis endel MTB aktivitet - hekkbølgene fra gamle Hauk klasse trengte ikke være så høye (dvs man kunne være et stykke unna) for at de skulle merkes godt!

 

Ikke minst skal jeg investere i utstyr for å ligge på svai. Da hadde ikke noe av dette skjedd.

 

hva er det du mangler? jolla? (regner med du har anker og tau så du klarer deg? )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det som Pinkvin har opplevd er dessverre ett av sjølivets utfordringer. Man skal liksom kose seg med båtliv og familie og så skjer en slikhendelse som er skikkelig utrivelig og ekkel. Noen har flaks og slipper unna. Men det er nesten ikke til å unngå at noe ekkelt skjer en gang eller ti. Jeg har på følelsen at det er måten man håndterer en slik situasjon psykisk i etterkant som bestemmer hvordan båtlivet blir videre.

 

Man lærer så lenge man lever men dessverre kan lærdom være tungt til tider. Første båten min ble nesten kastet på land på Mellom Bolærne av bølgene fra Danskebåten som kom 20-30min etter at den hadde passert. Flaks at jeg hadde båten fortøyd noen meter ut, nybegynnerflaks?Det gikk på håret bra. Etter det har jeg fortøyd slik Vanntro beskriver men lange tau og vinsj med fjernkontroll.

 

For trr uker siden var jeg alene i båten og skulle fortøye i medvind og medbølger. Vinsjen tok ikke tak i tauet og jeg seilet inn mot grunna. Bakket sakte bakover og var heldig at ikke tauet gikk i propellen. Fikk ikke drittvinsjen til å ta inn tauet. Brukte truster foran og bak for ikke å treffe grunne foran og fjellet bak. Ikke kunne jeg dra tauet inn manuelt heller for 40m tau var ute og jeg var alene i båten. Vann over skoene og opp på leggene. Husket så hva kameraten min sa, han hadde måtte kappe tauet 2ganget i sitt båtliv. Jeg visste hvor jeg hadde gjort av kniven og fikk kappet tauet. Reddet båt fra å drive på grunn eller få skader. Flaks? Alene i 5tonn båt med en slim hendelse gjorde meg litt skjelven. Fisket opp tau og anker dagen etter og hendelsen kostet dermed ingenting.

 

Men sånn er tydeligvis båtlivet tror jeg. Det et bare å regne med at det noen ganget går til dunndass og riste det av seg. "Suck it in". Drikke en øl, banne litt, glede seg over at alt gikk bra, og dra på tur igjen. Planlegge for uforutsette hendelser bør man gjøre, men innstillingen i hodet dersom noe går galt er viktig. Aldri gi opp.

Link to post
Share on other sites

Det blir i hvert fall noen gode historier av det når man får rista av seg sjokket :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

TIl innlegg 22: For det første, blålys på båt har ingen som helst juridisk betydning! Det er etter min mening Harry på det mest Harrieste!!!

 

For det andre: når du ser blålyset er det for sent å gjøre noe som helst, beskjeden fra RS må komme når de setter opp farten. At de ikke har svart på innlegget mitt kan selvsagt positivt tolkes som at de ikke følger med på dette utmerkede forum. Den alternative tolkningen er at der er arrogante nok til ikke å bry seg. Bitteliten/ Christer: Du har en fot innenfor, har du noen kommentar??

Laholm

Link to post
Share on other sites

Harry og harry... Jeg synes "utrykkingsbåter" som RS og ambulansebåter bør bruke blålys under utrykning, selv om det ikke har en juridisk betydning på sjøen. De fleste forbinder blinkende blålys med prioriterte hasteoppdrag, og skjønner at de bør holde avstand og forvente hekkbølger. Så kan man alltids diskutere om det er lurt at blålys på sjøen "overstyrer" alminnelige vikepliktsregler osv.

 

Privatpersoner kan, men bør ikke, bruke blålys på sjøen, mener nå jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lite problemer med akkurat det. Mitt poeng er at blålys først er synlig når båten er i nærheten. En rask melding på K16 ville i dette tilfellet gjort det mulig for oss å reagere før hekkbølgene var så nær at det var for sent å forberede seg.

Laholm

Link to post
Share on other sites

De fleste skjønner vel hva et blålys er for noe, men det fins nok en og annen vindskjeiv sjel som ikke forholder seg til det fordi det ikke har noen juridisk betydning. Langt flere sitter nok og er opptatt av helt andre ting enn å speide etter blålys, eller lytte på 16 når båten ligger til land, grillen er plassert på svaberget osv. Men det er klart - begge deler gir jo de som måtte følge med et hint om hva som er i anmarsj ... tror dog ikke dette løser problemet akkurat ...

Link to post
Share on other sites

Så en utrykkning av Bergesen D.Y. på søndag i Veritasbassenget i Bærum. Skjønte på VHF at det hastet da RS ble bedt om "å kjøre blått" pga passientens tilstand.

 

Dette er et av de mest båt-tette områdene i landet og det var mye båt ute i området på søndag. De skrudde på blålys og sirener slik at alle i området ble obs på utrykkningen og kunne ta sine forholdsregler.

 

Dette forløp helt udramatisk pga blålys OG sirener som gjorde at alle i området fikk det med seg.

En egen melding på K16 om hastekjøring tror jeg ikke hadde gjort mye nytte da svært mange av båtene i området var mindre båter, antagelig uten VHF, samt fortøyde båter som ofte ikke lytter uansett.

 

De med VHFen på som meg fikk med oss episoden før utrykkningen startet da komunikasjonen mellom instansene og Tjøme Radio skjedde på VHF som det som regel gjør.

 

Vel utført av RS synes jeg.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvor mange hører på VHF når man slapper av i solen på land eller i båten med dreggen ute. Neppe mange.

 

Det kan da ikke være en generell mening om at RS eller andre utrykningsfartøyer skal gå i 5 knop for ikke å lage bølger. Her er det snakk om å redde liv eller store verdier.

 

Min gamle morfar lærte meg for over 50 år siden at man alltid skal fortøye for storm. Gjør man det, får man sjelden opprivende opplevelser.

 

Jeg fortøyde en gang for mange år siden i Skinnerbukta på Malmøya, Oslo. For de som kjenner stedet vet man at der kommer det sjelden storm. Vi la merke til at folk lo litt av oss når vi fortøyde, med et diget anker i hekken, og to grove doble tau i land. Solen skinte, og livet var på G. Plutselig endret været seg, en skypumpe kom kastende over oss. Folk løp rundt for å redde båtene sine, som slet seg fra kaffedreggene sine, og det ene tauet som var lagt rundt en stein på land. Sjøen pisket seg opp så det ikke skulle være mulig. Ungene som lekte på stranda tenkte ingen på. Vi tok oss av ungene slik at de var trygge (ingen blåste bort, men de ble veldig redde), og folk kom seg ut med båtene, så alt gikk bra, uten skader. Ingen lo etterpå, men alle fikk en lærepenge. Vår båt lå der vi hadde lagt den, og jeg sendte en varm tanke til morfar.

 

Noe senere, et par år etter, fortøyde vi i nordbukta i Tallakshavn. Nydelig stille sommervær, men værmeldingen varslet sterk vind fra nordøst, med andre ord, rett inn i bukta. Vi kom to bater, 25 fot Fram snekke, og Furuholmen 30 snekke Festina Lente I fra 1952 som nå går i området rundt Bergen. Tung båt. Vi la oss med hvert vårt anker på skrå inn mot fjellet, godt med fendre. Men, da vi rodde ut et digert stokkanker som var om bord i FL I, med tilhørende kjetting (jolla holdt på å gå ned av tyngden), og fikk lagt det på baksiden av en stein som ligger midt i bukta, da flirte folk. Jeg våknet på natta av vinden og folk som ropte og bannet, var oppe å så, og konstaterte at vi lå bra. Folk ellers fikk en våkenatt, selv om ingen stor fare var på ferde. Jeg kunne legge meg og sove videre.

 

 

Jeg mener ikke å rakke ned på noen, men bare fokusere på at en litt overdreven fortøyning er nødvendig og bra. Husk at vi bor i et polargrenseområde hvor det fra tid til annen oppstår raske værskiftninger med følgende farer. Da er det om og gjøre at man er forberedt. At det kommer en hekkbølgegeneral kan man vel også være ganske så sikker på, så da er det også greit..

 

 

Jeg ligger ikke så ofte i uthavn lenger. Når kona og jeg er ute alene, og vi begge er nærmere 70 enn 60 år blir båten stor, og vi er avhengig av en plass hvor vi kan ligge longside, eller eventuelt på svai i svært beskyttede områder.

Oscarsborg, som eksempel på gjestehavn, er et fint sted å være, men selv der fortøyes det fortsatt for storm. Det tar litt tid, men man sover godt når natten kommer. Så våkner man morgenen etter med to 50 fots båter på utsiden, og ligger fortsatt greit.

 

 

Stort sett syns jeg folk er flinke, greie og omgjengelige når de er på sjøen. Når vi kommer inn et sted er det alltid hjelpende hender som smilende tar imot oss, tar imot tau og sørger for at vi kommer trygt inn. Det har veldig mye å si for oss, og dere skal alle ha en takk for det. Det er veldig fint for oss som ikke lenger er så myke, smidige, sterke og raske som vi engang var, og vi setter stor pris på hjelpen deres. Jeg håper på et fortsatt langt liv på sjøen, da det er der jeg sammen med kona har min aller beste tid.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Støtter Festina Lente her, fortøy alltid for storm. Lærte den regelen når jeg var liten drittunge og gikk rundt og kastet stein, og vurderer ennå sterkt hver gang jeg avviker fra denne eminente regelen. Når jeg ser hvor mye slurvete ankring og fortøyning som utøves rundt om kring er jeg lite overrasket over at noen knuffer litt i fjellet av og til.

 

Vi hadde en slik opplevelse i fjor. På en av årets fineste dager hadde vi kastet anker og fortøyd på Långeskjær utenfor Fjellbacka. Etter å ha fortøyd etter vanlig prosedyre tok jeg på dykkemaska og svømte ned og sjekket hvordan ankeret lå. Vi har en 20 kg Brucekopi på vår 30 foter, så dimensjoneringen er grei. Ankeret lå bra, men det var ganske grov sand som virket litt løs. Jeg senket derfor ned et lodd på 14-15 kg på ankerlina, og før kvelden hev jeg jolledreggen i en litt annen retning tilfelle vinden dreiet og frisknet på i løp av natten. Slikt skjer jo ofte i 4-5 tiden når man sover som best... Dreggen i jolla er for øvrig en 7 kg Brucekopi med 5 meter 10 mm kjetting. Svensken i nabobåten lo godt mens jeg styret med alt dette i tilnærmet havblikk. Han lente seg tilbake i snekka si og helte opp et glass hvitvin til. Jeg informerte han om at mens jeg sjekket ankerfestet hadde jeg lagt merke til at hans lille skålanker ikke så ut til å ha fått nevneverdig feste, og tilbød meg å kjøre det ut med jolla for ham samt dykke ned og presse det ned i sanden. Det var ca 7-8 meter dypt på stedet, så han kunne ikke se ankret sitt. Han flirte godt og konstanterte at det var helt unødvendig, det var meldt maks 2 m/s i løp av natten. Javel tenkte jeg. Utover natten bråvåknet vi av folk som trampet på dekk og båter som slo mot hverandre. Jeg styrtet opp og fikk se at hele rekka med båter ved siden av oss (6-7 båter) hadde startet opp og var i ferd med å komme seg ut. Kjerringene stod i land og holdt i fra det de maktet mens mer eller mindre hjelpeløse gubber ruset opp motorer og ropte og skrek. Noen lå sideveis og slo i fjellet, de andre hadde sitt svare strev med å holde baugen fra. Det var tydeligvis bare vi som ikke slo i fjellet.

 

Rent bortsett fra det har jeg lite sans for at RS båtene bare skal kjøre rundt og lage bølger i hytt og gevær uten årsak. Jeg har ved flere anledninger registrert at de viser lite hensyn i situasjoner som ikke tilsier at de har hastverk, dårlig sjømannskap kaller jeg det!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...