Jche Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Som sylfersk båteier, blir jeg stressa når det er mange folk som står på land og følger intenst med (uten å hjelpe til) når jeg skal legge til. De ler gjerne når de ser at man sliter også. Heldigvis er folk flest hyggelige og hjelpsomme, og da blir alt mye lettere. Ikke alle er født og oppvokst i en båt... husk det :) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Som sylfersk båteier, blir jeg stressa når det er mange folk som står på land og følger intenst med (uten å hjelpe til) når jeg skal legge til. De ler gjerne når de ser at man sliter også. Heldigvis er folk flest hyggelige og hjelpsomme, og da blir alt mye lettere. Ikke alle er født og oppvokst i en båt... husk det :) Hvis du spør, er det ofte noen av disse som hjelper til, så blir ting mye enklere. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
-Luna- Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Kan si jeg var ganske stresset når vi mistet motorkraften for en og en halv uke siden. Jollen ble sjøsatt på rekordtid og tauet moderskipet til land. Greit å vite at man klarer å tenke klart selv om man blir stresset! Også sist sesong mistet vi motorkraften da et propellblad ramlet av. Nesten blitt rutine nå så alle er drillet på hva som skal gjøres :-) Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Gespen Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Trange sund i mørke, skådde/ tåke. Mye vær, og vanskelige manøvere, de som sier at ikke pulsen øker da burde sjekket hode. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Sist gang jeg var virkelig nervøs var utenfor Cadiz om natten når en tollbåt/smuglere passerer ca 50meter foran oss på kryssende kurs i over 60knuter uten lys eller ais eller noe. Vi bare skimtet den i mørket og hadde den på radaren. Den var 50+ fot og noe så stort på kollisjonskurs uten lys kan gjøre enhver litt frynsete Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Jeg er ikke høy i hatten når det lyner og tordner! Med seilbåt og 19 meter aluminiumspinne stikkende rett til værs, assossierer jeg meg med en skikkelig god lynavleder når det blinker og smeller rundt båten. Har klart å bli fanget midt i lyn- og tordenstormer tre ganger, så kraftige at de har kommet i media. Verste var 5. juli 2008 (kommer nok aldri til å glemme det...). Vindmåleren makset ut på 49.8 knop der vi lå på været utenfor Hovedøya (Indre Oslofjord), mens smellene kom samtidig med lysblinkene. Har heldigvis gått bra så langt, bank i bordet, og nå søker vi havn så snart det meldes antydning til mulighet for tordenvær :) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Det kan være lurt å motere kabler fra stagfester til kjølbolter dersom en ikke har det som standard. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Det kan være lurt å motere kabler fra stagfester til kjølbolter dersom en ikke har det som standard. Kjenner du til om dette er relativt "standard" på nyere båter, eller er det fortsatt opp til eieren å oppgradere? Man kan vel måle motstand evt. mellom stagfester og kjølbolter for å se om det er god ledning den veien.. Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Hvorfor tenker ingen på muligheten for motorstopp? Har hatt båt i femten år, og det er det som ligger i bakhodet mitt iallefall.... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Ventus, på min båt fra 1986 er det standard, og har også sett det andre eldre franske båter. Å ettermontere med noen startkabler vil også være mulig. Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Tillegging uten motor..... (Har da seilfølgelig seil) Ikke ofte jeg må til med det, siden motoren er relativt ny og godt passet på. Måtte imidlertid prøve meg to ganger forrige uke etter at propellen falt av ved Skjærhalden. Da ble det tillegging der og seiling tilbake til Tønsberg dagen etter uten propell. Pulsen stiger ved tillegging, men med litt planlegging går det bra. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
avmønstret5 Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Det har jeg gjort noen ganger, og vanligvis går det bra. Min erfaring er å bare bruke storseilet og å regulere farten med skjøtet. Men en gang gikk det litt på halvåtte. Da hadde jeg en Ansø 31 stål motorseiler, og rett etter avgang fra flytebrygga stoppet motoren (tett dieselfilter) Jeg hadde storseilet oppe og returnerte mot båsen min. På brygga stod marinaens selvutnevnte "havnesjef" og vinket frenetisk med armene. Det blåste en frisk bris, jeg fikk ikke bremset opp. Vi kom inn i god fart, og med den skrå baugen klatret Ansøen nesten helt opp på brygga, og sklei pent av. "Havnesjefen" løp for livet og siden så jeg han ikke. Ingen skader hverken på båt eller brygge. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Svigermor? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bonus Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Hvorfor tenker ingen på muligheten for motorstopp? ....Fordi jeg har to motorer, nettopp for å slippe å engste meg unødig for motorstopp. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Ja det er vel bonusen ved å ha 2 motorer :)) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Er det da slik at 2 motorer er fint, mens 2 svigermødre ikke er like bra, vil for eksempel 2 motorer veie opp for 2 svigermødre ? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Bare hvis de er bensin V8 og går på fri eksos. Da shutter svigersen/e gobben eller ber om å gå i land.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bonus Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 ? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 To forhold; Motorstopp i krappe bølger som presser båten sidelengs inntil drivanker/anker er på plass er nok ikke noe særlig. Skal jo ikke mer til enn dårlig diesel eller tett filter eller no' før dette kan inntreffe. Tanken på å bytte dieselfilter og lufte med hodet nede i motorrom og søle diesel samtidig som man blir kastet rundt av bølger fortoner meg som en lite hyggelig affære. Når man våkner om natta og det har blåst opp. Og man begynner å lure på om bergkilene egentlig ble banket godt nok fast eller ble det glemt litt...? Og kommer ikke vinden litt anderledes enn forventet? Hva skjer hvis man plutselig hører "spjoinnnng" og bergkilen spretter ut, båten driver og det er mørkt og regner ute? Eller hvis ankeret løsner? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 ... Eller hvis ankeret løsner? Lå sammenbundet i tospann med kompis for to døgn siden. Det passerte tordenvær utenfor oss rundt kl 1800-1900, og vinden økte kraftig. Vi satt i vår båt og så en seilbåt på bøye komme nærmere og nærmere, dvs det var vi som kom nærmere og nærmere den. Opp med begges anker etter å ha startet motorene! Jeg hadde fanget stor stein som gjorde mitt anker nesten ubrukelig. Kompis hadde visst allerede roterte en 360 før vi ankom, så han hadde hektet ankeret sitt i egen kjetting og var dermed også etterlatt med nesten ubrukelig anker. I finværet tidligere på dagen hadde det ikke vært noe problem, men med vind og bølger ble det brått kritisk. Jeg fikset mitt anker mens kompis holdt oss unna båten bak med sin motor samtidig som han instruerte min kone så hun gjorde det samme som han men med vår båt. Deretter fikset han sitt anker mens jeg kjørte vår båt og instruerte hans kjæreste i deres båt. Litt fiks og triks, og begges anker var ok. Deretter samkjørte vi (fremdeles sammenbundet) et par hundre meter fram og droppet anker igjen. Denne gangen satt det som det skulle, og vi kunne returnere til sosialt samvær. 20 minutter senere løyet det igjen. Det er eneste gang jeg har hatt problemer med ankeret, men det var ganske intenst mens det stod på. Jeg sov lett den natten og våknet flere ganger pga innbilte ukjente bølgemønstre osv... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Enzo Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Overnatte på svai to båter bundet sammen og to ankre ute ? Ja da hadde jeg også sovet dårlig hvorfor ikke slippe hverandre før natten og svaie fritt for så å knyte sammen igjen neste dag for å være sikrere på å ikke dregge Sitér dette innlegget Link to post
Barstad Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Nopain99. Godt poeng du har med krapp sjø. En ren dieseltank er utrolig viktig! Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Mye og stor hekksjø, en fare ikke alle veit om og brann ombord. Men jeg instruerer alltid de som er med hva vi gjør i en svar slik situasjon. Men om alle gjør ting riktig om det skjer er noe annet ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Overnatte på svai to båter bundet sammen og to ankre ute ? Ja da hadde jeg også sovet dårlig hvorfor ikke slippe hverandre før natten og svaie fritt for så å knyte sammen igjen neste dag for å være sikrere på å ikke dregge Enig, ligger man to båter bundet sammen vil man gjerne ha dobbel belastning på først det ene ankeret, så dobbelt på det andre. Resultatet er at man ligger mye dårligere enn om man ligger separat, til tross for at forholdet mellom antall båter og ankre er det samme. Men det er klart om man har en hyggelig kveld og ikke venter vind om natta fristes man jo lett til å bli liggende sammen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
HansO Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Har opplevd motorstopp grunnet uren tank med påfølgende tett filter. Alt fungerte bra under test før sjøsetting, men når båten kom i litt sjø........ Erindringen om denne hendelsen dukker med ujevne mellorom opp når vi krysser fjorder og det blåser litt ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.