Jump to content

Er dette Scand Dynamic 7100 eller 7600?


blackdev

Recommended Posts

Har nå handlet meg en 89 Scand Dynamic med 1999 VP KAD32 og 2009 VP 290 DP drev, kjøpte den som 7600 men begynner å lure på om det kan være en 7100 da jeg ikke finner andre 7600 med liten badeplattform sånn som det jeg har?

Jeg har av den smale utgaven med badetrapp på styrbord side, har lest bloggen til Scand7600, der oppgir han at 7600 kom i 1990 og at den største forskjellen var større badeplattform?

Føler meg ikke lurt da det jo er samme båt og jeg syns den fungerer meget bra men det hadde jo vært moro å finne ut hva man egentlig er eier av?

I småbåtregisteret så er den reg som 7600 men er det noen her som har ett tips om hvordan jeg kan finne ut av dette?

 

Fikk med nye propeller til VP 290 dp drevet, forrige eier bestilte samme som satt på fra før, B6, men fikk en type hvor innerste propell har fire blader, nå går den raskt i plan men får ikke mer enn 30 knop målt med gps med kalesjen oppe, ser andre tester med samme motor oppgir opptil 37 knop, noen som har tips å komme med når det gjelder riktig propell?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

Hmm, trodde det var endel Scand guruer her inne, mulig alle er på sjøen i finværet? :giggle:

Litt tilleggsinfo, har funnet ut at jeg ikke kan legge ned bakseteryggen til ekstra bred solseng, ryggen følger også skroget i en bue i hjørnene, skroget er sort uten Dynamic dekaler.

 

Produksjonsnummer er 120062-2, Veritasnummer er 115.11 334860, når det gjelder Veritas så ser jeg at 7100 utgaven benevnes med 115.11 mens 7600 som først er registrert i Veritas i '92 benevnes som 115,11 altså, med komma etter 115 istedenfor punktum.

 

Alt dette tyder på at jeg muligens har en 89 modell Scand 7100, det har vel ikke så mye å si i markedet muligens, forskjellen er vel større badreplattform på 7600.

 

Nå håper jeg det finnes noen guruer her inne som sitter på produksjonsnummer, har vært i kontakt med Agder Boats, de mente jeg hadde en 7600 men kunne egentlig ikke hjelpe meg da de ikke satt på gamle data fra Scand produksjonen.

 

I småbåtregisteret så er den registrert som 7600 uten at jeg vet hvor mye man kan stole på dette.

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

Da tyder vel alt på at min "7600" også er en 7100 på tross av at den i alle år har vært registrert som 7600 i registrene, kan du legge ned bakseteryggen på din eller sitter den fast som på min?

Kan jeg spørre om hvilken årsmodell, produksjonsnummer og Veritasnummer du har?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

Husker du hvilken propell du brukte på din skhauge?

Forrige eier byttet propell før han leverte båten, ble montert en duoprop med fire blader på den ene propellen, nå går den meget raskt i plan men topper på 30 knop med kallesjen oppe, kunne tenkt meg en fart på nærmere 35/36, da får jeg jo noe lavere turtall/forbruk ved marsjfart på 25 knop også regner jeg med?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

Jeg kan ikke legge ned seteryggen. Men løfte den opp. På 7600 så er benken bak oppå solsenga. 30cm lengre bak og 8cm høyere. Derfor har de litt større plass bak. Også har de rails på siden av solsenga. Badeplattform og rails får du kjøpe. Mwn benken må du bygge om. Men motor rommet er jo kanon i denne da. Jeg har 5.7 v8 og sitter ned i motor rommet forran motoren når jeg bytter impeller etc.

Link to post

Interessant Scand7100, ser ut som om bakseteryggen min sitter helt fast, sitteputen kan jeg derimot løfte ut.

Bak ryggen har jeg en forsenkning som hovedkallesjen passer oppi når den er rullet sammen og lagt ned.

Dekslet bak ryggen sitter i 6 skruer, fjerner jeg dette så kan jeg lett klatre ned foran motoren ja, er det likt på din båt?

Verdimessig er det vel ikke stor forskjell på 7100 og 7600 regner jeg med :-)

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

Du har den gamle plattformen og dermed har du en 7100. Skroget ellers er likt på 7600 og 7100. Husk også at det samme skjedde med den større 9200. Den het opprinnelig 8600. Flotte båter uansett. Jeg har hatt både 7600 med 220 mercruiser bensin og 9200 med kad 44 og 9200 med D4-300

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post

Du har den gamle plattformen og dermed har du en 7100. Skroget ellers er likt på 7600 og 7100. Husk også at det samme skjedde med den større 9200. Den het opprinnelig 8600. Flotte båter uansett. Jeg har hatt både 7600 med 220 mercruiser bensin og 9200 med kad 44 og 9200 med D4-300

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

Takk for det Øya, siden båten i alle år har vært registrert som 7600 så vil jeg ikke beskylde selger for å ha lurt meg heller, han er en ryddig kar forøvrig, og verdimessig og populæritetsmessig er det vel ikke store forskjellen heller?

Spesielt siden båten er oppgradert med 1999 VP KAD32 og 2009 VP 290 duoprop?

Motor ble forøvrig heloverhalt i 2005, samt at alle pakninger og knuter mot drev ble byttet for et par sesonger siden, samtidig ble alt av elektrisk byttet ut, ny konsoll med nye brytere osv osv, all innredning ble opptrukket i skinn av seilmaker, håper derfor jeg har kjøpt en grei båt selv om det viser seg å være en 7100 og ikke en 7600, selv er jeg skikkelig fornøyd, kjørte den ca 60 mil i litt ruskete vær med 2-3 meters bølgehøyde og vind, båten oppførte seg fint i sjøen og jeg kunne ligge i brukbar fart på tur hjem.

 

Men er det ingen av dere som kan fortelle meg hvilken propell jeg bør kjøpe for å oppnå noe høyere marsj og toppfart enn de 25/30 knop jeg fikk etter at forrige eier monterte ny propell hvor den ene propellen har fire blad?

 

Fikk svar fra Agder Boats, de hadde ikke tid til å svare meg pga stor pågang av kunder ;-)

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

Fikk svar fra Agder boats nå, i 2004 så leverte de propell av type A7 til mitt motor/drev oppsett, trodde A serien var beregnet på bensinmotorer?

Nå tilsvarer vel A7 propell B6 som er beregnet for diesel, eller er jeg helt ute på bøljan blå nå?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...