Jump to content

Forankring/senkelodd til mindre båt

Rillez

Recommended Posts

Jeg har en 12 fots aluminiumsbåt som bare veier 55 kg(+ 9,9 kg motor) som jeg har planer om å lage en forankringsløsning til.

Den skal ligge ved sjøen i en nokså lun vik, og det er flere fester i fjellet som jeg kan bruke. Spørsmålet er hva jeg skal senke

i sjøen slik at den blir liggende på samme plass. Jeg ser helt løsninger uten å måtte støpe da jeg har lite erfaring/muligheter til dette.

Er det noen som vet hvor mye vekt jeg bør ha på bunnloddet med tanke på båtvekten, hva slags materialer/produkter jeg bør velge for

å gjøre dette enklest mulig?

Alle tips mottas med stor takk :)

Det du beskriver heter en moring. Det enkleste er å gå i butikken og kjøpe en, men du kan også lage en selv. Det kan være et betonglodd med en innstøpt bøyle i, eller en stålkonstruksjon av et eller annet slag. Begge deler er å få kjøpt, begge deler kan man lage selv, litt avhengig av hva man har kunnskap og utstyr til :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...