Jump to content

mercruiser 5.7 v8 døde og får ikke start


staram

Recommended Posts

Dette bør du sjekke nærmere:

 

 

 

Mercruiser 5.7L Thunderbolt Ignition/Coil
1983 Larson Delta 8500, 260 Mercruiser engine with Thunderbolt IV ignition
Engine wouldn't start. I checked voltage at the coil and I didn't have 12vdc with the key on. I had 12v from the + terminal on the coil to ground (engine manifold) but not between + and - on the coil. I traced the negative and saw it went through a micro switch connected to the shift linkage. The switch was opened so I jumped it out. I now had approx 9v at the coil but the engine still wouldn't start. I put a jumper from the battery + terminal to the Coil + terminal and now had 12v on the coil. After attempting to start again I noticed oil coming out of the coil and it was very hot.
Does this point to a bad coil or did I damage it but applying 12vdc directly to the coil.

 

Motoren er sikkert designet slik at den ikke skal kunne starte om den står i gir. Dette reguleres av en mikrobryter i gass/gir hendlene.

Hvis denne bryteren feiler brytes (-) forbindelsen til coilen om motoren stopper/vil ikke starte.

 

Bryteren kan kortsluttes for å kortsiktig løse problemet men vær veldig varsom om dette blir løsningen-

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

For å oppdatere tråden og kanskje gi andre hjelp med samme problem.

 

TRIGGER I FORDELER !

 

Endelig fant jeg feilen. Fikk taki en nedi moss som hadde en brukt trigger.

Jeg og dama kastet oss i bilen og kjørte 6 timer totalt men jammen var det verdt det.

Heldigvis var det denne triggern som var gåen så nå går båten igjen.

Tenninga hadde rett og slett blitt kuttet.

Link to post
Share on other sites

Båten går fint på tomgang og lavt turtall, men når jeg gir på så vil den ikke opp på turtall.. Gir jeg full gass så høres det ut som den kveles.

 

Feil tenning? Justering av forgasser?

Sansynligheten for at det er en av disse feilene nå er vel ganske stor?

Snakket med mekaniker om dette og han hadde ikke rørt noen innstillinger på forgasser.

 

Håper hvertfall det ikke har skjedd noe verre......

Link to post
Share on other sites

Det er noe som heter tingenes iboende faenskap ser du. En "ulykke" kommer sjelden alene når det gjelder båt :)......:(.

 

Enten er det noe feil ifm den nye trigger modulen du monterte (dog et sted på nettet står det noe om teningstidspunkt mht den tenningsmodulen du har Thunderbolt IV enheten men husker i farta ikke nok til å linke deg den) eller så må det være bensintilførselen.

Med mindre det har skjedd noe med Thunderbolt IV enheten men det tror jeg er mindre sannsynelig i dette tilfellet men den er jo rimelig gammel og kan selvsagt feile.

 

Har du tilgang til et stroboscop kan du jo sjekke tenningsinnstillingen for sikkerhetsskyld, Mener den skaø være 8° før toppen på tomgang på din motor.

 

Info:

http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/mercruiser-i-o-inboard-engines-outdrives/259822-setting-timing-on-thunderbolt-iv-not-v-question

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Tenningsinnstillingslampe-151355/

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Båten ble ikke noe bedre av å prøve å justere tenning.

Spørs om det er justering av forgasser som skal til siden båten gikk som den skulle før forgasser ble tatt av og renset. (og trigger i fordeler byttet...)

Selv om mekaniker ikke har rørt noe på innstillingene på dette.

Link to post
Share on other sites

Vel det er kommet et par gode tips her tidligere og du bør absolutt laste ned manualen slik Adeno foreslo. Der er feilsøkingsprosedyrer.

 


 

I tillegg - slik du beskriver det er sannsynligvis problemet der du skrudde sist. Motoren gikk greit retter etter at du hadde opp gasseren og begynte å kjøre med båten før tenningsenheten konket?
I såfall bør gasseren kunne elimineres og rette fokus mot den nye tenningsgiveren. Den var brukt?
Sett med en lang monokikkert ville jeg kikket nærmere på tenningsgiveren og forsøke å få lånt en annen for å prøde å se rett og slett men last ned manualen først og gå igjennom feilsøkingsprosedyrene.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nei båten har ikke vært startet i mellomtiden.

Forgasser ble tatt opp og renset da jeg fikk motorstopp. (mekaniker trodde dette var feilen. Feilen viste seg å være trigger under rotor i fordeler. Denne kjøpte jeg brukt.)

Jeg kjører fortsatt med den gamle tenningsmodulen siden den da tydeligvis ikke var gåen.

Forgasserinnstillinger er ikke rørt på i følge mekaniker.

 

Jeg skal se om jeg får taki en pc og laste ned manualene.. de sidene bruker flash og det funker dårlig på ipad :)

Redigert av staram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og No. 1 står der den skal rett "opp" mot fronten av motoren?

 

Har du sjekket riktig rekkefølge vs rotorens rotasjon? Kan evt ta av fordelerlokket og nippe på starteren med lokket av for å se hvilken vei rotoren går.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Satte på en og en da jeg byttet fordelerlokk.

 

Og du passet selvfølgelig på at de står etter tenningsrekkefølgen ?

 

Du setter motoren til TDC, vær obs på at motoren er på tenningsmerket to ganger per syklus, og så skal pluggledningene i rekkefølgen 1-8-4-3-6-5-7-2 osv.

 

Rotoren går forøvrig med klokken !

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er langtifra min sterke side. Så jeg skriver det jeg har gjort.

 

Det jeg har gjort er å skifte trigger nedi fordeler.

Da ble også rotor og fordelerlokk byttet. Rotor er det spor i så denne kunne ikke settes på noen annen måte.

Byttet da en og en pluggledning slik at jeg var sikker på at jeg fikk på alt på rett plass på fordelerlokket.

Satte da på plass fordelerlokket i rett posisjon.

 

Vet ikke om problemet mitt har noe med tenning å gjøre i det hele tatt men jeg kan prøve å forklare:

Skal jeg starte båten må jeg ALLTID ha litt gass. Har jeg den i fri (Gasshendel peker rett opp) så starter den ikke. Må alltid ha litt gass.

Båten går fint på tomgang. Men jeg syns den går litt urent når jeg ruser den. Mulig den ikke er med på alle 8?

Kjøring på lavt turtall går fint, men når jeg skal gi på så "bauler" det og motor dør ut. Slipper jeg den ned igjen litt på gassen så går turtallet litt opp igjen og går normalt. Men jeg får den altså ikke opp på turtall.

 

Om dette har noe med tenning eller noe med forgasser å gjøre aner jeg altså ikke... Forgasser har blitt renset av mekaniker og han har ikke rørt noen justeringsinnstillinger der.

Link to post
Share on other sites

JA jeg syns igrunn det jeg også.

Men jeg har ikke noe greie på dette her og må igrunn bare stole på hva mekaniker sier til meg. Han mener det ikke er noe galt med forgasser nå.. Men jeg lærer hele tiden noe nytt ved å ha kjøpt "katta i sekken" ;)

Link to post
Share on other sites

Tja, man kan jo skru dyser og slikt inn først og notere innstillinger, og så skru det ut, rengjøre, skru sammen. Det er helt vanlig prosedyre, men det må selvfølgelig taes fra hverandre for å få det rent.

 

At motoren ikke starter uten litt gass er ikke helt uvanlig, men med choke skulle den selvfølgelig startet, at den dør ut når du gir på kan ofte tyde på at den får for mye bensin, og det er heller ikke helt uvanlig at choken henger på, men da ville motoren startet.

 

Høres litt rart ut, men det høres egentlig ut som om motoren får for mye bensin, prøv å ta ut alle pluggene og pass på hvilken plugg som hører til hvor. Man kan ofte lese feil ut av pluggene, er de veldig sotet får motoren for mye bensin, er noen av pluggene renere enn andre osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg får starte med å bytte pluggene. (en lite morsom jobb og trangt som fy men en jobb som må gjøres.)

 

Jeg har hvertfall fått byttet styrekabelen så nå er den i orden og mye lettere å manøvrere.

Hadde jeg bare fått den til å gå ordentlig nå så hadde man kanskje kunne brukt båten litt nå utover høsten...

Link to post
Share on other sites

Ikke bare bytt de, men inspiser de nøye, og fortell oss hvordan de ser ut, det er normalt enkelt å ta ut pluggene, det var derfor jeg foreslo det.

 

Du trenger nok ikke bytte de, gjør de rene og sjekk åpningen, eventuelt sjekk at det er gnist i de, så holder de sikker lenge enda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...