Jump to content

Erfaringer med Bavaria 39 HT/39 Sport

uthavn

Recommended Posts

God aften kjære båtkolleger!

Ble sittende å diskutere båter med en kamerat i går (som så ofte før). Jeg har selv Windy, er Windy-fan og har kun erfaring med dette merket. Jeg argumenterte for kvalitet og sjøegenskaper, og han argumenterte for pris og volum. Han er i kjøpemodus og ser ut til å gå for Bavaria 39HT eller sport.

Jeg har selvfølgelig ingen grunnlag for mine argumenter, bortsett fra det jeg har lest i ulike blader etc.

Er det noen her som har erfaringer med Bavaria 39 vs andre lignende båter og kan dele litt info. Fint med litt brukererfaring fra forumet:)

Bavaria er mye båt for pengene, kvaliteten er veldig god.

Det eneste jeg vil påpeke er at det kan virke som søden siste finishen kan være litt slurvete når det gjelder silikon/fuger!

Men totalt sett en nydelig båt :)

Sikkert litt inhabil da jeg har bavaria selv

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Hei

jeg har ingen erfaring selv med å eie hverken Windy eller Bavaria, men har fra mitt tidl yrke som elektrikker vært å reparert eller feilsøkt i mange forskjellige båtmerker.

Jeg er helt enig i at Bavaria er mye båt for pengene, men når jeg har vært i de forskjellige merkene har jeg ikke problem med å se hvorfor f.eks. Prinsess, Fairline.Nimbus, og Nord West koster mer enn Bavaria.

Det er nok lagt lit mer vekt på finish og valg av utstyr i de nevnte båtene, og det vil jeg tro gjelder for Windy også da dette er en båttype som er kjent for høy kvalitet og gode egenskaper.

Jeg tror heller en må se på hva og hvordan man skal bruke båten, og hvor mye penger en har å bruke. Min erfaring fra den tiden hvor jeg drev med slik er at stort sett så får man hva man betaler for.

Håper jeg ikke støter noen nå.

På et generelt grunnlag så er vel også min erfaring at man får det man betaler for og at finish og materialvalg ser bedre ut på båtene som blir nevnt over. Har tittet ned i noen av disse båtene og får vel litt IKEA følelse på interiør etc,men for all del, Ikea funker det også. Økt pris på båt trenger ikke være synnonymt med bedre båtopplevelser. Vi betaler nok litt i overkant på navn/logo,men dette er jo også opparbeidet tillit i markedet over mange år.

Noen som har erfaring med annenhåndsverdi til sammenligning med konkurrenter?

Min erfaring er at man får hva man betaler for. Når man kan rutte med en 1 -1,5 mill mer for en båt i samme størrelse så sier det seg jo selv at den muligens har en annen finish etc.

Jeg kjøpte selv ny Bavaria i 2013 og er strålende fornøyd. Har ikke hatt noe å sette fingeren på, men en og annen fuge kunne jo sikkert vært penere. Tror det er viktig å huske på at Bavaria bruker anerkjente merker på flere ting. Eks. Webasto varmer, Jabsco toaletter, Hella led lys etc.

På et generelt grunnlag så er vel også min erfaring at man får det man betaler for og at finish og materialvalg ser bedre ut på båtene som blir nevnt over. Har tittet ned i noen av disse båtene og får vel litt IKEA følelse på interiør etc,men for all del, Ikea funker det også. Økt pris på båt trenger ikke være synnonymt med bedre båtopplevelser. Vi betaler nok litt i overkant på navn/logo,men dette er jo også opparbeidet tillit i markedet over mange år.

Noen som har erfaring med annenhåndsverdi til sammenligning med konkurrenter?

Det du sier om at vi betaler ekstra for navn og logo på grunn av opparbeidet tillit i markedet er nok et veldig godt poeng. Når man er kjent for god kvalitet, kan man ta bedre betalt enn de som ikke har det samme ryktet. Men noe sier meg at denne tilliten som er opparbeidet over mange år ikke alltid nødvendigvis representerer dagens situasjon. Det tar lang tid å bli anerkjent i et slikt marked, så det kan være noen som ennå flyter på et godt rykte til tross for at kvaliteten har gått ned, samtidig som at andre kan ha god kvalitet nå, uten at de har rukket å opparbeide seg noe rykte ennå.

Så vidt jeg vet benytter Bavaria en forholdsvis ny produksjonsteknikk innen båtbransjen og de har vel ikke levert motorbåter så lenge heller. Så det kan være grunn til å tro at denne ikke var optimalisert fra første stund, men har blitt bedre etterhvert. I så fall kan de nye båtene være bedre enn sitt rykte. Når det gjelder Windy, flyttet jo de produksjonen fra Norge til Polen for et par år siden. Jeg har ingen grunn til å tro at kvaliteten har blitt noe dårligere, men rent hypotetisk kan man jo tenke seg at dette går utover kvaliteten på de nye båtene, i begynnelsen om ikke annet. I så fall vil båtene være dårligere enn sitt rykte. Derfor tror jeg det er viktig å sjekke båtene selv og prøve å finne ut om de møter de kravene du har. En båt er ikke bra med mindre den møter de kravene man forventer. Mitt inntrykk er at mens Windy er best på kjøre-/sjøegenskaper, så er Bavaria best på boegenskaper, så hva som er best kommer an på hva man vil ha.

Hvilken Windy er aktuell som alternativ til Bavaria 39? Windy Maestro er vel den som ligger nærmest størrelsesmessig, men den ligger vel rundt det dobbelte i pris.

Så vidt jeg vet benytter Bavaria en forholdsvis ny produksjonsteknikk innen båtbransjen og de har vel ikke levert motorbåter så lenge heller. .

De har produsert båter siden 1978 og motorbåter siden 2003. I flere år har de vært Norges mest solgte motorbåtmerke.

http://www.bavaria-yachtbau.com/the-shipyard.html

Selv har jeg ikke funnet noen deler i min båt som ikke også brukes av andre båtleverandører.

Mye flotte bilder her http://www.bavaria-yachtbau.com/the-shipyard/the-shipyard-virtual-tour.html

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Jeg har jo en sånn en :smiley: Fikk den levert i juni ifjor. Syntes båten er ganske fin, ganske tøff og er fornøyd så langt. Den er kjempestor inni, og det er deilig å være på tur med fulltalig mannskap (2 voksne, 2 barn og en tenåring). Det er min tredje Bavaria (2001 300 Sport, 2010 B28 Sport), så mulig jeg er en fanboy:-) Men en erkjennelse er vel at jeg aldri hadde hatt råd til en så stor, komfortabel, og helt ny båt om jeg skulle hatt en tilsvarende stor båt fra et av de andre merkene som er nevnt over. Det blir en del dyrere veldig fort.

Kompisen din må forresten gjerne ta direkte kontakt om det er noen spesifike detaljer det lures på:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Bavaria er unektelig mye båt for pengene. Den har ekstremt mye volum under dekk (og unødvendig generøs takhøyde), fine og brede dollbord og mulighet for stor plattform med hev/senk. Samtidig synes jeg uteplassen er for trang; Betydelig dårligere plass i "salongen" enn i min W37. Og så er det vanskelig å se over vindskjermen når man kjører med mindre man er over 2,10 høy.

Selv om Bavarian er bra, opplever jeg Princess V39 som det klart beste kjøpet (mest verdi for pengene) i dette segmentet. Ikke veldig mye dyrere enn Bavaria, men bedre finish, bedre løsninger, penere linjer, bedre motorisert og trolig bedre sjøegenskaper. Fairline 38 Targa med HT er et godt alternativ og du bør nå kunne få en 2012-modell for under 2 mill.

ikke helt enig i at plassen ute i bavaria er trang?

Jeg var og kikket på en windy 37 grand mistral da jeg skulle handle 4 dager før jeg kikket på bavaria 33, og det er nesten hipp som happ spør du meg, det er virkelig ikke mye som skiller på en 33 sport og en 37 GM slik jeg husker det, litt bedre plass var det, men betydelig dårligere er det i allefall ikke.

Og da sammenlignet med en 39 sport så kan det ikke være verre vil jeg tru?

og når det gjelder vindskjermen så vil man vel ikke sitte og se over den når du kjører? Du vil vel gjerne se igjennom vinduet da du sitter?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

ikke helt enig i at plassen ute i bavaria er trang?

Jeg var og kikket på en windy 37 grand mistral da jeg skulle handle 4 dager før jeg kikket på bavaria 33, og det er nesten hipp som happ spør du meg, det er virkelig ikke mye som skiller på en 33 sport og en 37 GM slik jeg husker det, litt bedre plass var det, men betydelig dårligere er det i allefall ikke.

Og da sammenlignet med en 39 sport så kan det ikke være verre vil jeg tru?

og når det gjelder vindskjermen så vil man vel ikke sitte og se over den når du kjører? Du vil vel gjerne se igjennom vinduet da du sitter?

Jeg mente står og kjører[emoji1]

Det finnes kjøpere for Mercedes Benz (Windy, Princess, Fairline) og de finnes kjøpere for volumprodusentene som WW (Bavaria).

Tror i noen tilfeller at man kan bli mest fornøyd med det siste sett i forhold til hvor mye penger en vil legge i potten. Volum er ikke nødvendigvis bakdel mht. kvalitetskontroll.

Det finnes kjøpere for Mercedes Benz (Windy, Princess, Fairline) og de finnes kjøpere for volumprodusentene som WW (Bavaria).

Tror i noen tilfeller at man kan bli mest fornøyd med det siste sett i forhold til hvor mye penger en vil legge i potten. Volum er ikke nødvendigvis bakdel mht. kvalitetskontroll.

Veldig enig

Jori

For øvrig har jeg en kompis som har 39 Sport? (den uten HT) Ny i fjor båten, han gikk fra Princess V39. Knallfornøyd, eneste han ville gjort om er å kjøpe HT versjonen sier han. Fra det jeg har sett i båten er den utrolig stor innvendig, ja litt Ikea, men ikea er ok det med. Vanvittig bra plass i motorrom selv med to D6 er det danseplass der (ble jeg virkelig misunnelig på). Noe går det dette utover og det er kanskje uteplassen, men selv den er god på 39 fotern.

Som nevnt er det nå ikke store prisforskjellen mellom Bavaria 39, Princess 39 og Fairline 38. Min klare favoritt er P39 (Jori, denne kan ikke sammenlignes med den gamle P39)

Som nevnt er det nå ikke store prisforskjellen mellom Bavaria 39, Princess 39 og Fairline 38. Min klare favoritt er P39 (Jori, denne kan ikke sammenlignes med den gamle P39)

Vel... Du snakker vel ikke om pris som splitter ny nå for alle de nevnte båtene?

Med hvilke motoralternativer/utstyrspakker isåfall?

Vel... Du snakker vel ikke om pris som splitter ny nå for alle de nevnte båtene?

Med hvilke motoralternativer/utstyrspakker isåfall?

likt utstyrt og motorisert er det ikke store prisforskjellen på ny båt. Og ser du i annnhåndsmarkedet er det omtrent dødt løp prismessig mellom Bavaria 39 og Fairline 38. Princess 39 holder seg nok bedre i pris, og er "ekstremt" lavt priset som ny til princess å være.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...