Jump to content

Trodde vi skulle knuse båten, for anker mot land og hekkbølger.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Min båt er også tett, pumpa og alarmen er der for og varsle/ lense den dagen ikke alt er tett. Alt for mange oppdager ikke lekkasjer før de blir våte på beina, eller motoren harker/stopper.

Prøver alltid og fortøye etter forholdene, ligger man ikke helt skjermet legger jeg båten ut litt ekstra. Bruker man daumann legger båten deg godt ut og man kan fremdeles komme om bord.

Link to post
Share on other sites

Det jeg veldig sjelden ser er at hekksjøgeneraler bruker kursendring for å redusere bølgene når de passerer en liten båt / båter som er fortøyd. Hvis en svinger litt i fra "hindringen" rett før en passerer blir bølgene en del mindre. Motsatt, svinger mot blir bølgene kortere og skarpere. Redningselspapet bør ha så god kompetanse på båt at de forstår dette, taper kanskje 2-3 sekunder. Ferske båteiere har garantert ikke denne kompetansen. (tips, se bak på bølgene når dere svinger, de innvendige bølgene er mye skarpere).

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er litt på spissen nå, men de som forårsaker store bølger som kan forårsake skade på fortøyde båter bryter faktisk loven! Så alle dere som gnåler om fortøyning og dra båten ut fra land osv: man kan fortøye som man vil, det er ditt ansvar som båtfører å ikke påføre andre båter skade!

 

Fant dette på Politi.no: Legg spesielt merke til siste avsnitt!!

 

I Oslofjorden er det i de fleste kommuner fastsatt en fartsgrense på maks 5 Knop nærmere enn 150 m fra land (herunder øyer, holmer og skjær). I tillegg er det en rekke områder i trangere farvann som har en fartsgrense på 5 knop : Sandspollen, Hallangspollen, Sonskilen og Sætrepollen etc.

Det er båtførers ansvar å sette seg inn i hvilke fartsgrenser som gjelder der han ferdes.

Det er heller ikke lov å kjøre fortere enn 5 knop nærmere enn 50 meter fra badende. Mange badesteder er merket med gule badebøyer og du må 50 meter unna disse før du kan kjøre fortere enn 5 knop.

Det er heller ikke lov til å kjøre innenfor området som er avgrenser med gule badebøyer, og det er ikke lov til å fortøye i badebøyene eller andre sjømerker.

Husk også at din båtsjø kan gjøre skader for store verdier, og fører av alle typer båter må være oppmerksom på sine bølger slik at de ikke forårsaker skader på materiell eller mennesker. Vis derfor stor forsiktighet og senk på farten ved passering av fortøyde båter

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er litt på spissen nå, men de som forårsaker store bølger som kan forårsake skade på fortøyde båter bryter faktisk loven! Så alle dere som gnåler om fortøyning og dra båten ut fra land osv: man kan fortøye som man vil. ...

 

Gjesp...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kjenner jeg er både litt uenig og enig med mange i tråden. Til det siste som skjedde, at båten sprang lekk så er det ingen tvil om at det handlet om dårlig vedlikehold fra min side. Skroggjennomføringen og ventilen til inntaket til sjøvannspumpa var nytt. Forrige eier av båten mente at selve pumpa ikke virka og at han derfor ikke hadde brukt den. Ventilen ligger grådig vanskelig til i byssa, en må fjerne alt i gryteskapet og en del av innredningen for å komme til. Ventilen var stengt når vi overtok båten (sist høst). Jeg åpnet den, pumpa virka og jeg var "happy".

 

Pumpa i seg selv er heller ikke tilgjengelig for inspeksjon uten samme prosedyre med demontering og i realiteten må en skru ut pumpa helt for å inspisere den, noe jeg ikke har gjort. Om jeg hadde gjort det så hadde jeg konkludert med at den burde byttes pga korresjon på metalldeler osv. Den tålte ikke "trøkket" den fikk når bølger/luft slo opp i gjennomføringen og sprang lekk fordi den var "råtten".

 

At det var pumpa som lakk tok det tid å finne ut av og når jeg fant feilen så var den lett å rette, bare lukke ventilen. Selv trodde jeg at båten kanskje hadde slått kjølen i bunnen og lakk alvorlig gjennom skroget.

 

Men alt i alt syns jeg vi håndterte situasjonen med lekk båt helt greit og følte aldri at vi var i fare.

--------------

 

Ang fortøyningene. Vi gikk inn på plassen etter at 2-3 båter hadde forlatt den. Jeg hadde ute absolutt alt tau på ankeret (delta) og vi lå på plassen hele kvelden og natta , dreggfestet var veldig bra og jeg hadde to tau i land.

 

Dro båten godt ut om natta og dro den inn om morgenen men var altså på vei til å dra båten ut igjen da det skjedde da jeg merket at det kom bølger av trafikk utover dagen. Men jeg hadde da slakket bak på dreggen for å komme i land.

 

Så det skjedde på værst tenkelig tidspunkt, akkurat i det jeg skulle dra båten lengre ut pga bølger.

 

Vet da faen om jeg ville gjort ting så anderledes egentlig... Greit å fortøye for storm men Tsunamier når sjøen ligger blank.... nuvel.

Link to post
Share on other sites

Ref maritim lov, du er jo ikke erstatningspliktig uansett? er jo ikke som bil

 

 

ref, krasjer noen i båten din, må de ikke dekke, brenner deres båt, som igjen sørger for at din tar fyr, må de ikke dekkke, derfor man har kasko selv.

 

Hvilken "maritim lov" er det du snakker om??

 

Her er det sjøloven sier om dette: (Legg forøvrig merke til § 163)

 

§ 161. Sammenstøt som følge av skyld på en eller begge sider

Når skade på skip, gods eller person er forårsaket av sammenstøt mellom skip, og skylden ligger på den ene siden alene, skal den skyldige erstatte skaden.

Er det skyld på begge sider, skal enhver av de skyldige erstatte skaden etter forholdet mellom de feil som er begått på hver side. Gir omstendighetene ikke støtte for en fordeling i et bestemt forhold, deles skaden likt.

Hver enkelt av de skyldige er bare ansvarlig for den del av erstatningen som faller på vedkommende. Ved skade på person er de skyldige likevel solidarisk ansvarlige.

Har noen måttet betale mer enn den del av erstatningen som faller på vedkommende, kan det overskytende kreves tilbake av den annen skyldige. Mot et slikt tilbakesøkingskrav kan den annen gjøre gjeldende den rett til ansvarsfritak eller -begrensning som denne i forhold til skadelidte ville ha vært berettiget til i kraft av den lov som får anvendelse i forholdet mellom denne og skadelidte, eller i kraft av gyldig kontraktsmessig forbehold. Et forbehold kan likevel ikke gjøres gjeldende i den utstrekning det fritar for eller begrenser ansvaret utover det som ville følge av kapitlene 13, 14 og 15 eller tilsvarende regler i fremmed rett som i tilfelle får anvendelse i forholdet til skadelidte.

Ved bedømmelsen av spørsmålet om skyld skal retten særlig ta i betraktning om det var tid til overlegninger eller ikke.

 

§ 162.Sammenstøt som følge av ulykkeshendelse

Er sammenstøtet en følge av en ulykkeshendelse, eller kan det ikke opplyses at det er forårsaket ved skyld på noen av sidene, bærer hvert skip sin skade.

 

§ 163.Sammenstøt uten at skip støter sammen

Det som i denne lov er bestemt om sammenstøt mellom skip, gjelder også når et skip ved sin manøvrering eller på liknende måte volder skade på et annet skip eller personer eller gods om bord uten at sammenstøt mellom skipene har funnet sted.

Link to post
Share on other sites

§ 161. Sammenstøt som følge av skyld på en eller begge sider

Når skade på skip, gods eller person er forårsaket av sammenstøt mellom skip, og skylden ligger på den ene siden alene, skal den skyldige erstatte skaden.

Er det skyld på begge sider, skal enhver av de skyldige erstatte skaden etter forholdet mellom de feil som er begått på hver side. Gir omstendighetene ikke støtte for en fordeling i et bestemt forhold, deles skaden likt.

 

Joda, men det er ikke snakk om skyld slik de mener når det gjelder bil.

 

Typisk må du ha opptrådt grovt uaktsomt før du får skylden og blir erstatningspliktig. Som regel legger retten listen veldig høyt for dette. Det er neppe nok at du har laget bølger på uheldig tidspunkt for en annen båt. Det vil nok heller bli betegnet som et hendelig uhell (§162) og alle parter må dekke sin egen skade.

 

Har du ikke kaskoforsikring tror jeg du også blir nødt til å kreve erstatning fra den du mener har skyld igjennom et sivilt søksmål (hvis han ikke betaler frivillig da). Det er slett ingen garanti for at retten er enig med deg så det kan bli dyrt bare i saksomkostninger uten at du får et rødt øre i erstatning.

 

Derfor har man kasko.

Redigert av Fjord725SE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

All ære til trådstarter - jeg synes det er tragisk å se at enkelte nærmest kaster sand i ansiktet hans. Helt uavhengig av om Pinkvin hadde fortøyd "godt nok" eller ikke, så reiser han en høyst aktuell problemstilling. Moralen er todelt, man må alltid være oppmerksom på risikoen for hekkbølger, og man må forsøke å være så hensynsfull som mulig når man er i båt som genererer hekkbølger.

 

Jeg synes det er for enkelt å si "fortøy for storm", eller "er man på sjøen må man tåle bølger". I en godt beskyttet uthavn (eller havn) i godt vær, så finnes det ingen naturlige grunner til store bølger (rent bortsett fra helt usannsynlige hendelser som tsunamier, skred, etc) - og uansett hvor godt man forbereder seg, så har man sårbare stunder - ved av/påstigning av båt, når barn prøver å komme seg i land i en jolle, etc. Hekkbølger fra en hurtiggående båt i en idyllisk uthavn er like irriterende som om noen skulle kjørt raskt med bråkete motorsykkel gjennom en park hvor folk slapper av og nyter stillheten, barn leker, etc. Selvfølgelig må man være forberedt på støy i en park, det kunne jo bli tordenvær ... men veldig irriterende uansett.

Link to post
Share on other sites

Typisk må du ha opptrådt grovt uaktsomt før du får skylden og blir erstatningspliktig. Som regel legger retten listen veldig høyt for dette. Det er neppe nok at du har laget bølger på uheldig tidspunkt for en annen båt. Det vil nok heller bli betegnet som et hendelig uhell (§162) og alle parter må dekke sin egen skade.

 

Det holder med simpel uaktsomhet for aa bli erstatningspliktig, det er ikke noe krav om grov uaktsomhet. Men hvor retten legger listen for uaktsomhet, vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

@tobixen: Forskjellen ligger vel i at det er svært få båtførere som aldri har vært på land før og dermed koster tvers igjennom parken på motorsykkel så snart sjansen byr seg ... mens på sjøen er det motsatte tilfelle litt for ofte, man dundrer avgårde i potent båt uten noen erfarling og å egentlig å vite hva man gjør.... man skulle ikke behøve å ta høyde for slike når man fortøyer, men det må man altså.

 

Å fortøye en båt er egentlig litt som å kjøre MC - man må ta høyde for at båten i beste fall er usynlig for alle andre, eller; at andre manøvrerer som om de aktivt prøver å senke den...

 

Man må se an forholdene - gjestehavna på Oscarsborg er et godt eksempel. Her er det ofte plass til å ligge longside på utsiden av flytebryggene, og det er fartsbegrensning i sundet, men man kan faktisk bare ligge der hvis man vet *helt sikkert* at det ikke kommer en halvplanende idiot i campingcruiser forbi ... Mange tar sjansen, og det går stort sett fint, men så ...

Link to post
Share on other sites

@Pinkvin. Jeg har noen års fartstid i områdene rundt østre hvaler, men lite rundt Singløya. Det jeg kan opplyse om er følgende: Det er vanvittig mye båt i området, og RS ligger sjelden rolig i sesongen. Ut Løpern har du i tillegg slepebåter, Los båt og lastebåter. Strekket skjærhalden-todenskjold kan du oppleve RS i fullt pådriv ganske mange ganger i løpet av en helg. Har ligget i tesebukta flere ganger og fått hekksjø så det svir fra RS flere ganger på en dag. Så har vi alle princessene, fairlinene etc i fullt/halvt plan. Angående Singløya var jeg med en v42 en gang, ført av en som var ganske så lokalkjent med lang fartstid i området. Når vi skulle inn til havna i skjeberg var det opp i fullt plan gjennom fiskefeltene med joller, kjørte 10 meter fra land på Singløya med en haug av båt til land inne i en vik etc, og vi var ikke alene om denne kjøringen som jeg skammer meg litt over. Fører mente dette var helt normalt i området, slik hadde det alltid vært her sa han. Singløya vet jeg er utsatt, og har hørt om mange som har fått båten på land der.

 

Jeg gjør følgende: fortøyer ALDRI til land steder jeg vet blir brukt som fartsårer for disse båtene, men det er selvfølgelig vanskelig å vite når man skal gjøre seg kjent med nye områder. Innerst i tordenskiold er f.eks bra, ytterst(lengst nord) kan være livsfarlig. Hold deg unna hovedfarts ledene, så går det nok greit i framtiden:)

Mange flotte plasser du aldri vil kunne få hekksjø, men det er greit å vite at det er maaaaange hekksjøgeneraler som gir blanke f... i hva de forårsaker rundt hele Hvaler området. I helgene vil du nok kun observere RS i to hastigheter. Av eller på. Om dette er rett eller galt skal ikke jeg legge meg opp i, men jeg tar konsekvensen av at slik er det iallfall nå.

Redigert av Madserazzi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...