Martin Blomberg Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 (edited) Båten har stått på land i 2-3 år. Olje og oljefilter antagelig ikke byttet på 2-3 år. Motoren er en Perkins 4.107 fra ca 1972. Antall timer og servicehistorikk er ukjent. Oljenivået var litt over eller på max merket på peilepinnen. Etter å ha kjørt båten i 4 timer med gammel olje og oljefilter ser jeg at det har lekt olje ut fra oljepeilepinnen. Ca 1 dl tenker jeg. Bytter olje og oljefilter. Kjører i 2 timer med lav fart og belastning. Lekker fremdeles ut olje fra oljepeilepinnen men denne gang kanskje 1/4 del så mye. Det er ingen ulyder fra motoren ellers, Når jeg leser om olje ut av oljepeilepinnen på nettet og her på båtplassen er det svar som spenner fra; "Dette er normalt for gamle motorer, bare kjør videre" til " den må inn på verksted med en gang". Noen som har kjørt motoren videre med oljelekkasje fra peilepinnerøret, uten at det egentlig har skjedd noe? Bør jeg la båten stå til den kommer på verksted? Kan jeg sjanse på å bruke båten denne sommeren? Hvort stort problem har jeg egentlig? Edited June 10, 2014 by Martin Blomberg (see edit history) Link to post
adeneo Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Det kommer vel an på hvor mye det lekker, dersom det blåser olje ut av enden på røret til peilepinnen har du sannsynligvis gjennomslag, og det betyr at motoren må plukkes helt i biter, slik at dersom det ikke lekker så alt for mye kan du nok like gjerne kjøre med det litt til. Link to post
bermuda Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Evetuelt en dårlig o ring på peilepinnen. Link to post
LALUNA II Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Enig i at det må være tetningen mellom blokka og peilepinnen ...peilepinnen er et rør som går helt til bunns i bunntroa og er også beregnet for å suge opp oljen defra ....så sjekk tettningen du .. Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Mons Olav Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Gjør som følger: Ta opp pinnen.Rengjør gummien/tetningen på pinnen.Ta en runde eller to med god el.tape rundt tetningen om mulig slik att den tetter godt og er tight i hullet.Pinnen må ikke vere fastere enn at du får den greit oppigjen selvfølgelig.Kjør motoren som vanlig.Er den tett nå er allt i orden.Løsner pinnen seg ut av hullet med lekkasje som følge har du gjennomslag i motoren.Sjekk også veivhusventilasjon/filter om du har dette. Båt med fjernkontroll Link to post
adeneo Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 (edited) Veivhusutluftning sitter normalt som et rør ut på siden av toppdekslet på 4.107/8, og det kan være tett, noe som vil føre til økt trykk i motoren. Jeg trodde røret på peilepinnen gikk inn i bunnpannen godt over nivået på oljen, og kan vanskelig se at dårlig tetning vil føre til en lekkasje på en desiliter i løpet av et par timer. Det bør jo være enkelt å se om røret lekker ved innfestningen til motor eller der hvor peilepinnen går inn i røret, dersom det blåser godt ut av røret til peilepinnen når motoren går er det noe galt som gjør at det blir for mye trykk som presser olje ut ettersom røret er tett og går ned i oljen. Edited June 10, 2014 by adeneo (see edit history) Link to post
Pettern1972 Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 jeg har en 4.108 fra 1977, med 2600 timer på nakken. Om jeg har for mye olje på motoren, løfter peilepinnen seg litt, og litt olje kommer ut. Om jeg har til max-merket eller litt under kommer det ingenting. Motoren har vært slik i 10 år. 4.108 har egen oljepumpe på styrbord side, så du trenger ikke pumpe ut olje gjennom peilepinnehølet. Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Martin Blomberg Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Takk for gode innspill. Hvor allvorlig er det om man har gjennomslag? Hva kan skje med motoren om jeg fortsetter å bruke båten denne sesongen? Noen som har en bilde på hvordan veivhusutluftingen ser ut på en Perkins 4.107 eller 4.108 (om den er likt)? Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now