Jump to content

Oppretting av motorfester Yanmar og Jeanneau

Einard

Recommended Posts

Jeg ser på en artikkel fra et motortreff i Jeanneauklubben at det er viktig å passe på oppretting av motor/akslling og at 'spalter' på motorfester (Yanmar) er tilnærmet like.

Jeg sjekket nå på min båt fra 2007 og ser at dette ikke er tilfelle. På fremre labber er spalten i bakkant nær lik 1mm mens i forkant snart 1,5 cm.
Motoren er Yanmar 54hk på tilsynelatende orginale labber.

Er det noen her på forumet som vet hvordan dette kan justeres ?
Det er vel lite hensikt å forsøke rette på oppretting før dette er fixet ?

Svart (redigert)

Vanskelig å forklare men fant et bilde på en annen tråd. Har forsøkt å peke med piler på spaltene, på tegningen her er avstanden lik, hos meg er spalten i bakkant på fremre labber kun 1-2 mm.

Dette er nok orginalinstallasjon så hva som evt. har forskjøvet seg vet jeg ikke. Er det normalt justeringsmuligheter på labbene eller festene/braketten på motor ?

Redigert av Einard (see edit history)

Hvis den spalten der er ulik er motorlabbene tiltet i forhold til motoren. Er beddingen parallell med motoren? Det eneste du kan justere på motorlabben er egentlig høyden, men det er jo ofte ovale hull eller hull med stor klarings som tillater litt sidejustering også. Men ut fra hvordan jeg forstår deg skal motorlabben tiltes i forhold til beddingen. Dersom motor og bedding er parallelle er antagelig problemet at motorlabben er plassert for langt fram. Da vil bolten bli bøyd bakover og spaltene du snakker om blir ulike. Det er ikke heldig, da står jo motorlabbene konstant i spenn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...