Einard Startet 4.Juli.2014 Del på Facebook Startet 4.Juli.2014 Jeg ser på en artikkel fra et motortreff i Jeanneauklubben at det er viktig å passe på oppretting av motor/akslling og at 'spalter' på motorfester (Yanmar) er tilnærmet like. Jeg sjekket nå på min båt fra 2007 og ser at dette ikke er tilfelle. På fremre labber er spalten i bakkant nær lik 1mm mens i forkant snart 1,5 cm.Motoren er Yanmar 54hk på tilsynelatende orginale labber.Er det noen her på forumet som vet hvordan dette kan justeres ?Det er vel lite hensikt å forsøke rette på oppretting før dette er fixet ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Hvilke spalter er det snakk om ? Kanskje eg forstår det slik at hullene i brakett/arm på motor er så store at labbene ikkje står i senter på brakett lenger? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Einard Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 (redigert) Vanskelig å forklare men fant et bilde på en annen tråd. Har forsøkt å peke med piler på spaltene, på tegningen her er avstanden lik, hos meg er spalten i bakkant på fremre labber kun 1-2 mm. Dette er nok orginalinstallasjon så hva som evt. har forskjøvet seg vet jeg ikke. Er det normalt justeringsmuligheter på labbene eller festene/braketten på motor ? Redigert 4.Juli.2014 av Einard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Einard Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 (redigert) Redigert 4.Juli.2014 av Einard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Hvis den spalten der er ulik er motorlabbene tiltet i forhold til motoren. Er beddingen parallell med motoren? Det eneste du kan justere på motorlabben er egentlig høyden, men det er jo ofte ovale hull eller hull med stor klarings som tillater litt sidejustering også. Men ut fra hvordan jeg forstår deg skal motorlabben tiltes i forhold til beddingen. Dersom motor og bedding er parallelle er antagelig problemet at motorlabben er plassert for langt fram. Da vil bolten bli bøyd bakover og spaltene du snakker om blir ulike. Det er ikke heldig, da står jo motorlabbene konstant i spenn. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Som Komodo skriver, sjekk om bedding er sånn noenlunne paralell med motor. Men med bare 1mm klaring i bakkant så vil nok der bli stål mot stål og lage litt støy i skroget når du kobler inn gear forover. Da skyves jo motor ennå litt forover i gummien. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.