Jump to content

Jeg har montert Daviter På Summer, men er skeptisk

Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens. Jeg har montert daviter på vår Summer Family. De er festet med 4 10mm bolter med syrefast plate over og under. (5mm plater) Bak henger en 285cm gummibåt med 4hk Mariner. Så det burde ikke være den største vekten.

Men i dag, første tur med daviter, ble jeg skeptisk. I bølger så syntes jeg disse davitene "levde" veldig og jeg var redd for att hele skiten skulle røskes av båten. Jeg vurderer å lage noen fester i davitene og i båten med strekkfisker for å avlaste, eller er min frykt grunnløs?

Legger ved noen bilder her. PS. den vinsjen er foreløpig montert provisorisk, så ikke noe mobbing he he

bilde

bilde

bilde

Jeg har vel samme opplegg i min Princess. La under i tillegg impregnert 1" bord som jeg boret hull i. Sikkert overkill, men da følte jeg meg trygg. Jeg har ikke 5 syrefast plate under. Det er klart denne tar av for mye. Så tør ikke råde deg til deg hverken det ene eller andre. Jeg brukte syrefast gjengestang, med syrefaste koppmutrer på topp. Ble ok og fikk da tilpasset boltene til ønsket lengde.

En annen ting er vel at du bør heise jollen helt opp til davitene og feste den der, så tar du bort svingningene i jollen når du kjører. = mindre belastning på davitene.

Kan jo hende du har det slik, bare at bildene ikke viser det :smiley:

Det er glassfiber og 10-15mm kryssfiner. Under har jeg som sagt montert (på beggesider over og under) 5mm syrefaste plater-

Hvor store er de platene på undersiden?

Jeg har selv bygget opp en slik båt for en god del år siden, og husker at fabrikken sterkt anbefalte å forsterke godt ved montering av davitere. Jeg valgte å ikke montere så lenge jeg hadde den, men lurer på om ikke han som overtok båten etter meg monterte davitere. Kanskje han kommer på banen her etterhvert, og vil komme med tips.

Hvor store er de platene på undersiden?

Jeg har selv bygget opp en slik båt for en god del år siden, og husker at fabrikken sterkt anbefalte å forsterke godt ved montering av davitere. Jeg valgte å ikke montere så lenge jeg hadde den, men lurer på om ikke han som overtok båten etter meg monterte davitere. Kanskje han kommer på banen her etterhvert, og vil komme med tips.

Har du navnet på den karen du nevner her GeirFrode?

Det er meg. Jeg hadde davitere på. Hadde vinkelfeste som dels gikk ned på det skråe og dels innover dollbordet. Relativt store anleggsflater, og tilhørende store bakplater. Det ble i sum ganske solid, men mye av styrken lå nok på innfestingsmekanismene som fordelte belastningen på en annen måte enn dine. Jolle pluss motor veide vel 55 kg tilsammen. Festet ekstra tau i jolla for å avhjelpe side-bevegelser i jolla. Skal se om jeg finner bilder. Mener jeg svarte deg i en tidligere tråd om samme tema også?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Først hadde jeg noen enkle davitere og litt enkle fester. Da hadde jeg samme bekymringen som deg. De var først festet kun på skråen. Så satt jeg på stag fra davitene og til dollbordet i tillegg. Virket absolutt bedre, men leamikk. Fant da ut at det var like greit å gjøre det ordentlig, og kjøpte solide Ilas davitere, men skikkelig innfestingsbrakett. Mine kom fra en Scand Baltic, litt vinkeljustert på sveiseverksted. Anleggsflaten for krefter i alle retninger ble annerledes, samtidig som kreftene fikk en helt annen virkning når selve braketten var vinklet og fordelte kreftene annerledes. Etter denne monteringen bekymret jeg meg aldri lenger over davitene slit jeg gjorde med de simple jeg hadde først. Jeg hadde en 290 cm jolle med oppblåsbar dørk og 9.8 hk hengende.

Men jeg var også bekymret som deg med de første jeg monterte. Vet om enkelte som har laget hyller på innsiden og festet med glassfiber. Dette gir skikkelig styrke om du deler opp dette og fester på en klok måte.

Angående fester: på båten jeg har i dag er også festene slik at de går inn over dekk og er vinklet slik at de også festes til akterspeilet. Samme prinsipp som jeg endte med på Nordanen, men nå er det vel original montert tror jeg. Har nå hengende snaut 100 kg der i Simpson davitere. De flekser i sjøen, ja, og stroppene ryker 1 gang i sesongen. Så jeg har festet en liten taustomp som hindrer jolla å ramle ned når stroppen ryker.

Jeg har ikke bilde dessverre. Men mine daviter er whittall (de som Ilas er kopiert etter). Også hos meg er innfestingen slik som NF27 linker til. I tillegg er davitene skyvbare, så man skyver ut en lengde til. Da heiser jeg jollen helt til topps og fester den i davitene der, så kan den ikke slingre hverken opp eller ned eller sideveis. Jeg tror det viktigste for deg er å få ett system slik at du får bort slingringen. Blir plutselig mye ekstrakrefter i bevegelse da. Kan godt hende løsningen er ett stag ala det man bruker på Weaver snapdaviter for å holde båten oppe f.eks. Alertnativt sveise på en forlenget arm på davitene (som kan skyves, eller festes godt) slik at du kan heise jolle til topps å feste godt der.

Tredje løsning er en badeplattform, som du kan lande jollen på for å transportere den der. (Har jeg også laget til på min, med innslagbar krybbe). Ulempen er at tyngdepunktet forskyver seg en del, båten blir da betraktelig mer baktung. Fordelen er at badeplattformen kan brukes, med jolla på. Mange løsninger, bare man ser litt rundt på hvordan andre har løst dette.

Jeg har ikke bilde dessverre. Men mine daviter er whittall (de som Ilas er kopiert etter). Også hos meg er innfestingen slik som NF27 linker til. I tillegg er davitene skyvbare, så man skyver ut en lengde til. Da heiser jeg jollen helt til topps og fester den i davitene der, så kan den ikke slingre hverken opp eller ned eller sideveis. Jeg tror det viktigste for deg er å få ett system slik at du får bort slingringen. Blir plutselig mye ekstrakrefter i bevegelse da. Kan godt hende løsningen er ett stag ala det man bruker på Weaver snapdaviter for å holde båten oppe f.eks. Alertnativt sveise på en forlenget arm på davitene (som kan skyves, eller festes godt) slik at du kan heise jolle til topps å feste godt der.

Tredje løsning er en badeplattform, som du kan lande jollen på for å transportere den der. (Har jeg også laget til på min, med innslagbar krybbe). Ulempen er at tyngdepunktet forskyver seg en del, båten blir da betraktelig mer baktung. Fordelen er at badeplattformen kan brukes, med jolla på. Mange løsninger, bare man ser litt rundt på hvordan andre har løst dette.

Mange gode ideer du kommer med. Jeg skal i første omgang gjøre det du sier. Nemlig å få jolla helt opp slik at jeg minsker bevegelsene.

Så får jeg håpe jeg kan bruke den slik den er frem til jeg skal ha den opp. Da blir det nok noen endringer.

Takk for all hjelp nd27

om du tar en strekkfast tau, f.eks dynema eller lignende, og binder fra den ene enden av jolla og til kryssholtet på andre siden av båten (eller til bunnen på daviterne), og tilsvarende motsatt vei vil du lage et kryss som vil avhjelpe en del av jolla sidebevegelser og få disse kreftene vekk fra davitene og inn på kryssholt via tauet. Jeg har faktisk byttet en av boltene på mine daviterfester med øye-bolter for nettopp dette formålet, men bruker det ikke så mye nå. Men jeg brukte de alltid på Nordanen. Her kan du også bruke enkle lastestropper o.l også.

Men i forhold til din innfestning: en god og stor plate på innsiden, som er større (mye) enn innfestningen på davitene på utsiden, og samtidig litt nøyaktig oppstramming i kryss for å hindre sidebevegelser kan jo din løsning virke ganske så bra. Men du trenger jo ikke fylle jolla med fulle bensintaker, vannski, fendre og mye annet som tilfører vekt....

Men min preferte løsning i ditt tilfelle ville nok være å følge med på finn.no. De gamle hvite ILAS davitene kommer innimellom til salgs fra 1000,- og oppover, og da får du gjerne med brakettene samtidig. Og i mellomtiden tar du ekstra hensyn til å avhjelpe sidekrefter, og har minst mulig vekt ombord i jolla, i allefall når du skal ut i ruskevær. Og så husker du alltid å ta ut bunnpluggen på jolla :-)

Du kan i verste fall erfare at hele festet røskes ut. Men slike tretthetsbrudd hører man jo også om i båter som er konstruert for å ha davitere. Men er du ute i grov sjø og regn kan det fort ligge ganske mange ekstra liter vann i jolla som renner frem og tilbake før det kommer ut av bunnproppen, så ekstra aktsom skal man være i dårlig vær.

Ser helt klart det. Kanskje lurt å sette jolla på vannet å dra den etter seg om en vet at det blir ruskevær. Har ingenting liggende i gummibåten og proppen er alltid ute. Det med å krysse tauene var ett genialt tips. Da blir det nok en øyebolt på hver side :smiley:

Skal holde ett våkent øye på finn. Men blir nok ikke noe mer innkjøp før til våren. Har fått kniven på strupen av konemor he he. Hun mener det har blitt brukt vel mye penger på "dingsebomser" og annet tilbehør. Hun har vel rett også, så nå gjenstår det bare å bytte propell til fireblader og sikkre gummibåten. Så kan ferien starte.

Igjen takk for at du har tatt deg tid til å hjelpe meg her nf27 :seeya:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...