HaHa Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 Til slutt litt framdrift. Den overhalte akterluken er montert. Den var laget i ikke veldig vannfast finér med treomramming (teak). Den var blitt delvis delaminert og den limte omrammingen hadde delvis løsnet. Jeg forsterket fineren og festet for omrammingen med ett lag glassfiber og epoxy på over- og underside og malte oversiden med grå Interdeck dekksmaling. Med unntak av et par detaljer er jeg godt fornøyd med resultatet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Den gamle tanken din er vel kanskje moden for utskifting - en ny tank står du mye friere til å plassere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 (redigert) Den enkle løsningen er å montere tanken i omtrent samme posisjon som nå, men liggende i en krybbe skrudd fast i rammeverket som ligger mot skrogbunnen. Nå henger tanken i patentbånd fra bolter i gjennom cockpitdørken, noe som er en dårlig løsning. Jeg har fikset ett røket patentbånd tidligere med en krybbe (se bilde nr 2). Med tanken stående i en krybbe istedenfor hengende vil jeg kunne lage en åpning på rundt 50 x 60 cm i cockpitdørken. Redigert 4.September.2014 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 Det er greit å tenke seg om minst to ganger før man setter sagen i glassfiberen: Det vil være langt lettere å lage tilgang til rommet under cockpitdørken via skottet mot stuverommet i babord cockpitbenk. Der vil det ikke være samme krav til styrke og tetting som i dørken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 5.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2014 (redigert) Jeg oppdaterer tråden med litt lesestoff om elmotorer i seilbåt. Oceanvolt (finsk) leverer systemer både for rett aksel og seildrev (installasjonsmanual og brukermanual). Proffe nettsider og pent industridesign...ser dyrt ut. Clean-e-marine (dansk) har 5 - 12 kW motorer for rett propellaksel (installasjonsmanual + håndbok). Se detaljert prosjektblogg om installasjon av elektrisk motor i en 30' seilbåt og flere eksempler. Electricyacht.com (amerikansk) selger løsninger fra USD 4195 for 5 kW. Greenstarmarine (svensk) har systemer fra 3.6 kW. Electricseas.org har lenker med ulike tekniske ressurser og et diskusjonsforum. Cruisersforum har en lang diskusjon om elektrisk framdrift. Redigert 5.September.2014 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Prøvde å få en pris fra Clean-e-marine sist vinter, men fikk aldri noe svar fra dem. Nå blir det en brukt liten dieselmotor istedet. Sitér dette innlegget EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 5.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2014 Prøv igjen! Jeg fikk raskt svar fra clean-e-marine nå på sensommeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 6.September.2014 Del på Facebook Svart 6.September.2014 Hvordan lå de i pris i forhold til Greenstar? Sitér dette innlegget EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 6.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2014 De er betydelig rimeligere enn greenstarmarine. Jeg har ikke detaljene her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 7.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2014 (redigert) Oppdatering om el.motor. Vetus leverer en 2.2 kW motor (brukermanual og installasjonsmanual). Pris i UK er £5,049.00 Odelco i Sverige forhandler Oceanvolt. Prisliste (s. 20). Redigert 7.September.2014 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 8.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2014 Nok en oppdatering. Mastervolt leverer også systemer for elektrisk framdrift. Forhandles i Norge av Staubo. Drivemaster Ultra 7.5 kW (brukermanual) Drivemaster 3.6 kW (brukermanual) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 8.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2014 (redigert) Enda en oppdatering. Kräutler har et stort utvalg av motorer tilpasset seilbåt. Se også katalog (pdf). Det er listet opp et hundretalls ulike båter med motor fra Kräutler. Redigert 8.September.2014 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 8.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2014 (redigert) I mangel av videre framdrift med å få rent motorrommet så fortsetter jeg med litt drodling rundt elektrisk framdrift av skuta. Oceanvolt sendte et pristilbud og inkluderte en beregning av effekt/fart for IW 31. Jeg tillater meg å gjengi disse beregningene her. Prisen er forøvrig sammenlignbar med prisen av en ny liten dieselmotor... Her er effekt (i kW) plottet som funksjon av fart i knop, samt rekkevidde med en 5.6 kWh batteribank som funksjon av fart. Data til denne beregningen er vannlinjelengde 6.6 m, vannlinjebredde 2.5 og vekt 3600 kg. Dette er jo ikke verst: Med god tid kan man nå ganske langt med eldrift...så får man jo eventuelt bare lære seg å ile langsomt (festina lente) i vindstilla. Jeg har ingen følelse for om beregningene er realistiske når det gjelder lav fart, men vil tro det ikke er tatt høyde for særlig ruglete undervannsskrog. Men beregningene sier muligens at det kan være realistisk med hybriddrift i et sted mellom 3 og 4 knop ved hjelp av et 2kW bensinaggregat. Redigert 8.September.2014 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 (redigert) Enda en oppdatering. låg o leste PåKryss...fann ytterligere en http://www.electro-mobile.se/index.asp?Page=Produkter&action=Cat&catid=112 er også en artikkel, 3 sider om installasjon av elmotor side 48 Nr 6 / 2014 Redigert 14.September.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 Likte teksten på bildet der, "Jorden rundt på 4 batterier, med El-motor, solceller og generator" Sitér dette innlegget EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 14.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2014 (redigert) Takk for den lenken, Gunga! Electro Mobile Scandinavia har interessant lesestoff og vettuge eksempelpriser. Systemet er tilsynelatende også utviklet for og testet i båter som min gamle havseiler, se f.eks. installasjon av elmotor i en Albin Vega (som forøvrig har en praktisk stor luke i cockpitdørken). Eller ser det ut som de kan tilby ekstra styring form av en fjernkontroll, slik at man f.eks. kan kontrollere motoren fra en posisjon i baugen. Både svenske Electro Mobile Scandinavia og danske Clean-e-marine ser ut til å ha lagt seg i et prisleie der en enkel elmotorinstallasjon skal kunne koste mindre enn en ny diesel. Jeg tror de kan få kunder i min situasjon som ellers ville kjøpt seg en påhengsmotor eller en overhalt brukt dieselmotor. Andre tilbydere som Kräutler, Vetus, Oceanvolt og Greenstarmarine starter i samme prisleie som en ny liten diesel eller mer. Jeg vil tro disse i større grad retter seg mot nybåtmarkedet. Det er ellers ingen ny framdrift. Jeg håper å få rengjort motorrommet og klargjort for maling i løpet av kommende uke. Redigert 14.September.2014 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Dårlig med framdrift å melde, så her er en mulig utvei: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=62076374 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Har vist båten til to interessenter i dag. Jeg tror begge var inneforstått med hvor mye arbeid som kreves. Selv har jeg konkludert med at jeg ønsker å seile, med tilhørende vedlikehold - jeg ønsker ikke å restaurere. Tror mulighetene er gode for at noen er villige og har mulighet til å videreføre restaureringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Har vist båten til to interessenter i dag. Jeg tror begge var inneforstått med hvor mye arbeid som kreves. Selv har jeg konkludert med at jeg ønsker å seile, med tilhørende vedlikehold - jeg ønsker ikke å restaurere. Tror mulighetene er gode for at noen er villige og har mulighet til å videreføre restaureringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 9.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2015 Da er Onkel Blå solgt, i praksis nærmest gitt bort, til noen unge entusiaster med tilstrekkelig omsorgsevne for en gammel havseiler. Restaureringen vil bli tema for en serie artikler i Seilas eller Seilmagasinet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 det var gledelig å se ungdommene kaste seg over din gamle onkel. Tydelig at de hadde seilgleden på plass. Så da venter vi på at du stiller med ny båt :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 9.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2015 Tja, mon det, jeg har lurkikket på Onkel Blås yngre og litt større søskenbarn....men det er ikke bare opp til meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 (redigert) dobbelt.. Redigert 23.August.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 23.August.2015 Del på Facebook Svart 23.August.2015 (redigert) www.seilmagasinet.no/id/42015 Redigert 23.August.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Da er den gamle havseileren på sjøen igjen. De unge entusiastene har brukt betydelig antall timer og en god del penger i løpet av vinteren. Det er både ny motor og ny glans i lakk og gelcoat og det er hyggelig å se! Tenkte ikke på å ta bilder i farten. Jeg får tro det kommer en oppfølger i Seilmagasinet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.