Jump to content

Ankring : Hvordan finne ut om det er god bunn å ankre på ?


Erik

Recommended Posts

Det er alltid en fordel å kjøre ankert inn med motor, til land eller svai. Greit å stramme med visnjen men etterpå bør du bruke motoren . Hvis du ikke kan kjøre inn for motor har du ikke skikkelig feste.

 

Enig i at eneste grunn (bortsett fra begrenset svaie-plass) til å ikke legge ut hele kjettingen er andre tullinger. Men de finnes uansett. Har sett det meste, som f.eks. han som kom inn MED vinden, slapp ankeret sitt 5 m. foran min baug og bakket inn MOT vinden. Han fikk høre det.

 

M.h.t forkatting, to ankere i V etc; Skip Novak, kjent for seiling i Antarktis har veldig klare anbefalinger i året Juli-utgave Yachting World m.h.t ankringsteknikk i sterk vind: ET skikkelig anker og en escape-plan hvis ting feiler.

 

Jeg lurer av og til litt på om de om anbefaler forkatting egentlig har prøvd det i sterk vind. Hvis jeg skulle ankre opp for å tål en orkan der det er ingen plan B, men man har rolige forhold både når man legger ut og tar inn anker-riggen så kanskje.

 

Link to post
Share on other sites

Krimart, hvor stor motor, og hvilket turtall? Gjør du dette 1 meter fra land? Hva slags ankerutrustning og winsj har du akter? Erfarer du at ankeret gir etter, og på hvilke turtall begynner det å sige? Ankring mot land vil jeg gjerne bli bedre på, så dette er interessant. Jeg har aldri skikkelig tro på anker mot land når vindpila kryper oppover.

Link to post
Share on other sites

55HK, turtall kanskje 2000 omdr? Ja, 1 m. fra land, Har 25 kg. Delta-anker og en 1200 W Lofrans (tror jeg?) vinsj. Strammer opp med vinsjen, deretter testes ankeret for motor. Kjører først forsiktig og øker etterhvert, du merker fort om ankeret dregger. Etterpå slipper jeg bittelitt ut igjen med vinsjen, det avhanger av hvor dybt det er. Generelt sett er regelen her som ellers: Jo mer kjetting du har ute jo bedre feste.

Link to post
Share on other sites

Krimart, med den måten å sjekke ankeret på vet du at du henger så godt som det lar seg gjøre, selv om jeg ville vært skeptisk til å gi et så stort turtall med 55hk helt inntil land. Men hvor godt opplever du da at du henger, ved feks. 10 meter dybde og 50 meter kjetting ute? Flytter du om det er meldt 10 m/s i siden, i skjermet farvann? Været for tiden er veldig skftende, og det kan være vanskelig å finne en plass der man får vinden fra planlagt side lenger enn ett døgn. Vi har en tendens til å finne ei fjellside når været er så skiftende, men det kunne vært greit å finne et anker og en metode som holder det nye normalværet med 8-10 sekundmeter etpar ganger i døgnet fra forskjellig kant. Du har tydeligvis en metode som verifiserer ankerfestet så godt det lar seg gjøre med det utstyret man har tilgjengelig. Mulig ankeret ditt også er bedre enn mitt 20kg ilas bruce. Hvor stor og tung båt har du?

Link to post
Share on other sites

vel. jeg tester vel kanskje ikke like nøye hver gang. Hvis jeg vet det blir vind, ligger et sted jeg det det kan bli en del svell fra passerende båter f.eks. er jeg ekstra nøye. Når ankeret sitter som det skal kan jeg kjøre på full guffe og likevel rikker ikke ankeret seg. Det er uansett ikke slik at ankeret plutselig slipper og du smeller i land. Om jeg flytter ved skummer værmeldinger avhengig av om jeg har et bedre alternativ som ikke er for langt unna. Jeg vurderer hver gang hva jeg mener er best. Båten er 10tonn, 45fot.

Link to post
Share on other sites

Ser flere sverger til longside, også ved, eller tilogmed spesielt, når det er litt vær.

 

For meg er dette uprøvd. Jeg har en generell skepsis mot å ligge mot en ujevn og hard flate, og med mye vær med bølger og press og mye bevegelse, så ser jeg for meg at det er enda verre? Og hvordan kommer man fra hvis det er pålandsvind, det er vel ikke akurat tilrettelagt for å feste spring å gå ut på?

 

Men ser jo i praksis at mange gjør det, og leser det også her. Kan noen fortelle litt mer om metoden? Hvordan finner man egnede steder, hvordan fendrer man? Bruker man anker i prosessen? Andre ting å tenke på? Vurderes dette virkelig som en egnet måte å ri av styggevær på?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...