Jump to content

Gammel havseiler ut av opplag: Selge, restaurere eller kondemnere?


HaHa

Recommended Posts

bilde

 

Seileren og hans seilbåt har vært i opplag noen år. Uten å gå i unødvendig detalj: Båten ble lagt på land høsten 2010 med en motor som hadde skjært seg. Båten har i grunnen deretter vært forsømt helt inntil nylig, hvorpå seileren endelig har begynt å ta grep.

 

Et av grepene er å høste av BPs kollektive visdom for å få hjelp til å svare på spørsmålet i emnetittelen -"Selge, restaurere eller kondemnere?" - og forhåpentligvis plukke opp nyttige råd for en eventuell restaurering. (Her avslørte jeg ganske raskt at jeg i grunnen ikke er klar til å verken selge eller kondemnere båten - ennå...)

 

Status:

 

Modell: IW 31, Sparkman & Stephens design no 1899, byggeår 1971.

 

Motor: Yanmar 1GM10, skjært seg etter oljelekkasje, uvisst om den kan repareres, blir tatt ut av båten i løpet av den nærmeste tiden.

 

Rigg: Gjennomgående mast i OK stand (dvs fester for beslag, salinger etc viser ikke tegn på korrosjon), stående rigg byttet i 2008. Feste for akterstag og vant virker i god stand. Det er forstagsfestet som har problemer: Forstaget er festet i et beslag på dekk som igjen er (var...) boltet fast gjennom dekk til et støpt beslag plastet fast i forstevnen. Beslaget i forstevnen er sterkt korrodert og holder i grunnen ikke fast verken dekket eller dekksbeslaget med forstaget. Resultatet er at strekket i forstaget har løftet de forreste ca 30 cm av dekket med inntil 1 cm. En annen konsekvens av et forstagsfeste med svikt er at skroget under belastning er blitt klemt sammen sideveis mer enn det er designet for. En løsning på forstagsfestet er derfor helt avgjørende for båtens framtid.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Skrog: Enkeltlaminat glassfiberforsterket polyester. Alle gjennomføringer byttet i 2007. Jeg tror skroget i grunnen er OK, men gelcoaten har en del sprekker som antakelig skyldes at skroget har blitt utsatt for større belastninger og har flekset mer enn normalt. Den mest sannsynlige årsaken til dette er beskrevet over. På sikt må eventuelt skroget slipes og lakkes på nytt.

 

Seil: I grei cruising-stand.

 

Dekk: Sandwich-konstruksjon i mesteparten av dekket, enkeltlaminat ved sammenføyning skrog/dekk samt hyttetak. Innerskallet i hyttetaket har sprekker og har delvis sluppet limingen mot glassfiberen i hyttetaket. Igjen tror jeg at årsaken til dette er et sviktende forstagsfeste.

 

Interiør: Mesteparten i OK stand, men deler av interiøret er blitt modifisert. Der er det delvis brukt finerte sponplater av et slag som ikke har tålt fuktighet. Spesielt utsatte steder smuldrer rett og slett opp. Generelt må det rengjøres og males/lakkes alle tilgjengelige flater for å fjerne synet og lukten av mer enn 40 år med smuss, oljesøl og diesellekkasjer.

 

Framdrift:

 

Jeg har vært i dialog med With og Southern Cross Spars angående mulige løsninger for forstaget. Jeg er fortsatt i tenkeboksen her. Jeg lager en oppdatering om dette senere.

 

Jeg har tatt ut køyebunner, dørkplater, lister på innsiden av skroget, samt noen deler av det mer faste interiøret. Disse skal vaskes og lakkes/males før de reinstalleres. Dette er også en forberedelse til å rengjøre og male/lakke innvendig, samt at det letter tilgang til bolter i skrog/dekk-sammenføyningen.

 

Motoren skal ut i løpet av de nærmeste ukene. Hva som videre bør skje vet jeg ikke. Selger den antakelig som delemotor.

 

Akterluka i finer og teak var delvis delaminert og stygg. Denne er nå limt og forsterket med glassfiber og epoxy.

 

Veien videre:

 

Heiarop, gode råd. konstruktiv hoderisting og realitetsorientering mottas med takk!

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes IW 31 er en av de peneste seilerne jeg ser. Den har virkelig flotte linjer, og så mener jeg at 31 fot er en Ok grense for hva man kan håndtere alene (ja jeg vet at ny teknologi har strukket den grensa, men uten for mye gadgets går den omtrent der). Så ut fra det du beskriver - og med forbehold om at der kan være flere feilkilder enn den ene du redegjør for - så ville jeg opplagt sdatset på å gi denne båten nye 20 år med seilglede.

Link to post
Share on other sites

Det koker vel egentlig ned til hva du er villig til å investere av tid og penger.

 

Ny motor og forbedret forstagsfeste handler for det meste om penger. Interiørmessig handler det mest om investert tid, mye tid hvis du vil ha det strøkent.

 

Hvis du har følelser for båten er det lett å bruke både tid og penger (og som Nero II sier, det er en vakker båt)

Hvis du tenker at dette kun er et alternativ til å kjøpe en ny båt ville jeg styrt unna.

 

Den tekniske verdien på båten er ikke stor. Derimot er bruksverdien formidabel!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Da jeg så bildet, tenkte jeg men den gang "Dufour Arpege"... båten din har de samme flotte linjer...

Nå har jeg min båt... og min erfaring er... de gamle er de beste ( mest solide ).

Skal du ha seilbår så anbefaler jeg at du bruker tid og penger... fikser båten og får glede av den....

Selge... ? Neiii... da kan du nesten gi den bort (... bare når jeg ser på prisene på finn )

Kondemnere ? I allefall ikke... da er den bedre å gi den bort og la en annen få gleden av en solid båt...

 

Min anbefaling...sjekk med et verksted om motoren kan fikses..., fiks forstaget og gjør ellers som jeg... bruk båten mens du jobber med den...

Det er spesielle opplevelser når man får ting på plass... step by step... og gleden over det man har klart kan ikke samlignes med noe annet.

 

Lykke til... og hold oss oppdatert :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Helt enig IW 31 er en flott båt. Fint at det fremdeles er noen som ønsker å seile og vedlikeholde slike.

 

Men jeg ser problemstillingene, jeg byttet motor i fjor, og nå må jeg gjøre noe med mastefoten. Så er det seil osv.. av og til føler jeg pengen renner ut... og brukt prisen på små båter fra 70 tallet er nærmest ingenting.

 

Jeg tenker at jeg må vurdere hvor lenge jeg ønsker å ha båten. Vil jeg seile Balladen i 10 år til? eller vil jeg bytte til noe annet innen et par år? For meg er dette er vesentlig for hvor mye tid og penger jeg vil legge i båten...

Link to post
Share on other sites

Takk for oppmuntringer!

 

Forstagsfestet er en utfordring.

 

Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å fjerne det eksisterende korroderte beslaget. Jeg ser derfor for meg to muligheter. Her er den ene:

 

Hvis det lar seg fjerne er en løsning å lage et nytt beslag i syrefast, slik det er gjort på en Swan 44 (vist i bildene under).

Jeg vil tro S&S lar meg få en kopi av relevante tegninger.

bilde

 

bilde

bilde

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En fantasktisk flott båt som fortjener å bli restaurert. Kondemnering er U-TE-LUKKET!

Så må du ta stilling til om du har tid, krefter/pågangsmot og PENGER til å gjøre jobben. Har du først begynt er det ingen vei tilbake. Et halvferdig restaurerningsprosjekt er lite verdt. Jeg tror jeg ville gjøre to ting samtidig, legge den ut på Finn med en anstendig pris for å sondere markedet. Kanskje det finnes en ivrig Sparkman & Stephens entusiast der ute som betaler. Samtidig begynne å inhente/evaluere en del priser og estimater på tidsforbruk, og dermed lage et realistisk budsjett og en gjennomføringsplan for restaurering. De fleste erfarer at ting tar med tid og blir dyrere en man trodde, men å i alle fall tenke grundig i gjennom først og ikke bare starte på noe men ikke aner rekkevidden av er i alle fall lurt.

Link to post
Share on other sites

Takk for flere oppmuntrende ord og råd!

 

Krimart, jeg er helt enig i din tankegang, men det er antakelig stor forskjell i innsats (arbeidstimer+penger) mellom en OK båt i trygg seilbar stand og en fullrestaurert nær strøken båt. I første omgang tar jeg nok sikte på å få til det første.

 

Jeg har tatt med meg mye av løse (og ikke fullt så løse) deler av interiøret til jobben for vasking, sliping og lakkering. Jeg er også godt i gang med å vaske ned båten grundig innvendig. Alt i alt har jeg tro på at dette vil utgjøre et betydelig løft for inneklimaet uten altfor stor innsats. De ferdiglakkerte delene ser også mye bedre ut.

 

Den delvis delaminerte akterluken er limt og forsterket med glassfiber og epoxy over og under. Jeg har glemt å ta bilde av det endelige resultatet, men her er et bilde tatt underveis i prosessen hvor fineren limes sammen igjen ved help av et avdanket 10 kg lodd.

bilde

 

Når det gjelder forstagsfestet kommer jeg til å gjøre et alvorlig forsøk på å fjerne det korroderte beslaget. Dersom det ikke fjernes vil jeg måtte lage et nytt forstagsfeste ca 10 cm aktenfor det originale, men da gjenstår det fremdeles et litt mindre uløst problem, nemlig at dekket ikke er ordentlig festet mot skroget ytterst i baugen. Jeg får fjerne det som fjernes kan av bolter, utstyre meg med et arsenal av verktøy (spett, hammer, meisel, baugfil, ... flere forslag...?) og gå på. Hvis jeg er heldig så er beslaget så sprøtt at det sprekker etter noen runder med stump vold. Nå skal det sies at det ikke er mye plass for voldsutøvelse ytterst i baugen.

 

bilde

 

Dekksbeslag i engang forkrommet bronse. Forstaget festes med riggbolten.

bilde

Link to post
Share on other sites

 

Jeg får fjerne det som fjernes kan av bolter, utstyre meg med et arsenal av verktøy (spett, hammer, meisel, baugfil, ... flere forslag...?)

 

Eg trur at eg vil foreslå rettsliper, hvis du har strøm tilgjengelig, og eit passe utvalg i verktøy til denne.

for å sei det slik: den hyler i samme toneleie som eit tannlegebor, og må behandlast like forsiktig, men den er mykje mykje større.

Link to post
Share on other sites

Vinkelsliper passer både til å fjerne stål og ødelagt glassfiber. Jeg hadde ikke flyttet fortaget, men bygd opp baugen på nytt i glassfiber. Da får du skikkelig feste mellom skrog og dekk også. Reparer slik at det blir like solid som nytt, ellers kan du nesten glemme å hele båten.

Link to post
Share on other sites

Klart du får av det gamle forstagsfestet. Alt går! Noen ganger tar det bare lengre tid - og flere runder med gode råd fra baatplassen. Ta ett problem om gangen. Ikke gå for fort frem, men stopp opp når du møter alvorlig motstand.

 

Problem: få ut alle skruene i rustrfritt som vi ser på bildet.

Mitt forslag: Først rikelig med 55-6 over en periode, så varme opp. Bruk en skralle fra pipesettet og setter på korrekt størrelse skrubits som matcher 100 % på skruehodet (må være stor nok!).. Legg kraft rett nedpå skrallen og få en kamerat til å dra, evt. forleng skrallens arm så du får mer moment.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

 

Dremel ?!

 

Det var større maskin enn Dremel eg hadde i tankane, når eg nevnte rettsliper.

La det ogso vera sagt at rettsliper og vinkelsliper er vidt forskjellige maskiner, ting som er vanskelig eller umulig å komma til med vinkelsliper kan vera grei sak for rettsliperen.

Men rettsliper eller vinkelsliper, bruk den med forsiktighet!

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Ta ett problem om gangen. Ikke gå for fort frem, ...................

 

helt enig.....ta det med ro..........

 

men skulle lusten innfinne seg :yesnod: ............så kan du ju gjøre som Br Jakobsson i Källviken. (de er de som bygger Fantasierne!)

 

modifisere hele overbygget til IW31an

 

http://sparkmanstephens.blogspot.se/2011/02/design-1899-iw-31-class.html

 

som Anonymous skriver

 

Does anyone know the story behind the boat pictured above?

It is by far the best looking boat I have ever seen and I would love to know more

about how and by who it was brought back to that condition.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takker for flere nyttige innspill!

 

Jeg har en Dremel og en slik en med et lass med de kraftigste kappeskivene og et lass med tålmodighet kan nok gjøre jobben. Det er så trangt at det er vanskelig å komme til med mye grovere rett-/vinkelsliper. En liten vinkelsliper er nok også nyttig.

 

Festina: En del (om ikke alle) av boltene som går gjennom dekket er allerede røket. Se bilde tidligere i tråden. Men jeg har tenk noe a la det du foreslår for de gjenværende.

 

Gunga: Hvis pengene innfinner seg ville jeg uansett ikke gjort som Br. Jacobsson. Verken rattstyring eller mahognioverbygg, men kanskje noen nye Dorade-bokser.

 

Krimart: Jeg satser på å ødelegge minst mulig. Det inkluderer å beholde dekksbeslaget og i hvertfall unngå å måtte bygge baugen opp igjen. Takk for tips om glidehammer. Det er sannsynligvis mulighet for å få feste for en slik.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...