DieselDahl Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 Det er garantert ikke turboen som gir deg jaging. Prøv først å kryssbytte ledningene inn på gasspakene du. Det kan være selve dieselpumpene men ikke skru på dette selv. Dysene sender du til Minges universal service etter sesongen hvis du er usikker på tilstanden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 DieselDahl: etter tips fra en annen , vrangstilte jeg spakene, altså bak ble fram, ble ikke noe bedre. Men kan prøve kablene i morgen. Hva tror du om ecu? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 22.Juli.2014 Del på Facebook Svart 22.Juli.2014 ECU høres lite sannsynlig ut men dårlig kontakt et sted kan jo gi slike feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 (redigert) Mhp dårlig kontakt er det snodig at feilen er "konstant", enig? Turtallssensor? BTW: du hører at motoren jager? Det er ikke bare instrumentet? Et forsøk på resonering: KAD44 er elektronisk styrt. Hvis turbo er sliten, og den ikke klarer å holde trykket ved 3000, da faller turtallet. ECU merker dette og "gir på". Så kommer turtallet dit det skal være og motoren er happy og slakker av til normalt. Trykket synker igjen og "repeat until...." Ved 3500 går det så såpass med eksos at den klarer å holde trykket. Vill "synsing" :-) Hvis du tar dysene, få ventilene justert i samme slengen når dyserørene allikevel er av Mvh Bavaria32sport Redigert 24.Juli.2014 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Da har jeg byttet filter, ingen bedring. Skal prøve kontaktene inn på stikka når jeg skal i båten neste gang. Siste mulighet er da ecu. Ventiler ble justert før sessongen. Hvis det er dysene, burde jeg ikke hatt problemet over hele linjen? Det er jo slik at med en gang jeg bikker 3000 sjer det, helt stabil rett under....Det merkelige var at ved kickdown vandret den seg opp til maks turtall..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Jeg er ikke sikker på kickdown funskjonen på 44, med på 32 gjør kickdown at kompressoren holder seg lengre inne. Altså at kompressoren ikke faller ut ved 2400 rpm,men holder seg inne til 2700-2800 rpm. Hører du om kompressoren går? Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Ja, komp. Går. Når den vandrer mellom 2800 og 3200 er godt drag helt opp til 3200, for så å kutte igjen. Virker som om det er en sensor som ikke virker som den skal. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Hvor høyt opp er kompressoren med? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Litt usikker, men tenker at det er rundt 2600. Kan sjekke med luka opp neste gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cato Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 I og med at du hadde mye rart i forfilteret regner jeg med at du har skiftet finfilteret.... Synes symptomene rimer godt med begrensninger i dieseltilførsel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 24.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Hei. Ja, byttet finfilter for 3 uker siden. Det var fint. Dermed byttet jeg ikke det nå. Tidligere i tråden har flere nevnt ecu... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 19.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2014 Hei igjen. Oppdaget i dag at komp. Er med opp til 3000 rpm. Altså når den kommer opp til 3000, så klipper den og og går ned til 2800, for så å skyte fart opp til 3200, med komp. Inne, så klipper den igjen og går ned til 2800, for så å gå opp igjen. Skal måle trykk i morgen. Men kan se ut som om turbo er gåen...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
john kristian Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 trykksensor for Kad /KAMD 44og 300 motorer. Er montert i motorens prosessorboks ECU (som ikke er en hjerne fordi den ikke kan tenke selv:)) Denne sensoren kjenner på ladetrykk gjennom en slange fra innsugmanifold som av og til tilfører noe kondensvann som ødelegger sensoren så den gir info om lavere trykk enn reelt. Da blir kalkulasjon feil i ECU og motoren får for lite diesel. På nevnte motorer er det typisk når sensor er i ulage at kompressor jobber og når den slipper og turbo skal ta over så blir det ikke noe fres og rpm synker og kompressor legger inn igjen. Kan bestilles på marinedeler.no Hilsen John Kristian Stenersen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eiju Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 (redigert) Har noe som virker som samme problem på en av mine KAD43. Gikk til 2500 omdr. falt så til 2250, så til 2600 falt igjen til 2400 slik steg det 2-3 ganger til før alt gikk som normalt. Har byttet alt i koblingsboksen på toppen av motor fra ene til den andre motoren, uten at det hjalp. Men i kompressorreleet ligger der en stilleskrue for når komp. skal koble ut. Hver omdreining øker utkoblingsturtallet med 48 på kompressoren. Jeg har skrudd 4 omdr. så nå er der kun ett lite dropp før turbo kommer for fullt. Skal ta en omdr. til på neste tur for å se om den stiger jevnt hele veien. Men er jo ikke helt happy før jeg finner årsaken. Skal også sjekke turtallsgiveren til kompressor, som står inn i blokken, rett over dynamoen Redigert 23.August.2014 av eiju (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nor star 290.. Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Eeeeh tror ikke jeg ville justert der. Er nok en sensor som tuller med deg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nor star 290.. Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Eeeeh tror ikke jeg ville justert der. Er nok en sensor som tuller med deg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 24.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2014 Mange som sier at det er Turboen som har tatt kvelden. Når jeg setter den på land, skal jeg ta av eksoskrøket å se/ ta på skovlene. Turboen er 14 år, så meget mulig at den er goen. Oppdaget i dag at det kom en god del mere røyk fra motoren med problemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 (redigert) Bytt den FØR du tar opp, da får du testet :-) mvh Windy37GM tidligere Bavaria32sport Redigert 24.August.2014 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
john kristian Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Har du sjekka denne sensoren?? Denne sensoren kjenner på ladetrykk gjennom en slange fra innsugmanifold som av og til tilfører noe kondensvann som ødelegger sensoren så den gir info om lavere trykk enn reelt. Da blir kalkulasjon feil i ECU og motoren får for lite diesel. På nevnte motorer er det typisk når sensor er i ulage at kompressor jobber og når den slipper og turbo skal ta over så blir det ikke noe fres og rpm synker og kompressor legger inn igjen. Kan bestilles på marinedeler.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
john kristian Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 http://www.finn.no/finn/boat/parts/object?finnkode=48382326&folderId=4765677 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 25.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2014 Takk for svar. Har ikke byttet om på ecuene. Mye pga. Stort sett alle jeg har snakket med , her ment at Turboen er sliten. Men det jeg leser nå var jo litt int. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 25.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2014 Takk for svar. Har ikke byttet om på ecuene. Mye pga. Stort sett alle jeg har snakket med , her ment at Turboen er sliten. Men det jeg leser nå var jo litt int. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
john kristian Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Turboen virker som regel heilt fint eller ikke i det heile tatt. Denne sensoren ligger jo på innsuget og kan lett byttes fra motor til motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 25.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2014 Hva tenker du om at motoren har noe mere røyk enn den andre? Kan det ha noe med ecu? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
john kristian Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Kalkulasjonen blir jo feil i ecu hvis det er feil på denne sensoren. Så prøv å bytte eller ta av og sjekk hvordan det ser ut. Min turbo er sliten. Tydelig større klaring på eksos skovlene en på en ny en men det merker jeg ikke så mye til. Ingen røyk under oppstart. Men det kommer jo av at kompressoren starter på kald motor, så da blir det nok av luft og lite røyk. Så da kan det jo være feil på komp. Jeg har kad 300. Vet ikke om komp. starter på kald motor på kad 44. Min komp går i 5 min. På kald motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.