Bitteliten Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Eneste mulighet hos oss. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 Helt ok. Båter under 50 meter kan henge den der den best kan sees. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 skall man vare riktig riktig kverulerende så gjeller det bare lanternen..........men det er vi ju ikke på BP Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 23.Juli.2014 Del på Facebook Svart 23.Juli.2014 (redigert) Hva om å sette sammen en slik: https://baatplassen.no/i/topic/522-radar-reflektorer/?p=27465 (Og gjøre dem runde istedet for firkanter...) og feste den på en kort stang frem på pushpit? Det er vel ikke sagt noe om høyden ? Men dette blir vel flisespikkeri? :-) Redigert 23.Juli.2014 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 (redigert) I natt var det 1 av 23 båter som ikke hadde ankerlanterne, men det er bare 6 ankerkule å se. Han uten lå i fjæra med 40 cm, vann. Og det er det samme inntrykket jeg har alle de ganger vi har ligget på svai her i nede. Skal jeg spare strøm henger jeg ut ei fjøslykt et stykke under kula på fordekk. Redigert 24.Juli.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sone II Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 (redigert) De som har kommet inn til populære svaiplasser i mørket, skjønner vel gjerne poenget med ankerlanterna. Jeg opplever at det er ekstra krevende å bedømme avstand, type og størrelse på mørke objekter når man skal finne ankerplass etter mørkets frembrudd. Jeg bruker alltid ankerlanterna på svai, men har ikke kule. Bør kanskje skaffe meg en. Redigert 24.Juli.2014 av Sone II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 (redigert) skall man vare riktig riktig kverulerende så gjeller det bare lanternen..........men det er vi ju ikke på BP Ja, men da spikker vi fliser av mikroskopiske dimensjoner. :-) Det er bedre å ha ankerkule på "feil" sted enn ikke å ha ankerkule. Redigert 24.Juli.2014 av ÅtteGlass (see edit history) Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 jepp nå er vi på akademisk nivå det dykker opp mye rare/interessante spursmål når man jobber som navigasjonslærer ! regel om anker lanterne sier (b) Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde kan vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys hvor den best kan ses, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a). spm er om en kombilanterne sittende 15-20 m opp i masta er beste plass...............odiskutabelt på langt håll men skall man inn o finne seg en plass mellom 20 ankerliggere, så tykker jeg det er en bedre plass noenstans ett par m over dekk ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 I Portugal er de ikke sene med å gi deg bot hvis du ikke har tent ankerlanterne/heist dagsignal. Vi hadde akkurat fått laget til en ankerkule når den lokale oppsynsmannen/kystvakt var på kontrollrunde. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Skal ikke lenger enn til Tyskland før folk har opplevd å få bot for å ikke bruke kjegle ved motorseiling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 og i Sverige slipper du helt føre dagersignaler om båten er under 12m innaskærs, eks. 'motorseiling' ! (undantatt er fiskebåter...de skall føre!) du trenger heller ikke føre ankerkule eller ankerlanterne dersom du ankrer på en plass som er godt beskyttet fra fartøys trafikk uansett størelse på båt !! særsvenske regler 12 §. På fartyg med en längd under tolv meter, utom fartyg som är sysselsatt med fiske och på grund därav har begränsad manöverförmåga, behöver bestämmelserna i sjövägsreglerna om förande av signalfigurer inte följas. Denna paragraf befriar båtar i svenskt inre vatten från att föra dagersignaler jämlikt sjövägsreglerna, regel 24 a mom 5) och e mom 3) då båten bogserar eller bogseras och regel 25 e då segelbåt även går för motor. Befrielse för båt som ej är manöverfärdig eller har begränsad manöverförmåga finns i regel 27 g och då båten står på grund i regel 30 f. Om fartyg till ankars är stadgat i 16 § och om båt under 7 m längd dessutom i regel 30 e. Skärmar för sidoljus i båt behöver finnas endast om så erfordras för att erhålla föreskrivna ljussektorer, enligt 5 § i bilaga 1 till sjövägsreglerna. Då båten inte för dessa signaler måste man ombord vara varse, att man i andra fartyg kanske inte är medveten om det förhållande som en signal skulle upplysa om, och man måste agera därefter. 13 §. Fartygsljus eller signalfigur behöver inte föras på fartyg till ankars i hamn, som i sjökort eller båtsportkort redovisas som båthamn, eller på annan plats som är skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt. Fartyg som i svenskt inre vatten ligger till ankars eller är förtöjt vid boj, antingen i sådan hamn som på sjökortet redovisas som hamn eller på från trafiksäkerhetssynpunkt skyddad plats, behöver inte föra ankarljus eller -signal jämlikt regel 30. Med "skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt" menas, att platsen skall vara väl undandragen den allmänna trafiken. Genom denna bestämmelse skärps kraven att vid ingång i en ankarhamn hålla utkik efter ankarliggare samt i övrigt iaktta försiktighet och hänsyn. Det är istället lämpligt att ankarliggare har andra ljus tända, t ex däcksbelysning om sådan finns eller låter ljus strömma ut från inredningen. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 Så kan man da undra om feks Gluppö bassenget krever signal. Mye trafikk gjennom her og et naturlig sted å ligge på svai. Jeg bruker dagsignal og lanterne om natta her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OC393 Svart 24.Juli.2014 Del på Facebook Svart 24.Juli.2014 (redigert) Bruker alltid ankerlanterne når anker er ute og det er etter 21:00 på sommeren. Enten i toppen av masten, eller hvis det ikke fungerer med rundt lysende lanterne hengt opp fra for-staget. Redigert 24.Juli.2014 av OC393 (see edit history) Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Kom inn i Sandspollen nå i natt. Overskyet og noe regn, med innslag av torden i det fjerne som vi akkurat hadde vært 'midt i' litt lengre uti fjorden. Ikke veldig lett å se de båtene som ligger uten lanterne, og de er det mange av! Radar i havnemodus og kone på dekk med kraftig lommelykt var nødvendig i natt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 (redigert) Snodig diskusjon. Hvorfor i all verden skulle man på svai, ikke ligge med lyssignal ved nedsatt sikt dagtid og ALLTID om natten? Redigert 27.Juli.2014 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Synes alltid det er veldig greit å kunne vise ankring, og er betryggende ved ankring i eller i nærheten av trafikk slik alle andre forstår at du ligger oppankret. Kan vere mange årsaker til å ankre f. eks. motorstopp eller annet som krever dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Erfaringen fra de plassene jeg har vært så langt i år viser faktisk at ca 1/5 seilbåter har ankerlanterne på, mens så langt har samtlige motorbåter brukt det på svai. Som jeg har sett! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Snodig diskusjon. Hvorfor i all verden skulle man på svai, ikke ligge med lyssignal ved nedsatt sikt dagtid og ALLTID om natten? Ja, venter også på i spenning på motargumentene ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 De som ikke bruker ankerlanterne trenger vel de 3 Ah'ene til kjøleboksen. Viktigere å holde ølen kald enn å bli sett om natta... ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Så kan man da undra om feks Gluppö bassenget krever signal. Mye trafikk gjennom her og et naturlig sted å ligge på svai. Jeg bruker dagsignal og lanterne om natta her. Gluppøbassengen tror jeg ikke har ankersymbol i båtsportkartet, husker ikke ! men det er en av Bohusläns mest populære naturhavner, så her kan man absolutt forvente ankerliggere ! både med og uten dagsignal ! de allre fleste tror jeg bruker ankerlanterne Snodig diskusjon. Hvorfor i all verden skulle man på svai, ikke ligge med lyssignal ved nedsatt sikt dagtid og ALLTID om natten? Snodig diskusjon...javel...nå er det så att i særsvenske regler så gis det en åpning for å ligge uten dagsignal/ankarlanterne i visse fall, les tidl inlegg...alltså ikke generellt !! da kan det vel vare på sin plass å informere om dette ? dette gjør att det legges ett større ansvar på den som går inn i en ankervik enn ellers ! "Genom denna bestämmelse skärps kraven att vid ingång i en ankarhamn hålla utkik efter ankarliggare samt i övrigt iaktta försiktighet och hänsyn." det finnes rettsfall der båt kjørt på helt mørkerlagd ankerligger,der den påkjørende båten tapt ! regeln finnes bla annet for att du helt legalt skall kunne ha en båt på boj uten lys (under ovan forutsettninger!) hvilket aners skulle vare istrid mot sjøveisreglene selv skulle jeg aldrig ligge på svaj uten ankerlanterne eller lys ! men att ligge dagtid tilsammens med 20 andre i en populær ankervik uten dagsignal har jeg ikke noe problem med i Sverige! til sist; ved "nedsatt sikt" , som du skriver ......så kræves det lydsignaler "hvert annet minutt" da det kan vare vansklig å se dagsignal eller lanterne !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 (redigert) Bruker alltid ankerlys. Hender rett som det er at lyset står på noen dager. Glemmer å slå det av om morgenen. Akkurat nå mener jeg at ankerlyset står på i havna. Sånn er det bare. Burde hatt et indikasjonslys i styrhuset. Redigert 27.Juli.2014 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
23 fot Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 selv skulle jeg aldrig ligge på svaj uten ankerlanterne eller lys ! men att ligge dagtid tilsammens med 20 andre i en populær ankervik uten dagsignal har jeg ikke noe problem med i Sverige! Da burde en spørre seg selv om hvorfor man skal ha et dagsignal eller ankerlanterne opplyst om natten? Det er helt riktig for å avverge fare...om det er i Sverige eller Norge er da hipp som happ..skjønner da på en måte din mening om saken siden du mener denne plassen i Sverige er en plass med mange oppankrete båter til en hver tid,men også her burde en ha det som en selvfølge med å følge sine innarbeidete regler.....blir jo som om det er greit å kjøre bil uten sikkerhetssele på egen eiendom men ikke utenfor...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Så mye fjas. Ankerlanterna er ikke primært for å få øye på ankerliggeren men for å gi et signal om hvilken status fartøyet har i øyeblikket. Derfor også dagsignal Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Både og. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Tror det er lang vei å gå for å få fritidsbåter i norge til å bruke dagsignal. Tror jeg har sett det en håndfull ganger de siste 10 årene. Tipper også at minst 9 av 10 båtførere hverken ville lagt merke til eller visst hva en hengende kule betydde eller mest sannsynlig at den i det hele tatt har en betydning. Kan ikke huske at jeg ikke hatt de store problemene med å forstå om en båt ligger for anker eller ikke...;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.