Biam1 Startet 7.Juli.2014 Del på Facebook Startet 7.Juli.2014 Hei, ser i noen litt eldre "TV-antenne tråder" at endel har god erfaring med Biltema antenne! er det denne antennen http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Radio-og-TV/Antenner/TV-antenne-DVB-T2-1224-V-241080/ Noen som har erfaring med den? - Og MÅ man kople til strøm på antennen? Eller kan den klare seg uten? Har TV med 5V ut på antenne utgang så vidt jeg har skjønt. (FINLUX 22 LED).Har pt bare en innendørs flat antenne og det er vel håpløst? Hjelper vel og få det opp i masta.. //Wester Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Jeg bruker denne antennen,og den fungerer helt ypperlig. Trenger 5 volt inn. https://www.rikstv.no/produkter/utstyr/batantenne/ Du får den også på Elkjøp og lefdal Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Førstefender Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Har også Triax UFO som han over her og Finlux tv, men må ha antenne forsterker fra samme levrandør til et par hundre lapper. Veldig fornøyd, kjøpt samme settet to ganger (TV, atenne og forsterker) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Akkurat kommet hjem fra en tur på Elkjøp. Kjøpt Triax Ufo 140 aktiv antenne. Det står på siden av kartongen at den har innebygget 28db forsterker (så eg nå). Eg kjøpte også en 230v forsterker med justerbar styrke på vhf/uhf. Nå lure eg på om det var unødvendig og skulle valgt den på 12v uten justering. Selgeren kunne ikke svare på mine spørsmål ang forserker... så da spør eg Baatplassens kunnskapsrike medlemmer om svar på det spørsmålet Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Førstefender Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Jeg har 12v forsterker uten justering, fra Triex den også, men "alle" kan vel brukes. Antennen må ha strøm via antenne leding for å fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Har TV med 5V ut på antenne utgang så vidt jeg har skjønt. (FINLUX 22 LED). Hjelper vel og få det opp i masta.. //Wester Hadde satset på den Pettern linket til og ja få den høyt opp Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Lars H. Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Akkurat kommet hjem fra en tur på Elkjøp. Kjøpt Triax Ufo 140 aktiv antenne. Det står på siden av kartongen at den har innebygget 28db forsterker (så eg nå). Eg kjøpte også en 230v forsterker med justerbar styrke på vhf/uhf. Nå lure eg på om det var unødvendig og skulle valgt den på 12v uten justering. Selgeren kunne ikke svare på mine spørsmål ang forserker... så da spør eg Baatplassens kunnskapsrike medlemmer om svar på det spørsmålet Nei,ekstra forsterker er feil. Den innebyggede forsterkeren i antennen med 28dB gain har mer enn nok forsterkning. Med en ekstra forsterker vil inngangstrinnet i TV'n bli overstyrt. Jeg ville gått tilbake til butikken og bedt om å få byttet den med mateboksen som kun gir driftspenning til antennen. Dersom TV'n selv kan legge ut spenning til antennen, trenger du ikke den heller. Da kjører du signalet rett fra antennen til TV'n. Antennens innebyggede forsterker får på en av disse måtene den driftspenningen den må ha for å fungere. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Trophy Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Nei,ekstra forsterker er feil. Den innebyggede forsterkeren i antennen med 28dB gain har mer enn nok forsterkning. Med en ekstra forsterker vil inngangstrinnet i TV'n bli overstyrt. Jeg ville gått tilbake til butikken og bedt om å få byttet den med mateboksen som kun gir driftspenning til antennen. Dersom TV'n selv kan legge ut spenning til antennen, trenger du ikke den heller. Da kjører du signalet rett fra antennen til TV'n. Antennens innebyggede forsterker får på en av disse måtene den driftspenningen den må ha for å fungere. Ja, da bytter eg den imorgen. Tror ikke tv'n som er en nyere samsung LED tv på 230v kan gi spenning til antennen. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Vidar F.H. Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Det har den ikke. Er stort sett bare Grundig som leverer 5 volt på antenneutgangen. Muuuuuligens Finlux gjør det, vet ikke sikkert. Du vil trenge denne her: http://www.cablecom.no/Parabol_Satellitt/Filter-dempeledd/DC-innmating/Triax/Triax-Digital-batterifilter-IFP-529-12-24V--2-utg-F-tilkoblinger-65-502-26-339529-p0000004471 Denne skal normalt sett føres av oss på Elkjøp. Husker dessverre ikke varenumret i farta, men TROR det er triax339529 (ligger ikke ute på nettbutikken). Sjekk antenna for å se åssen voltstyrke den skal ha. Har vært borti 2 versjoner av den UFO-antenna, og en av de krever minst 12 volt. Vær OBS på at du må slå av aktiv antenne på tittekassa dersom du bruker powerinserter. Hilsen en Elkjøp-selger som har båt! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
tomfro Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 denne monterte jeg: https://www.rikstv.no/produkter/utstyr/batantenne/ http://www.jula.no/stromadapter-928047 monterte adapteret på usb utgangen fra tv en Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Det har den ikke. Er stort sett bare Grundig som leverer 5 volt på antenneutgangen. Muuuuuligens Finlux gjør det, vet ikke sikkert. Du vil trenge denne her: http://www.cablecom.no/Parabol_Satellitt/Filter-dempeledd/DC-innmating/Triax/Triax-Digital-batterifilter-IFP-529-12-24V--2-utg-F-tilkoblinger-65-502-26-339529-p0000004471 Denne skal normalt sett føres av oss på Elkjøp. Husker dessverre ikke varenumret i farta, men TROR det er triax339529 (ligger ikke ute på nettbutikken). Sjekk antenna for å se åssen voltstyrke den skal ha. Har vært borti 2 versjoner av den UFO-antenna, og en av de krever minst 12 volt. Vær OBS på at du må slå av aktiv antenne på tittekassa dersom du bruker powerinserter. Hilsen en Elkjøp-selger som har båt! Ja de hadde denne og en med justerbar styrke som eg kjøpte. Byttes på vei til båten Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Biam1 Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Kjøpte biltemantenna som visstnok var beregnet for båt/ caravan. Fikk skrudd den opp i lanterne masta i går og koplet spent til min 22 FINLUX LED. Resultat: 0 signal, 0 kanaler. Finluxen skal levere 5V ut på ant. Kan det variere veldig hvor man er? Jeg lå inne i båthanvna i overskyet/regn og inneklemt blandt båter og hus.. Får test i finvær blandt holmer og skjær..Kanskje signal da .. ;) //Wester Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Ja, det kan være steder med svake signaler, men noe signal burde du få, selv om det ikke gir bilde. Men jeg merker meg at den medfølgende spenniningsboksen er for 12V. Om den da sender 12V videre til antennen, kan det bli for lav spenning når du dropper den boksen og lar den gå på 5V fra TV'n. Jeg ville forsøkt med boksen og matet den fra båtens 12V og slått av 5V fra TV'n. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Biam1 Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Skulle vel funke med 5V også: For bakkesendte, digitale signaler (UHF/VHF, DAB/DAB+, DVBT/DVBT2, MPEG2/4, SD/HD, FM). Frekvensområde: FM: 87,5–108 MHz, VHF: 174–230 MHz, UHF: 470–862 MHz. Forsterkning: 25 dB. Drives via medfølgende nettadapter 230 V DC/12 V/50 mA eller direkte via DVB-T 5 V/40 mA (digitalboks/digital-TV). RF-kabel: F-kontakt, 3 m. Mål: 240 x 100 x 38 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Sorry, så ikke det du har understreket. Men for å være helt sikker: Du tok vel et nytt fullstendig søk etter stasjoner? Og så er det en annen ting jeg er litt usikker på. Er antennen virkelig en rundtmottakende antenne? Det stikker jo ut to teleskopantenner fra antennen, sansynligvis for FM mottak, og da skal i hvert fall antennen rettes mot senderen. Dersom dette stemmer, kan du jo forsøke å vri antennen mot nærmeste TV-sender. Men som sagt, dette er antakelser. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Biam1 Svart 9.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Ikke teleskoper på denne, men skal forsøke å vri litt! Ja, gjorde nytt søk flere ganger. 0 signal. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Har TV med 5V ut på antenne utgang så vidt jeg har skjønt. (FINLUX 22 LED). Ikke for å være ekkel, men har du vært inne i menyen på TV'n og sjekket at den er satt til aktiv antenne slik at det faktisk legges ut 5V? Du kan jo også sjekke dette ved å trekke ut antennepluggen fra TV'n og måle med et multimeter om det er 5V der. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.