Jump to content

Stem fram den beste påhengsmotoren gjennom tidene!

Sinus_nor

Recommended Posts

Forsåvidt en morsom og uskyldig avstemning, men valgene fra de første 27 stemmene synes jeg antyder at det er relativt små motorer erfaringene stammer fra. Dessuten - smaken er jo som baken - DELT  :smiley:

Hm, har alle de 90% av de du har snakket med erfaring fra flere andre motormerker enn Yamaha? Selv har jeg egenerfaring med:

2-takt: Yamaha, Mercury, Tohatsu, Johnson, Mariner

4-takt: Honda og Suzuki

Det betyr selvsagt ikke at jeg er noen ekspert på alle disse motorene. Andre motorer kan jeg neppe uttale meg om i det hele tatt.

På 2-takt holder jeg med i at Yamaha var en flott motor uten at jeg kan si jeg var mer fornøyd med den enn med Mercury av samme størrelse. Mariner/Mercury er forsåvidt like. Johnsen var grei, men litt daff (i alle fall den jeg brukte) og Tohatsu virket litt rå og bråkete.

På 4-takt er jeg klart mer fornøyd med Suzuki som mindre, lettere og mer støysvak enn Honda. Men pålitelighet og driftsikkerhet skal jeg ikke uttale meg om enda da jeg ikke har så mye driftserfaring med Suzuki enda (kun et par hundre timer foreløpig).

Hm, har alle de 90% av de du har snakket med erfaring fra flere andre motormerker enn Yamaha? Selv har jeg egenerfaring med:

forsåvidt et godt poeng...

det som slår meg er at Yamaha eiere alltid sier det kun vurderer Yamaha når ny motor skal kjøpes. Har truffet en del Johnson eiere som sier aldri mer....

Vet dere forresten økenavnet på Johnson Sea Horse? Sea Cow.... :smiley:

Men når jeg rangerer påhenger tenker jeg 90% på kvalitet og holdbarhet. Om en Yamaha kommer litt dårligere ut ytelsesmessig enn en Johnson spiller det liten rolle etter min mening.

Dette blir altfor generelt!!!!

Yamaha har med sin markedsandel og populæritet markert seg som en kvalitetsmotor.

-Men, jeg vil påstå at de aller fleste motorer som selges i Norge idag er bra motorer.

Jeg har skrudd endel på påhengsmotorer, spesiellt eldre motorer fra 60-70 og 80 tallet.

Dengang var Evinrude og Johnson (OMC) markedsledere. Av spesiellt vellykkde modeller fra OMC vil jeg nevne 6 hesteren og den 3 syl.  70-75 hesteren.  

Min erfaring er at nettopp Evinrude og Johnson var holdbare konstuksjoner som det gikk an å skru på selv etter 20 år.  Yamaha var kanskje finere mekanisk, men ofte litt mere ugrei når det var gått noen år.  Mercury har "alltid" vært litt for seg selv.  Svært høy kvalitet og endel sære løsninger.  Ikke alle like vellykkede.

Nyere motoerer har jeg liten erfaring fra, men som nevnt virker det som det meste er bra.

Det som virkelig betyr noe for en motors levetid og driftssikkerhet er vedlikehold, -og der praktiseres det nok litt av hvert......

Skal sies at jeg også har veldig god erfaring med en Tohatsu 9.9hk.

Den var litt tungstartet og røyk litt mer enn Yamaha, men den virket veldig enkel og solid bygd. vil tro en slik kunne bli rimelig i drift hvis man kan skru litt selv. Vil sikkert være lenge også.

Men, men.....dette er kanskje mest relevant på brukte motorer? I dag er de jo like alle sammen...

Min erfaring er at nettopp Evinrude og Johnson var holdbare konstuksjoner som det gikk an å skru på selv etter 20 år.  Yamaha var kanskje finere mekanisk, men ofte litt mere ugrei når det var gått noen år.

Dette er min erfaring også. Men nå er vel påhengsmotorer nesten blitt ett bruk og kast produkt, det skal ikke store skaden til før en reparasjon blir ulønnsom. Da kan man virkelig begynne å snakke om hårreisende dele-priser...

Og selv om Yamaha selvsagt er svært bra motorer, har de også "svin på skogen", f.eks. havarerte 100% av de første 30hk motorene etter forholdvis kort tid. (den 2-syl utgaven)

Jeg sitter med en morsom følelse  :sailing: av at den grafiske presentasjonen av avstemningen her er nærmere sannheten for salgstallene for motorene enn fakta på hvilke motorer som er best Bilde. Sett at de fleste som stemmer  - stemmer på motoren de har........  Bilde

Kan nok være enig med Helge at det er eierne av de respektive motorene som har stemt frem sitt eget motor-merke. Men hvorfor har da så mange valgt å kjøpe en Yamaha 2-takter? Det kan ikke være for at den er dårlig. Nei, de fleste nyere motorer er nok gode, men jeg må si jeg tenkte mye på 2.håndsverdien av min motor når jeg valgte Yamaha. Siden det er den mest populære bruktmotoren, regner jeg med å kunne selge min båt/motor enklere med en Yamaha på hekken.

Har hatt Suzuki, Yamaha, Tohatsu og Evinrude. Alle 2-takt. Mulig jeg har hatt flaks, men jeg har aldri hatt tekniske problemer med noen av motorene. Det virker som om enkle 2-taktere bare går og går forutsatt at man gjennomfører det vanlige vedlikeholdet.

Er for øvrig enig i at Tohatsu bråker noe mer enn andre motorer, men de går desto bedre.

. . Er for øvrig enig i at Tohatsu bråker noe mer enn andre motorer . .

Det spørs om de slår lyden fra min Yamaha fra 1978, 5 hester luftkjølt! Den fungerer ellers helt utmerket, men er litt tung bakpå Pioner 235 jollen. Når jeg sitter langt fremme med forlenger til rorkulten, planer faktisk Pioneren med denne motoren. Det får jeg ikke til med 3 1/2 hesters Suzukien som er 10 år nyere. Forøvrig funker også den helt utmerket.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Som Ingar nevner, den beste motoren mangler i spørreundersøkelsen; SEAGULL.

Vår 3 hk kunne være litt tungstartet første gangen etter vinteropplaget, men når fatter`n først fikk den i gang for sesongen gikk den som en klokke.

Det aller kuleste var systemet med å feste en tre kule og tre snor rundt svinghjulet for å dra den i gang. Mange som har fått blåe knoker etter å ha trukket av trekula.

Hyttenaboen vår hadde 2 hk Firestone. Den så litt stiligere ut en SEAGULLen da den hadde skikkelig deksel, men hadde allikevel ikke samme sjarmen.

Til spørsmålet om Tomos, var ikke Tomos jugoslavisk? Husker jeg var på ferie i Dubrovnik på 70 talllet, der krydde det iallefall av Tomos. Både 4 hk varianten (som var vanlig i Norge) og mer kraftfulle varianter.

Det spørs om de slår lyden fra min Yamaha fra 1978, 5 hester luftkjølt! Den fungerer ellers helt utmerket, men er litt tung bakpå Pioner 235 jollen. Når jeg sitter langt fremme med forlenger til rorkulten, planer faktisk Pioneren med denne motoren. Det får jeg ikke til med 3 1/2 hesters Suzukien som er 10 år nyere.

Din 3,5 Hk Suzuki må være litt lat Lars selv om 3,5 Hk kanskje er litt i minste laget til Pioner235. Vår Pioner 235 med trimmet 4 Hk Mercury (ca 4,5 HK) planer som bare det og gjør ca 15 knop.

• 4 år senere...
Din 3,5 Hk Suzuki må være litt lat Lars selv om 3,5 Hk kanskje er litt i minste laget til Pioner235. Vår Pioner 235 med trimmet 4 Hk Mercury (ca 4,5 HK) planer som bare det og gjør ca 15 knop.
Eg har faktisk berga ein i utgangspunket båtlaus sommar, med ein gammar robåt, (trebåt) som eg fekk gratis av ein gammal nabo. Kor eg etter kort tid anskaffa meg ein Johnson for 500 kroner. Og det var ingen ny motor, veit ikkje ka modell men patentet var frå 1956. Motren var 2 sylindret og på hele... ja hold dere fast 5,5 hk. Motoren virker fortsatt og har design som fantastisk, i tillegg til fargen metallic rød som hovedfarge og pynta med kvit, herleg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...