Jump to content

Oljelekkasj fra peilepinnen (Perkins 4.107). Hvor stort problem?

Martin Blomberg

Recommended Posts

Båten har stått på land i 2-3 år. Olje og oljefilter antagelig ikke byttet på 2-3 år. Motoren er en Perkins 4.107 fra ca 1972. Antall timer og servicehistorikk er ukjent. Oljenivået var litt over eller på max merket på peilepinnen.

Etter å ha kjørt båten i 4 timer med gammel olje og oljefilter ser jeg at det har lekt olje ut fra oljepeilepinnen. Ca 1 dl tenker jeg.

Bytter olje og oljefilter. Kjører i 2 timer med lav fart og belastning. Lekker fremdeles ut olje fra oljepeilepinnen men denne gang kanskje 1/4 del så mye. Det er ingen ulyder fra motoren ellers,

Når jeg leser om olje ut av oljepeilepinnen på nettet og her på båtplassen er det svar som spenner fra; "Dette er normalt for gamle motorer, bare kjør videre" til " den må inn på verksted med en gang".

Noen som har kjørt motoren videre med oljelekkasje fra peilepinnerøret, uten at det egentlig har skjedd noe?

Bør jeg la båten stå til den kommer på verksted?

Kan jeg sjanse på å bruke båten denne sommeren?

Hvort stort problem har jeg egentlig?

Edited by Martin Blomberg (see edit history)

Det kommer vel an på hvor mye det lekker, dersom det blåser olje ut av enden på røret til peilepinnen har du sannsynligvis gjennomslag, og det betyr at motoren må plukkes helt i biter, slik at dersom det ikke lekker så alt for mye kan du nok like gjerne kjøre med det litt til.

Gjør som følger: Ta opp pinnen.Rengjør gummien/tetningen på pinnen.Ta en runde eller to med god el.tape rundt tetningen om mulig slik att den tetter godt og er tight i hullet.Pinnen må ikke vere fastere enn at du får den greit oppigjen selvfølgelig.Kjør motoren som vanlig.Er den tett nå er allt i orden.Løsner pinnen seg ut av hullet med lekkasje som følge har du gjennomslag i motoren.Sjekk også veivhusventilasjon/filter om du har dette.

Båt med fjernkontroll

Veivhusutluftning sitter normalt som et rør ut på siden av toppdekslet på 4.107/8, og det kan være tett, noe som vil føre til økt trykk i motoren.

Jeg trodde røret på peilepinnen gikk inn i bunnpannen godt over nivået på oljen, og kan vanskelig se at dårlig tetning vil føre til en lekkasje på en desiliter i løpet av et par timer.

Det bør jo være enkelt å se om røret lekker ved innfestningen til motor eller der hvor peilepinnen går inn i røret, dersom det blåser godt ut av røret til peilepinnen når motoren går er det noe galt som gjør at det blir for mye trykk som presser olje ut ettersom røret er tett og går ned i oljen.

Edited by adeneo (see edit history)

jeg har en 4.108 fra 1977, med 2600 timer på nakken. Om jeg har for mye olje på motoren, løfter peilepinnen seg litt, og litt olje kommer ut. Om jeg har til max-merket eller litt under kommer det ingenting. Motoren har vært slik i 10 år. 4.108 har egen oljepumpe på styrbord side, så du trenger ikke pumpe ut olje gjennom peilepinnehølet.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Takk for gode innspill.

Hvor allvorlig er det om man har gjennomslag? Hva kan skje med motoren om jeg fortsetter å bruke båten denne sesongen?

Noen som har en bilde på hvordan veivhusutluftingen ser ut på en Perkins 4.107 eller 4.108 (om den er likt)?