Ulk Boble Startet 5.August.2014 Del på Facebook Startet 5.August.2014 Heisann, jeg lurer på om noen vet omtrentlig ( vet jo at det varierer fra havn til havn ) hva det koster å få båt på land, i samme havn man leier og er medlem i? For ordens skyld kan jeg si at jeg har en tresnekke på 25 fot, så det er jo ikke akkurat å dra den på land med nevene heller. :) Problemet er at den fremdeles tar inn vann, og trutningen passerte 2 uker på forrige søndag. Da alt det elektriske også har røket i båten, blir det en del fysisk arbeid. Jeg har smurt store deler av innsiden av skroget med kokosfett, og dette hjalp, frem til den elektriske pumpen røk. Da gikk det litt opp i opp, kan du si. Jeg har tenkt å maure den, men vet ikke om dette er særlig vits i etter 2 uker? Jeg har forstått det slik at dette er noe man vanligvis gjør i forbindelse med sjøsetting? Når jeg får den på land, kommer jeg etter at alt det "vanlige" arbeidet er utført, til å smøre på med masse fett. Jeg leste her på båtplassen at profesjonelle "pussere" gjorde dette, og resultatet var at båtene var pottetett. Da burde det være bra nok for meg også. Og så til dagens dumme spørsmål: Jeg har fått tildelt landstrøm, og forsøkte å koble til en elektrisk pumpe. Men det gikk ikke å koble direkte til strømboksen på bryggen, da det tydeligvis kreves et "mellomledd" som plugges i selve boksen, og som har en vanlig stikkontakt for ledning i den andre enden. Denne er på cirka en halv meter, og jeg ser at alle de andre båteierne med landstrøm har samme varianten. Noe som får meg til å føle meg utrolig ensom, hehe. :) Men for å være helt ærlig, så har jeg ikke peiling på hva en slik ledning heter, og hvor jeg kan få tak i det. Mange tenker nok at det er selve båtforeningen som står for disse ledningene, som igjen kan avkreftes. Er det noen som kan tipse meg her? Utrolig kjedelig å være lensevakt. For plutselig kommer det opp noe som gjør det å lense vanskelig. Er det her lensmannen kommer inn i bildet? :) :) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Er det en sådan du skal bruge? Fås i alle båd- eller campingbutikker eller kan laves selv med lidt fingerfærdighed. http://www.marineudstyr.dk/adapter-kabel-cee-han-til-schuko-hun.aspx?utm_campaign=GoogleMerchant&gclid=CJ-rxIuE_L8CFbHMtAodl2QAiA Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Biltema art. 44-571, finnes også som overgang uten ledning I noen båtbutikker har jeg sett. http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Tilkoblingsutstyr-1-fase-35101/ Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 (redigert) Biltema har overganger ja. Ellers så må du vel regne med et par tusen for å ta opp båten. Men prøv å finne ut hvor det lekker først, ogm du har sprengt noen nagler på grunn av for tidlig oppstart etter sjøsetting hjelper det ikke med fett. Da må det nye nagler og klinking til... Om naglene er OK kan en tur med badebokse og en pakke Melange være løsningen. Mye billigere enn løft. Og mauring ødelegger fort mer enn det fikser, så det bør være absolutt siste løsning. Redigert 5.August.2014 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bertramsen Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Jeg ville heller forsøkt mauring først. Jeg har gjort det flere ganger, og det funker som regel veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 Takk for svar folkens. De kommer godt med. :) Jeg lurte på dette med at mauring gjør mer skade enn godt? Jeg kan ikke helt klare å se hvordan "tre skader tre", hvis du skjønner. Jeg valgte denne metoden som et alternativ, ettersom det virket så organisk og naturlig, og dermed harmløst. Jeg ble litt nysgjerrig på hvilke skader mauring kan påføre båten? Ja, jeg må få kjøpt en sånn overgang snarest. Er utrolig kjedelig å sitte med øsekar, men enda kjedeligere er det at jeg forplikter meg til å gå ned til båten hele veien, hver fjerde time ca. Nå må jeg innrømme at jeg begynner å kjenne litt på svetten i pannen. Denne båten virker som en rimelig hissig dame å temme etter hvert. Føler nesten som at den har sin egen personlighet, og at den gjør ting for å irritere meg bevisst ( ikke ring psykolog ). Av og til skjer det ting som nesten ikke kan være tilfeldigheter. Jeg prøver å gjøre den godt, men blir bokstavlig talt spyttet i trynet med både slam, olje, diesel og sjøvann. Er det noen snekke-hviskere her? :) For å si det sånn: Hvis jeg fikser noe i den, så ryker noe annet som har relevans til det jeg nettopp fikset. Det skjer gjentatte ganger, faktisk hele tiden. Kanskje tresnekken savner sin gamle eier, eller rett og slett misliker meg? Her er ting som har skjedd: På første fisketuren hadde vi harpesnører som vi brukte på hver vår side av båten. Det nappet, og en stor fisk kom på et av snørene. Men, i samme slengen klarte snørene å tvinne seg sammen UNDER båten, slik at både fisken og de to harpesnørene fikk et ublidt møte med propellen. Resultatet? To harpesnører fullstendig tvinnet sammen, og ingen fisk. Heldigvis spyttet propellen dem fra seg. Men, som en tålmodig kar i ettertid, prøvde jeg å løse opp flokene, ettersom jeg ikke har økonomi til å hele tiden fly ut og kjøpe nytt. Når jeg hadde surret opp i minst en time, oppdager jeg at jeg begynner å plukke ut løse deler av gøtt. Så propellen hadde kuttet dem godt opp, uten at det var synlig. Den hadde først kuttet dem opp, og deretter knytt dem sammen igjen, for å teste tålmodigheten min. På samme turen, på hjemreisen, ser jeg at flotøren til den elektriske pumpen fremme ikke virker å reagere på vannstanden, som har blitt alarmerende høy. På dette tidspunktet visste jeg så vidt hva en båt var, så jeg visste ikke hvordan jeg skulle aktivere lensepumpen manuelt. Dette resulterte i at vi stod med to tomme cola-flasker og tømte med den ene hånden, og telefonen til RS i den andre, på nippet til å ringe. Men så plutselig fant lensepumpen ut at den skulle hjelpe oss litt allikevel, for å være litt sosial... På samme turen, i forkant av alt dette, hadde også den manuelle håndpumpen bak sluttet å fungere..... Så røk sveiven, eller DVs hengselet rundt sveiven, så jeg måtte ty til helt merkelige metoder for å sveive den i gang. Vill fantasi var det eneste som gjorde at jeg faktisk klarte å starte den, og jeg tror at jeg er den eneste i hele verden som har klart det. :) Den har jeg nå fikset. Nå har også den elektriske lensepumpen takket for seg. Til tider begynner den å skrike/pipe, og andre ganger lager den bare noen knurrende, mumlende lyder. Den minner meg mest om et ekkelt dyr som ligger under dørken. Noe vann spytter den i hvertfall ikke ut. Jeg regner med det er batteriet, men jeg har ikke lader, og kan så lite med det. Alternativt er det at den har pumpet ut så mye dritt at den ikke orket mer. Dette kan jeg forstå. Det har vært ganske mye rart under dørken. :) Men hey, tenkte jeg. Jeg har jo en ganske kraftig, strømdrevet lensepumpe som jeg bare kan koble til strømboksen. Jeg har jo tross alt landstrøm, tenkte jeg, og smilte og var glad, idet jeg skulle plugge den i. Men den passet ikke, fordi jeg manglet denne overgangen. "Det kan høres ut som et dårlig kjøp", antar jeg at mange tenker mens de leser dette. Men jeg kan betrygge med at det IKKE er tilfellet. Det er en flott båt, og den er verdt langt mer enn hva jeg har betalt for den, men jeg føler at jeg har hatt så ubeskrivelig uflaks med ALT. Og så kom dagen i dag, og det hele begynte å grense til tragikomisk. Frustrasjonen begynte sakte å bare gli over i en lattermild greie. Hvorfor? Fordi etter at jeg hadde tappet båten for en hel del vann, bestemte jeg meg for å reise ut en tur i den. Men jeg fikk ikke start på motoren..... Så jeg vil komme med en oppfordring: Hvis noen av dere ser en heks som sitter og stikker i en vodoo-dukke; kan noen av dere ta denne fra henne? Det er uansett meg det dreier seg om, og jeg ville ha vært takknemlig. :) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Slapp av, helt normalt. Det som skjer nå er at du bygger deg opp erfaring. Sakte men sikker vil du bygge opp erfaring nok til at turene blir hyggelige. Nå vet du hvordan man ikke fisker med flere snører ute. Nå vet du hvorfor man skal ha et ausekar i båten, og kanskje til og med en bøtte for panikk. Det kommer til å komme flere ting du lærer at du trenger, og det kommer til å bli flere erfaringer som gjør at du blir i stand til å planlegge. På sikt gjør dette deg til en bedre båteier. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Dette er da ikke så ille :-) Selv har jeg en "starthjelp" i backup, http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-400-A-37902/ Denne kan du koble direkte på en ny pumpe m/nivåvakt, http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Lensepumpe/Lensepumpe-med-innebyggd-nivavakt-25970/ så sover du bedre om natten :-) Normalt ordner batteribanken og de 2 lensepumpene mine jobben, da er "starthjelp" i garasjen på lading, men tar den med i bagen med "båt-ting" hver gang jeg skal i båten :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Ulk Boble Svart 6.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2014 Takk for fine tilbakemeldinger :) Det er helt sant at jeg har fått bygget meg opp erfaringer. Det er rart ved det, for det som er så bra ved å lære "the hard way", er at man ikke gjør samme feil to ganger. :) Bodehode: Det du skriver fikk meg inn på en tanke som er ganske interessant. Det er dette med lading av batterier osv. Jeg leste et sted at jeg trengte lader til batteriet mitt, men samtidig leste jeg et annet sted at motoren min lader batteriet ved gange? Det jeg har merket meg med lensepumpen, er at den varierer veldig i trykk. Den kan virke nærmest helt flat en stund, og så er det fullt trykk igjen litt senere. Nå er alt det elektriske derimot helt dødt, så jeg vil anta at motoren kanskje bidrar litt, men ikke på langt nær så tilfredsstillende som en lader? Og hvor lenge må egentlig et batteri lades fra dødt til fulladet? Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Lading er en vanskelige saker, veldig enkelt forklart: Har du et batteri på 100Ah og en lader på 10A bruker du teoretisk 10 timer på å lade batteriet. I praksis trenger du 1-3 døgn fra flatt til 100% Laderen på motoren leverer normalt ganske bra, men det kan være en fordel å sjekke ladespenningen rett på batteriet, den bør være rundt 14,4V. Men den trenger noen timer på å hente opp et batteri som har stått og levert til lensepumper en stund og så startet motoren. For å få litt kontroll kan du lage deg en loggbok og måle spenning hver gang du er i båten (før du starter), når motor er i gang og som det siste du gjør før du forlater etter en tur. Dette er ikke noe du trenger å gjøre i all framtid, men til du føler at du har kontroll på kapasitet og ladeevne til motoren. Spenningen på batteribanken bør ikke være under 10-10,5V, under det er det fare for å ødelegge batteribanken. Til slutt, spenningen på batteriene har direkte påvirkning på kapasitet til lensepumper, lav spenning = dårlig kapasitet pumpe. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bertramsen Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Lensepumper (spesiellt billige) er ofte litt humørsyke, de drar litt luft noen ganger og andre ganger kan det vare smuss fra kjølsvinet som setter seg i pumpa. Min biltemapumpe må jeg ofte skru av og på flere ganger for å få den til å dra skikkelig. Tror nok det er derfor du merker disse forskjellene, hvis batteriet ditt skulle ha skylda for dette måtte det vært nesten helt dødt. Skru opp pumpa di og rens den inni, det pleier å hjelpe litt...også lærer du enda litt mer mens du gjør det. Ta gjerne noen bilder av pumpa og evt ladesystemet, det kommer kanskje flere og bedre svar da. Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 6.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2014 Takk for nyttig info! Dette med det elektriske er avanserte saker ja. Ser for meg at det er en sånn ting som ikke er så vanskelig når man kan det, men umulig når man ikke kan det, som matte. Nå som batteriet mitt er dødt; Vil motoren fremdeles kunne lade det, dersom jeg lar alt elektrisk være i fred, og kjører en langtur? Vil motoren lade batteriet mer dersom jeg kjører høyere hastighet på den? Eller er det slik at dersom det er dødt, så er det kun vanlig lading som gjelder? Den elektriske pumpen min skal angivelig pumpe ut 32 liter i minuttet, men ikke i praksis. Her kjenner jeg at det er masse som må læres. Et siste spørsmål: Det hevdes jo ofte at man skal "prøve og lære underveis", men dette er simpelthen noe jeg ikke har våget, hva det elektriske angår. Men spørsmålet er hvor stor fare det er ved å gjøre feil i forhold til det elektriske i en båt. Er det snakk om et slikt støt man får av et kugjerde? Eller snakker vi lynnedslag? Jeg lurer med andre ord på om det finnes en tabbekvote når det gjelder å fikle med batteriet, og prøve seg frem. Jeg tenker da på risiko-faktorer som brannfare, fare for elektrisk sjokk, ødeleggelse osv. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Hei Ulk;) først må jeg si at pågangsmot har du:) Anbefaler deg å lese trebåt tråden her på forumet. Der vil du finne masse nyttig informasjon! ang. lensepumpe/strøm. Det kan være at pumpe/flotør bryter ikke vil mer (er begrenset holdbarhet på de. spesielt hvis pumpen har måttet tåle mye "dritt") jeg tror imidlertid at du har lite strøm igjen på batteriet ditt (mål det. billig multimeter på en av "guttebutikkene") siden båten lekker såpass mye fortsatt har du trolig brukt mer strøm enn det er plass til i batteriet ditt. billig lader har guttebutikkene oxo. kjøp bare en som er stor nok og egner seg til bruk i båt (ladetid avhenger av størrelsen på laderen, det gjør dessverre oxo selvsagt prisen) Jeg antar at båten din er bygget i furu, trolig på eik eller ask. Den burde derfor absolutt ha trutnet ferdig på denne tiden. Du har trolig derfor en lekkasje i aksel gjennomføringen eller mellom bordganger / overgang ved bunnstokk. oftest her lekkasjer kommer. Dette må fikses før båten blir helt tett. Dersom du tar båten på land nå. trenger den oxo noen dager å tørke litt før du kan begynne å reparere lekkasjene. Siden sommeren fortsatt er her, ville jeg mauret nå og heller ta den opp litt tidlig på høsten. da har du høsten/vinteren til å fikse det som må fikses. Mauring: Bruk så fin sagflis du kan få tak i, spikre en tom blikk boks på en lang staur. Fyll den med sagflis så fører du stanga forsiktig ned i vannet, i det toppen på boksen bryter vannflaten snur du boksen raskt, da kan du føre boksen m sagflis nøyaktig til det stedet du tror det lekker, når du har boksen i rett posisjon snur du den bare igjen og sagflisen flyter inn i sprekkene. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 6.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2014 Wrangster: Det du nevner med at du måtte skru av og på pumpen flere ganger, er selv noe jeg også ofte har opplevd. Ofte gav den lyd som tilsa at den spyttet ut vann, men når jeg sjekket på utsiden av skroget, var det ingenting. Så vippet jeg flotøren helt ned og helt opp igjen, og lot den stå helt opp ved hjelp av en pinne, helt til mesteparten av vannet var borte. Da var det gjerne fullt trøkk andre gangen. Derfor stoler jeg ikke helt på noe som har med det elektriske i båten å gjøre, spesielt i forhold til sikkerhet. Har biltema-pumpe jeg også. Det jeg i bunn og grunn nå forsøker å gjøre, er å la båten bli så uavhengig av elektrisitet som mulig, dersom strømmen plutselig en dag skulle ryke midtfjords. Jeg har et inntrykk av at mange belager seg fullstendig på elektriske pumper, og betrygger med at disse kan spyle ut så og så mange liter i minuttet. Men uten strøm? Derfor har jeg tenkt å investere i lanterner som går på vanlige batterier, og manuelle pumper. Selv om sistnevnte kanskje ikke er nyttig ved havari, så er det i hvertfall bedre enn en strøm-drevet pumpe uten strøm. :) Merk: Dette er i TILLEGG til det elektriske. Altså, dette skal være et alternativ å falle tilbake på, dersom det elektriske i båten ryker. En sikkerhetsmessig avgjørelse basert på worst case-scenario. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Husk at den beste lensepumpen er en livredd mann med en bøtte ;) Tryw Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 6.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2014 Bare Lek(k)er: Takk for fin respons. Ja, jeg tror nok du har rett angående lekkasje. Mauring er en av de tingene jeg fremdeles ikke har gjort. Tror du dette vil ha noen bemerkelsesverdig effekt selv ved lekkasje, og ikke vanlig trutning? Ja, jeg har jo manipulert pumpen til de grader, så den har sikkert fungert sin livstid iløpet av disse to ukene. Flotøren har blitt brun av et uheldig sammentreff med mineralolje fra en sånn liten pumpe-flaske, som av en eller annen grunn sprakk, og fant veien til kjølen. :) Mesteparten av denne oljen er renset ut nå, men jeg har oppdaget en del lekkasjer, og det virker som at det er flere, blant annet mellom bordganger, som du nevner. Samtidig er jeg ikke helt overbevist om at trutningen er over. Båten har stått på land i over ti år, for inntil to uker siden. Grunnen til at vann-inntaket nå har blitt mer dramatisk, er fordi pumpe-ordningen har blitt mer primitiv. Ettersom jeg ikke vet hvor mye vann den tok inn om natten da jeg hadde el-pumpe med nivåbryter, er det fremdeles å anta at trutningen fremdeles pågår, og at vanninntaket blir gradvis mindre. Men hvis jeg lar båten stå i 8 timer, uten noen som helst form for pumping, så er ikke vannstanden lange veien ifra oppunder dørken. Jeg tror jeg tømte 4-5 bøtter i dag, og det var ikke etter 8 timer engang. Det jeg kanskje er litt redd for, er trykkraften på lekkasjen. Med andre ord, så er jeg redd for at området hvor lekkasjen befinner seg, skal gi mer etter, og i verste fall sprenges inn Titanic-style. Da hjelper det vel ikke å komme vandrende med øsekaret sitt etter 4 timer :) Jeg håper jeg snart får satt en skikkelig diagnose på vanninntaket, for det er i skrivende øyeblikk det største problemet med båten. Det kan vel heller ikke være bra for treverket på innsiden å hele tiden oppbevare saltvann? Det dukker nok opp både elektrisitet og manuell håndpumpe iløpet av noen dager. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 4-5 bøtter tømmer jeg i plastbåten min når det har regnet litt kraftig. Det skal minst tusen liter vann til før en snekke på rundt 20 fot synker. Ikke vær så bekymra du, båt skal nytes vettu. Dra ut å bli kjent med båten, ikke kast bort sommeren her. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 (redigert) Denne batteriladeren kan du bruke for å lade batteriene din. Den har vedlikeholdslading, så den kan stå på alltid om du ønsker det. Da har du alltid toppladet batteri når du kommer til båten, selv om pumpa går fra tid til annen.. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-37737/ Jeg antar du, som de fleste som har en snekke, har 12 Volt anlegg. Du trenger ikke å være redd for den spenningen. Huden din isolerer, slik at du vanligvis ikke kjenner noe før spenningen er over 60 volt, så her er det ingen fare, og ingen grunn til redsel. Det som imidlertid er farlig, er å kortslutte batteriet. Om du mister en skiftnøkkel, for eksempel over batteripolene får du en skikkelig "aperefest", og det er ikke moro, og svært farlig. Brytes ikke forbindelsen mellom polene kan batteriet eksplodere, med alt det medfører. Kortslutter du ellers, så skal det være en sikring som ryker, hvis ikke brenner ledningen opp, det kan være farlig (brann), men sjelden eksplosjon. Du merker jo når du kortslutter på grunn av gnisten som oppstår i kortslutningspunktet, og da skvetter du så veldig at du røsker ledningene fra hverandre, og da skjer vanligvis ingen skade. Jeg håper ikke batteriet ditt har tatt skade av å bli totalt utladet. Det skal for å ha lang levetid ikke lades ut mere enn 50%, helst ikke under 11,5 - 12 volt, de "lærde" strides. Kjøp deg et billig multimeter på Biltema, så kan du måle litt, og ha kontroll på batterier og utstyr/ledninger. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Digitalt-multimeter-15133/ Dette er veldig billig, men jeg tror det holder til ditt bruk. Redigert 6.August.2014 av Festina Lente IV (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
olews Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Jeg tenkte på å svare på spørsmålet i tittelen. Her er avgiftene i min båtforening, ABF. Det er litt vanskelig å gi eksakt tall, men alt fra ingentign (inkludert) til 3500,- eller mer. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.