Jump to content

Fast motorfestebolt


Sigurd H

Recommended Posts

Store deler av denne dagen har jeg brukt på denne bolten. Jeg skal bytte motorlabbene og må få ut denne bolten.

 

Symptomene er at jeg får dreid bolten ca 30% og så låser den deg. Og slik er den villig til å bevege seg frem og tilbake uten noe plunder. Jeg har tatt frem og tilbake et stort antall ganger mens jeg har dusjet den med rustløser. Men den vil ikke gi etter. Og jeg er redd for å knekke bolten da det vil gi masse merarbeid.

Det kan legges til at dette aktuelle motorfestet er knekt på andre siden.

 

 

Om det er noen her som har en passende medisin så hadde det vært veldig bra.

 

bilde

Redigert av Sigurd H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Står bolten rett? Motorlabb har ikke forskjøvet seg slik at bolten står under press fra denne?

 

Evt kan det ha dannet seg en "rustklump" nederst på bolten som stopper videre utskruing.

 

Sånn jeg ser det, har du egentlig bare 2 valg. La rustløser stå og jobbe litt, og så bruke rå makt til å skru ut bolt (med fare for at den knekker). Andre mulighet er å kappe hodet av bolt med vinkelsliper. Hvis du har mulighet for å få løftet motor opp og over rest av bolt, vil du etterpå kunne jobbe fritt med å få bolten ut.

 

Hvis du ikke har mulighet til å få løftet motoren opp og over rest av bolt, kan du kappe bolt ved å legge vinkelsliper med tynn kappeskive an i bunn av motorlabb og skjære deg inn i skillet under labben.

Link to post
Share on other sites

Hjelper vel lite å varme på bolt også da :nonod:

 

Hvis du kan heise motor slik at du kommer til med kappeskive under labb, tror jeg jeg ville kuttet bolt der. Da har du mulighet til i verste fall å bore ut resten når du kommer til. :smash: Har dårlig erfaringer med grisepikk, pleier være veldig sprø og brekker for lett, og blir enda verre å bore ut.

 

Bolten må jo ut.

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut som om det er rustfri bolt og rustfri plate/bed? Rustfritt mot rustfritt er et problem. I tilfelle tipper jeg at gjengene har klinet (ødelagt altså). Jeg hadde bare brukt lang latmansarm og skrudd den av. Ryker den så ryker den. Problemet er selvsagt at motoren må vekk for å gjenge opp på nytt. Men det er vel kanskje intensjonen siden du skal ha den av? Hvis ikke er det vel bare å trekke til :smiley:

 

Edit: Ser nå at du skal bytte labber. Hvis du må til å bore/gjenge må du jo ikke ut med motoren, det holder med å jekke den litt opp og flytte den litt frem så du kommer til med en drill.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...