Jump to content

Marsj turtall VP aqad41

båtfyren

Recommended Posts

Jeg har leter etter korrekt marsj turtall på min VP AQAD41A. Selger oppga for 7 mnd siden at jeg skulle ligge på 3200. Etter å ha lest spesifikasjon på motor virker det som jeg skal ligge på 3900 rpm.

Jeg som så mange andre sliter med soting og har blitt fortalt at det skyldes "daukjøring".

Motoren har jevn fin temp, oljetrykk er stabilt, lite olje forbruk, ingen ulyder som jeg kan høre.

Tips motas med takk :-)

Max turtall er 3900!

Volvo oppgir bare max anbefalt marsjturtall til 200 omdr mindre enn det du klare på max.

Det vil da si at dette forandrer seg ila sesongen ifm groe og last.

Med en båt som Selby m den motorisering er nok 3100-3400 omdr normalt marsj turtall.

At motoren din soter er vel normalt for en aq41a dette er vel de viden kjent for.

Så selgeren av båten har gitt deg en god og trygg anb ang marsjturtall!

Takk for hjelpen.

Kommer til å prøve (uten kone og barn om bord) til å presse opp turtall helt opp til 3700 for og la motoren jobbe litt ekstra. Kjekt om sotingen kan reduseres litte granne selv om denne motor type soter mye.

om du ikke får 3900 på maks og den ryker, så er det nok for tung propell eller mye groe under. det skal den klare. sjekk også luftfilter. svartrøyk er tegn på mye diesel i forhold til luft.

om du ikke får 3900 på maks og den ryker, så er det nok for tung propell eller mye groe under. det skal den klare. sjekk også luftfilter. svartrøyk er tegn på mye diesel i forhold til luft.

Min motor ryker men vet ikke om det er mer en normalt. Det er ikke slik at jeg røyklegger havna når jeg starter men det virker for meg som den soter ned alt bak ved ca 2000 - 2500 rpm. virker som dette ikke er et område den trives i.

Diverse båtfolk i havner har rådet meg til å:

Sjekke diesel tank, helst rense denne og det er i prosess.

Øke turtallet slik at motoren får "blåst ut", fant akkurat ut at jeg trolig bør øke mitt turtall av og til.

Sjekke lufttilførsel, mulig alt for lite, skal ta en test tur uten dørkplate så får jeg se.

levere dyser og diesel pumpe til sjekk, har lest på forum hvordan dette gjøres og det virker som om en relativ stor jobb. Må helst tappe ut ca 1/2 kjølevæske og da bør vel system rens brukes først :-)

det har også blitt nevnt for tung propell men jeg vet ikke helt hvordan jeg finner ut av dette.

Jeg har ikke hatt båten lenge så jeg tar ting for ting. Nå har motoren blitt renset innvendig og utvendig, byttet olje + filter, luft filter, oppgradert kamdeksel slik at motor ikke sviner så mye :-) ting tar tid.

Edited by båtfyren (see edit history)

Tror mange båter har alt for lite luft til motoren. Får du undertrykk i båten , drar motoren med seg eksosen bak båten. Kjør på marsjfart og prøv å åpne luke eller dør inn til motoren og sjekk om det er vakuum.