HaHa Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Nydelig båt! Den fortjener å få fortsette på sjøen. Beslaget du viser fra Swan ser bra ut. Men var det opp til meg ville jeg i tillegg flyttet innfestingen av forstaget til en forlengelse av flattjernet som er festet langs baugen. Lykke til! Takk! Jo, tanken med et nytt beslag som på Swan er at det skal festes også i et flattjern langs baugen. Jeg gjetter på at det nåværende beslaget er festet på samme måte. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Målet med restaureringen (fra den gangen båten het 'Blues'): God helg! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Flott bilde, syns lang veg att det er en S&S........... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
HaHa Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 (redigert) Dekksbeslaget ble først fjernet. Jeg slipte ned en fortøyningsbolt i mangel av et passende stort skrujern. De syrefaste boltene var helt fine. Boltene gikk ned i en plate (syrefast?) som er støpt fast i dekket og videre ned til det korroderte beslaget under dekk. Hvordan de opprinnelig har vært festet der er et lite mysterium. Det er ikke spor av muttere... Bildet av en brukket bolt med mutter postet i det første innlegget er bolten til dekk-skrog-sammenføyningen. Beslaget var festet innvendig mot baugen ved hjelp av 7-8 mm laminat over beslagets nedre del. Det er i ferd med å bli saget over i bildet under. Stump vold med meisel og brekkjern samt et par snitt i glassfiberen med en japansk drasag gjorde susen. Vips var det korroderte beslaget forvandlet til en haug med smuler med enkelte større biter. Nå skal det slipes ned og bygges opp et innvendig anlegg for et beslag a la Swan 43 (vist tidligere). Alt i alt er jeg veldig fornøyd; det er fryktelig trangt å jobbe helt der framme, men jeg hadde fryktet at beslaget skulle være langt mer gjenstridig. Redigert 18.August.2014 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Bra jobba....det går fremover du skrev att dekket løft en aning.......grejjer du tvinge tilbake det nå? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
HaHa Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Hmm.. det er nok mer enn 'en aning'... se bilde. Jeg har tenkt at dekket skal klemmes tilbake igjen mot et nytt innvendig stevnbeslag ved å stramme de seks innvendige muttrene stegvis og vekselvis. Deretter må jeg bytte ut minst fire bolter mellom dekk/fotlist og flensen på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Flotte greier! Oppmuntrende for oss andre som driver med prosjekt å se når et tilsynelatende umulig/vanskelig stykke arbeid blir løst. Dette blir gøy å følge med på! Og - mange gamle båter fra 70- og 80 tallet er veldig verdt å ta vare på - og du har jo en klassiker! Ta deg bare god tid, bruk FINN, baatplassen, lag planer, kos deg - og ikke legg ut masse penger med tanke på å få de tilbake ved salg Jeg fikk bl.a veldig fine, nye seil rimelig gjennom et hyggelig baatplassenmedlem Har du lest min prosjekttråd?: https://baatplassen.no/i/topic/105872-prosjekttraad-hallberg-rassy-26/ Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 19.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Festina_Lente, Takk for oppmuntrende ord! Jeg beundrer pågangsmotet ditt, med tre gamle båter... Flott prosjekttråd om en fin liten båt (HR 26) - jeg skal lese i ro og mak etter jobbtid. - Harald Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 21.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Kort oppdatering: Jeg har i hovedsak løsnet motoren fra alt den sitter fast i (drivstoffslanger, girvaier, ledninger, etc) med ett unntak: Propellakslingen. Den satt bom fast i klemflensen mot giret (ja, jeg tok ut skruene). Er det noen flere triks her? Jeg varmet med blåselampe (men kanskje ikke lenge nok) og dæljet med hammer. Karene som skal heise motoren ut skal se på saken i dag eller i morgen. Det er mulig en natt med multispray gjør susen. Klemflensen er så rusten at den nok bør byttes, og jeg tenkte at det enkleste er å få akslingen ut av klemflensen mens flensen sitter fast i giret/motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Kan du ikke få lirket inn et kraftig flatjern eller noe i sporet i klemflensen og få bendt den litt åpen? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
HaHa Svart 21.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Herman, Takk for råd, men dette er en klemflens uten spor, bare en 'tight fit' og to skruer for å låse. Det skal sies at jeg har hatt ut propellakselen tidligere en gang. Det er mulig jeg den gang både varmet flensen mer og dæljet hardere enn jeg gjorde i går kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Å dælje på dette med hammer, kan gjera vondt verre. Hvis akslingen får slag i enden so kan den bli stuket, dvs. at den får litt mindre lengde og litt meir tykkelse og dermed sit enno litt meir fast. Eg foreslår å ta ut motoren, dette gir plass til å setja lange skruer, eventuelt gjengestang, i flensen og setta på ei kraftig plate i enden av skruene. Deretter er det "berre å" plassera ein god jekk mellom denne plata og akslingen, og pressa den fint og vakkert ut. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 28.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 En kort oppdatering: Motoren er nå visstnok løftet ut. Mer info etter i morgen. Ellers vil jeg gjerne dele en gullgruve for alle som liker rikt illustrerte prosjekttråder der gode gamle seilere får et nytt liv: http://www.lackeysailing.com/logs.html Det er en samling av detaljerte og illustrerte logger over arbeid utført i nærmere femti prosjekter. Min favoritt så langt er ombyggingen av Bolero Sitér dette innlegget Link to post
Janniz Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 (redigert) Hei! Ser skikkelig flott ut IW 31 din! :-) og så spennende prosjekttråd da gitt.... :-) Takker for den flotte linken til lackey sailing.....nå ble det mye interresant å lese på! :-) Lykke til videre med prosjektet og her skal det følges med! :-) Mvh janniz. Redigert 28.August.2014 av Janniz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 1.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2014 Motoren er ute og står foreløpig på en pall på jobben. Videre framdrift på motorfronten blir å vurdere reparasjon eller salg som rep.objekt eller delemotor. Jeg mottar gjerne forslag på folk/firmaer som sysler med slikt. Motoren er en Yanmar 1GM10. Med motoren ute åpner det seg mulighet for å renovere i kryprommet bak motor, under cockpit. Jeg må demontere ventiler og avløpsslanger fra cockpit for å få tatt ut dieseltanken, for igjen å få plass til å gjøre rent og male skrog og finerplater. Det er nok fornuftig å ta en titt på tanken også når jeg får den ut. Bilder kommer etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Motoren er ute og står foreløpig på en pall på jobben. Videre framdrift på motorfronten blir å vurdere reparasjon eller salg som rep.objekt eller delemotor. Jeg mottar gjerne forslag på folk/firmaer som sysler med slikt. Tor Sneve (sandvika) Kjent som en seriøs og flink fyr. Han har stadig vekk annonser på finn. no Tror han hadde en total overhalt 1gm10 til salgs for en stund siden, kanskje han har det fortsatt? Evt. Bytte med mellomlegg? Kanskje det billigste og ihvertfall det raskeste. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 2.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Trygve, Takk for tipset! Jeg har hørt det navnet nevnt av flere.Jeg får ta med meg motoren på audition og få en vurdering. Ellers er jeg litt i tenkeboksen angående motoralternativer. Det er klart det enkleste på kort sikt å sette inn en tilsvarende motor. Men motoren med olje og diesel-lukt er en av kildene til den 'båtlukten' jeg ønsker å bli kvitt. Jeg vurderer derfor også en elektromotor, f.eks. fra http://www.clean-e-marine.com/ som kan bruke eksisterende aksel og propell. - Harald Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 2.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 (redigert) Noen bilder. 1. Ikke spesielt enkel tilgang til rommet bak motor og under cockpit. 2. Slik ser det ut bak cockpitdreneringen. Dieseltanken er montert mot undersiden av cockpitdørken. Finérskottene mot stuverom i cockpit og mot stikk-køye har neppe vært rengjort eller malt på 40 år. Dieseltanken skal inntil videre ut. Både for å komme til i rommet under cockpit og for å gjøre en vurdering av dens tilstand. Dieselen jeg tappet var klar og fin, det samme med dieselen i filter/vannutskiller. Planen er å rengjøre skikkelig og deretter påføre noe a la Epifanes bilgemaling for å få bort båtlukt og å få flater som er lettere å rengjøre. Redigert 2.September.2014 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Tor tar nok din motor i innbytte, men det er jo en maskin som produseres den dag i dag - så det er kurant å få deler . Han kjøpte min 1GM da jeg byttet til 1GM10 i Maxi 77'en Andante. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 ...... Ikke spesielt enkel tilgang til rommet bak motor og under cockpit. Hva med å skaffe seg tilgang? Hallberg Rassy 26 har samme problemet, men jeg fant ut at på senere modeller (HR26, 312, 94 kutter) så rettet de dette opp. derfor gikk jeg til det skritt å modifisere prosjektbåten min: Feinsag er gode greier! Jeg lager en ny luke oppå av vannfast forskalingsplate, sauset inn med epoksy og kledd med teak, og den utskårne delen blir limt fast under denne: Bilde av hjørne: Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 3.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Jo, det hadde vært praktisk med en slik luke, også for å få tilgang til tettingen ved gjennomføringen for rorstammen. Men jeg er redd jeg i såfall må finne en annen løsning for montering av drivstofftanken. I første omgang skal tanken bare demonteres. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 innspill i debatten om ny eller renovert, gammel motor: hvis videresalg i det hele tatt er et potensialt scenario en gang i fremtiden ville jeg sterkt vurdert ny motor. Reperasjon er sunken cost, men ny motor vil heve verdien på båten betydelig etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 4.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Takk for innspill, Krimart. Slik jeg tenker er det viktigst med bruksverdi kontra kostnad. Den billigste løsningen er en påhenger på hekken, men også løsningen med flest bruksmessige ulemper (støy, vanskelig å bruke i litt sjø, estetisk sett en katastrofe...). For eventuelt salg, så vil det neppe lønne seg med en ny dieselmotor, kontra å selge båten uten motor. Nei, skal jeg legge penger i motor så er det for å bruke den selv. Etterhvert som jeg kommer til og rengjør motorrommet og tilliggende herligheter merker jeg en viss uvilje mot å sette tilbake et bråkende stinkende 'dieseldyr'... - Harald Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 4.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Jeg har målt opp for ny innfesting av forstaget. I og med at jeg fikk til å fjerne det inplastede gamle, så er det nå rom for å lage en løsning (a la en Swan 44) slik jeg skisserte tidligere i tråden. Jeg har laget en modell i papp (som har omtrent samme styrke som beslaget jeg fjernet...) og tatt relevante mål. Det jeg må tenke gjennom er hvorvidt jeg skal kun erstatte funksjonen til det gamle beslaget, eller om jeg skal lage noe som er betydelig større, som også kan brukes til å gi et sterkt feste for andre framtidige formål som f.eks. et løst indre forstag eller baugspryd. Den store løsningen vil ligge an mot skrogflensen og undersiden av fordekket i det området hvor dekket er i enkeltlaminat og vil utgjøre en plate som er 30 cm lang og 29 cm på det bredeste. De eneste argumentene mot en stor løsning, som jeg kan komme på, er vekt og pris. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 4.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 (redigert) Hva med å skaffe seg tilgang? Hallberg Rassy 26 har samme problemet, men jeg fant ut at på senere modeller (HR26, 312, 94 kutter) så rettet de dette opp. derfor gikk jeg til det skritt å modifisere prosjektbåten min: Jo, det vil være gull å ha en slik luke. Uten å flytte på dieseltanken har jeg ca 35 x 50 cm å boltre meg på mellom bakkkant på tank og gjennomføring for rorstammen. Tettingen ved rorstammen er satt på 'gjøre-listen'. Tok et bilde i går, og slangeklemmene ser ikke fine ut. Riktignok er dette over vannlinjen (såvidt), men likevel... Bildet viser undersiden av cockpitdørken, tettingen rundt rorstammen og i bakgrunnen dieseltanken med lufteslange. Det er en tilsvarende slangeklemme nederst mot skroget som var vanskelig å komme til, men den så ikke bedre ut. Redigert 4.September.2014 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.