Jump to content

Hvor mange er det som bruker lys når de ligger på svai ?


kointa

Recommended Posts

Hva om å sette sammen en slik:

https://baatplassen.no/i/topic/522-radar-reflektorer/?p=27465

(Og gjøre dem runde istedet for firkanter...)

og feste den på en kort stang frem på pushpit?

Det er vel ikke sagt noe om høyden ?

 

Men dette blir vel flisespikkeri? :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

I natt var det 1 av 23 båter som ikke hadde ankerlanterne, men det er bare 6 ankerkule å se.

Han uten lå i fjæra med 40 cm, vann.

Og det er det samme inntrykket jeg har alle de ganger vi har ligget på svai her i nede.

Skal jeg spare strøm henger jeg ut ei fjøslykt et stykke under kula på fordekk.



Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

De som har kommet inn til populære svaiplasser i mørket, skjønner vel gjerne poenget med ankerlanterna.

 

Jeg opplever at det er ekstra krevende å bedømme avstand, type og størrelse på mørke objekter når man skal finne ankerplass etter mørkets frembrudd.

 

Jeg bruker alltid ankerlanterna på svai, men har ikke kule. Bør kanskje skaffe meg en.

Redigert av Sone II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skall man vare riktig riktig kverulerende så gjeller det bare lanternen..........men det er vi ju ikke på BP :giggle:

Ja, men da spikker vi fliser av mikroskopiske dimensjoner. :-)

Det er bedre å ha ankerkule på "feil" sted enn ikke å ha ankerkule.

Redigert av ÅtteGlass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jepp nå er vi på akademisk nivå :lol::lol:

 

det dykker opp mye rare/interessante spursmål når man jobber som navigasjonslærer !

 

 

regel om anker lanterne sier

(b) Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde kan vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys hvor den best kan ses, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a).

 

spm er om en kombilanterne sittende 15-20 m opp i masta er beste plass...............odiskutabelt på langt håll

 

men skall man inn o finne seg en plass mellom 20 ankerliggere, så tykker jeg det er en bedre plass noenstans ett par m over dekk !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

og i Sverige slipper du helt føre dagersignaler om båten er under 12m innaskærs, eks. 'motorseiling' ! (undantatt er fiskebåter...de skall føre!)

 

du trenger heller ikke føre ankerkule eller ankerlanterne dersom du ankrer på en plass som er godt beskyttet fra fartøys trafikk uansett størelse på båt !!

 

særsvenske regler

 

12 §.

fartyg med en längd under tolv meter, utom fartyg som är sysselsatt med

fiske och på grund därav har begränsad manöverförmåga, behöver bestämmelserna

i sjövägsreglerna om förande av signalfigurer inte följas.

Denna paragraf befriar båtar i svenskt inre vatten från att föra dagersignaler jämlikt sjövägsreglerna,

regel 24 a mom 5) och e mom 3) då båten bogserar eller bogseras och regel 25 e då segelbåt även

går för motor. Befrielse för båt som ej är manöverfärdig eller har begränsad manöverförmåga finns

i regel 27 g och då båten står på grund i regel 30 f. Om fartyg till ankars är stadgat i 16 § och om

båt under 7 m längd dessutom i regel 30 e.

Skärmar för sidoljus i båt behöver finnas endast om så erfordras för att erhålla föreskrivna ljussektorer,

enligt 5 § i bilaga 1 till sjövägsreglerna.

Då båten inte för dessa signaler måste man ombord vara varse, att man i andra fartyg kanske inte

är medveten om det förhållande som en signal skulle upplysa om, och man måste agera därefter.

 

13 §.

 

Fartygsljus eller signalfigur behöver inte föras på fartyg till ankars i hamn, som

i sjökort eller båtsportkort redovisas som båthamn, eller på annan plats som är

skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt.

Fartyg som i svenskt inre vatten ligger till ankars eller är förtöjt vid boj, antingen i sådan hamn som

på sjökortet redovisas som hamn eller på från trafiksäkerhetssynpunkt skyddad plats, behöver inte

föra ankarljus eller -signal jämlikt regel 30. Med "skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt" menas, att

platsen skall vara väl undandragen den allmänna trafiken.

Genom denna bestämmelse skärps kraven att vid ingång i en ankarhamn hålla utkik efter ankarliggare

samt i övrigt iaktta försiktighet och hänsyn. Det är istället lämpligt att ankarliggare har andra

ljus tända, t ex däcksbelysning om sådan finns eller låter ljus strömma ut från inredningen.

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kom inn i Sandspollen nå i natt. Overskyet og noe regn, med innslag av torden i det fjerne som vi akkurat hadde vært 'midt i' litt lengre uti fjorden. Ikke veldig lett å se de båtene som ligger uten lanterne, og de er det mange av!

 

Radar i havnemodus og kone på dekk med kraftig lommelykt var nødvendig i natt.

Link to post
Share on other sites

Så kan man da undra om feks Gluppö bassenget krever signal. Mye trafikk gjennom her og et naturlig sted å ligge på svai. Jeg bruker dagsignal og lanterne om natta her.

Gluppøbassengen tror jeg ikke har ankersymbol i båtsportkartet, husker ikke ! men det er en av Bohusläns mest populære naturhavner, så her kan man absolutt forvente ankerliggere ! både med og uten dagsignal !

de allre fleste tror jeg bruker ankerlanterne

 

Snodig diskusjon. Hvorfor i all verden skulle man på svai, ikke ligge med lyssignal ved nedsatt sikt dagtid og ALLTID om natten?

Snodig diskusjon...javel...nå er det så att i særsvenske regler så gis det en åpning for å ligge uten dagsignal/ankarlanterne i visse fall, les tidl inlegg...alltså ikke generellt !! da kan det vel vare på sin plass å informere om dette ?

 

dette gjør att det legges ett større ansvar på den som går inn i en ankervik enn ellers !

 

"Genom denna bestämmelse skärps kraven att vid ingång i en ankarhamn hålla utkik efter ankarliggare

samt i övrigt iaktta försiktighet och hänsyn."

 

det finnes rettsfall der båt kjørt på helt mørkerlagd ankerligger,der den påkjørende båten tapt !

 

regeln finnes bla annet for att du helt legalt skall kunne ha en båt på boj uten lys (under ovan forutsettninger!)

hvilket aners skulle vare istrid mot sjøveisreglene

 

 

 

 

selv skulle jeg aldrig ligge på svaj uten ankerlanterne eller lys !

 

men att ligge dagtid tilsammens med 20 andre i en populær ankervik uten dagsignal har jeg ikke noe problem med i Sverige!

 

 

til sist; ved "nedsatt sikt" , som du skriver ......så kræves det lydsignaler "hvert annet minutt" da det kan vare vansklig å se dagsignal eller lanterne !!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bruker alltid ankerlys. Hender rett som det er at lyset står på noen dager. Glemmer å slå det av om morgenen. Akkurat nå mener jeg at ankerlyset står på i havna. Sånn er det bare.

 

Burde hatt et indikasjonslys i styrhuset.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

 

selv skulle jeg aldrig ligge på svaj uten ankerlanterne eller lys !

 

men att ligge dagtid tilsammens med 20 andre i en populær ankervik uten dagsignal har jeg ikke noe problem med i Sverige!

 

 

Da burde en spørre seg selv om hvorfor man skal ha et dagsignal eller ankerlanterne opplyst om natten?

Det er helt riktig for å avverge fare...om det er i Sverige eller Norge er da hipp som happ..skjønner da på en

måte din mening om saken siden du mener denne plassen i Sverige er en plass med mange oppankrete båter til en hver tid,men også her burde en ha det som en selvfølge med å følge sine innarbeidete regler.....blir jo som om det er greit å kjøre bil uten sikkerhetssele på egen

eiendom men ikke utenfor...... :saint:

Link to post
Share on other sites

Så mye fjas. Ankerlanterna er ikke primært for å få øye på ankerliggeren men for å gi et signal om hvilken status fartøyet har i øyeblikket. Derfor også dagsignal


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Tror det er lang vei å gå for å få fritidsbåter i norge til å bruke dagsignal. Tror jeg har sett det en håndfull ganger de siste 10 årene.

Tipper også at minst 9 av 10 båtførere hverken ville lagt merke til eller visst hva en hengende kule betydde eller mest sannsynlig at den i det hele tatt har en betydning.

 

Kan ikke huske at jeg ikke hatt de store problemene med å forstå om en båt ligger for anker eller ikke...;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...