Jump to content

Hvilken forsikring bør en ha før en blir med i en uforsikret båt?


Jan E.

Recommended Posts

Men skivebom i denne tråden.

Her er spørsmålet om ulykkeforsikring, og skader på personer. IKKE materielle erstatninger.

Kasko og ansvar er noe annet, selv om de også sikkert slår inn på personer i gitte tilfeller.

 

Trodde det skulle være et rimelig enkelt spørsmål?

Men får vel heller spørre forsikringselskaper. Og se om de svarer ærlig, og ikke bare vil selge et produkt :-/

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Ja den forteller en del om forsikringsforholdet til sjøs:

 

"Ikke engang personskade dekkes dersom båten ikke er ført av rettmessig bruker. Tyven kan kjøre din båt inn i et badeområde og lemleste folk med propellen, uten at båtens ansvarsforsikring gjelder slik som den ville gjort for en bil i et lignende tilfelle på land.

Heldigvis(?) kan ikke de skadede eller etterlatte gå på deg som eier av den stjålne båten heller, med mindre det kan påvises uaktsomhet fra din side. Kun da kan ansvarsforsikringen på båten din komme til anvendelse.
"

 

Uten ansvarsforsikring, definitivt ingen dekning. De aller fleste av oss vil dog være forsikret på en eller annen måte gjennom reiseforsikringer, ulykke/fritid etc.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helårs reise forsikring dekker vel i de tilfellene trådstarter etterspør. Elers er forsikringsselskapene ivrige på å få hånd om pengene våre. Sjangsen for at det er du som får glede av pengene er størst, om du sparer fremfor å betale tilleggsforsikring.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Se der ja, takker. Har egentlig ikke sett noen gang på helårs reiseforsikring. Har noe som kalles for "reiseforsikring med toppdekning" via forbundet, så aldri tenkt på det. Må sjekke ut litt mer om det er det samme som helårs.

 

Noen år gammel, men en god artikkel rundt det.

 

Ja, en kan jo alltids gå for selvassurandør prinsippet, og den norske stat. Men for egen del ønsker jeg litt mer i backup.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Det aller viktigste man gjør er å faktisk lese ha som står i de forskjellige forsikringene/polisene man enten allerede har eller vurderer å kjøpe. Noen reiseforsikringer vil dekke deg også for en tur på fjorden, andre ikke.

Man skal også huske på at i snitt lønner ikke forsikringer seg siden selskapet skal både administreres og tjene penger for sine eiere. Hvor mye man skal/bør dekke seg for kommer jo også i stor grad an på egen økonomi, gjelds- og familiesituasjon så etter mitt syn finnes det ikke noe almengyldig riktig, eller feil, svar mht hva slags forsikringer man skal ha. For egen del reduserer jeg stadig forsikringsdekninger og hever egenandeler da min situasjon er slik at jeg kan gjøre det, og pengene spart setter jeg mentalt av til å dekke uforutsette hendelser.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...