Jump to content

Trodde vi skulle knuse båten, for anker mot land og hekkbølger.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

For ordens skyld så vet jeg/vi ikke om det var RS som lagde denne minisunamien som nær skylte båt og videre båttliv med familien opp på svaberget en gang for alle.

 

Og heldigvis så hadde jeg da fortøyd for forholdene siden det eneste som faktisk skjedde var at vi bøyde baugstigen, jeg fikk vann til livet og bølgene slo en gammel pumpe lekk. Akkurat den siste tingen om lekkasje via pumpa kan jeg vel egentlig skylde på manglende vedlikehold. Trøkket av bølgene opp i inntaket til pumpa og herjingene har rett og slett slått den lekk, slikt kan skje.

 

Men rent praktisk kan ikke unger leke i gummibåt nær båten på en slik plass hvor sånt kan skje. Ei heller kan de bade fra båten eller fra svaberget. Nær båten ville de fort kunne bli skadet, samme om de ble skylt mot fjellet og båten kan selvsagt ikke ligge så nær svaberget at vi kan gå rett i land.

 

Så mye er jo lært.

Link to post
Share on other sites

Det er noe spesielt med bølger fra hurtiggående fartøy. Hurtigfergene som traffikerer Gøteborg er pålagt lav hastighet i hele leia. For en del år siden ble det dokumentert at all vegetasjon og liv i aktuelle dybder ble røsket opp med rota.

Selv om bølgene ikke er store har de enorm energi under overflaten noe som merkes godt når de når grunnere områder og de begynner å reise seg.

 

En gang jeg kjørte jeg i bil parallelt med en RS fra Storsand mot filtvet og da holdt RSen rundt 80km/t dvs rundt 43 knuter.

Da jeg litt senere vel var kommet opp i bakkene etter Filtvedt tror jeg den rundet Tofte.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Men likevel Pinkvin, det er ikke din feil. Det er alltid folk som vill gjort noe annet, og det er alltid de som fortøyer for storm, også har du de som aldri forlater hjemmehavna. Tryggest er det selvsagt å bli hjemme.

 

Store bølger på en godværsdag inne blant holmer og skjær er en uting - og det er etter min mening ingen tvil om hvem som utviser dårlig sjømannskap.

 

jada - RS er selvsagt unskyldt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Selv om dette ikke var RS (tror vi) så er det selvsagt ikke unnskyldt om de rykker ut på "service" i en fart som lager hekkebølger.

 

De bruker ofte sine båter som konstruert for helt andre forhold til å plukke tau utav propellen til folk og frakte diesel osv på fine dager når sjøen er full av småbåter i turmodus.

-------

 

Frem til de får seg båter som passer til å kjøre "serviceoppdrag" innaskjærs burde de være nektet å gå i noe over skrogfart med de båtene de har i dag med mindre det virkelig står om liv og helse om det er andre mindre fartøy i nærheten. Da med en svært utvidet forståelse av "nærheten".

 

Serviceoppdag kunne de gjort vha en eller annen stor gummibåtvariant, de lager knapt bølger, går noe vannvittig og tåler relativt mye vær. Så kunne de brukt bølgebryterne sine når det virkelig trengs og virkelig står om.

--------

 

Evig eies kun det tapte ryktet. RS har vel allerede tapt sitt.

Link to post
Share on other sites

Argumentet til ankers kjøper jeg, selv om man også her kan gjøre mye mtp på plassering og slippe den lenger ut, ingen ønsker skader på båten, og det er potensielt fare for personskade noe man absolutt vil unngå. Fortøy for storm, slipp ut tauet foran og bruk fjernkontrollen til winsjen for å dra den lenger ut bak.

 

 

Sjø fra andre båter Hva er greia? de fleste her har jo båter i 20+ fot klassen, ofte 30+, tåler de ikke sjø innaskjærs Sjø fra andre båter er jo om mulig den sjøen som er lettest å lese og tenke retning på, og unger i gummijolle som leker rundt synes nok bølgene er mer morro, enn de er farlige.

Link to post
Share on other sites

jada - RS er selvsagt unskyldt.

Hvorfor det? Ser ingen grunn til at ikke de også skulle kunne vise hensyn så sant de har mulighet.

 

I fjor var jeg vitne til en slik situasjon som jeg mener er veldig unødvendig. Mens vi lå i Tordenskjoldbukta en lørdag ankom noen som så ut som to besteforeldre på tur med barnebarna sine. Etter litt tok bestefaren med seg de to småtassene i jolla og rodde litt utenfor bukta for å fiske. Like etterpå kommer en av disse redningsskøytene pløyende forbi i en hastighet som genererte en liten flodbølge kloss innpå den lille jolla, jeg tror det var Horn Flyer. Den passerte bukta og la seg stille midt utpå flaket på nordsiden. Der ble den liggende en liten stund før den tuslet avgårde i en annen retning. Det er klart at de er i sin fulle rett til å kjøre der i den hastigheten, men hvorfor ikke vise litt hensyn? Det var åpenbart ingen synkende båter på nordsiden av Kirkeøy denne lørdagen, og neppe andre årsaker som tilsa at de måtte fosse fram på denne måten. De kunne holdt litt avstand til denne stakkars bestefaren, og de hadde tålt å slakke av litt også (noe de i grunn gjorde like etter å ha passert :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Det er nok en bratt lærekurve for mange østpå. Her på vestlandet ser vi aldri nokon som legger seg på anker uten å velge eit sted som er skjermet fra trafikk. Kanskje geografien har gitt oss fleire øyer og lune viker slik at det er lettere å gjemme seg vekk. Og om man ikkje finner seg ein lun nok plass så går det kanskje trafikk forbi..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvorfor det? Ser ingen grunn til at ikke de også skulle kunne vise hensyn så sant de har mulighet.

 

I fjor var jeg vitne til en slik situasjon som jeg mener er veldig unødvendig. Mens vi lå i Tordenskjoldbukta en lørdag ankom noen som så ut som to besteforeldre på tur med barnebarna sine. Etter litt tok bestefaren med seg de to småtassene i jolla og rodde litt utenfor bukta for å fiske. Like etterpå kommer en av disse redningsskøytene pløyende forbi i en hastighet som genererte en liten flodbølge kloss innpå den lille jolla, jeg tror det var Horn Flyer. Den passerte bukta og la seg stille midt utpå flaket på nordsiden. Der ble den liggende en liten stund før den tuslet avgårde i en annen retning. Det er klart at de er i sin fulle rett til å kjøre der i den hastigheten, men hvorfor ikke vise litt hensyn? Det var åpenbart ingen synkende båter på nordsiden av Kirkeøy denne lørdagen, og neppe andre årsaker som tilsa at de måtte fosse fram på denne måten. De kunne holdt litt avstand til denne stakkars bestefaren, og de hadde tålt å slakke av litt også (noe de i grunn gjorde like etter å ha passert :rolleyes: )

 

Ja du sier noe. Vi gikk til Nordre Sandøy og lå et lite stykke sør for Tordenskioldbukta natt 2, etter tsunamien.

 

Jeg tok gummijolla og gikk til Skjærshalden for å kjøpe is og avis. På vei tilbake etter is og aviskjøp kom Horn Flyer for full guffe. Såvidt jeg vet så var det ingen nød i Skjærshalden men kona kunne fortelle at det kom svære bølger som kastet rundt alle båtene der vi lå i uthavn når RS ploga forbi i en drittfart. Heldigvis lå vi akkurat slik at vi ikke ble rammet. Vi lå longside så det kunne bli stygt.

 

Er jo ikke så lokalkjent at jeg kjenner i detalj hvordan sjøen går i alle bukter og viker, og hvis det faktisk er sånn at RS kommer pløyende som troll ut av eske hvorsomhelst så bør en vel nesten holde seg unna landligge.... ;-)

 

Veldig, veldig rart om RS kjører full plog på slike dager med masse båter på fjorden med mindre det står om liv og helse. Så en må jo tro at det var mye direkte nød på fjorden disse finværsdagene og ikke frakt av diesel og froskemenn som foregikk...

 

Men har ikke fått med meg at det skjedde de helt store tingene på Hvaler den helga. Kjører RS full plog med disse brutale båtene for å utføre serviceoppdrag, jeg nekter å tro det kan være tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det er nok en bratt lærekurve for mange østpå. Her på vestlandet ser vi aldri nokon som legger seg på anker uten å velge eit sted som er skjermet fra trafikk. Kanskje geografien har gitt oss fleire øyer og lune viker slik at det er lettere å gjemme seg vekk. Og om man ikkje finner seg ein lun nok plass så går det kanskje trafikk forbi..

 

Er vestlending. Men dere har kanskje ikke stor tetthet av "servicepatruljer" som ploger rundt i skjærgården? ;-)

 

Dessuten har jo alle vestlendinger så svære båter at de knapt merker noe uansett :-D

Link to post
Share on other sites

Ser at RS Horn Flyer har sin egen FaceBoookside men jeg har ikke mulighet til å lese hva slags informasjon som finnes der siden jeg konsekvent nekter å støtte søppel men for de som lar Zuckerberg snuse de opp i rassen er dette linken:

https://nb-no.facebook.com/pages/RS-Horn-Flyer/178222718878742

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

Er vestlending. Men dere har kanskje ikke stor tetthet av "servicepatruljer" som ploger rundt i skjærgården? ;-)

 

Dessuten har jo alle vestlendinger så svære båter at de knapt merker noe uansett :-D

Nei det er mindre RS. Færre båter. Mindre hekksjø. Ingen bøyekriger. Såvidt 5knop områder. Og dieselen var 9.90 i pinsen :yesnod:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er nok en bratt lærekurve for mange østpå. Her på vestlandet ser vi aldri nokon som ...

Nå må du slutte å prate vås Sæbø :wink:

 

På vei tilbake etter is og aviskjøp kom Horn Flyer for full guffe. Såvidt jeg vet så var det ingen nød i Skjærshalden men kona kunne fortelle at det kom svære bølger som kastet rundt alle båtene der vi lå i uthavn når RS ploga forbi i en drittfart. Heldigvis lå vi akkurat slik at vi ikke ble rammet.

Jeg synes det virker som om denne kjørestilen er mer regelen enn unntaket.

 

Jeg ser jo poenget i å få øvelse i manøvrering og håndtering av fartøyet som et sikkerhetsaspekt, men hva med miljøaspektet? Tipper de båtene brenne en del fuel der de cruiser rundt og leker seg. Som Pinkvin påpeker kunne vel mange av oppdragene vært utført minst like effektivt med en rib.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du skal vel på treffet i helga pinkvin. Du kan jo spørre de hvorfor de kjører som de gjør

 

Blir bursdagsfeiring for fjortisdatter til helga. Men skulle gjerne spurt hvorfor de kjører som de gjør. Om anledningen byr seg så spør i vei, er sikkert flere som lurer på hvilke vurderinger som ligger bak. Men det er vel neppe helgas mannskap som er på vakt nå så konkrete svar som har noen verdi får du vel neppe? Generelt tomprat om nød og hastverk og at RS egentlig gjør som de vil har lite for seg.

--------

 

Men som utrykkningsinnstans med en eller annen myndighet, har ikke RS en offentlig logg på linje med politiet som en kan slå opp i på nett for å sjekke hvorfor de rykket ut hvor osv? Med appen, hjemmesider, FB og AIS så begynner det å nærme seg full åpenhet uansett så de kunne jo ta skrittet helt ut og ha en offentlig logg.

------------

 

En annen sak, det ville jo ikke ta mange minutter for RS å lage et kart over nærområdet for seg selv med områder de bør tilpasse farten i forhold til uthavner osv. på folksomme dager. Evt. legge opp til at en følger noen alternative ruter om man må gå med full guffe på dager/tidspunkt med mye småbåter.

------------

 

Men den enkle løsningen er at de deler tjenestene sine i to og lager en egen plattform for serviceoppdrag, og da selvsagt med båter som ikke drar med seg halve fjorden og er laget for orkan og ragnarrokk men feks en RIB eller noe tilsvarende.

 

Det er jo bare tull at de ploger rundt og tar "serviceoppdrag" med en fullspekka Redningsskøyte i indre skjærgård.

Link to post
Share on other sites

 

Frem til de får seg båter som passer til å kjøre "serviceoppdrag" innaskjærs burde de være nektet å gå i noe over skrogfart med de båtene de har i

 

Helledussen ... kan de ikke bare forholde seg til de samme fartsbegrensningene som alle andre da? Du oppnår jo ingenting med noe slikt, prøv å tenke gjennom hvor mange hekksjøgeneraler det er i fri galopp pr. redningsskøyte i skrogfart ... see?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Helledussen ... kan de ikke bare forholde seg til de samme fartsbegrensningene som alle andre da? Du oppnår jo ingenting med noe slikt, prøv å tenke gjennom hvor mange hekksjøgeneraler det er i fri galopp pr. redningsskøyte i skrogfart ... see?

 

De får ordne seg redskap som kan brukes da vet du. Feks en RIB så kan de gå i 1000 knop uten å lage bølger for å levere diesel når jeg går tom eller froskemann når jeg har tau i propellen ;-))

---------

 

Når jeg stod med vann over dørken i en båt jeg trodde kunne synke sammen med kjærring og unger og trykte på "nødknappen" på appen deres så ringe de opp med en gang, kjempefint.

 

Det første de spurte om var om jeg trenge service eller assistanse :-D.

 

Mon tro om de kan lure inn en liten åpning for å bestille pizza, kan jo være penger i det også :-))

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det? Ser ingen grunn til at ikke de også skulle kunne vise hensyn så sant de har mulighet.

 

Fordi jeg velger å tro at RS alltid vil vise hensyn så sant det er mulig. Og selvom det skulle vise seg at de feilvurderte - aksepterer jeg likevel lett en bølge fra den kanten.

Link to post
Share on other sites

 

De får ordne seg redskap som kan brukes da vet du. Feks en RIB så kan de gå i 1000 knop uten å lage bølger for å levere diesel når jeg går tom eller froskemann når jeg har tau i propellen ;-))

---------

 

Begriper ikke hvorfor du ringer RS når du misliker dem så sterkt?

 

Tror primærvirksomheten til RS er og blir redningsoppdrrag, og ethvert servicefartøy de anskaffer blir på bekostning av et redningsfartøy - det skal kjøpes inn, vedlikeholdes, bemannes osv. og ressursene er begrenset.

 

Båten din var ikke sjødyktig, du vet ikke om det var RS som forårsaket bølgene, og likevel så misfornøyd. Nå har du kanskje fått bytta vannpumpa di, men hva med skroggjennomføringer? Sjekk dem også før sommer'n, det er mitt tips. Og god ferie - ikke lenge igjen nå!

Link to post
Share on other sites

Det er en meget underlig mentalitet som avdekkes her (dog ikke helt uvanlig, Ref. "Nær døden opplevelsen" på Borgen for noen år siden)!

Første feil:

Av makelighetshensyn eller for korte tau?,fortøyer man skuta med baugen kloss i land, (for å slippe å bruke jolla?)i landets mest beferdede havområde og så skjer det som "alle" med minste snev av båterfaring vet med stor sannsynlighet vil skje, nemlig at bølger vil ramme før eller senere.

 

Andre feil:

Man realjerer etter hendelsen på landets største båtforum over at det muligens kunne være RS som "forårsaket" hendelsen....

RS oppfattes i denne forbindelse, av enkelte, som en rølpete gjeng som kun har til oppgave å gjøre det mest mulig j@vlig for andre sjøfarende....

 

Man hyler så om hjelp på den samme redninsskøyta på VHF'en fordi man tror man vil synke......pga en defekt vannpumpe....

 

 

Snakk om å ta ansvar for egne handlinger.....!

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanlig reaksjon når man kommer til kort er å finne andre syndebukker. Eg har forsøkt å dempe blesten eit par gonger. Men som ofte ellers, når man kommer over folk som står å peker skyld og roper "det var ikkje miiin skyld", så nytter ikkje vanlig tale.

Loggføre RS? de har jo AIS. Skulle RS sette seg i egne lettbåter for å yte service raskere, så ville utrykkingstida øke for å komme tilbake i redningsbåten. De er en del av et beredskapsnett 24/7.

Kanskje nød-appen har blitt brukt av så mange til assistanse at de har lagt inn spørsmålet i rutine, og så fleiper du om pizza ?

Du betraktet jo en dårlig vedlikeholdt pumpe som nød, og i tilleg er du sur på RS for å tilby hjelp. Og uten å ha sett hvilken båt som forårsaket bølger på sjøen ( :diving: ) så skal jaggu RS få den og. Urovekkende.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Redningsskøyta skal selvfølgelig vise hensyn på lik linje med alle andre, hvilket den gjør i de aller fleste tilfeller.

Når redningskøyta har skarpe oppdrag, som den ofte har og som vi alle vet, er det vår egen fordømrade plikt både å hjelpe denne fram og forholde oss på en måte slik at uhell og skade på eget fartøy unngås. Det gjør man ikke ved å førtøye inntill en bergnabb i landets mest traffikerte farvann.

Link to post
Share on other sites

Mener å huske det var tilsvarende diskusjoner om båten stasjonert i drøbak..? Er ikke det båt av samme type?

 

http://www.redningsselskapet.no/89890/rs-stormbull-døpt-i-oslo

 

For meg virker det som at det er et problem med denne båttypen at de drar med seg mye sjø nesten uansett fart? Og vi kan vel ikke forvente at de skal lunke rundt i 5 knop heller så snart det er en fritidsbåt i mils omkrets?

 

Men vi må forvente at de avveier behovet for raskest mulig utrykning mot muligheten for å sette andre i fare

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=155524

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...