Jump to content

kad44 vandrer i turtall. Turbo?


Camarque44

Recommended Posts

Det er garantert ikke turboen som gir deg jaging. Prøv først å kryssbytte ledningene inn på gasspakene du. Det kan være selve dieselpumpene men ikke skru på dette selv. Dysene sender du til Minges universal service etter sesongen hvis du er usikker på tilstanden.

Link to post
Share on other sites

Mhp dårlig kontakt er det snodig at feilen er "konstant", enig? Turtallssensor?

BTW: du hører at motoren jager? Det er ikke bare instrumentet?

 

Et forsøk på resonering:

KAD44 er elektronisk styrt. Hvis turbo er sliten, og den ikke klarer å holde trykket ved 3000, da faller turtallet. ECU merker dette og "gir på". Så kommer turtallet dit det skal være og motoren er happy og slakker av til normalt. Trykket synker igjen og "repeat until...." Ved 3500 går det så såpass med eksos at den klarer å holde trykket.

Vill "synsing" :-)

 

Hvis du tar dysene, få ventilene justert i samme slengen når dyserørene allikevel er av

 

Mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg byttet filter, ingen bedring. Skal prøve kontaktene inn på stikka når jeg skal i båten neste gang. Siste mulighet er da ecu. Ventiler ble justert før sessongen. Hvis det er dysene, burde jeg ikke hatt problemet over hele linjen? Det er jo slik at med en gang jeg bikker 3000 sjer det, helt stabil rett under....Det merkelige var at ved kickdown vandret den seg opp til maks turtall.....

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på kickdown funskjonen på 44, med på 32 gjør kickdown at kompressoren holder seg lengre inne. Altså at kompressoren ikke faller ut ved 2400 rpm,men holder seg inne til 2700-2800 rpm.

Hører du om kompressoren går?

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei igjen.

Oppdaget i dag at komp. Er med opp til 3000 rpm.

Altså når den kommer opp til 3000, så klipper den og og går ned til 2800, for så å skyte fart opp til 3200, med komp. Inne, så klipper den igjen og går ned til 2800, for så å gå opp igjen. Skal måle trykk i morgen. Men kan se ut som om turbo er gåen...?

Link to post
Share on other sites

trykksensor for Kad /KAMD 44og 300 motorer. Er montert i motorens prosessorboks ECU (som ikke er en hjerne fordi den ikke kan tenke selv:))

Denne sensoren kjenner på ladetrykk gjennom en slange fra innsugmanifold som av og til tilfører noe kondensvann som ødelegger sensoren så den gir info om lavere trykk enn reelt. Da blir kalkulasjon feil i ECU og motoren får for lite diesel. På nevnte motorer er det typisk når sensor er i ulage at kompressor jobber og når den slipper og turbo skal ta over så blir det ikke noe fres og rpm synker og kompressor legger inn igjen. Kan bestilles på marinedeler.no

 

Hilsen

 

John Kristian Stenersen

Link to post
Share on other sites

Har noe som virker som samme problem på en av mine KAD43. Gikk til 2500 omdr. falt så til 2250, så til 2600 falt igjen til 2400 slik steg det 2-3 ganger til før alt gikk som normalt. Har byttet alt i koblingsboksen på toppen av motor fra ene til den andre motoren, uten at det hjalp.

Men i kompressorreleet ligger der en stilleskrue for når komp. skal koble ut. Hver omdreining øker utkoblingsturtallet med 48 på kompressoren. Jeg har skrudd 4 omdr. så nå er der kun ett lite dropp før turbo kommer for fullt. Skal ta en omdr. til på neste tur for å se om den stiger jevnt hele veien.

Men er jo ikke helt happy før jeg finner årsaken. Skal også sjekke turtallsgiveren til kompressor, som står inn i blokken, rett over dynamoen

Redigert av eiju (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange som sier at det er Turboen som har tatt kvelden. Når jeg setter den på land, skal jeg ta av eksoskrøket å se/ ta på skovlene. Turboen er 14 år, så meget mulig at den er goen. Oppdaget i dag at det kom en god del mere røyk fra motoren med problemet.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekka denne sensoren??



Denne sensoren kjenner på ladetrykk gjennom en slange fra innsugmanifold som av og til tilfører noe kondensvann som ødelegger sensoren så den gir info om lavere trykk enn reelt. Da blir kalkulasjon feil i ECU og motoren får for lite diesel. På nevnte motorer er det typisk når sensor er i ulage at kompressor jobber og når den slipper og turbo skal ta over så blir det ikke noe fres og rpm synker og kompressor legger inn igjen. Kan bestilles på marinedeler.no

Link to post
Share on other sites

Kalkulasjonen blir jo feil i ecu hvis det er feil på denne sensoren. Så prøv å bytte eller ta av og sjekk hvordan det ser ut. Min turbo er sliten. Tydelig større klaring på eksos skovlene en på en ny en men det merker jeg ikke så mye til. Ingen røyk under oppstart. Men det kommer jo av at kompressoren starter på kald motor, så da blir det nok av luft og lite røyk. Så da kan det jo være feil på komp. Jeg har kad 300. Vet ikke om komp. starter på kald motor på kad 44. Min komp går i 5 min. På kald motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...