Sinus_nor Startet 17.April.2003 Link til dette innlegget Startet 17.April.2003 Bare som en test på "poll-making" har jeg laget denne useriøse testen der DU kan være med på å stemme fram historens beste påhenger-merke. Sikkert noen motorer som aldrig har eksistert.....f.eks. Nissan 4-takt? Tja, synes noen den er best så er det bare å stemme! GOD SOMMER! Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 22.April.2003 Link til dette innlegget Svart 22.April.2003 Forsåvidt en morsom og uskyldig avstemning, men valgene fra de første 27 stemmene synes jeg antyder at det er relativt små motorer erfaringene stammer fra. Dessuten - smaken er jo som baken - DELT Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Sebaldus Svart 22.April.2003 Link til dette innlegget Svart 22.April.2003 90% av alle jeg snakker med sier at Yamaha er i en særklasse når det gjelder påhengere. Dette stemmer veldig bra med egne erfaringer. Skulle jeg kjøpt ny motor hadde jeg neppe vurdert noe annet (muligens med unntak av Honda) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 22.April.2003 Link til dette innlegget Svart 22.April.2003 Hm, har alle de 90% av de du har snakket med erfaring fra flere andre motormerker enn Yamaha? Selv har jeg egenerfaring med: 2-takt: Yamaha, Mercury, Tohatsu, Johnson, Mariner 4-takt: Honda og Suzuki Det betyr selvsagt ikke at jeg er noen ekspert på alle disse motorene. Andre motorer kan jeg neppe uttale meg om i det hele tatt. På 2-takt holder jeg med i at Yamaha var en flott motor uten at jeg kan si jeg var mer fornøyd med den enn med Mercury av samme størrelse. Mariner/Mercury er forsåvidt like. Johnsen var grei, men litt daff (i alle fall den jeg brukte) og Tohatsu virket litt rå og bråkete. På 4-takt er jeg klart mer fornøyd med Suzuki som mindre, lettere og mer støysvak enn Honda. Men pålitelighet og driftsikkerhet skal jeg ikke uttale meg om enda da jeg ikke har så mye driftserfaring med Suzuki enda (kun et par hundre timer foreløpig). Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Sebaldus Svart 22.April.2003 Link til dette innlegget Svart 22.April.2003 Hm, har alle de 90% av de du har snakket med erfaring fra flere andre motormerker enn Yamaha? Selv har jeg egenerfaring med: forsåvidt et godt poeng... det som slår meg er at Yamaha eiere alltid sier det kun vurderer Yamaha når ny motor skal kjøpes. Har truffet en del Johnson eiere som sier aldri mer.... Vet dere forresten økenavnet på Johnson Sea Horse? Sea Cow.... Men når jeg rangerer påhenger tenker jeg 90% på kvalitet og holdbarhet. Om en Yamaha kommer litt dårligere ut ytelsesmessig enn en Johnson spiller det liten rolle etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 22.April.2003 Link til dette innlegget Svart 22.April.2003 Dette blir altfor generelt!!!! Yamaha har med sin markedsandel og populæritet markert seg som en kvalitetsmotor. -Men, jeg vil påstå at de aller fleste motorer som selges i Norge idag er bra motorer. Jeg har skrudd endel på påhengsmotorer, spesiellt eldre motorer fra 60-70 og 80 tallet. Dengang var Evinrude og Johnson (OMC) markedsledere. Av spesiellt vellykkde modeller fra OMC vil jeg nevne 6 hesteren og den 3 syl. 70-75 hesteren. Min erfaring er at nettopp Evinrude og Johnson var holdbare konstuksjoner som det gikk an å skru på selv etter 20 år. Yamaha var kanskje finere mekanisk, men ofte litt mere ugrei når det var gått noen år. Mercury har "alltid" vært litt for seg selv. Svært høy kvalitet og endel sære løsninger. Ikke alle like vellykkede. Nyere motoerer har jeg liten erfaring fra, men som nevnt virker det som det meste er bra. Det som virkelig betyr noe for en motors levetid og driftssikkerhet er vedlikehold, -og der praktiseres det nok litt av hvert...... Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 22.April.2003 Link til dette innlegget Svart 22.April.2003 Skal sies at jeg også har veldig god erfaring med en Tohatsu 9.9hk. Den var litt tungstartet og røyk litt mer enn Yamaha, men den virket veldig enkel og solid bygd. vil tro en slik kunne bli rimelig i drift hvis man kan skru litt selv. Vil sikkert være lenge også. Men, men.....dette er kanskje mest relevant på brukte motorer? I dag er de jo like alle sammen... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.April.2003 Link til dette innlegget Svart 23.April.2003 Min erfaring er at nettopp Evinrude og Johnson var holdbare konstuksjoner som det gikk an å skru på selv etter 20 år. Yamaha var kanskje finere mekanisk, men ofte litt mere ugrei når det var gått noen år.Dette er min erfaring også. Men nå er vel påhengsmotorer nesten blitt ett bruk og kast produkt, det skal ikke store skaden til før en reparasjon blir ulønnsom. Da kan man virkelig begynne å snakke om hårreisende dele-priser...Og selv om Yamaha selvsagt er svært bra motorer, har de også "svin på skogen", f.eks. havarerte 100% av de første 30hk motorene etter forholdvis kort tid. (den 2-syl utgaven) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 23.April.2003 Link til dette innlegget Svart 23.April.2003 Jeg sitter med en morsom følelse av at den grafiske presentasjonen av avstemningen her er nærmere sannheten for salgstallene for motorene enn fakta på hvilke motorer som er best . Sett at de fleste som stemmer - stemmer på motoren de har........ Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Sinus_nor Svart 23.April.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2003 Kan nok være enig med Helge at det er eierne av de respektive motorene som har stemt frem sitt eget motor-merke. Men hvorfor har da så mange valgt å kjøpe en Yamaha 2-takter? Det kan ikke være for at den er dårlig. Nei, de fleste nyere motorer er nok gode, men jeg må si jeg tenkte mye på 2.håndsverdien av min motor når jeg valgte Yamaha. Siden det er den mest populære bruktmotoren, regner jeg med å kunne selge min båt/motor enklere med en Yamaha på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 24.April.2003 Link til dette innlegget Svart 24.April.2003 Savner Tomos 4hk her Noen som husker denne motoren? Hadde vår fram til 1978 eller noe mener jeg og huske. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.April.2003 Link til dette innlegget Svart 24.April.2003 Savner Tomos 4hk her Ja, var den tjekkisk? Endel andre også, Volvo Penta, Chrysler, Perkins, Ruggineri, Scott og ikke minst Seagull.... Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 24.April.2003 Link til dette innlegget Svart 24.April.2003 Har hatt Suzuki, Yamaha, Tohatsu og Evinrude. Alle 2-takt. Mulig jeg har hatt flaks, men jeg har aldri hatt tekniske problemer med noen av motorene. Det virker som om enkle 2-taktere bare går og går forutsatt at man gjennomfører det vanlige vedlikeholdet. Er for øvrig enig i at Tohatsu bråker noe mer enn andre motorer, men de går desto bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.April.2003 Link til dette innlegget Svart 24.April.2003 . . Er for øvrig enig i at Tohatsu bråker noe mer enn andre motorer . .Det spørs om de slår lyden fra min Yamaha fra 1978, 5 hester luftkjølt! Den fungerer ellers helt utmerket, men er litt tung bakpå Pioner 235 jollen. Når jeg sitter langt fremme med forlenger til rorkulten, planer faktisk Pioneren med denne motoren. Det får jeg ikke til med 3 1/2 hesters Suzukien som er 10 år nyere. Forøvrig funker også den helt utmerket. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frode_B. Svart 24.April.2003 Link til dette innlegget Svart 24.April.2003 Som Ingar nevner, den beste motoren mangler i spørreundersøkelsen; SEAGULL. Vår 3 hk kunne være litt tungstartet første gangen etter vinteropplaget, men når fatter`n først fikk den i gang for sesongen gikk den som en klokke. Det aller kuleste var systemet med å feste en tre kule og tre snor rundt svinghjulet for å dra den i gang. Mange som har fått blåe knoker etter å ha trukket av trekula. Hyttenaboen vår hadde 2 hk Firestone. Den så litt stiligere ut en SEAGULLen da den hadde skikkelig deksel, men hadde allikevel ikke samme sjarmen. Til spørsmålet om Tomos, var ikke Tomos jugoslavisk? Husker jeg var på ferie i Dubrovnik på 70 talllet, der krydde det iallefall av Tomos. Både 4 hk varianten (som var vanlig i Norge) og mer kraftfulle varianter. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 24.April.2003 Link til dette innlegget Svart 24.April.2003 Det spørs om de slår lyden fra min Yamaha fra 1978, 5 hester luftkjølt! Den fungerer ellers helt utmerket, men er litt tung bakpå Pioner 235 jollen. Når jeg sitter langt fremme med forlenger til rorkulten, planer faktisk Pioneren med denne motoren. Det får jeg ikke til med 3 1/2 hesters Suzukien som er 10 år nyere. Din 3,5 Hk Suzuki må være litt lat Lars selv om 3,5 Hk kanskje er litt i minste laget til Pioner235. Vår Pioner 235 med trimmet 4 Hk Mercury (ca 4,5 HK) planer som bare det og gjør ca 15 knop. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Rolfsnes Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Din 3,5 Hk Suzuki må være litt lat Lars selv om 3,5 Hk kanskje er litt i minste laget til Pioner235. Vår Pioner 235 med trimmet 4 Hk Mercury (ca 4,5 HK) planer som bare det og gjør ca 15 knop. Eg har faktisk berga ein i utgangspunket båtlaus sommar, med ein gammar robåt, (trebåt) som eg fekk gratis av ein gammal nabo. Kor eg etter kort tid anskaffa meg ein Johnson for 500 kroner. Og det var ingen ny motor, veit ikkje ka modell men patentet var frå 1956. Motren var 2 sylindret og på hele... ja hold dere fast 5,5 hk. Motoren virker fortsatt og har design som fantastisk, i tillegg til fargen metallic rød som hovedfarge og pynta med kvit, herleg! Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Neivel,.... hvor mange vil du ha da...? :) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Neivel,.... hvor mange vil du ha da...? :) Fantes disse i april 2003? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Honduras Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 De små Nissan-motorene er laget av Tohatsu (akkurat som Mercury/Mariner), men firetakterne er jeg mer usikker på om de produserer selv, eller om det er Tohatsu som lager disse også. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Forøvrig mener jeg at Crescent 4hk med luftkjøling er en av de beste motorene som finnes når det gjelder å lære folk å ro Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ingar Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Mange som har fått blåe knoker etter å ha trukket av trekula.For ikke å snakke om de som har hatt nærkontakt med stammen... Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Neivel,.... hvor mange vil du ha da...? :) hmm honda Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Allan E Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Forøvrig mener jeg at Crescent 4hk med luftkjøling er en av de beste motorene som finnes når det gjelder å lære folk å ro da har du ikke vært borti mercury xr2.. skjærer seg sånn ca hver 30time Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Yamaha 9.9 er vel en klassiker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.