Jump to content

Gir marinaene totalt F... i kundene sine?


Torsen67

Recommended Posts

Det er bare å undre i vei det. At jeg nevner navn på marinaen kan jeg ikke skjønne skal ha noe å si. Skulle de selv lese dette så får de ta til seg kritikken eller se en annen vei. Kan ikke skjønne hvorfor denne bransjen skulle være så hellig? Driver man i servicenæringen eller hvilke kategori disse går under, så må man regne med både ris og ros. Men godt å se at noen her inne faktisk skjønner hva jeg mener.

 

Så hvis "Robinson og Fredag" i Dagbladet skal teste ut en restaurant, og resultatet er elendig, så skal de ikke nevne sted og navn? Enten får de skjerpe seg ellers er det kroken på døra. Er ikke så lett å lure (noen) folk heldigvis.

 

Quantumduck: de har ikke fendere på pumpe 5 som de har på de andre pumpene.

Link to post
Share on other sites

Enig i at det er båteiers ansvar å fendre skikkelig, men forstår veldig godt irritasjonen. Fint av deg å gi beskjed til marinaen, får håpe de tar tak og forsenker boltene :smiley:

 

Her i området er det både trebrygger og dekk, men heldigvis ikke skarpe nok kanter til at fenderne sprekker. Men de med dekk på kaien kunne godt ha malt dem hvite synes jeg, det koster lite og gjør stor forskjell. Lå en ved en marina og fylte diesel her tidligere, i pålandsvind, så båten lå der og gnikket med den følge at fenderne mine så ut som yinyangsymboler etterpå :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerer egentlig mest på at dette legges frem som et problem i det hele tatt. I mine øyne så blir det som å klage på at de som har parkeringsplass har en fartsdump som man kjører over i 60 km/t. Klart det kan bli skader om man gjør det, men det er ikke slik det er meningen at man skal kjøre på parkeringsplassen. Det er heller ikke meningen at man skal fortøye langs en kai uten noen som helst form for fungerende fendring. I dette tilfellet var fenderene ute, men var plassert så feil at de ikke hadde noen funksjon. Dette går jo som oftest greit når man bare ligger en kort stund. I denne situasjonen var man uheldig, det kom en båt, og det gikk ikke greit.

 

Hadde dette vært meg, så hadde jeg tenkt at der gjorde jeg en tabbe gitt. Satt det på tabberegningen min, og tatt lærdom av det. Alle gjør feil, og det mener jeg at trådstarter må ha gjort i denne situasjonen. Ikke no galt i det, men synes det er litt galt å hisse seg opp å de som drifter marinaen.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Brygga er fin den og alt hadde gått bra hadde det ikke vært for boltene, noe jeg mener er helt høl i hue å ikke forsenke. Tror de fleste med litt vett og teknisk innsikt hadde gjort det på sin egen brygge.

 

Nok om det folkens! Nå har både jeg og mange andre fått ytret seg her så da tenker jeg vi kan legge denne tråden død og i morgen er det en ny dag med nye (u)muligheter. Fortsatt god sommer!

Link to post
Share on other sites

Har jeg ikke fått det frem, så var det helt greit at du kjorde eieren av marinaen oppmerksom på disse spisse spydene du nevner. Men igjen, det var ditt ansvar å fendre. :sleep: :sleep: :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt pussig tråd med mange som gjentar seg selv til det kjedsommelige...

 

Sekskantbolthoder på utsiden av treverk på ufendret drivstoff-fyllekai høres ganske lite gjennomtenkt ut.

Hvorfor ikke bruke vognbolter med avrundet flatt hode ? Det bør vel være det mest naturlige slike steder om forsenking er for tidkrevende.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå trenger noen å ta kalde omslag eller putte hoder i kjøleskapet. Det er vel rimelig å stille noen enkle krav til en servicebrygge. Ordentlig fendret og fortøyningstamper. Man går faktisk inn til brygga for å kjøpe noe og har krav på ordentlige forhold.

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med trådstarter som er oppgitt over utstikkende bolter ved marinaen.

 

Det er selvfølgelig eget ansvar å fendre og fortøye etter forholdene men når man legger til ved et anlegg som dette så forventer jeg at ting ligger tilrette for det. Her er det jo bolter som stikker ut og som før eller siden garantert vil skade en båt. Slik skal det selvfølgelig ikke være.

 

Fint å gjøre marinaen og andre oppmerksomme på forholdet.

 

Å sammenligne med å legge til ved en fjellvegg blir jo bare dumt. Da vet man at ting stikker ut og tar sine forholdsregler til det.

Ved en marina går jeg ut fra at det ikke er slik. Jeg kunne sikkert havne i samme situasjon.

 

Tror mange "har stått opp med det gale benet først" i denne saken. Eller at man er frustert over å være ferdig med ferie, eller er desperate i påvente av egen ferie.

Link to post
Share on other sites

Full støtte til trådstarter som bare påpeker en risiko for at andre kan få skader på båten sin. Forhåpentlig så blir problemet rette opp av marinanen slik at andre unngår lignende skader. Skal man selge noe så må forholdene legges tilrette for kundene.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt skal det ikke være rekker med utstikkende skruer på en ny servicebrygge som er tilrettelagt for kunder. Å sammenligne med fortøyning i en uthavn er totalt irrelevant. Greit nok at alle har ansvar for egen fortøyning, men jeg ønsker ikke å legge til ved slike brygger, og synes dette var greit å få vite om. Dere som korsfester Torsen67 her burde spørre dere selv om dere ville akseptert rekker med utstående skruer på deres egen båtplass! Nei, tenkte meg det...

Link to post
Share on other sites

Når jeg legger til ved en marina har jeg selvfølgelig fendrene ute om det ikke er fendret brygge der fra før, men man må kunne forvente at boltene ikke stikker ut som "piggdekk" mot fendrene.

Dette holder ikke og de bør snarest utbedre det.

Om man hadde opplevet det samme på en plass i en gjestehavn er jeg sikker på at flere hadde reagert som Torsen67. Man fendrer uansett, men ikke mot utstikkende bolter. De ødelegger jo til og med fendrene !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hva med servicebrygger som ikke har stor nok dybde til en normal seilbåt, bør det merkes på noe vis synes dere?. Jeg besøkte en slik i sommer (brygge for fylling av bensin/diesel), men heldigvis hadde jeg folk i baugen som oppdaget dette før jeg tok nedi.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Tydelig at de har fornyet 7 bord i bryggeskjørtet, og at boltehodene stikker litt ut. Noen vertikale bryggefendere ville løst problemet, men de har kanskje ikke rukket å få dem på? Uansett, nå er de blitt oppmerksomme på problemet fordi noen sa ifra, :thumbsup: og da blir kanskje noe gjort. :confused: I mellomtiden folkens, bruk skikkelige fendere hvis dere skal bunkre her :giggle:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hvem som har ansvaret for eventuelle skader og om dette er akseptabelt er to helt forskjellige spørsmål.

 

Selvsagt er det skipperen som har ansvaret for at fartøyet er forsvarlig fortøyd og sikret (inkludert fendring) så det ikke oppstår skade på fartøy eller annen eiendom ved bølger på grunn av annen trafikk eller andre forhold (vær vind etc).

 

Like selvsagt er det at et kommersielt utsalgssted må legge til rette for at dette blir enklest mulig og at det ikke er unødvendige risiko for at kundene skal få skader på fartøyene sine. Om ikke annet så av rent kommersielle hensyn, de ønsker vel at kundene skal komme tilbake en annen gang?

 

Man må som regel yte litt mer enn bare det man er juridisk forpliktet til ovenfor kundene hvis man ønsker å overleve som bedrift i lengden.

 

I ytterste konsekvens fører dette noen ganger til at en bedrift gir erstatning for skader eller ulemper som er påført kundene selv om de ikke er direkte forpliktet til dette, men nettopp fordi det er god reklame.

 

Mye tullete kritikk av TS i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Det bildet av brygga er noe av det værste jeg har sett!! Tenk å tilby kundene en så farlig brygge. Hvordan skal man klare å fendre godt nok for å unngå skader på båten under slike elendige forhold????

 

Kva ???, Dette er då absålutt ikje det værste eg har sett, boltehovuda stikk då max 15 mm utfrå borda. Enig i at det er talentlaus måte å feste dei vertikale borda på :yesnod: .

 

Har sjølv ei slik brygge på Vestlandet og vi har brukt forsenka terasseskuvar det held då i massevis. Med rektig fendring er dette dei beste bryggene spør nokon meg i alle fall.

 

Stor kuleblåse framme og store lange fendrar på sidene bakover er oppskrifta meiner eg :thumbsup:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Så hvis "Robinson og Fredag" i Dagbladet skal teste ut en restaurant, og resultatet er elendig, så skal de ikke nevne sted og navn? Enten får de skjerpe seg ellers er det kroken på døra. Er ikke så lett å lure (noen) folk heldigvis.

 

Quantumduck: de har ikke fendere på pumpe 5 som de har på de andre pumpene.

 

Forumet har noen regler ang. å navngi firma ifm. dårlig service. Pumpe fem hvor jeg også fyllte har et trinn ned hvor evt. fendere man henger ut selv kan "gjemme seg" og dermed ikke gjøre jobben sin. Dette og masse annet må man passe på når man fortøyer på brygge, også på Lindøya, hvor det etter min erfaring ikke er spesielt mye værre eller bedre enn andre steder.

 

Siden det er så mye mas med å hive ut fendere i siste liten fordi jeg plutselig oppdager at de behøves likevel, pleier jeg stort sett å henge dem ut i god tid uansett.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...