Jump to content

Lyden på min AQ130 motor


Stig Å.

Recommended Posts

Mitt tips til deg, etter å har gjort mange feil med min AQ145 B23.

Er det Biltema sin høyeffekstcoil skal du rive den ut å kaste den i spesialavfall for dårlig kjøp!

Start med det mekaniske, ventilklaring og kompresjon.

Kontroll av fordelerlokk og rotor (minste tvil, bytt)

Tennplugger er lumske karer, du ser ikke om gnist er dårlig, har de vært druknet i bensin, bytt.

Er det overnevnte coil bytter du stift og platina samtidig som du monterer en ordentlig Bosch coil.

(Tenningsdeler sparer du ikke penger på, kjøp originalt eller fra Hella el.lign.)

Kjøp tenningslampe på Biltema (250kr) juster tenning etter spec.

Post ny video med fin lyd :-)

Det er den blå coil dritten til biltema som står i ja. Skal sjekke med Maritim om de selger eller så må jeg på jakt en annen plass etter en som er bedre. :thumbsup:

 

Har ikke så god peiling på bensinmotorer så er usikker på hvordan jeg sjekker det mekaniske, ventilklaring og kompresjon :giggle:

 

Fordelerlokk og rotor skal være nytt i følge han jeg kjøpte båten av men det er jo kjapt og sjekke ( er for øvrig biltema det også og kablene)

 

Sjekka ikke pluggene for gnist da de var svarte som natten av sot og bensin.

 

Har aldri brukt sånn tenningslampe, men finner vel ut av det med hjelp av Goggle :confused::diving:

Redigert av Stig Å. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har i dag fått skiftet coil, plugger, pluggkabler, rotor, fordelerlokk og stift. (stiften er ikke 100% justert da jeg mangla verktøy til og trekke rundt motoren)

 

Testa litt med og justere litt på fordeleren og høre etter om det ble bedre noe det ikke gjorde. tok hver vei helt til turtallet begynte og synke men satte den tilbake der den sto (hadde merka hvor).

 

Det høres ut som klakkingen kommer fra bak motoren der ved drevet og begynner og tenka at det kan være noe med gir eller drev som klakker slik eller er jeg helt på blåbærtur?

 

Har ikke fått prøvekjørt båten for og teste turtallfallet enda men håper jeg får tatt en test tur i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har bytta coil og stifter uten resultat bør du bytte kondensatoren også. Den varer ikke evig. Forøvrig er det viktig ved bytte av stifter å justere kamvinkelen, dvs hvor mange grader rotoren går mellom lukking og åpning av stiftene. Dette kan justeres bare med å sette riktig stifteåpning men blir ikke like bra som å bruke en kamvinkelmåler. Det hjelper lite med en sprek coil hvis den ikke rekker å lades opp mellom hver tenning.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skrive det ofte nok, ny coil, stift OG kondensator.

Stift må justeres med følerblad, festes og kontrollmåles, skikkelig! Tenning justeres med tenningslampe, obs, noen oppgir flere turtall for kontroll og det er viktig at tenning justeres til rett oktantall!!

Skal du gjøre dette uten følerblad og tenningslampe bør du ha hatt læretiden din på B18 og være den lokale motorjusteringshelten i bygda. (Litt på spissen :-) men det er viktig at dette er rett)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Å justere stiftåpning er også en grei sak. Skaff den et følerblad/bladmåler http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Tenning--glodesystem/Tennplugg/Bladmal-mmtommer-13-stk-16851/

Se i spec hva åpning på stiften skal være, finn fram rett blad og dim under og over.

Slå av hovedbryter til batteri (så er du sikker på at det ikke ryker fingre o.l.)

1.Tørn motor til du ser at stift har maks åpning

2. Kontroll åpning stift

3. Løsne den lille skruen som holder stift, ikke helt, men nok til at du klarer å vri stift med et stort flatt skruvjern, du ser et lite hakk ved skruen hvor dette passer inn. Til du har rett åpning på stiften.

4. Sjekk med dim under og over. Under skal være løs og over glir ikke inn lett (bruker du makt åpner stiften seg)

5. Skru fast stift uten å endre åpning!!!

6. Kontrollmål åpning med alle 3 blader, er det feil start på punkt 3.

7. Roter motor til stift åpner seg maks på ny gjenta punkt 6

8. Nå vet du at stiftåpning er riktig :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Å justere stiftåpning er også en grei sak. Skaff den et følerblad/bladmåler http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Tenning--glodesystem/Tennplugg/Bladmal-mmtommer-13-stk-16851/

Se i spec hva åpning på stiften skal være, finn fram rett blad og dim under og over.

Slå av hovedbryter til batteri (så er du sikker på at det ikke ryker fingre o.l.)

1.Tørn motor til du ser at stift har maks åpning

2. Kontroll åpning stift

3. Løsne den lille skruen som holder stift, ikke helt, men nok til at du klarer å vri stift med et stort flatt skruvjern, du ser et lite hakk ved skruen hvor dette passer inn. Til du har rett åpning på stiften.

4. Sjekk med dim under og over. Under skal være løs og over glir ikke inn lett (bruker du makt åpner stiften seg)

5. Skru fast stift uten å endre åpning!!!

6. Kontrollmål åpning med alle 3 blader, er det feil start på punkt 3.

7. Roter motor til stift åpner seg maks på ny gjenta punkt 6

8. Nå vet du at stiftåpning er riktig :-)

Har sånn måleblad men hadde ikke verktøy til og turne motoren i dag så men skal få sett på det i morgen. Regner med jeg får tid og komme meg innom mekonomen i morgen etter jobb og få kjøpt en kondensator. Jeg sjekka reimhulet i dag for og finne det punktet når en skal stille tenning men fant ikke noe

Link to post
Share on other sites

Demperplate (Clutch flex plate) du må jo finne ut om det er den som lager ulyden før du kjøper den.

Er jo ikke noe jeg får skifta før jeg får båten på land til høsten uansett så den får bare være nå, fant bare brukte på ebay :)

 

Er det forsjell på den plata på 270 og 280 drev? jeg har vist 280 på min

Redigert av Stig Å. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Splinet på akselen som går inn i Demperplata er likt. Motoren må ut for å bytte Demperplata samtidig bør lager og simmring til akselen byttes, enkel og grei jobb.

Da er det jo godt jeg skal ut med motoren uansett i vinter hehe Skal shine den opp litt :)

Link to post
Share on other sites

I innlegg #30 har jeg lagt en link til en tråd hvor Adeneo har postet et bilde av hvor merket skal være.

Hvis du starter motoren å peker på det punktet med tenningslampen vil du se merket og gradskiven.

(Det blir lyst opp tydelig)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Da er stiften justert og jeg har tatt en komp. test. Den var bra etter det jeg kunne se,alle lå rundt 10 bar (Biltema sin måler til 199,-)

 

Prøvte og stille tenningen men det er umulig og se noen merker på det hjulet pga det er masse overflate rust på det og ser ut som noen har prøvt og pusse det vekk så merkene ikke viser lenger....

 

Men nå sviver motoren mye bedre på tomgang. Når jeg går opp i turtall begynner det og klakke men det høres ut som det kommer fra drevet :worry: Jeg lytta rundt motoren og på utsiden nede ved drevet og der klakka en del der spesielt når jeg ga gass. Vet det er noe tull med tilten på drevet og skal ikke se vekk i fra at det er andre ting også som ikke er som det skal.

 

Vuderer og skaffe meg en "nytt" drev

 

Så i morgen blir det en liten prøvetur for og se om det forsatt er turtall fall eller om jeg har klart og fikse det med det jeg har gjort til nå. Får nytt pakkningesett til gasserne i slutten av mnd så jeg kan overhale dem :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...