Jump to content

Ankring : Hvordan finne ut om det er god bunn å ankre på ?


Erik

Recommended Posts

Tobixen:

Stresstesting er vel og bra ,, men om du har ett anker fx bruce som legger seg på rygg og ikke graver seg ned igjen så sitter det ikke lengre enn til vinden/strømmen snur :-(

 

Verdien av kunne sove som en stein hele natten i stedet for som før og ligge i spenning/skrekk og vente på at det slipper kan ikke måles i penger ,, så kan putesett.gardiner og annet dill bare vente til det blir penger til slikt .

 

Og att det finns mange plasser og ankre som ikke står har du aldeles rett i , kikker inn i hver eneste lille vik jeg seiler forbi , og finner nye plasser hele tiden selv etter flere år i samme området , nå er jo forsåvidt ryfylke ganske stort så jeg kommer nok aldrig til og gå tom for nye spennende akringsplasser tror jeg :) :sailing:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i år begynt å bruke sonarkartene til Navionics. Med dem kan jeg se om det er flatt eller kupert, og hvilken vei bunnen skrår. I 2012 dunket jeg iland med baugen da vinden snudde og kom brått tilbake med 12m/s skrått aktenifra. Ankeret ble rykket opp av bunnen, og satte seg igjen etter 3-4 meter. Ved å se på sonarkartet kan jeg nå se at ankeret har blitt satt i utforbakke. Ankeret ble satt ved bruk av winsj, og jeg var virkelig trygg på at det var godt feste. Delvis fordi jeg gravde ned Bruce ankeret til winsjen på 900w ikke orket mer. Seilbåten veier 8 tonn, dybden var 13 meter, nesten 50 meter 6mm kjetting ute, og 20 kg Bruce. I ettertid har jeg byttet winsj til en med 8mm kjetting for å få bedre vinkel mot bunnen mellom vindkastene, og blitt mer skeptisk til å ankre mot land hvis dybden overstiger 12 meter. Ideelt holder vi oss under 10 meter mot land, mens svai godt kan gjøres ved å legge ut 3x dersom det er god plass, vi ikke forlater båten, og ankeralarmen er aktivert. Ideelt holder vi oss innenfor 4x dybden også på svai. Bruce ankeret har ellers aldri sviktet, men leser alt jeg kommer over av erfaringer innen ankring i skagerak. I dårlig vær velger vi longside eller svai og ankeralarm.

Link to post
Share on other sites

Intressanta inlägg och tankar av folk med erfarenheter.

Jag har själv ganska begränsade erfarenheter av svaj-ankring, men har praktiserat det då och då på 'säkra' ställen i stabilt väder.

 

Men jag skulle vilja fråga dem som menar att man skall backa fast ankaret hur dom då tänker att ankaret skall hålla säkert fäste om vinden vänder (och kanske ökar) under natten.

Då finns ju ingen som backar fast ankaret utan det skall ju helst ha förmågan att klara sig självt om jag skall sova lugnt...

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Delvis fordi jeg gravde ned Bruce ankeret til winsjen på 900w ikke orket mer.

 

Bedre å kjøre det inn med motoren.

 

 

JSeilbåten veier 8 tonn, dybden var 13 meter, nesten 50 meter 6mm kjetting ute, og 20 kg Bruce. I ettertid har jeg byttet winsj til en med 8mm kjetting for å få bedre vinkel mot bunnen mellom vindkastene, og blitt mer skeptisk til å ankre mot land hvis dybden overstiger 12 meter.

6mm. var spedt ja, 8 er bedre. Ikke noe problem å ankre mot land når det er dypere, men en fordel om ankeret ligger i oppoverbakke. Værre på svai når det blir over 12 m.

 

. Ideelt holder vi oss innenfor 4x dybden også på svai.

Hvorfor det? Så lenge der er plass til å svaie (og du har el. vinsj) ser jeg ingen grunn til ikke å legge ut så mye som mulig.
Link to post
Share on other sites

Må si at jeg har meget god erfaring med å bruke 2 anker, baug og hekk, 6 vs 10 kg når svai ikke er påkrevet.

Bruk av baug og hekkanker gir en forunderlig stabilitet og ro i båten og det virker som kreftene på ankrene gitt litt slakk er veldig små.

Grunnen til at jeg gjerne bruker 2 anker ved overnatting er at jeg kan legge baugen mot "bølgene",

 

Et eksempel er ved en populær bukt ved Hvasser/Krukehavna hvor Losbåten passerer ut og inn hele natten og lager M-Y-E bølger,

 

Greit å ha baugen astern....

 

Utrolig rolig i båten = bra komfort....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Men jag skulle vilja fråga dem som menar att man skall backa fast ankaret hur dom då tänker att ankaret skall hålla säkert fäste om vinden vänder (och kanske ökar) under natten.

 

 

Dersom du har mistanke om at vinden vil snu, bruker du to ankere, begge festes ved aa bakke for motor. Dersom vinden snur uten forvarsel, er ankeralarm paa GPSen greit aa ha....

Link to post
Share on other sites

Må si at jeg har meget god erfaring med å bruke 2 anker, baug og hekk, 6 vs 10 kg når svai ikke er påkrevet.

Bruk av baug og hekkanker gir en forunderlig stabilitet og ro i båten og det virker som kreftene på ankrene gitt litt slakk er veldig små.

Grunnen til at jeg gjerne bruker 2 anker ved overnatting er at jeg kan legge baugen mot "bølgene",

Dersom det blir kraftig sidevind i løpet av natta, og man har ankret opp med anker både fra baug og hekk, så kan påkjenningene på ankrene bli veldig store. Sannsynligheten for at man begynner å dregge under slike omstendigheter er større enn når man ligger på svai med ett anker. Tror jeg. :-) Menja, det med bølger kjøper jeg. Ligger jeg i en "åpen" bukt med fralandsvind, så bruker jeg også begge ankrene for å sikre at baugen ligger mot bølgene. Jeg undres på om båten jeg har fått meg er litt feildesignet, det smeller ganske kraftig når jeg får bølger over hekken. (og vi sover med hodet helt inntil hekken ...)

Link to post
Share on other sites

Dersom du har mistanke om at vinden vil snu, bruker du to ankere, begge festes ved aa bakke for motor.

Dersom man bruker to ankre på denne måten for å ta høyde for vindendringer (og ikke for å vende baugen mot bølgene), så bør begge ankrene festes i baugen.

 

"Ankre opp med to anker" kan bety ganske forskjellige ting; de teknikkene jeg vet av er:

  • to anker, båten midt mellom, begge tauene festet i baugen. Gir bedre sikkerhet (ifht svai med ett anker) i tilfelle 180 graders vindendring/strømendring, gir også relativt god sikkerhet ved 90 graders vindendring.
  • to anker, båten midt mellom, det ene tauet festet i hekken. Gir god kontroll på posisjon og retning på båten, bedre sikkerhet i tilfelle 180 graders vindendring, men dårligere sikkerhet ifht 90 graders vindendring.
  • to anker, ett 30 grader styrbord for vindretning og ett 30 grader babord for vindretning, begge festet i baugen. Jeg er usikker hvilke fordeler dette gir, men det gir kanskje litt bedre hold enn bare ett anker dersom vinden er stabil, og litt mindre svaiareal. Endrer vindretningen seg vil det imidlertid bare være ett anker som holder tak. Begynner dette ankeret å dregge, er det sannsynlig at ting bare blir rot. Et typisk feilscenario er at anker A først dregger, deretter dregger anker B, og deretter anker A etc.
  • forkatting, med begge ankrene i "serie" på samme kjetting/tau.
Jeg har lite erfaring med å ligge med baugen landfast og anker i hekken, men forestiller meg at det da kan være fordelaktig med to anker i 60 graders vinkel (for å ta bedre forbehold om vindendringer).

 

Det er en typisk nybegynnertabbe å "kaste ut et ekstra anker for sikkerhets skyld" - men hvis man ikke vet hva man gjør blir det fort ingen nytte, men mye surr og kaos. Jeg har selv tabbet meg ut, og det var også en person på et konkurrerende forum som gjorde samme tabbe på henteturen sin - han endte opp ufrivillig longside mot berget :/

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Men jag skulle vilja fråga dem som menar att man skall backa fast ankaret hur dom då tänker att ankaret skall hålla säkert fäste om vinden vänder (och kanske ökar) under natten.

Då finns ju ingen som backar fast ankaret utan det skall ju helst ha förmågan att klara sig självt om jag skall sova lugnt...

 

:fishing:

Da dreier ankeret rundt uten å brekkes ut fra bunnen somregel. Evnt resettes det rimelig fort da vinden ikke bråsnur så ankeret brekkes ut 180grader, det dreier rundt med kjetting langs bunn og det er allerede dypt gravd ned så forholdene for at det setter fort er gode

 

No Way, sorry men slikt skriver en som overhode ikke har erfaring med doble ankere....

 

DeSSuten deromkring kan vinden snu så mye den orker, den får kun kraft i baugenden....

Nå tenkte ikke jeg på akkurat der du ligger og vindforholdene der, kan jeg spørre hvordan du mener å ligge med siden til vind gir samme hold som å ligge med baug mot vind. Har du prøvd dette i en skikkelig byge noen gang, med sterk kuling eller liten storm i kastene ?

 

 

Dersom du har mistanke om at vinden vil snu, bruker du to ankere, begge festes ved aa bakke for motor. Dersom vinden snur uten forvarsel, er ankeralarm paa GPSen greit aa ha....

Etter min mening bare tull, det praktiseres ikke å bruke 2 ankre vanligvis, det er bedre å bruke et skikkelig anker, at vinden snur er aldri noe problem sålenge man ligger i holdebunn og ikke fast bak en stein i en steinur utgangspunktet og det gjør man vel ikke.

 

Seilart beskriver hekkankring med tamp fra baugen til land - og da bruker man typisk winch, ikke motor, både for å kjøre fast ankeret og for å sjekke at ankeret sitter godt.

Problemet med det er at man med vinsj ikke får dratt fast ankeret skikkelig, å trykke på en vinsj er noe annet enn å stoppe siget i 5-10tonn båt, skal man sette ankeret skikkelig på vei til baug mot land så legger man f.eks ut 30meter på 5meter dybde og stopper kjettingen en båtlengde fra land, så kjører man det fast før man slipper kjettingen videre ut og fortsetter til land. Har man bruce så bør man kanskje dra det til litt lengre ut da det gjerne tar minst en båtlengde å dra skikkelig fast

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang to ankere. I bruksansvisningen for mitt Rockna var det anbefalt å legge disse i kjede, altså etter hverandre, og det er også feste for dette på dem, men det var dog mer anbefalt å ha ett stort nok anker, enn to, så vidt jeg husker.

 

Å ankre foran og bak tar vekk mye av vitsen med å svaie, som jo legger baugen mot været uansett, og gir en deilig bevegelse i båten.

 

Jeg undres på om båten jeg har fått meg er litt feildesignet, det smeller ganske kraftig når jeg får bølger over hekken. (og vi sover med hodet helt inntil hekken ...)

 

Min båt smeller også veldig bak hvis sjøen kommer derfra, så det må vi alltid tenke på hvis vi fortøyer i brygge eller på andre måter som gjør retningen fast. Og av og til snur det eller blir ikke som planlagt likevel, og da blir det en urolig natt. Ett triks et å binde ett par fendre i kjede og med tamp i hver ende, og dra dette inn under akterenden på båten. Det demper de verste smellene/plaskene, men det blir aldri som å ligge på svai uansett.

 

 

Men jag skulle vilja fråga dem som menar att man skall backa fast ankaret hur dom då tänker att ankaret skall hålla säkert fäste om vinden vänder (och kanske ökar) under natten.

Då finns ju ingen som backar fast ankaret utan det skall ju helst ha förmågan att klara sig självt om jag skall sova lugnt...

 

Rocnaen tar umiddelbart der du slipper den nesten alltid. Jeg vil tro at en så brå og kraftig vindendring at der brekkes løs likevel vil grave den ned nokså umiddelbart på ny.

Jeg har testet mitt anker ganske iherdig denne sesongen (fikk det i våres). Har testet i mye vær, har testet det i skiftende vindretninger , og på trange plasser. Den har ikke sviktet meg enda.

Jeg har og merket at hvis jeg ankrer i en liten kuling, og bare slipper båten bakover på vinden, så tilsvarer vindkreftene fort den kraften bakking normalt utgjør (det knaker like godt i tauet ihvertfall), så vinden som er sterk nok til å knekke løs ankeret er sterk nok til å grave det ned på ny tror jeg. :pray:

 

Jeg slapper nå etterhvert meget godt av på svai under de fleste forhold. Unntaket måtte være dersom jeg var usikker på bunnforholdet og det brygget opp til mye vær, og derav denne tråden, for bedre å kunne ha kontroll på akkurat det.

 

Verdien av kunne sove som en stein hele natten i stedet for som før og ligge i spenning/skrekk og vente på at det slipper kan ikke måles i penger ,, så kan putesett.gardiner og annet dill bare vente til det blir penger til slikt .

 

Og att det finns mange plasser og ankre som ikke står har du aldeles rett i , kikker inn i hver eneste lille vik jeg seiler forbi , og finner nye plasser hele tiden selv etter flere år i samme området , nå er jo forsåvidt ryfylke ganske stort så jeg kommer nok aldrig til og gå tom for nye spennende akringsplasser tror jeg :) :sailing:

 

Svai er så behagelig, at det er den langt foretrukne metoden for oss nå. Før var dette primært en fintværs foreteelse, men etter anskaffelse av Rocna (og dobbling av den gamle ankervekten) er dette noe vi foretrekker enda mer hvis det er meldt vær. Å duve behagelig og naturlig etter ett festepunkt rett foran er utrolig mye mer behagelig enn rykking i fortøyninger og dunking i kaier som man får i en havn. Og prisen av god nattesøvn kan mann ikke undervurdere nei :sleep: .

 

I år har det gått litt sport i å ikke ligge på plasser vi har ligget på før, og vi finner nye steder på hver tur, ikke problem i det hele tatt her i Ryfylke :saint:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Litt oppklaring her.

 

Legger alltid ut ankrene manuelt og har dermed full kontroll på grepet i bunnen.

Hovedankret Bruce 10K har 2m grov kjetting - legges ut med riktig normal lengde og festes i baugen i den retning jeg ønsker baugen skal ligge.

Anker 2 - 6kg Brucekopi uten spesielle fiksfakserier må betegnes som et hjelpeanker og noen ganger har jeg bare lagt det ut uten å sjekke festet - det gjør det alltid på egnet grunn.

 

Båten ligger da relativt slakt fortøyd og danser lett i fortøyningene.

 

Ser selvfølgelig an grunn/vær/vindforhold mht evt overnatting.

 

Dreggene har aldri gjort annet en å grave seg dypere inn. Den nevnte losbåten herjer vilt med bølger og ankerene har kun satt seg bedre.

 

Skulle det skje noe dramatisk vil "hjelpeankret" slippe og hovedankret holde som på vanlig svai. Jeg har tilpasset "lilleankret" slik.

 

Har ofte brukt å ankre på denne måten under mer vriene grunn, strøm og vindforhold - på dagtid fordi admiralen vil ha optimale solforhold og da må båten holde seg konstant i rett posisjon hele stden uavhengig av vind og strøm. Bunnforholdene kan a vært svært varierte og jeg har tatt lite hensyn til vinkler og dybder på hjelpeankret men det har alltid holdt og stedene jeg snakker om her har alskens uromomenter som påvirker båten.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ang to ankere. I bruksansvisningen for mitt Rockna var det anbefalt å legge disse i kjede, altså etter hverandre, og det er også feste for dette på dem, men det var dog mer anbefalt å ha ett stort nok anker, enn to, så vidt jeg husker.

Riktig - det er det Peter Smith (Rocna-designeren) også hevder på egne websider. De har laget et ekstra hull for tandemankring/forkatting for folk som ønsker det - men de anbefaler i utgangspunktet at man heller kjøper "godt nok anker" i utgangspunktet i stedet for to ankre.

 

Å ankre foran og bak tar vekk mye av vitsen med å svaie, som jo legger baugen mot været uansett, og gir en deilig bevegelse i båten.

Nå er det jo ikke alltid været og bølgene stemmer overens, f.eks. ifbm hekkbølger (og det er da jeg helst bruker to ankre på denne måten - ligger jeg i ei bukt så kan jeg være rimelig sikker på at jeg ikke får særlig med bølger fra selve bukta, men uansett vindforhold kan man risikere dønninger fra storhavet eller hekkbølger fra trafikk - og båten min liker ikke bølger på hekken). Et annet scenario er i et sund, der vil ofte båten legge seg etter strømmen, som ikke nødvendigvis går samme vei som vinden.

 

Vi hadde en opplevelse i Bastøybukta i fjor (i 29-fotsbåten), da det plutselig kom en megabølge midt på natten. Båten ble kastet rundt, og jeg trodde at ankeret hadde mistet festet og at vi hadde endt opp på grunna i kraftig vær - såpass ille at jeg hoppet meget raskt opp fra senga og ut i cockpit. Mennei, vi lå på samme sted. Men, tenke seg til om man får en slik bølge mens man ligger ankret opp mot land eller longside ved ei brygge - uff!

Link to post
Share on other sites

Skal man ankre foran og bak bør en gjøre det på "tyrkervis" om en vil ligge rimelig sikkert. Ankre som normalt i bakken (der hvor bunnen skråner ned mot dypere vann). Ta et lang tau i land og stram opp. Da ligger men bra med hekken mot land og ankret godt festet i unnabakken. Dette er selvfølgelig mest aktuelt der det er dårlig med plass, og er det tryggere alternativ enn små hekkanker. Forutsetter selvfølgelig at en en har anker i baugen og helst vinsj.

Men i alle fall er vanlig svai det mest behagelige og tryggeste. Legg ut rikelig med kjetting, vent i noen minutt, og sett fast ankret ved å ga sakte bakover.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg noe overrasket over hvor mange som bruker 2 anker for og hindre båtens bevegelse etter vind/strøm,,, jeg har vel noe feilaktig gått ut fra att alle tenker på at om ikke alle svajer likt så blir det fort krøll :blink:,, jeg skal heretter sjekke nøye om det sitter i begge ender hos mine blivende naboer og deretter gjøre likedan eller finne en plass og svaje skikkelig :P

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Uansett er det helt feil å tenke at "alle svaier likt". Noen legger ut 2.5x dypden, andre 5x dybden. Noen har tung ankerkjetting, andre lett tau. Noen bruker fortøyningsbøye ... og atter andre har to anker ute ... jeg pleier alltid å se nøye på hva som henger fra båtene, og om det henger både i hekk og baug, og jeg mistrives dersom det blir for tett til naboene.

 

Det som i allefall er helt sikkert, er at dersom alle hadde fortøyd både i baug og hekk, så ville antall båter det var plass til i en lun bukt øke vesentlig :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg noe overrasket over hvor mange som bruker 2 anker for og hindre båtens bevegelse etter vind/strøm,,, jeg har vel noe feilaktig gått ut fra att alle tenker på at om ikke alle svajer likt så blir det fort krøll :blink:,, jeg skal heretter sjekke nøye om det sitter i begge ender hos mine blivende naboer og deretter gjøre likedan eller finne en plass og svaje skikkelig :P

 

Jeg bruker av og til to ankre ute, men KUN hvis jeg ligger i utkanten av et område og vet at jeg ikke kommer i konflikt med andre båter i området, og KUN hvis vinden tilsier at det ikke blir problemer. Typisk blir det hvis jeg ligger ganske nærme land, men uten noe feste mot land. Da legger jeg to ankere for ikke å svinge rumpa inn i land, og blir liggende mer eller mindre parallelt med land, men et stykke ut.

 

Uansett så dropper jeg baugankeret først, og slipper mye kjetting og sørger for at ankeret sitter. Jeg kjører meg deretter bakover så jeg får testet festet, og når jeg er så langt bak jeg kommer dropper jeg akterankeret rett ned. Når jeg da slipper gassen siger båten forover, og jeg vet jeg henger på baugankeret. Akterankeret brukes kun for å hindre at jeg svinger inn på land. Om vinden dreier så rumpa svinger ut fra land gjør det ikke noe om akterankeret slipper - jeg henger på baugankeret uansett. Jeg vet at det kanskje er en litt utradisjonell måte å gjøre det på, men på den måten kan man få seg en plass på et sted hvor det i utgangspunktet er ganske mange båter på svai.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har ofte brukt å ankre på denne måten under mer vriene grunn, strøm og vindforhold - på dagtid fordi admiralen vil ha optimale solforhold og da må båten holde seg konstant i rett posisjon hele stden uavhengig av vind og strøm. Bunnforholdene kan a vært svært varierte og jeg har tatt lite hensyn til vinkler og dybder på hjelpeankret men det har alltid holdt og stedene jeg snakker om her har alskens uromomenter som påvirker båten.

Dette problemet har ikke vi her på vestlandet. Her er det nesten alltid Nord/nordvest, og med sola i Sør ligger Cocpit i sola (de 3-4 dagene i året vi har det) og i le for vinden, når man svaier.

Helt perfekt :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ytterligere ett spörsmål i ankarviken.

 

Hur bedömer expertisen erforderligt avstånd till övriga ankrade båtar?

 

 

:confused: :confused: :confused:

Avstanden varierer blant annet med dybde, fordi dybden avgjør lengden på kjetting/tau.

 

Én god regel er å gå bakfra opp mot bakenden på en båt som ligger for anker. Når du er passe nærme (5-15 meter bruker jeg som utgangspunkt) så stopper du opp og dropper ankeret. Slipp ut så mye du vil ha ut mens du langsomt går bakover, vekk fra den andre båten. La motoren trekke ut og stramme kjettingen så ankeret blir belastet og graver seg ned. Noen gjør alt dette i én operasjon, mens andre lar ankeret ligge litt før de trekker bakover.

 

Hvis du har beregnet avstand til båten fora og har ute omtrent like mye kjetting som han vil dere nå ligge greit og kan dreie rundt uten å treffe hverandre. Jeg har aldri fått problemer på den måten, men det kan også være flaks...

 

Spør eventuelt båten foran deg hvor mye de har ute før du slipper eget anker, så blir det enklere å beregne.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Om det er endel vind så jeg er sikker på at båtene jeg skal ankre rundt har kjettingen i riktig retning så går jeg gjerne så langt opp på den jeg skal ankre nærmest at jeg har overlapp og kanskje 5-10meter avstand sideveis (kommer an på hvor trangt det er) så dropper jeg og legger ut 4-7ggr dybden.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svar til Krimart:

 

Vi bruker motor når vi svaier, winsj mot land.. Så fort vi har surret en tamp rundt noe kraftig på land, kjøres winsjen for å se om vi har feste/ kjøre ned ankeret. Winsjen vår har følgende data, max working load 420kg, max pull 930 kg. Det tolker jeg som at hvis jeg kjører kjettingen stram som en fiolinstreng, og lar vekta på båten og vinden jobbe litt, så har jeg belastet med endel mer enn 420 kg, avhengig av været. Holder det noen minutter, slakkes det ut ca 50 cm. Tilsvarende avstand er medregnet i avstand til land forut. Min erfaring er at vi da henger godt, men at svai er å foretrekke hvis været ikke er av det rolige og stabile slaget. Jeg er fortsatt skeptisk til kreftene som et anker utsettes for ved å ligge slik. Fjellsider og svai foretrekkes når været er ustabilt.

 

Når det gjelder hvor mye ankerkjetting, har jeg erfart at man lettere kan ligge med 3x dybden i rolig vær på svai, enn mot land, dette fordi vindfanget og faren ved å dregge en meter er større mot land. Nå legger jeg ganske konsekvent ut 4x dybden i normalvær, og gjerne 6-7x hvis vi har uvær ala 14m/s. Jeg mener at man skal begrense seg i forhold til om kjettingen strammer seg. I dårlig vær strekker kjettingen seg helt ut uansett, og man bør da gi ut for å bedre vinkelen der nede på bunnen ved ankeret. Men ved veldig kastete vær, og ikke så stor dybde, kan for mye kjetting gjøre at båten pendler/ seiler sin egen sjø litt for mye, med kjettingen skrapende langs bunnen. Det er derfor ikke alltid så enkelt å si hvor mange ganger dybden som er ideelt, men jeg er ikke av dem som mener at man på 5 meters dyp bør kjøre ut 40-50 meter hvis værmeldingen sier 6m/s. I skrivende stund svaier jeg på 6 meters dyp, og har ute ca. 25 meter kjetting. Vi har god plass rundt oss, og kunne nok fint kjørt ut 50, men min erfaring er at båten ligger bedre med passe mengde, i forhold til været, og at det alltid kommer innpåslitne 2,5x dybden båter helt oppi oss. Jeg har derfor sluttet med å legge ut plenty og litt til i rolig vær. Man ender bare opp med å bekymre seg for vindskift. Dessuten svinger båter veldig forskjellig. Sist gang jeg bekymret meg la en katamaran seg innenfor vår radius med minimal kjettinglengde og daumann. Vinden dreide, og på det nærmeste var vi 5 meter unna i svak vind, og vi hadde ute 4x dybden. Da gikk vi videre...Forøvrig har vi 90 dB alarm på posisjon,dybde,vindskift, etc., som benyttes etter behov. Uvær for oss handler derfor om å finne ei bukt uten andre båter eller sjø, gjerne inne i en fjord. Der må vi bare ha god svaiplass, slik at vi rekker å handle om det ryker en sjakkel eller noe.

 

Antall ganger dybden man har ute har også noe med vekten på kjettingen å gjøre. hvis man har ute 50m, dvs 67kg kjetting, er det bedre ved 4x dybden, enn 34kg/ 25 meter på tilsvarende 4x dybden. En god plass er derfor ikke nødvendigvis for grunn.

Redigert av Seilars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...