Rune Hovland Startet 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2014 Hei hentet ny båt i Arendal i går bb motor holdt en litt høyere tempratur (85) enn sb (80) frem til stavern der vi hadde en times stopp , ved ankomst Sandefjord (ca 20min kjøring) gikk alarmen og bb motor kokte , ringte forige eier og fikk bekreftet at impreller ikke hadde blitt skiftet så lenge han hadde hatt båten (2år) , jeg er ikke kjent med 63 motorene (97 modell) og lurer derfor om noen har byttet impreller på disse og kan forklare hvor de sitter eventuelt andre tips på andre problemer som kan ha fororsaket kokingen. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Instruksjonsboken for 63-motoren(e) har en ganske grei beskrivelse (inkl. tegning) for bytte av impeller. Om du ikke har den tilgjengelig, så finnes den elektronisk på volvo sine hjemmesider (volvopenta.com, og gjør deretter søk i motordatabasen). Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Lorang71 Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Impeller'ene tror jeg sitter på høyre side nederst bak, du ser kjølevannslangen der. Men det er en mulighet for at kjølerene er tette, du finner info her på baatplassen om hvordan du syrevasker de. Du kan også sjekke sjøvannfilter, kanskje det er tett. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 (redigert) Impelleren ligger i forkant av motoren på høyre side på mine 63p fra -97. Foran bypassfilteret. BB-impeller er grei å komme til - verre med SB , da må man nesten være slangemenneske Kan være en ide på ta av bypassfilteret for å komme bedre til.... Redigert 10.Juli.2014 av dacapo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Skal sitte rett forut for oljefilteret på høyre side av motoren ( sett ifra girkassa og fremover). Du ser stussen/vannslangen rett foran (og litt over) filteret. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
dante Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 (redigert) Vær oppmerksom på at disse motorene er kristiske til skikkelig lufting av kjølesystmet. Har du luft i systemet kan den kaste ut kjølevann og koke. Etter du har fylt opp til max på ekspansjonstanken åpner du for utlufting bak på turbo og la motoren stå litt. Etterfyll. Hvis du ikke lufter skikkelig kan du oppleve, selv om du fyller opp til max, at du kan kjøre noen timer hvor alt virker normalt for deretter gi alarm og koke. Redigert 10.Juli.2014 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune Hovland Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 tusen takk for info Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 (redigert) De senere årene er impellerne levert med et gjengeparti ytterst. Dette gjør det mye enklere å bytte impellere. Volvo Penta har et lite verktøy som brukes til dette. Kjøp deg et sånt, og kryss fingrene for at de gamle impellerne dine har gjenger. Og pass uansett på at de nye har det. Verktøyet har en bolt i midten (M8?). Kjøp et par slike bolter i større lengder også, så kan du bruke verktøyet både til å skru impellerne helt ut, og til å skru dem helt inn igjen. Redigert 10.Juli.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Rune Hovland Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Fikk mekaniker fra volvo penta til å bytte impreller og fylle kjøleveske i dag , imprellen så ut som ny så han mente at det hadde vært for lite kjøleveske på motoren , så da er det bare å x fingrene her (ferie i morgen) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Kontrollspørsmål - ble motoren luftet skikkelig? Spør mekanikeren hvis du er i tvil - ikke regn med at det er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Hovland Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 God ide , skal spørre dem i morgen , han ettterfyldte 10 liter så jeg håper han har gjort dette Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Noen som vet sånn cirka hva det kommer på å skifte impeller på verksted, og hvor ofte man bør skifte disse? (Har VP63 motorer) Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.