Jump to content

Gammel havseiler ut av opplag: Selge, restaurere eller kondemnere?


HaHa

Recommended Posts

Til slutt litt framdrift. Den overhalte akterluken er montert. Den var laget i ikke veldig vannfast finér med treomramming (teak). Den var blitt delvis delaminert og den limte omrammingen hadde delvis løsnet. Jeg forsterket fineren og festet for omrammingen med ett lag glassfiber og epoxy på over- og underside og malte oversiden med grå Interdeck dekksmaling. Med unntak av et par detaljer er jeg godt fornøyd med resultatet.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Den enkle løsningen er å montere tanken i omtrent samme posisjon som nå, men liggende i en krybbe skrudd fast i rammeverket som ligger mot skrogbunnen. Nå henger tanken i patentbånd fra bolter i gjennom cockpitdørken, noe som er en dårlig løsning. Jeg har fikset ett røket patentbånd tidligere med en krybbe (se bilde nr 2). Med tanken stående i en krybbe istedenfor hengende vil jeg kunne lage en åpning på rundt 50 x 60 cm i cockpitdørken.

bilde

bilde

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg oppdaterer tråden med litt lesestoff om elmotorer i seilbåt.

 

Oceanvolt (finsk) leverer systemer både for rett aksel og seildrev (installasjonsmanual og brukermanual). Proffe nettsider og pent industridesign...ser dyrt ut.

 

Clean-e-marine (dansk) har 5 - 12 kW motorer for rett propellaksel (installasjonsmanual + håndbok). Se detaljert prosjektblogg om installasjon av elektrisk motor i en 30' seilbåt og flere eksempler.

 

Electricyacht.com (amerikansk) selger løsninger fra USD 4195 for 5 kW.

 

Greenstarmarine (svensk) har systemer fra 3.6 kW.

 

Electricseas.org har lenker med ulike tekniske ressurser og et diskusjonsforum.

 

Cruisersforum har en lang diskusjon om elektrisk framdrift.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I mangel av videre framdrift med å få rent motorrommet så fortsetter jeg med litt drodling rundt elektrisk framdrift av skuta.

Oceanvolt sendte et pristilbud og inkluderte en beregning av effekt/fart for IW 31. Jeg tillater meg å gjengi disse beregningene her. Prisen er forøvrig sammenlignbar med prisen av en ny liten dieselmotor...

 

Her er effekt (i kW) plottet som funksjon av fart i knop, samt rekkevidde med en 5.6 kWh batteribank som funksjon av fart.

Data til denne beregningen er vannlinjelengde 6.6 m, vannlinjebredde 2.5 og vekt 3600 kg.

bilde

Dette er jo ikke verst: Med god tid kan man nå ganske langt med eldrift...så får man jo eventuelt bare lære seg å ile langsomt (festina lente) i vindstilla.

 

Jeg har ingen følelse for om beregningene er realistiske når det gjelder lav fart, men vil tro det ikke er tatt høyde for særlig ruglete undervannsskrog. Men beregningene sier muligens at det kan være realistisk med hybriddrift i et sted mellom 3 og 4 knop ved hjelp av et 2kW bensinaggregat.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for den lenken, Gunga!

 

Electro Mobile Scandinavia har interessant lesestoff og vettuge eksempelpriser. Systemet er tilsynelatende også utviklet for og testet i båter som min gamle havseiler, se f.eks. installasjon av elmotor i en Albin Vega (som forøvrig har en praktisk stor luke i cockpitdørken).

 

Eller ser det ut som de kan tilby ekstra styring form av en fjernkontroll, slik at man f.eks. kan kontrollere motoren fra en posisjon i baugen.

 

Både svenske Electro Mobile Scandinavia og danske Clean-e-marine ser ut til å ha lagt seg i et prisleie der en enkel elmotorinstallasjon skal kunne koste mindre enn en ny diesel. Jeg tror de kan få kunder i min situasjon som ellers ville kjøpt seg en påhengsmotor eller en overhalt brukt dieselmotor.

 

Andre tilbydere som Kräutler, Vetus, Oceanvolt og Greenstarmarine starter i samme prisleie som en ny liten diesel eller mer. Jeg vil tro disse i større grad retter seg mot nybåtmarkedet.

 

Det er ellers ingen ny framdrift. Jeg håper å få rengjort motorrommet og klargjort for maling i løpet av kommende uke.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Har vist båten til to interessenter i dag. Jeg tror begge var inneforstått med hvor mye arbeid som kreves. Selv har jeg konkludert med at jeg ønsker å seile, med tilhørende vedlikehold - jeg ønsker ikke å restaurere. Tror mulighetene er gode for at noen er villige og har mulighet til å videreføre restaureringen.

Link to post
Share on other sites

Har vist båten til to interessenter i dag. Jeg tror begge var inneforstått med hvor mye arbeid som kreves. Selv har jeg konkludert med at jeg ønsker å seile, med tilhørende vedlikehold - jeg ønsker ikke å restaurere. Tror mulighetene er gode for at noen er villige og har mulighet til å videreføre restaureringen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Da er den gamle havseileren på sjøen igjen. De unge entusiastene har brukt betydelig antall timer og en god del penger i løpet av vinteren. Det er både ny motor og ny glans i lakk og gelcoat og det er hyggelig å se! Tenkte ikke på å ta bilder i farten. Jeg får tro det kommer en oppfølger i Seilmagasinet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...