Jump to content

mercruiser 5.7 v8 døde og får ikke start


staram

Recommended Posts

Mekaniker har vært og sett på båten idag.

Han ble ikke sikker men han trodde også at det var forgasser som var problemet så vi starter med det.

Alt er i orden med gnist osv så der er det ikke problemer. Bensinpumpa leverer masse trykk til forgasser.

Men båten vil ikke starte og virker som den ikke får bensin. Så da får man tro det er forgassern som er problemet.

Han syns også at det så ut som litt metallpartikler i bensinen... og da blir jeg litt nervøs... Har jeg grunn til det?

 

Olje i vannet kommer av lekkasje på tilt/trim. Denne blir også fikset nå.

Håper bare mekaniker får delene kjapt og har tid til å fikse det før sommerferien starter.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her står det på stedet hvil... Mekaniker har tatt med seg forgasser for å rense denne.

Men han får jeg nå ikke taki så jeg vurderer bare å handle ny forgasser så fort som mulig å prøve å få denne kjørbar litt i ferien.. HVIS det er forgasser som er problemet da.

 

Kjedelig å ikke ha båten i orden nå som ferien har startet...

Link to post
Share on other sites

Nå er forgasser renset og påmontert.

Fortsatt ikke noe liv.

Drar på starter men vil ikke fyre.

Men det er ikke gnist på plugg.

Det er strøm inn til coil men ikke ut av coil.

 

Da er det coil som må byttes?

Noe som kan gjøres før jeg bestiller ny?

 

Mulig dette er en selvfølge for motor kyndige men for meg er ingenting selvfølgelig ;)

Link to post
Share on other sites

Tror coilen elektrisk sett er lik bilvarianten hvis motoren har elektronisk tenning.

Aner ikke hvor du holder hus men http://www.bergheim.no/ i olso/drammen har den muligens på lager og andre gm/us forhandlere.

 

Kan prøve denne og

http://astroparts.mamutweb.com/default.htm

selv om det er mest V6ere det går i der. Tror coilen er lik.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mulig Biltema har coiler som passer men det må du sjekke ut. HVis du finner noe på BT så kjøp 2 ifall det skjer noe underveis.

 

Mekonomen aner jeg ikke noe om mht dette.

 

De som driver den Astroparts-siten holder vel egentlig til på Kløfta og det er selvsagt et stykke fra deg men det er nok en mulighet der.

 

Se og om det er en AMCAR forening i nærheten de bør ha en del peil og deler.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som en standard coil du i første omgang kan erstatte med en fra Biltema (siden bør du ev skaffe en "originalcoil") men du må først prøve å ta av ledningene på den du har og rense kontaktflatene. Feilen kan ligge der. Fil, sand eller smergelpapir må til. Sjekk etter andre tvilsomme kontaktpunkter og i dette ledningssystemet bla ved fordeleren. Du har vel stifter i fordeleren og - sjekk disse i tillegg. Kondensator kan og ha trøblet men sjekk kontaktene først.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for råd!

Da skal jeg først fjerne ledningene og rengjøre litt der.

Vi testet kun med en prøvelampe idag og da lyste den da vi vridde om tenninga så det er jo da tydeligvis strøm INN til coil, men altså ingen ut fra den.

Men det kan fortsatt være ledningene som trenger en puss?

Link to post
Share on other sites

Er det stifter eller elektronisk impulsgiver i fordeleren?Coiltypen tyder på stifter.

 

Hvis det mot all formodning er stifter kan det være disse som har klappet sammen. Rens stiftflatene og juster åpning til ca 0,35mm.

 

Andre mulige feilkilder ifm fordeleren er:

Overslag i rotor - normal grå ledende striper utv eller innv

Overslag inne i fordelerlokk - samme symptom

Defekt Kondensator (hvis stifter - har du en annen å prøve med?)

Brudd i høyspentledningen/fra coil til fordeler - alt fra fordeler til plugger.

Er flatene på stiftene - hvis stifter - rene og åpningen grei - ca 0,35mm?

Har du testet gnist men en annen plugg direkte fra coil utenom fordeleren?

 

Du sa du målte spenning over lavspenningsiden på coilen - de to tynne ledningene.

Er det stifter på motoren vil det være + spenning der på minus polen når stiften er åpen og 0 spenning ikke når den er sammen (under normale forhold).

Har du ubrutt forbindelse mellom coil - og stift?

Har du ubrutt forbindelse mellom coil+ og tenningsnøkkel (På)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er stifter ja.

Har idag skiftet rotor og fordelerlokk.

Gjort rent ledninger og koblinger på coil. Samt prøvd en annen coil.

Båten vil fortsatt ikke starte.

 

Mekaniker mener nå at det er mulig tenningsmodulen er gåen. Så da må jeg vente enda en uke på en del det KANSKJE kan være....

Link to post
Share on other sites

Har du stifter er det normalt ingen tenningsmodul men dette kan jeg ikke garantere.

 

Koble fra strømmen, dvs tenning av.

Med stiften åpen sjekk om det er kontinuitet mellom coil minus og ledningen på stiften.

 

Slå på tenningen og sjekk om du har pluss på coil målt mot jord.

 

Har du likevel en elektronisk tenningsmodul kan det værear Biltemacoilen ikke er av riktig type.

 

Prøv evt den gamle coilen på ny

 

Hvis du har et egnet voltmeter som du kobler over + og - på coilen og samtidig tørner motoren på starteren skal spenningen fluktere tydelig.

I prinsippet mellom 12 og 0 v.

Du må og forsikre deg om at rotor står i riktig posisjon.

 

Dette forutsetter at alle deler er montert på fordeleren og alle ledninger koblet til.

 

Har du en tenningsmodul må du sjekke at kontakter og ledninger ikke er irret.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har elektronisk tenning.

Fordelerlokk med stifter. Og ny rotor.

Rotor og fordelerlokk er ikke mulig å sette på feil da begge har spor.

 

Coilen jeg testet var forøvrig coil fra en med samme motor og ikke biltema coilen.

Se bilde. Det er denne mekaniker tror er gåen nå og som vi må teste. bilde

Link to post
Share on other sites

Da er nok det enkleste å prøve en annen tenningsmodul om du har mulighet til å få tak i en.

 

Har rep manual for denne motoren tror jeg. Skal sjekke den i morgen og se om det står noen feilsøkingstips der som kan være av nytte.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...