Jump to content

Gir marinaene totalt F... i kundene sine?


Torsen67

Recommended Posts

Juridisk så har jeg ikke tenkt å gjøre noe som helst.

 

Det skulle bare mangle! Glem hele saken, og husk på å fendre sikkert i fremtiden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

... Som de fleste andre båter..

Hørt om kulefender!

 

, eller bare henge de høyere slik at de henger mellom fenderlista og bryggen (eller båten man legge seg inntil.)

Har selv litt puslete fendere i forhold til båten pga trang bås i hjemmehavn, så fenderlisten er bredeste punkt på båten, selv etter fendring. Henger de selfølgelig høyere nå jeg ankommer gjestehavn etc for å unngå å klaske borti brygger eller andres gelcoat

Link to post
Share on other sites

Litt artig denne. Det er helt og holdent ditt eget ansvar å fortøye båten forsvarlig uansett forhold. Jeg har sett mange tvilsomme marinaer langs kysten som jeg vil nøle med å legge til og bunkre diesel. Men siden vi nå bor i et fritt land er vi alle gitt det privilegiet at vi kan velge fritt i det meste vi foretar oss, derfor velger jeg å bunkre der jeg vet dieselen bra og hvor jeg evner å fortøye slik jeg mener er forsvarlig.

At en marina har dårlig brygge kan jeg heldigvis drite i og bare fylle en annen plass, føler ikke stort behov å syte her inne om det iallefall.

Link to post
Share on other sites

Skal gi deg den, Torsen67, at jeg hadde blitt frustrert over ødelagt list. Ut over det har selvfølgelig Lars H. fullstendig rett: Fortøying og fendring er helt og holdent skipperens eget ansvar.

Har ikke noe problem med det jeg. Men mener det ikke skader å tilrettelegge litt for kunder man skal ta vare på er min tanke.

Link to post
Share on other sites

En marina bør/skal ikkje ha slike "feil". Men juridisk har du vel ingen sak. Det blir nok ditt ansvar uansett. Må ha vært en stor ferje siden såpass med mannskap og godt fendret båt ikkje var mulig å holde fra kaien.

Fergen var kjempestor! Neida, det er de vanlige ruterfergene som går imellom Øyene i Oslo. Men de har nok hatt nok å gjøre i det siste pga været. Denne fergen kom busende inn i litt stor fart og la seg på utstikkeren rett bak pumpe 5. Ut løp en av de ansatte og hentet en pose med iskalde Farris flasker. Sikkert litt hett i styrhuset der også.

Link to post
Share on other sites

Har selv litt puslete fendere

 

Få deg noen større fendere, gjerne noen store kulefendere både for egen og andres skyld.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår fortsatt ikke hvordan bolter som stikker 15 mm ut av treverket kan sees på som å være et problem. Det er jo jaggu ikke stort mer enn ekstra voksent rur, eller blåskjell. Fendrene dine må ha hengt langt under fenderlisten. Jeg synes det er ugreit å henge ut marinaen for dette. Om man ikke er forberedt på at kaien har ujevnheter på 15 milimeter, så tror jeg man bør holde seg unna fortøyning annet enn i hjemhavnen.

 

Jeg forstår imidlertid selvsagt frustasjonen over å få ødelagt ting, men ville gått litt mer stille i dørene. Nyt heller den flotte sommeren! :)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

At en marina har dårlig brygge kan jeg heldigvis drite i og bare fylle en annen plass, føler ikke stort behov å syte her inne om det iallefall.

Ja men da er du vel avhengig av at Thorsen67 eller andre advarer deg først.

 

Nå har han vel akseptert at dette ikke er noe han får erstatning for, men det burde jo være enighet om at det er en fordel om en bedrift legger tilrette for kundene.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Bare så det ikke blir noen misforståelser:

Jeg sa i fra til marinaen noe vedkommende takket for. Det andre er at jeg aldri nevnte hverken for han eller i denne tråden at jeg ville kreve erstatning. At jeg nevner Lindøya ser jeg heller ikke som et problem. Det er ikke for å henge ut, det er mer for å kun si min mening. At de takker for at jeg sa ifra tyder jo på at de er enige og muligens vil gjøre noe med det. Det vil tiden vise. JEG ville rettet på problemet hvis jeg ble gjort oppmerksom på det. Andre hadde kanskje ikke løftet en finger og sagt at dette var mitt problem og ikke deres.

 

Gjennom jobben som selger og problemløser så har jeg lært at det lønner seg å gi litt ekstra. Det resulterer i førnøyde kunder og da vet jeg at jeg har gjort en god jobb.

 

Gi folk det lille ekstra og se hvor glade de blir. Er veldig lite som skal til faktisk.

Link to post
Share on other sites

Jeg er faktisk litt enig med Torsen67 her. I tillegg så syntes jeg noen går veldig langt i måten de skriver på. Noen her er direkte ufine etter min mening.

Som de fleste vet, så oppfører båter seg forskjellig når de får inn bølger. Min bror som har en Ibiza 22 lå på siden av meg. Jeg hadde ute fendere og han hadde også ute fendere ute. Men gå du hjem hvor mye hans båt hoppet og spratt når det kom bølger. Var redd for min egen fenderlist fordi fenderne hoppet og spratt de også.

 

En Marina med respekt for kundene sine, burde gjøre det de kan for at en skal unngå at noe stikker ut slik som i dette tillfelle. Jeg hadde ikke brukt den marinaen igjen og hadde nok klaget jeg også.

 

Mvh Roger

Link to post
Share on other sites

Dersom du tror at du kan legge til en hvilken som helst kai uten selv å sørge for fendring, kan du ha det så godt dersom du får en ripe i den blanke og flotte gelcoaten din. At en marinaeier også tar ansvar og sørger for at det ikke stikker ut "spyd" fra bryggen er en annen sak. Jeg var innom dette om å legge til fjell, og det står jeg for. Det er ditt eget ansvar å fendre, - uansett. Og det gjelder også for ikke å skade andre båter dersom du har noe som "stikker ut" og kan skade andre når du ligger ved siden av dem.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

... slik at andre kan holde seg unna til det er evnt rettet opp...

nå får det bli opp til hver enkelt å vurdere hva de synes blir uakseptabelt, men gidder man slenge på et par fendre selv i tillegg til de som allerede henger ute på Lindøya er man ihvertfall ganske så trygg. henger alltid ut fendre uansett hvor jeg skal fortøye, og det er det en grunn til, fint når det viser seg overflødig, men ofte er det nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...