Posidon Startet 25.Juni.2014 Del på Facebook Startet 25.Juni.2014 Hei Jeg kjøpte en nyddelig Neptim 8000, med en volvo penta 90 hk . Kan noen bekrefte at dette er en TMD 30 90hk ? Har noen erfaring med Hilsen til alle her og god sommer. På forhånd takk https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54958/volvo_penta.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Posidon Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Noen som har samme motor ? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 (redigert) Dette er en MD motor, kan se ut som at varmeveksleren er demontert og montert på siden, Om denne, slik det ser ut for meg er en sekssylindret maskin så vil jeg holde en knapp på MD42 eller MD50. kan også for øvrig nesten se ut som det er en "Hjemmemarinisert" motor, eksosmanifold ser litt hjemmelaget ut. Redigert 25.Juni.2014 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
adeneo Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 (redigert) Det ligner ikke veldig, TMD30 har helt toppdeksel, ikke todelt, men 31/32 serien har to deksler, men motoren ser eldre ut enn det ? Det er ikke lett å se så mye på det bildet, kan du i det minste telle hvor mange sylindre du har og se om det sitter en turbo ute på siden der hvor vi ikke kan se på bildet. Det kan også være nyttig å vite hvilken girkasse/drev som sitter på båten osv. Du kan selv finne ut hvilken bokstaver som passer Før tallene D = diesel M = marine A = aftercooler T = turbocharged H = horizontal K = compressor AQ = engine equipped for a sterndrive nummeret etter bokstavene angir enten slagvolum, effekt eller antall sylindre og er ikke alltid like lett å finne ut av, men TMD30 vil altså bety at det i det minste er turbo på motoren og at den er firesylindret, og det bør være enkelt å sjekke. Redigert 25.Juni.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Ser ut som det er ein d47eller ein d50 D47 stod i bamselastebiler,og var ca 90hk,TD47 var 115 hk.Gode motorer stillegående lite vibrasjon.Hadde båt med 2 stk td47,bytta dei ut da det var vansklig med deler,gikk vel ut av produksjon på slutten av 60 tallet Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Toppdekslene er faktisk helt like som på gamle Bamse motorer og de motorene som satt i gamle traktorer og anleggsmaskiner, så det er nok godt tippet Jakob. 60 tallet er nok riktig, og sannsynligvis D47 som basemotor, de nyere toppdekslene er helt annerledes. Hva de het som VP motor vet ikke jeg, men gamle MD50 og MD70 motorer ble produsert på den tiden, men kan ikke helt huske at de hadde disse toppdekslene ? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Meiner og at 60 og 70 motoren har mutter til å skru fast toppdekslene.Motor kan vere D47 D50 eller D67.Meiner det er eit messingskilt på bb side med motor type og nr Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Ser ut til å være en MD47, her ser du varmeveksleren frontmontert. http://www.puuvene.net/keskustelu/viewtopic.php?f=5&t=5683&start=15 Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Posidon Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Tusen hjertelig takk. For en flott gjeng Det er klart en 6 sylinder, på bbside mangler messingskilt men jeg har fått et bilde som viser E 411476 Sitér dette innlegget Link to post
Posidon Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 På neste bilde står noe som instruksjoner https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54958/varm_motor.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Posidon Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Olje nivå ? Sitér dette innlegget Link to post
Posidon Svart 2.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Det ser ut som en TMD40 Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 (redigert) Ser ut som ein D47 Den merkingen som du fant på motoren er mest sansynlig ventil klaringer.47motoren er ein god motor støysvak lite vibrasjon,minuset er dele tilgang Redigert 2.Juli.2014 av Jakob T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 (redigert) Det gule klistremerket ser ut til å referere ventilklaring ja : 0,40 på innsugsventil og 0,45 på eksosventil Mye trolig D47 eller D50 ja Redigert 2.Juli.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
carmencita Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Heia, det er hvertfall ikke en TMD30 motor, den har 4 sylindre, turbo i bakkant på høyre side sett bakenifra og ferskvannskjøleren på tvers i fremkant. Den yter 86 hk, TAMD30 med intercooler yter 105 hk. Kan det være en MD32 med aluminiumstopper, 6 sylindret, produsert av Indenoor, brukt av VP sent 60- begynnelse av 70 tallet? Mvh, Carmencita. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Dette er hverken TMD 30,40 eller 50, ei heller MD32, dette er en MD47! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Posidon Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 Dere har rett Takk for hjelpen christensen, sobo og jakob. Det er en MD47, 6 sylinder, 90hk. Suveren !!!! hvis dette er fra 1965 !!!!! Jeg laster ned manualer på engelsk nå! Hvo kan jeg kjøpe diesel filter og olje filter i telemark ? Kan noen sende en link med deler database på nett ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.