Jump to content

Hvor mange er det som bruker lys når de ligger på svai ?


kointa

Recommended Posts

Tror det er lang vei å gå for å få fritidsbåter i norge til å bruke dagsignal. Tror jeg har sett det en håndfull ganger de siste 10 årene.

Tipper også at minst 9 av 10 båtførere hverken ville lagt merke til eller visst hva en hengende kule betydde eller mest sannsynlig at den i det hele tatt har en betydning.

 

Kan ikke huske at jeg ikke hatt de store problemene med å forstå om en båt ligger for anker eller ikke...;-)

som jeg skrev i starten så er det spesielt i dårlig sikt at jeg synes det er nyttig å kunne se ankerlanterner lyse i det fjerne de gangene man ferdes i ukjente farvann og trenger en godt egnet ankringsplass. I vår stampet jeg i kuling og regn ut fra Aker Brygge og fant ut at dette gidder jeg ikke og satte kursen mot stedet med 5 blå bøyer, men 300 m unna oppdaget jeg at alle bøyene var opptatt av båter uten noe lys tent, med lys hadde jeg selvsagt gjort en kursendring mye tidligere og spart meg for irritasjon og en unødvendig omvei

Link to post
Share on other sites

Rundstråler, enhver idiot som ikke skjønner at det er et anker ute da har ikke noe på sjøen å gjøre.

En båt under 7 meters lengde kan kombinere akterlanterne med motor/topplanterne med en rundtlysende. Litt forsiktig med å omtale folk som idioter?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Slik ser det ut med en IKEA-lykt og et te-lys. Lyset brenner ut før jeg våkner, men holder til solen står opp.

 

Vi ligger på Rundholmen/Buckholmen på Koster. Seilbåten uten lys ligger mellom to grunner så de som ikke ser ham går på dem før de treffer ham.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...